Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_GR_00199 - Jaarverslag Ombudsdienst 2023 - Kennisneming

gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 25/03/2024 - 21:38
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Christophe Peeters

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Mattias De Vuyst; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Sara Matthieu; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Karla Persyn; Sonja Welvaert; Els Roegiers

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_GR_00199 - Jaarverslag Ombudsdienst 2023 - Kennisneming 2024_GR_00199 - Jaarverslag Ombudsdienst 2023 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het reglement over de werking van de dienst van de Ombudsvrouw/man, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016 en gewijzigd op 14 december 2020, artikel 4, § 5, b.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Bij raadsbesluit van 17 december 1996 werd een Ombudsdienst opgericht en werd het reglement inzake de werking van de Gentse Ombudsdienst goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 25 april 2016 werd voormeld reglement opgeheven en vervangen door het 'reglement over de werking van de dienst van de Ombudsvrouw/man', het reglement werd op 14 december 2020 gewijzigd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, § 5, b van voormeld reglement brengt de Ombudsvrouw/man jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit over haar/zijn werkzaamheden.

De waarnemend directeur van de Ombudsdienst heeft een verslag gemaakt over haar werkzaamheden in 2023.

Het 'Jaarverslag Ombudsdienst 2023' - met een document 'bijlagen bij het jaarverslag Ombudsdienst 2023', bestaande uit 

  • Bijlage 1: Reglement Ombudsdienst
  • Bijlage 2: Beoordelingscriteria
  • Bijlage 3: Behandelde klachten in 2023 per departement
  • Bijlage 4: Resolutie Belgische senaat van 17 december 2021

wordt ter kennisneming voorgelegd. 

Activiteit

AC34801 Analyseren klachten, formuleren aanbevelingen en opvolgen jaarverslag

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het 'Jaarverslag Ombudsdienst 2023' - met bijlagen.


Bijlagen

  • Jaarverslag_ombudsdienst_2023.pdf
  • Jaarverslag_ombudsdienst_bijlagen_2023.pdf
  • Jaarverslag_Ombudsdienst 2023_Antwoord van het college