Op 29 april werd het Wijkmobiliteitsplan (‘WMP’) Dampoort – Oud Gentbrugge ingevoerd op terrein. Al snel kwamen heel wat pertinente knelpunten naar voor. In de gemeenteraadscommissie van mei en op de gemeenteraad van 27 mei werden deze pijnpunten benoemd en werd besloten :
Hartelijk dank voor het agenderen van deze vragen op de agenda. Ik was niet vergeten, in afwachting van het studiewerk van het Mobiliteitsbedrijf en bespreking in het college kon ik nog niet agenderen. Jullie waren me voor.
Een dergelijk plan heeft altijd wat tijd nodig om zich te zetten, een evaluatie wordt daarom voorzien na een half jaar. Uiteraard wordt er continu gemonitord en worden gevaarlijk situaties op korte termijn bijgestuurd.
De dataverzameling is bezig, o.a. via waze en tomtom. Er is heel veel materiaal al ter beschikking. Bijkomende data worden verzameld door nog in te plannen tellingen, op basis van het huidige cijfermateriaal en op basis van signalen.
Na 6 weken stellen we vast dat op enkele punten bijsturing nodig is. Deze vaststellingen gebeurden op basis van monitoring op het terrein en signalen uit de wijk. Het betreft voornamelijk signalen over onveilige situaties, sluipverkeer, vrachtroutes en knelpunten voor actieve weggebruikers. Op enkele punten worden dan ook op korte termijn aanpassingen doorgevoerd.
Misschien beginnen met het belangrijkste nieuws, waarover al het meest gezegd is en waarover ook al de meeste discussie geweest is: Gentbruggebrug. We hebben een oplossing. We gaan de situatie daar aanpassen, zo snel mogelijk. Wat houdt deze aanpassing in:
Verkeer komende van de Gentbruggestraat dat over de brug naar Oud-Gentbrugge wil, moet niet langer de lus onder de brug maken, maar kan voortaan rechtdoor. Hierdoor wordt het conflict met fietsers die van de brug richting Gentbruggestraat rijden verminderd.
De rechtsafbeweging voor verkeer komende van Oud-Gentbrugge dat over de brug komt en vervolgens richting Nijverheidkaai rijdt wordt geschrapt. Deze beweging vormt een conflict met het fietsverkeer dat rechtdoor richting Gentbruggestraat rijdt. Deze rechtsafbeweging kwam er op uitdrukkelijke vraag van Destelbergen en was niet voorzien in het oorspronkelijke plan. We halen dus heel wat afdraaibewegingen uit dit kruispunt, wat het kruispunt veel veiliger zal maken.
Deze aanpassingen leiden ertoe dat de handhaving door ANPR-camera’s vervangen zal worden door handhaving door de politie.
Verkeer dat van Oud-Gentbrugge naar Destelbergen wil, kan dit doen op drie manieren:
Er is ook al veel gezegd over de doorstroming van de Dendermondsesteenweg:
De veiligheid en doorstroming op de Dendermondsesteenweg zal verder worden geoptimaliseerd. De verkeerslichten werden reeds bijgesteld in de eerste weken na invoering van het WMP. Door het wegnemen van een wegversmalling kan de doorstroming op deze as worden verbeterd. Om het verlies van een beperkt aantal parkeerplaatsen op te vangen, gaan we actief op zoek naar alternatieven (o.a. op privaat domein).
Op een aantal plekken in de wijken krijgen we signalen dat er nieuwe sluiproutes zouden zijn ontstaan. Momenteel beschikken we niet over data die dit bevestigen, maar we willen ook niet blind zijn voor de signalen die we ontvangen. Om hieraan het hoofd te bieden, zullen in eerste instantie verkeersborden worden geplaatst die vrachtverkeer en niet-plaatselijk verkeer verbieden.
We brengen beperkingen aan voor sluipverkeer in de wijk tussen de Land Van Waaslaan en de Denderdermondsesteenweg, in de Toekomststraat en in de F. Burvenichstraat. In de Wolterlaan, Scheldestraat en Klinkkouterstraat en op het Heernisplein komen er beperkingen voor vrachtverkeer.
Deze bijsturingen zullen uiteraard goed worden opgevolgd.
Er wordt gevraagd naar de opvolging en monitoring: Het Mobiliteitsbedrijf blijft daarmee aan de slag en houdt constant vinger aan de pols. Zo is er al heel wat gebeurd op vlak voor doorstroming (Dendermondsesteenweg, Land Van Waaslaan, …) en blijven we kijken hoe dit verder evolueert.
Ik kan deze commissie een document bezorgen met overzicht met reistijden, ik zal dat straks en morgen laten nasturen. Ik toon er graag de meest gevraagde reistijdschema’s uit, nl Dendermondsesteenweg en Land Van Waaslaan –zie presentatie.
Uw vraag naar data, mr Taeldeman, is terecht en we volgen dit op. U ziet dat we heel wat data hebben, via allerlei systemen. Die systemen, maar ook signalen van burgers, geven dan soms aanleiding tot meer detaileerde tellingen die ingepland worden door het Mobiliteitsbedrijf.
Wat betreft uw kleinere knelpunten, mr. Taeldeman, ik denk dat ik in de acties die zullen nemen, al wat antwoorden gegeven heb. U had ook nog vragen over bijvoorbeeld schoolomgevingen, het uitrijden om de dendermondsesteenweg, etc. Sta me toe om die grondig te bekijken. Ik kan daar nu niet onmiddellijk op antwoorden, maar we gaan het niet vergeten. We gaan u daarover inlichten
Wat betreft de algemene bilan wil ik toch nog het volgende zeggen: Er is altijd veel commotie de eerste weken na een wijziging. En dat is te begrijpen, en dat is normaal. Ik heb daar ook begrip voor. Alle verandering is moeilijk.
Maar wat vaak vergeten wordt, is dat het op heel veel plekken echt rustiger en veiliger en aangenamer wonen is geworden. Die mensen zijn blij, maar die hoor je veel minder. Gelukkig krijg ik ook berichten van deze mensen. En zo ondervind ik het ook zelf – als je door de wijk rijdt, ervaar je veel meer rust, zoals het woonstraten hoort. En met het feit dat we nu de gevaarlijke situatie aan Gentbruggebrug oplossen en een aantal vermoedelijke sluipbewegingen aanpassen, ben ik ervan overtuigd dat de bilan van dit WMP positief zal zijn.
wo 12/06/2024 - 18:52