Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

Notulen  commissie mobiliteit, economie en openbaar domein (MEO)

di 11/06/2024 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Aanwezig

Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Karin Temmerman; Sven Taeldeman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Stijn De Roo; Bert Misplon; Christiaan Van Bignoot; Anneleen Van Bossuyt; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Ronny Rysermans; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mehmet Sadik Karanfil; Zeneb Bensafia; Gert Robert; Patricia De Beule; Carl De Decker; Mattias De Vuyst; Anita De Winter; Caroline Persyn; Veli Yüksel; Els Roegiers; Emilie Peeters; Bart Tembuyser

Afwezig

Christophe Peeters; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw

Secretaris

Bart Tembuyser

Agendapunten

IR 1.

2024_MV_00335 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 1.

2024_MV_00335 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde

2024_MV_00335 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 25 maart werd een nieuw wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde ingevoerd. Dit wijkmobiliteitsplan was sterk gecontesteerd. Bewoners drongen voor de invoering dringend aan om:

1) de invoering van dit wijkmobiliteitsplan te schorsen, 

2) het (op 22 december 2023 in het OC Zwijnaarde beloofde) verdere overleg te organiseren, en 

3) op basis daarvan, bij hoogdringendheid, een aantal aanpassingen door te voeren die de negatieve effecten kunnen milderen of zelfs de doelstellingen van het plan ten goede komen.

Het voltallige stadsbestuur bleek echter niet bereid om op deze legitieme vragen in te gaan. De actiegroep ‘Dorp 9052’ volgde sindsdien de gevolgen van de invoering van het wijkmobiliteitsplan van nabij op. Op 27 mei verspreidde de actiegroep een communicatie gericht aan de verschillende gemeenteraadsfracties, aan het college en aan de burgemeester waarin ze hun bevindingen kenbaar maken:

1) een sterk verminderde (verkeers)leefbaarheid in bepaalde straten; terwijl een beperkt aantal lokale straten autoluwer werden, krijgen andere straten nu heel veel meer verkeer te slikken; 

2) een minder vlotte verkeersdoorstroming in en rond Zwijnaarde-dorp in de spits;

3) minder verkeersveiligheid op bepaalde lokale wegen en kruispunten, ook voor zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers); 

4) ellenlange files, onder meer op de della Faillelaan, de as Heerweg-Noord/Heerweg-Zuid/Tramstraat, de N43-R4-N60, de N60 in beide richtingen naar de ovonde toe, de Klossestraat/Hemelrijkstraat richting Sint-Denijs-Westrem (Drie Sleutels), ... met meer CO2 uitstoot en luchtpollutie tot gevolg. Immers door het mobiliteitsplan kan men nog slechts langs drie wegen, die zwaar belast worden, Zwijnaarde-dorp uit: Tramstraat, Heerweg Noord en Heerweg Zuid-Hutsepotstraat-Eedstraat-Krekelstraat, recht naar N60 of via de Klossestraat en Hemelrijkstraat naar de Kortrijksteenweg. 

Hun conclusie is duidelijk: Dit mobiliteitsplan is dan ook een maat voor niets! Het verplaatst enkel het verkeer en de onveiligheid naar andere straten. (…) We luisterden daarbij naar heel wat bewoners en vroegen hen hun mening over het plan (voor of tegen). Tevens werd er gepeild naar hun ervaring met het ingevoerde plan, en welke voor hen de gevolgen zijn. We stelden vast dat de overgrote meerderheid van de bewoners TEGEN dit wijkmobiliteitsplan is.

De actiegroep organiseerde daarom een petitie met de vraag om het wijkmobiliteitsplan te schorsen, om de volgende twee basisredenen:

(a) het plan doet niet wat het belooft, maar soms net het omgekeerde; 

(b)) het plan wil een probleem verhelpen dat voordien nauwelijks als een probleem werd ervaren.

Op dit moment ondertekenden al 1315 personen de petitie, waaronder 970 inwoners van Zwijnaarde. Dat is 12,4% van de 7851 inwoners van Zwijnaarde. De petitie is nog steeds lopende, maar de eerste resultaten tot nog toe worden vandaag aan het college overhandigd. 

Indiener(s)
Anneleen Van Bossuyt
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
wo 29/05/2024 - 08:00
Toelichting

1. Wat is de reactie van het college op de petitie en vraag van de actiegroep ‘Dorp 9052’?

2. Zal het college het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde schorsen en in de plaats daarvan in overleg gaan met de lokale bewoners om gerichte verkeerveiligheidsmaatregelen te ontwikkelen voor probleemlocaties (met bijhorend budget voor infrastructurele ingrepen)?

Bespreking
Antwoord

We ontvingen een delegatie van de mensen van Dorp 9052 net voor afgelopen gemeenteraad. We hebben naar hen geluisterd, en we hebben de begeleidende brief grondig gelezen. We zoeken nu samen met hen een datum voor een overleg, voor het einde van deze maand, met als bedoeling om hun vragen en wensen grondig te bespreken. Ik wil echt oprecht naar hen luisteren, en begrijpen wat er speelt. 

We zijn ook in gesprek met de Gemeente De Pinte en met AWV voor de verkeersafwikkeling aan de Drie Sleutels. Zo dadelijk zal het Mobiliteitsbedrijf wat meer duiding geven bij het cijfermateriaal. Maar het is duidelijk dat het functioneren van de rotonde aan de Drie Sleutels niet optimaal verloopt, waardoor een relatief beperkte stijging van voertuigen voor relatief veel vertraging zorgt. Komende vrijdag hebben wij hierover opnieuw een overleg ingepland.

Ik geef graag het woord aan het Mobiliteitsbedrijf met een kort overzicht van de eerste bevindingen.

wo 12/06/2024 - 14:03
IR 2.

2024_MV_00334 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werken Druifstraat

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 2.

2024_MV_00334 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werken Druifstraat

2024_MV_00334 - Mondelinge vraag van raadslid Emilie Peeters: Werken Druifstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In november 2023 startten de werken in de Druifstraat als onderdeel van de werken in de Cluster Nekkersputstraat. Vandaag zijn we juni en de Druifstraat ligt nog steeds open en de voetpaden zijn slechts voor de helft van de straat begaanbaar. Voor een relatief beperkte oppervlakte, lijkt dit toch erg lang te duren. 

Mensen die moeilijk ter been zijn kunnen zich niet veilig verplaatsen, minder mobiele bezoekers geraken niet meer tot bij de bewoners, de ingang van FC Rooigem blijft geblokkeerd en verschillende bewoners moeten verbouwingen uitstellen, niet wetende wanneer ze hun werken wel kunnen plannen. 

Bovendien werd betalend parkeren ingevoerd in de Druifstraat en omliggende straten. En dit op een moment waarop door de werken de eigen garages niet beschikbaar zijn en er een extra parkeerdruk is door openliggende straten. 

De 'rode loper' die op de website van de stad Gent beloofd is, lijkt nog ver weg en de bewoners hun geduld geraakt op. Sinds februari werd echter niet meer formeel gecommuniceerd naar de bewoners, ze kregen enkel informeel te horen dat de straat nog tot oktober 2024 zal openliggen. Dan zal de straat een jaar lang niet toegankelijk geweest zijn.

Indiener(s)
Emilie Peeters
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
di 28/05/2024 - 18:51
Toelichting
  • Wanneer zullen de voetpaden in de Druifstraat volledig afgewerkt worden? Wanneer plant u het einde van alle werken in de Druifstraat? 
  • Hoe en wanneer zal u hierover communiceren naar de bewoners? 
  • Er zijn bewoners die reeds twee maal een vergunning moesten aanvragen (en goedkeuring kregen) voor een kraan voor dakwerken, maar die telkens moesten annuleren omwille van het feit dat de straat open ligt. De laatste keer kregen ze pas een week vooraf bericht dat het opnieuw niet zou kunnen doorgaan, waardoor ze nu de reservatiekosten van de kraan zullen moeten betalen. Kan hiervoor een compensatie worden voorzien? Hoe zal u de toekomstige planning beter communiceren zodat bewoners hun verbouwingen kunnen plannen en geen onnodige kosten op hun nek halen?
  • Is er een mogelijkheid om het betalend parkeren tijdelijk op te schorten, ter compensatie van de heel langdurige werken in de wijk?
Bespreking
Antwoord

Bedankt voor uw vraag. De voetpaden in Druifstraat zijn al een tijdje afgewerkt (24 april 2024). Enkel de voetpaden voor de laatste 3 woningen die aansluiten op de Peerstraat moeten nog afgewerkt worden. Daar is er nog een probleem met een ondergrondse kabel en de voetpaden worden uitgevoerd samen met kruispunt Peerstraat/Druifstraat bij aanleg van de Peerstraat (= fase 4). Hier werd door de aannemer de tijdelijke halfverharding (steenslag) vervangen door een verharding in zandcement. 

Het einde van alle werken in de Druifstraat is voorzien tegen het zomerbouwverlof. De toegankelijkheid van de straat zal sterk verbeteren als de onderlaag van het asfalt wordt gelegd. Bij droog weer is dit ingepland voor volgende week.  

Vragen van bewoners worden persoonlijk beantwoord (mondeling op de werf of via mail). Naar aanleiding van het komende bouwverlof wordt er in de volledige wijk een nieuwe bewonersbrief verstuurd met de stand van zaken en een update van de planning. 

Er is wat vertraging opgelopen in de werf door de natte omstandigheden. Hierdoor heeft de bewoner zijn dakwerken helaas niet goed kunnen inplannen. Deze bewoners kregen een ‘vergunning onder voorwaarden’ voor die dakwerken.  Er werd duidelijk verwezen naar de lopende wegenwerken en dat de inname enkel mogelijk was indien de wegenwerken op deze locatie afgerond waren. Er werd meegegeven dat dit telefonisch bij de werfleiding geverifieerd moest worden. Alle info werd opgenomen in het vergunningsdocument, ook de contactinfo met GSM nr van de werfleider en de afdeling Innames Publieke Ruimte die de vergunning verleent. 

Bewoners worden bij elke start van wegenwerken sowieso geïnformeerd dat zij de werfleider kunnen contacteren als zij bvb. een verhuis of verbouwing plannen, een grote levering verwachten, enz. De werfleider kan hen dan meer informatie geven over de toekomstige planning van de werken en soms een oplossing met de aannemer uitwerken. Het is dus jammer dat men hier niet beter voor heeft afgesproken. Een compensatie is niet voorzien binnen de wegenwerken. De heraanleg zal klaar zijn tegen het zomerverlof en er is intussen al een nieuwe vergunningsaanvraag om in september de dakwerken te laten uitvoeren.

De zone van betalend parkeren is uitgebreid op woensdag 24 april in de Brugse Poort. Vanaf dan kunnen bewoners met hun bewonersvergunning gratis en onbeperkt in tijd parkeren in deze zone, en dienen bezoekers te betalen om te parkeren (groene tariefzone).  Dit willen we nét niet opschorten om zo plaats te voorzien voor bewoners om op straat te parkeren. Dit is nog belangrijker in de straten waar werken doorgaan en waar bewoners overlast van de werken ervaren. 

wo 12/06/2024 - 14:07
IR 3.

2024_MV_00336 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsstraat Spijkstraat

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 3.

2024_MV_00336 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsstraat Spijkstraat

2024_MV_00336 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: Fietsstraat Spijkstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In de gemeenteraadscommissie van april jl. kaartte ik, na een eerdere schriftelijke vraag, de fietsstraat in de Spijkstraat aan. Op de boerenmarkt van zaterdag 1 juni jl. vond ook een actie plaats van de bewoners om de fietsstraat onder de aandacht te brengen. Zij zijn niet tegen de fietsstraat, maar wel de buitenmaatse uitvoering van de fietsstraat. Dit heeft immers nog maar eens voor gevolg dat er in 1 straatdeel de helft van alle parkeerplaatsen verdwijnen, in een zeer dicht bevolkte wijk. Immers bij de (mooie) heraanleg van de Serafijnstraat en Spitaalpoortstraat verdwenen er gelijkaardige aantallen parkeerplaatsen. Een jaar later nog eens 14 parkeerplaatsen minder is ‘trop’ op zo een korte termijn. We evolueren naar minder privaat autobezit en meer autodelen, dat is de juiste trend. Maar door de heel forse vermindering van het aantal parkeerplaatsen in een ‘opgesloten wijk’ (zuid- en westwaarts is er geen alternatief) worden mensen gedwongen om hetzij een half uur rond te rijden op zoek naar dat ene vrije parkeerplaatsje, of de auto weg te verkopen. Er is (nog) geen initiatief genomen door de ‘parkeermakelaar’ om een alternatief te vinden. Daarnaast is het natuurlijk zo dat heel wat mensen de wagen nog steeds nodig hebben voor het werk. Of om de nodige zorg te bieden aan inwoners in de wijk. En laat dat laatste nu net een groot probleem zijn : er wonen heel wat oudere bewoners die zorgbehoevend zijn, maar zelfs de zorgverstrekkers vinden er geen parkeerplaats, riskeren dan maar een parkeerretributie. In de commissie van april gaf ik aan dat het Vademecum Fietsvoorzieningen ook een suboptimale variant kan toelaten bij Beperkt EenrichtingsVerkeer en bewonersparkeren. Dit zou een tussenstap kunnen zijn om in de toekomst door te groeien naar de optimale variant die nu meteen is doorgevoerd maar geen draagvlak kent.

Tot slot klagen de buurtbewoners over de door het buurtparkje van de Halvemaanstraat doorgetrokken fietsstraat, want dit kan voor verkeersonveilige situaties zorgen, conflicteert met de boerenmarkt, etc. De buurtbewoners vragen dat de fietsstraat er desgevallend rond het parkje wordt geleid, en dat daarvoor voldoende zichtbaarheid wordt gecreëerd door hoge struiken lager te snoeien.

Indiener(s)
Sven Taeldeman
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
ma 03/06/2024 - 10:00
Toelichting
  • Erkent u deze problemen en gaat u met uw diensten de situatie van de Spijkstraat en het parkje aan de Halvemaanstraat herbekijken? 
  • Kan dit gebeuren door dit voor de buurt integraal te gaan benaderen, voor de resp. straten tussen de Antwerpsesteenweg en de spoortalud, en daar toch ook terug de ‘parkeermakelaar’ in te betrekken?
  • Graag geef ik de voldoende veilige ‘tussenstap’-oplossing terug mee : een fietsstraat volgens de minimumnormen, met Beperkt EenrichtingsVerkeer, met bewonersparkeren (terug) in te voeren waar de parkeerstrook werd opgeheven. Een voldoende veilige tussenoplossing, temeer er op dit moment amper gefietst wordt in de fietsstraat, en vermoedelijk zelfs meer autoverkeer kent dan fietsverkeer (wat we hopen om te keren in de nabije toekomst natuurlijk). 
  • Zo ja/neen, welke oplossingen stelt u voor? 
Bespreking
Antwoord

Oorspronkelijk was er een veilig en volledig vrijliggend fietspad voorzien in de Groene Banaan. Omdat de Groene Banaan ook een belangrijke groenstructuur vormt, werd binnen de schoot van het college op een evenwaardig alternatief doorheen de wijk aangedrongen. Zo’n alternatief betekent dat sommige straten, zoals de Spijkstraat, veilig voor fietsers ingericht moeten worden. 

Deze straat is deel van de fietsas Spijkstraat -Halvemaanstraat en Visitatiestraat en verbindt zo het noorden van Gent met station Gent Dampoort en verder het centrum. De Spijkstraat en bij uitbreiding de volledige as Spijkstraat - Visitatiestraat maakt als primaire stedelijke fietsroute deel uit van het stadsregionaal fietsroutenetwerk. Ik kan tegenspreken dat er amper gefietst wordt. Tellingen met Telraam tonen dat er dagelijks 800-900 fietsers van deze as gebruik maken. 

Laat me duidelijk zijn: bij de heraanleg van elke straat wordt er altijd met verschillende factoren rekening gehouden. De verkeersveiligheid voor actieve weggebruikers, zoals fietsers, is zo’n belangrijke factor en staat voorop.

In september 2021 werd voor deze as een eerste ontwerp aan bewoners voorgelegd. Het ontwerp voor de Spijkstraat werd vervolgens op het college van Burgemeester en Schepenen van 30 maart 2023 goedgekeurd (https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/decree/detail?id=552348&collapsedSidebar=true ). 

Voor het verkrijgen van subsidies uit het Kopenhagenplan werd het ontwerp van de fietsstraat tevens aan de projectstuurgroep voorgelegd. De projectstuurgroep (met daarbij MOW en de provincie Oost-Vlaanderen) keurde op 19 april 2023 het plan goed.

De Provinciale en Vlaamse overheden zijn strikt in het toepassen van de maatvoering uit het fietsvademecum. Men eist 4 m breedte voor de fietsstraat, excl. schuwafstanden van 0,75 m ten opzichte van geparkeerde wagens en 0,25 m van boordstenen. 

Er staat letterlijk op p.56 in het fietsvademecum: “Bij beperkt eenrichtingsverkeer is de rijbaanbreedte minimaal 4,00 m, schuwafstanden ten opzichte van obstakels niet meegerekend.” Het vademecum zegt ook dat bij voorkeur maar langs aan één zijde wordt geparkeerd, en daarbij de nodige schuwafstand van 0,75 m tov geparkeerde voertuigen gebruikt moet worden. 0,75m + 3,5 m (beperkte breedte fietsloper) + 0,75 m= 5m breed. Een breedte van 4 m 30 tussen geparkeerde voertuigen is dan niet voldoende. Er is meer dan een halve meter te smal in de suboptimale variant . Dan is het tweezijdig parkeren in de Spijkstraat niet mogelijk. Daarom werd er besloten om het parkeren langs één zijde te verwijderen om een kwalitatieve fietsstraat in te richten.

Jammer genoeg verdwenen 14 parkeerplaatsen voor de realisatie van deze veilige fietsstraat. De breedte van een straat kan ik niet wijzigen. We hebben hier afgewogen dat verkeersveiligheid op een primaire stedelijke fietsroute primeert. Het ontwerp werd voorgelegd aan de projectstuurgroep die in aanwezigheid van de Provincie Oost-Vlaanderen en MOW zijn goedkeuring gaf voor dit profiel en de subsidie voor de inrichting. 

Betreffende de doorsteek ter hoogte van het parkje is het woonerfstatuut hier behouden. We willen nl. duidelijk maken aan de weggebruikers, automobilisten én de fietsers, dat ze de nodige ruimte moeten geven aan de voetgangers. Bovendien staat er in functie van de boerenmarkt ook een verbodsbord aan beide zijden van de doorsteek dat van kracht is op zaterdagochtend van 8u tot 13u. Om fietsers te dwingen om rond te rijden zal in de praktijk enkel gaan met obstakels of een ingreep in de infrastructuur. Dit is zeer moeilijk te combineren om ook nog toegang te behouden voor de boerenmarkt en de autoparkeerplaatsen. Dit is wel een locatie die verder uitgewerkt kan worden bij de uitwerking van het wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg.

wo 12/06/2024 - 14:15
IR 4.

2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 4.

2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681

2024_MV_00339 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Opwaarderen buslijn 681

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In het nieuwe vervoersplan van De Lijn wordt de lus Mariakerke Post - Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, niet meer bediend door het reguliere openbaar vervoer. Daarnaast werd de vroegere lijn 18 reeds in januari 2023 aangepast, waardoor de wijken langs de Mariakerksesteenweg en de Beekstraat niet meer bediend werden. 

Het wegvallen van het openbaar vervoer heeft een grote impact op de betrokken wijken, des te meer omdat er naast bewoning ook heel wat (sociale) organisaties en voorzieningen aanwezig zijn. In de signalenbundel die Stad opmaakte naar aanleiding van het nieuwe vervoersplan werd de situatie in Mariakerke en Luchteren dan ook aangekaart: het aanbod is er onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners, scholen en zorgvoorzieningen. 

Een van de mogelijke oplossingen is het opwaarderen van buslijn 681. Die rijdt momenteel één keer 's morgens en twee keer 's namiddags, en enkel op schooldagen, langs de site Leeuwenhof over de Beekstraatbrug naar Mariakerke Post. Met een reguliere bediening en beperkte route-aanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan. In een communicatie van De Lijn naar de Gentse Busbeweging werd dit voorstel afgewezen.

Indiener(s)
Stijn De Roo
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
ma 03/06/2024 - 15:47
Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Welk overleg vond er reeds plaats tussen De Lijn en de Stad rond het opwaarderen van buslijn 681? Welke stappen worden verder ondernomen?
  2. Zal het opwaarderen van buslijn 681 worden geagendeerd op de volgende vervoerregioraad?
Bespreking
Antwoord

Er is reeds heel wat overleg geweest met De Lijn rond de evaluatie van het nieuwe net:

  • 23 jan 2024: vraag stad Gent optimalisatie lijn 681 in signalenbundel
  • 24/02/2024: VVR eerste evaluatie uitrol fase 2
  • 26/03/2024: Bilateraal overleg De Lijn 
  • Eind maart 2024: collegebrief naar de minister met o.m. vraag om lijn 681 via Gavergrachtstraat.
  • 24 mei 2024: VVR evaluatie Hoppin fase 2 

Ik kan u meedelen dat we De Lijn hier nog elke vergadering over bevragen met het oog op de nodige verbeteringen. Op de VVR van 24 mei 2024 werd de evaluatie besproken. De Lijn voert momenteel enkel operationele wijzigingen uit die zij budgetneutraal kunnen invoeren. Op die manier probeert men acute problemen door bijsturingen of optimalisaties uit te voeren. 

Voor Lijn 681 zijn extra ritten gevraagd en een aangepaste reisweg. We ontvingen ook een mail van De Lijn waarbij zij stellen dat er op korte termijn geen oplossing mogelijk is. De Lijn neemt dit op in de jaarevaluatie van het nieuwe net. Dit wordt beoordeeld begin 2025. De Lijn ziet wat wij vragen rond lijn 681 niet als een operationele bijsturing die budgetneutraal uitgevoerd kan worden. Deze vraag zal men toetsen aan de principes van BBH. 

Ik ben hier niet helemaal tevreden mee. We hebben als stad altijd voorbehoud gemaakt bij sommige principes, zoals de budgetneutraliteit. We zijn uiteindelijk wel meegegaan met het nieuwe net, we zijn daarin ook moeten meegaan. Dit akkoord was altijd vanuit de belofte dat er een goed functionerend flexnet kwam voor de minder drukke zones. Vandaag stellen we vast dat het flexnet deze belofte niet waarmaakt. Voor ons is kwalitatief en beschikbaar flex-vervoer een essentiële vereiste bij de principes basisbereikbaarheid voor het nieuwe net. Bij vragen naar optimalisaties kan ik dus moeilijk tevreden zijn met een verwijzing naar de principes van de basisbereikbaarheid. We kopen daar eigenlijk niks mee. 

We blijven samen met De Lijn zoeken naar oplossingen of bijsturingen. Vanaf 1 juli rijdt lijn 54 om het uur tussen Doornzele en Belzele. In een antwoord aan de Gentse Busbeweging verwees De Lijn naar deze lijn als een reden om lijn 681 niet op te waarderen. Wij hebben aan de Lijn gevraagd wat de kostprijsinschatting zou zijn om deze lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die L681 volgt. Dit zou meteen een oplossing zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat incl. VInderhoutse Bossen en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. Wij hebben nog geen antwoord van De Lijn ontvangen op onze vraag. Ik denk dat daar mogelijkheden zijn om te voldoen aan de vragen en bekommernissen.

wo 12/06/2024 - 14:18
IR 5.

2024_MV_00340 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeers- en parkeerdruk Molenstraat - Wondelgem - Opvolgvraag

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 5.

2024_MV_00340 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeers- en parkeerdruk Molenstraat - Wondelgem - Opvolgvraag

2024_MV_00340 - Mondelinge vraag van raadslid Stijn De Roo: Verkeers- en parkeerdruk Molenstraat - Wondelgem - Opvolgvraag

Motivering

Gekoppelde initiatiefrechten

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De Molenstraat in Wondelgem is een dichtbevolkte straat. Gezien de beperkte breedte - die bovendien varieert doorheen de straat - kan er slechts aan één kant van de weg geparkeerd worden. Er wordt vaak foutgeparkeerd aan de overkant, waardoor de doorgang wordt bemoeilijkt. Een bijkomende factor is het busverkeer in de straat. Accordeonbussen van De Lijn rijden zich vast en kunnen hun rit niet verderzetten, waardoor de straat geblokkeerd wordt en de ruimte voor actieve weggebruikers verkleint.

Buurtbewoners geven ook aan dat hun straat, waarvan het wegdek nog recent hersteld werd, opnieuw veel schade vertoont.

In zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag van 2 februari 2024 bevestigde de schepen dat de route van De Lijn idealiter over Wondelgemstationplein zou verlopen, met een keerbeweging voor de bussen voor de inrit van het NMBS-terrein. Hiervoor is extra verharding nodig, maar om budgettaire redenen kunnen deze werken nog niet worden opgenomen in de planning (2024_SV_00056).

Indiener(s)
Stijn De Roo
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
ma 03/06/2024 - 18:38
Toelichting

Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Is er een budgetraming opgemaakt voor de benodigde verharding aan Wondelgemstationplein? Zo ja, hoeveel bedraagt dit?
  2. Zijn er andere mogelijkheden onderzocht om de Molenstraat te ontlasten? Wat was daarvan het resultaat?
Bespreking
Antwoord

Laat me toe om eerst nog eens kort de problematiek op het Wondelgemstationplein te schetsen. Door het nieuwe busnet is er op dit plein een keerpunt voor autobussen nodig. Immers, verschillende buslijnen hebben nu hun eindpunt op deze locatie. Het gevolg is dat autobussen ofwel op het plein moeten keren, ofwel via een andere straat moet aanrijden. In deze laatste sitauatie is de Molenstraat de enige optie. Dit betekent ook dat het volledig vermijden van de Molenstraat niet mogelijk is. En dit zolang de keerbeweging aan het Wondelgemstationsplein niet mogelijk wordt gemaakt. 

Deze situatie op het terrein is mij uiteraard bekend. De stedelijke administratie heeft ook al een ontwerp van dit plein opgemaakt. In dit ontwerp was er naast de ruimte voor autobussen ook plaats voor ontharding en vergroening. Dit ontwerp van plan mistte binnen het college van burgemeester en schepenen helaas het noodzakelijke draagvlak.  

Momenteel wordt er nagegaan of een andere heraanleg van het Wondelgemstationsplein met een keerpunt kan worden gerealiseerd. Aansluitend zal er maximaal op de toegankelijkheid van de verschillende haltes worden ingezet. Een grondige raming voor deze aangepaste aanleg is er nog niet.

wo 12/06/2024 - 14:17
IR 6.

2024_MV_00346 - Mondelinge vraag van raadsleden Nicolas Vanden Eynden, Sven Taeldeman: Infobordjes voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelauto’s

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 6.

2024_MV_00346 - Mondelinge vraag van raadsleden Nicolas Vanden Eynden, Sven Taeldeman: Infobordjes voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelauto’s

2024_MV_00346 - Mondelinge vraag van raadsleden Nicolas Vanden Eynden, Sven Taeldeman: Infobordjes voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelauto’s

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 29 april stelde het Mobiliteitsbedrijf het nieuwe Erkenningsreglement en het Afwegingskader voor Autodelen voor aan de Gentse deelorganisaties. Eén van de voorgestelde maatregelen in het Afwegingskader leidt toch wel tot ongerustheid bij de autodeelorganisaties en vooral bij de aanbieders van elektrische deelauto’s. Vanaf 1 januari 2025 zouden de infobordjes bij laadpalen voor autodelen geschrapt worden, waardoor de betreffende parkeerplaats met laadpaal niet langer voorbehouden wordt voor de specifieke aanbieder zoals nu het geval is. 

De bedoeling hiervan is dat elke laadpaal maximaal gebruikt kan worden, wat uiteraard een nobele doelstelling is, maar in deze specifieke context onbedoelde en verregaande negatieve gevolgen voor het elektrisch autodelen zal hebben. 

Het ondermijnt de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het hele systeem als een gebruiker van deelauto’s er niet kan op rekenen dat een voertuig effectief ter beschikking is op de voorbehouden plaats en dat die voorbehouden plaats ook effectief vrij is bij het terugbrengen van het voertuig. Voor elektrische voertuigen houdt het niet kunnen laden op de voorbehouden plaats daarbovenop het risico in dat de batterij niet voldoende opgeladen is voor de rit van de volgende gebruiker - die daardoor zijn rit geannuleerd ziet - of dat het resterende bereik van het voertuig niet volstaat voor de geplande bestemming.

Foutparkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen is nu al een groot probleem, zelfs voor conventionele deelauto’s. Deze maatregel zal dat probleem nog versterken. Voor elektrische deelauto’s staat of valt het hele systeem zelfs met een vaste standplaats voor het voertuig waar de laadpaal te allen tijde ter beschikking is. Om dat te garanderen stelde collega Christophe Peeters in deze commissie bijvoorbeeld een systeem voor waarbij de voorbehouden laadpalen enkel geactiveerd kunnen worden door een laadkaart gelinkt aan de autodeelorganisatie in kwestie. Een minder verregaande maatregel zou kunnen zijn om de voorbehouden laadpalen een ander kleur te geven of bijvoorbeeld te voorzien van een sticker met vermelding van de autodeelorganisatie.

De autodeelorganisaties zien de noodzaak in om elke laadpaal in onze stad maximaal te laten gebruiken. Bij verschillende aanbieders wordt momenteel zelfs sterk geïnvesteerd in softwaretoepassingen die het mogelijk maken om meerdere deelwagens te puzzelen op eenzelfde laadpunt. Dat is al geen evidente oefening, maar kan enkel en alleen maar als er ook de zekerheid is dat er werkelijk een voorbehouden laadpunt is pér aanbieder.

Indiener(s)
Sven Taeldeman, Nicolas Vanden Eynden
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
wo 05/06/2024 - 16:27
Toelichting
  1. Wat is precies de redenering achter de voorgestelde maatregel om de infobordjes per aanbieder bij voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen te schrappen?
  2. Hoe werd de specifieke impact op de beschikbaarheid van laadpalen voor elektrische deelauto’s daarbij ingeschat?
  3. Hoe staat de schepen tegenover maatregelen die de beschikbaarheid van de betreffende laadpalen voor elektrische deelauto’s net kunnen versterken (laadpaal in andere kleur, sticker, activatie van de laadpaal enkel door laadkaart gelinkt aan de deelorganisatie in kwestie)?
  4. Bij nieuwe laadpalen (in het algemeen, niet enkel degene voorbehouden voor deelwagens) blijft het op vele plaatsen maanden duren eer de bijhorende signalisatie aangebracht wordt, waardoor verkeerd parkeren op die voorbehouden parkeerplaatsen niet gehandhaafd kan worden – en de laadpaal op die manier dus evenmin optimaal gebruikt kan worden. Wat is de oorzaak van de aanhoudende vertragingen op dit vlak en hou wordt dit aangepakt?
Bespreking
Antwoord

Het is belangrijk om aan te geven, dat de infoborden met opschrift ‘voorbehouden voor X of Y’ niet voorkomt in de wetgeving. Handhaving is dus niet mogelijk. De wegcode voorziet wel in signalisatie om parkeerplaatsen voor “Autodelen” (met of zonder laadpaal) aan te geven, maar niet om dit te doen voor specifieke aanbieders van autodelen. 

Wat we met laadpalen willen vermijden, is dat een laadpaal exclusief gebruikt wordt door één deelauto. Dit zou ook betekenen dat je een parkeerplaats exclusief voor één auto, die gemiddeld maar 2 à 3 uur per dag dient te laden, voorbehoudt. Dat is dus een moeilijke.

Waar we als stad wel op inzetten, is generiek voor alle deelorganisaties méér laadpalen voorzien. In vergelijking met andere steden scoren we op dit punt niet slecht. Daar werken we ook met een generieke autodeelsticker. Deze sticker kan op laadpalen exclusief voorbehouden voor autodelen worden aangebracht. Ondanks eerdere afspraken met de sector, merken wij als stad wel dat sommige autodeelbedrijven exclusiviteit voor bepaalde laadpalen willen en daarom niet willen werken met een generieke autodeelsticker. Ik begrijp hun logica natuurlijk wel en ik ben bereid om hierover na te denken samen met de autodeelsector, zodat zij over voldoende laadpalen kunnen beschikken. Eenvoudig zal dat evenwel niet zijn. 

Ondertussen heeft het Mobiliteitsbedrijf van een aantal autodeelaanbieders een brief ontvangen. In deze brief vragen ze om over het nut en de mogelijkheden van de infoborden overleg te plegen. Het Mobiliteitsbedrijf en mijn kabinet zullen hier uiteraard op ingaan en zullen samen met de autodeelaanbieders hun noden met betrekking tot elektrisch laden bespreken. Als stad zijn we ook bereid om mee op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen, maar de huidige gang van zaken is niet de goede oplossing voor ons en – op termijn – ook niet voor deze autodeelorganisaties.

In jullie vraag nemen jullie ook aan, dat het ontbreken van signalisatie tot foutparkeren aanleiding geeft. Dat is niet zo. Immers, zolang de wettelijke signalisatie niet aangebracht is, is er geen sprake van verkeerd parkeren of inbreuken op de wegcode.

 Wat de termijn tussen de plaatsing van een laadpaal en het aanbrengen van markeringen betreft, verwijs ik jullie graag naar mijn uitvoerig antwoord op de mondelinge vraag betreffende “het tijdig aanbrengen van wegmarkeringen bij nieuwe laadpalen” in de commisie van april 2024. In essentie is de lange doorlooptijd het gevolg van de grote acute vraag naar laadpalen en daarmee gepaard gaande personeelsinzet. Als stad proberen we uiteraard de termijn zo kort als mogelijk te houden en daar werken we ook hard aan.

wo 12/06/2024 - 18:45
IR 7.

2024_MV_00347 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: WMP Dampoort-Oud Gentbrugge - opvolgvraag

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 7.

2024_MV_00347 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: WMP Dampoort-Oud Gentbrugge - opvolgvraag

2024_MV_00347 - Mondelinge vraag van raadslid Sven Taeldeman: WMP Dampoort-Oud Gentbrugge - opvolgvraag

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 29 april werd het Wijkmobiliteitsplan (‘WMP’) Dampoort – Oud Gentbrugge ingevoerd op terrein. Al snel kwamen heel wat pertinente knelpunten naar voor. In de gemeenteraadscommissie van mei en op de gemeenteraad van 27 mei werden deze pijnpunten benoemd en werd besloten :

  • “De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om verder verstoringen en moeilijkheden vast te stellen en om over de stand van zaken te rapporteren in de eerstvolgende commissie MEO.
  • De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om op korte termijn concrete oplossingen uit te werken. Die oplossingen moeten er altijd op gericht zijn om de bereikbaarheid én de leefkwaliteit én de veiligheid te garanderen en/of te verbeteren. Over deze oplossingen zal worden gerapporteerd in de eerstvolgende commissie MEO en in de gemeenteraad en zal ook gecommuniceerd worden naar de buurt.”
Indiener(s)
Sven Taeldeman
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
wo 05/06/2024 - 19:17
Toelichting
  • Wordt er nu goed gemonitord ter hoogte van de in de gemeenteraad veelvuldig aangehaalde grote knelpunten, cfr. besprekingen en cfr. ‘vinger aan de pols’ zoals toegelicht op de GR-comm. in februari? Graag duiding in de commissie, desnoods met kaartmateriaal waar op welke wijze nu wordt gemeten. Dit is een zeer veel voorkomende vragen in mijn contacten in de buurt. 
  • Uit de vorige gemeenteraadscommissie bleek dat er gerefereerd wordt naar ‘filetijden en reistijden’. Worden die nu systematisch bijgehouden op een aantal strategische plekken en assen? 
  • Hoe evolueert de verkeerssituatie nu, ondertussen 6 weken na invoering van het ‘WMP’, in het gebied Dampoort-Oud-Gentbrugge, in het bijzonder ter hoogte van de aangehaalde knelpunten en grote assen (Dampoort, Land van Waaslaan, Dendermondsesteenweg, Toekomststraat, Verbindingsstraat)? Graag duiding in de commissie, bv. op kaart of in grafiekvorm hoe dit nu evolueert (bv. met die file- en reistijden, situatie voor de invoering WMP, een maand geleden, en vandaag).
  • Onze fractie benoemde 3 grote knelpunten :
    1. Complexiteit en Verkeersveiligheid aan Gentbruggebrug (incl. onderzoeksoptie extra fietsbrug),
    2. Nieuwe sluiproutes zijn ontstaan (Toekomststraat-Wolterslaan, Verbindingsstraat (nog steeds > 2000 pae/dag, Burvenichstraat, etc),
    3. Dampoort en de steenwegen moeten vlotter en leefbaarder.
     Zijn hiervoor oplossingen in de maak, en zo ja, kan er al iets gezegd worden over welke oplossingen? 
  • Daarnaast zijn er nog ‘kleinere’ maar flink vervelende knelpunten :
    1. het uitrijden van de Evarist De Buckstraat voor de  >1500 woningen uit de H Hart-St. Baafskouterwijk op een onmogelijke locatie op de Dendermondsesteenweg.
    2. de veiligheid aan de schoolomgevingen.
    3. nog teveel vrachtverkeer in de wijk.
    4. handhaving zone 30 op diverse assen oa op Delvinlaan.
    5. Omrijtijden om nog uit de wijken te geraken.
    6. Straten op grens Gent-Destelbergen (kampen met meer (vracht)verkeer).
    Worden deze knelpunten ook bekeken, en zijn hiervoor oplossingen in de maak? 
  • Tot slot, we streven ernaar dat het globale bilan ‘Veiligheid – leefbaarheid – bereikbaarheid’ mèt het invoeren van het WMP beter is dan voor het invoeren van het WMP. Hoe evolueert dit? 
Bespreking
Antwoord

Hartelijk dank voor het agenderen van deze vragen op de agenda. Ik was niet vergeten, in afwachting van het studiewerk van het Mobiliteitsbedrijf en bespreking in het college kon ik nog niet agenderen. Jullie waren me voor.  

Een dergelijk plan heeft altijd wat tijd nodig om zich te zetten, een evaluatie wordt daarom voorzien na een half jaar.  Uiteraard wordt er continu gemonitord en worden gevaarlijk situaties op korte termijn bijgestuurd. 

De dataverzameling is bezig, o.a. via waze en tomtom. Er is heel veel materiaal al ter beschikking. Bijkomende data worden verzameld door nog in te plannen tellingen, op basis van het huidige cijfermateriaal en op basis van signalen. 

Na 6 weken stellen we vast dat op enkele punten bijsturing nodig is. Deze vaststellingen gebeurden op basis van monitoring op het terrein en signalen uit de wijk.  Het betreft voornamelijk signalen over onveilige situaties, sluipverkeer, vrachtroutes en knelpunten voor actieve weggebruikers. Op enkele punten worden dan ook op korte termijn aanpassingen doorgevoerd.   

Misschien beginnen met het belangrijkste nieuws, waarover al het meest gezegd is en waarover ook al de meeste discussie geweest is: Gentbruggebrug. We hebben een oplossing. We gaan de situatie daar aanpassen, zo snel mogelijk. Wat houdt deze aanpassing in: 

Verkeer komende van de Gentbruggestraat dat over de brug naar Oud-Gentbrugge wil, moet niet langer de lus onder de brug maken, maar kan voortaan rechtdoor. Hierdoor wordt het conflict met fietsers die van de brug richting Gentbruggestraat rijden verminderd. 

De rechtsafbeweging voor verkeer komende van Oud-Gentbrugge dat over de brug komt en vervolgens richting Nijverheidkaai rijdt wordt geschrapt. Deze beweging vormt een conflict met het fietsverkeer dat rechtdoor richting Gentbruggestraat rijdt. Deze rechtsafbeweging kwam er op uitdrukkelijke vraag van Destelbergen en was niet voorzien in het oorspronkelijke plan. We halen dus heel wat afdraaibewegingen uit dit kruispunt, wat het kruispunt veel veiliger zal maken. 

Deze aanpassingen leiden ertoe dat de handhaving door ANPR-camera’s vervangen zal worden door handhaving door de politie.   

Verkeer dat van Oud-Gentbrugge naar Destelbergen wil, kan dit doen op drie manieren:

  • via N9-R40-Dampoort-N70/Dendermondsesteenweg, 
  • via Gentbruggebrug-Waterkluiskaai-Delvinlaan-R40-Dampoort-N70/Dendermondsesteenweg of 
  • via N9-E17 

Er is ook al veel gezegd over de doorstroming van de Dendermondsesteenweg

De veiligheid en doorstroming op de Dendermondsesteenweg zal verder worden geoptimaliseerd. De verkeerslichten werden reeds bijgesteld in de eerste weken na invoering van het WMP. Door het wegnemen van een wegversmalling kan de doorstroming op deze as worden verbeterd. Om het verlies van een beperkt aantal parkeerplaatsen op te vangen, gaan we actief op zoek naar alternatieven (o.a. op privaat domein). 

Op een aantal plekken in de wijken krijgen we signalen dat er nieuwe sluiproutes zouden zijn ontstaan. Momenteel beschikken we niet over data die dit bevestigen, maar we willen ook niet blind zijn voor de signalen die we ontvangen.  Om hieraan het hoofd te bieden, zullen in eerste instantie verkeersborden worden geplaatst die vrachtverkeer en niet-plaatselijk verkeer verbieden.

We brengen beperkingen aan voor sluipverkeer in de wijk tussen de Land Van Waaslaan en de Denderdermondsesteenweg, in de Toekomststraat en in de F. Burvenichstraat. In de Wolterlaan, Scheldestraat en Klinkkouterstraat en op het Heernisplein komen er beperkingen voor vrachtverkeer.

Deze bijsturingen zullen uiteraard goed worden opgevolgd. 

Er wordt gevraagd naar de opvolging en monitoring: Het Mobiliteitsbedrijf blijft daarmee aan de slag en houdt constant vinger aan de pols. Zo is er al heel wat gebeurd op vlak voor doorstroming (Dendermondsesteenweg, Land Van Waaslaan, …) en blijven we kijken hoe dit verder evolueert. 

Ik kan deze commissie een document bezorgen met overzicht met reistijden, ik zal dat straks en morgen laten nasturen. Ik toon er graag de meest gevraagde reistijdschema’s uit, nl Dendermondsesteenweg en Land Van Waaslaan –zie  presentatie.

Uw vraag naar data, mr Taeldeman, is terecht en we volgen dit op. U ziet dat we heel wat data hebben, via allerlei systemen. Die systemen, maar ook signalen van burgers, geven dan soms aanleiding tot meer detaileerde tellingen die ingepland worden door het Mobiliteitsbedrijf. 

Wat betreft uw kleinere knelpunten, mr. Taeldeman, ik denk dat ik in de acties die zullen nemen, al wat antwoorden gegeven heb. U had ook nog vragen over bijvoorbeeld schoolomgevingen, het uitrijden om de dendermondsesteenweg, etc. Sta me toe om die grondig te bekijken. Ik kan daar nu niet onmiddellijk op antwoorden, maar we gaan het niet vergeten. We gaan u daarover inlichten 

Wat betreft de algemene bilan wil ik toch nog het volgende zeggen: Er is altijd veel commotie de eerste weken na een wijziging. En dat is te begrijpen, en dat is normaal. Ik heb daar ook begrip voor. Alle verandering is moeilijk.  

Maar wat vaak vergeten wordt, is dat het op heel veel plekken echt rustiger en veiliger en aangenamer wonen is geworden. Die mensen zijn blij, maar die hoor je veel minder. Gelukkig krijg ik ook berichten van deze mensen. En zo ondervind ik het ook zelf – als je door de wijk rijdt, ervaar je veel meer rust, zoals het woonstraten hoort. En met het feit dat we nu de gevaarlijke situatie aan Gentbruggebrug oplossen en een aantal vermoedelijke sluipbewegingen aanpassen, ben ik ervan overtuigd dat de bilan van dit WMP positief zal zijn. 

wo 12/06/2024 - 18:52
IR 8.

2024_MV_00348 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge-Dampoort

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 8.

2024_MV_00348 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge-Dampoort

2024_MV_00348 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge-Dampoort

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op de gemeenteraad van mei hebben we een uitgebreide discussie gehad over het wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge-Dampoort. Het stadsbestuur heeft een tegenvoorstel voorgelegd en goedgekeurd. 

Artikel 1 van dit tegenvoorstel zegt: “De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om verder verstoringen en moeilijkheden vast te stellen en om over de stand van zaken te rapporteren in de eerstvolgende commissie MEO.”.

Artikel 2 van dit tegenvoorstel stelt: “De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om op korte termijn concrete oplossingen uit te werken. Die oplossingen moeten er altijd op gericht zijn om de bereikbaarheid én de leefkwaliteit én de veiligheid te garanderen en/of te verbeteren. Over deze oplossingen zal worden gerapporteerd in de eerstvolgende commissie MEO en in de gemeenteraad en zal ook gecommuniceerd worden naar de buurt.”

Behoudens vergissing staat/stond dit niet geagendeerd op de agenda van deze commissie op datum van de deadline voor het indienen van vragen, 5 juni, vandaar deze vraag.

Indiener(s)
Anneleen Van Bossuyt
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
wo 05/06/2024 - 20:38
Toelichting
  • Graag duiding bij de opdrachten aan het college geformuleerd in bovenstaande artikels. Welke verdere verstoringen en moeilijkheden werden vastgesteld? Welke oplossingen zijn al ingevoerd? Welke oplossingen komen er nog aan en wat is de timing van deze?
Bespreking
Antwoord

Hartelijk dank voor het agenderen van deze vragen op de agenda. Ik was niet vergeten, in afwachting van het studiewerk van het Mobiliteitsbedrijf en bespreking in het college kon ik nog niet agenderen. Jullie waren me voor.  

Een dergelijk plan heeft altijd wat tijd nodig om zich te zetten, een evaluatie wordt daarom voorzien na een half jaar.  Uiteraard wordt er continu gemonitord en worden gevaarlijk situaties op korte termijn bijgestuurd. 

De dataverzameling is bezig, o.a. via waze en tomtom. Er is heel veel materiaal al ter beschikking. Bijkomende data worden verzameld door nog in te plannen tellingen, op basis van het huidige cijfermateriaal en op basis van signalen. 

Na 6 weken stellen we vast dat op enkele punten bijsturing nodig is. Deze vaststellingen gebeurden op basis van monitoring op het terrein en signalen uit de wijk.  Het betreft voornamelijk signalen over onveilige situaties, sluipverkeer, vrachtroutes en knelpunten voor actieve weggebruikers. Op enkele punten worden dan ook op korte termijn aanpassingen doorgevoerd.   

Misschien beginnen met het belangrijkste nieuws, waarover al het meest gezegd is en waarover ook al de meeste discussie geweest is: Gentbruggebrug. We hebben een oplossing. We gaan de situatie daar aanpassen, zo snel mogelijk. Wat houdt deze aanpassing in: 

Verkeer komende van de Gentbruggestraat dat over de brug naar Oud-Gentbrugge wil, moet niet langer de lus onder de brug maken, maar kan voortaan rechtdoor. Hierdoor wordt het conflict met fietsers die van de brug richting Gentbruggestraat rijden verminderd. 

De rechtsafbeweging voor verkeer komende van Oud-Gentbrugge dat over de brug komt en vervolgens richting Nijverheidkaai rijdt wordt geschrapt. Deze beweging vormt een conflict met het fietsverkeer dat rechtdoor richting Gentbruggestraat rijdt. Deze rechtsafbeweging kwam er op uitdrukkelijke vraag van Destelbergen en was niet voorzien in het oorspronkelijke plan. We halen dus heel wat afdraaibewegingen uit dit kruispunt, wat het kruispunt veel veiliger zal maken. 

Deze aanpassingen leiden ertoe dat de handhaving door ANPR-camera’s vervangen zal worden door handhaving door de politie.   

Verkeer dat van Oud-Gentbrugge naar Destelbergen wil, kan dit doen op drie manieren:

  • via N9-R40-Dampoort-N70/Dendermondsesteenweg, 
  • via Gentbruggebrug-Waterkluiskaai-Delvinlaan-R40-Dampoort-N70/Dendermondsesteenweg of 
  • via N9-E17 

Er is ook al veel gezegd over de doorstroming van de Dendermondsesteenweg

De veiligheid en doorstroming op de Dendermondsesteenweg zal verder worden geoptimaliseerd. De verkeerslichten werden reeds bijgesteld in de eerste weken na invoering van het WMP. Door het wegnemen van een wegversmalling kan de doorstroming op deze as worden verbeterd. Om het verlies van een beperkt aantal parkeerplaatsen op te vangen, gaan we actief op zoek naar alternatieven (o.a. op privaat domein). 

Op een aantal plekken in de wijken krijgen we signalen dat er nieuwe sluiproutes zouden zijn ontstaan. Momenteel beschikken we niet over data die dit bevestigen, maar we willen ook niet blind zijn voor de signalen die we ontvangen.  Om hieraan het hoofd te bieden, zullen in eerste instantie verkeersborden worden geplaatst die vrachtverkeer en niet-plaatselijk verkeer verbieden.

We brengen beperkingen aan voor sluipverkeer in de wijk tussen de Land Van Waaslaan en de Denderdermondsesteenweg, in de Toekomststraat en in de F. Burvenichstraat. In de Wolterlaan, Scheldestraat en Klinkkouterstraat en op het Heernisplein komen er beperkingen voor vrachtverkeer.

Deze bijsturingen zullen uiteraard goed worden opgevolgd. 

Er wordt gevraagd naar de opvolging en monitoring: Het Mobiliteitsbedrijf blijft daarmee aan de slag en houdt constant vinger aan de pols. Zo is er al heel wat gebeurd op vlak voor doorstroming (Dendermondsesteenweg, Land Van Waaslaan, …) en blijven we kijken hoe dit verder evolueert. 

Ik kan deze commissie een document bezorgen met overzicht met reistijden, ik zal dat straks en morgen laten nasturen. Ik toon er graag de meest gevraagde reistijdschema’s uit, nl Dendermondsesteenweg en Land Van Waaslaan –zie  presentatie.

Uw vraag naar data, mr Taeldeman, is terecht en we volgen dit op. U ziet dat we heel wat data hebben, via allerlei systemen. Die systemen, maar ook signalen van burgers, geven dan soms aanleiding tot meer detaileerde tellingen die ingepland worden door het Mobiliteitsbedrijf. 

Wat betreft uw kleinere knelpunten, mr. Taeldeman, ik denk dat ik in de acties die zullen nemen, al wat antwoorden gegeven heb. U had ook nog vragen over bijvoorbeeld schoolomgevingen, het uitrijden om de dendermondsesteenweg, etc. Sta me toe om die grondig te bekijken. Ik kan daar nu niet onmiddellijk op antwoorden, maar we gaan het niet vergeten. We gaan u daarover inlichten 

Wat betreft de algemene bilan wil ik toch nog het volgende zeggen: Er is altijd veel commotie de eerste weken na een wijziging. En dat is te begrijpen, en dat is normaal. Ik heb daar ook begrip voor. Alle verandering is moeilijk.  

Maar wat vaak vergeten wordt, is dat het op heel veel plekken echt rustiger en veiliger en aangenamer wonen is geworden. Die mensen zijn blij, maar die hoor je veel minder. Gelukkig krijg ik ook berichten van deze mensen. En zo ondervind ik het ook zelf – als je door de wijk rijdt, ervaar je veel meer rust, zoals het woonstraten hoort. En met het feit dat we nu de gevaarlijke situatie aan Gentbruggebrug oplossen en een aantal vermoedelijke sluipbewegingen aanpassen, ben ik ervan overtuigd dat de bilan van dit WMP positief zal zijn. 

wo 12/06/2024 - 18:52
IR 9.

2024_MV_00349 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Eenheid van opzet gasboetes

Datum beslissing: wo 12/06/2024 - 00:02
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Gabi De Boever; Sven Taeldeman; Anne Schiettekatte; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Nicolas Vanden Eynden; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Alana Herman; Jeroen Van Lysebettens; Helga Stevens; Anton Vandaele; Gert Robert; Emilie Peeters; Bart Tembuyser; Joris Roos, fractie Open VLD; Mattias Van Vooren , dienst Economie; Sten Guns , fractie CD&V; Stefan Vanbroeckhoven , Departement Stedelijke Ontwikkeling; Charlotte Delaruelle , kabinet Sofie Bracke; Ann Plas , kabinet schepen Watteeuw; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Joyca  Leplae, Mobiliteitsbedrijf; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Mathias Vandewyngaerde , Dienst Economie; Dries Meers , Mobiliteitsbedrijf
Afwezig
Christophe Peeters; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Stephanie D'Hose; Karlijn Deene; Sara Matthieu; Jef Van Pee; Karla Persyn; Tom De Meester; Yüksel Kalaz; Bert Misplon; Anneleen Van Bossuyt; Joris Vandenbroucke; Sonja Welvaert; Manuel Mugica Gonzalez; Fourat Ben Chikha; Ronny Rysermans; Nikolaas Schuiten; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Maarten De Grauw
Secretaris
Bart Tembuyser
IR 9.

2024_MV_00349 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Eenheid van opzet gasboetes

2024_MV_00349 - Mondelinge vraag van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Eenheid van opzet gasboetes

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In de krant konden we het verhaal lezen van een man uit Drongen die in de rechtbank een aantal van zijn ‘knipboetes’ heeft kunnen laten schrappen. Ik ben hier al heel vaak tussengekomen over deze problematiek van herhaaldelijke gasboetes waarbij iemand in goedertrouw denkt een vergunning te hebben maar er iets misgelopen is. Tegen dat men de eerste boete in de bus krijgt heeft men vaak al meerdere keren de overtreding begaan en krijgt men dus meerdere boetes voor 1 vergetelheid/vergissing.  

De man en zijn advocaat hebben de rechtbank kunnen overtuigen met het argument van ‘eenheid van opzet’. Door het feit dat het telkens om dezelfde bestuurder ging, op dezelfde locatie met dezelfde wagen en die dezelfde overtreding beging kan je dat volgens de advocaat en dus ook de rechter zien als 1 feit.

In vorige discussies over deze problematiek heeft u gezegd dat u het mobiliteitsbedrijf de opdracht ging geven om een oplossing te zoeken.

Tenslotte konden we in het artikel ook lezen dat uw kabinet niet bereikbaar was voor reactie. 

Indiener(s)
Anneleen Van Bossuyt
Gericht aan
Filip Watteeuw
Tijdstip van indienen
wo 05/06/2024 - 20:39
Toelichting

Graag had ik u hierover volgende vragen gesteld:

  • Wat is uw reactie op deze casus? 
  • Kunnen we dit principe van eenheid van opzet ook als stad gebruiken om een oplossing te vinden voor de aanhoudende problematiek?

 

Bespreking
Antwoord

Wordt opnieuw ingediend voor het vragenuurtje juni 2024

do 13/06/2024 - 17:32