Het uitwerken van bouwprojecten in BIM is een traject dat momenteel voor enkele bouwprojecten vanaf ontwerpfase opgestart wordt. Om dit te begeleiden is externe expertise nodig.
Een BIM-procesmanager begeleidt ons in de uitwerking van dit volledige BIM-traject.
Hij/zij legt de basis voor de opmaak BIM-protocol en BIM-uitvoeringsplan en stuurt deze bij tijdens de uitvoering, bouwt de structuur op voor de data-uitwisseling via AutoDesk Docs (= CDE, Common Data Environment), beheert de rechtenstructuur van wie welke documenten kan zien en/of bewerken, onderhoudt de handleiding voor gebruik van dit platform, zit de vergaderingen voor van de verschillende BIM-overlegmomenten en brengt hier verslag over uit, stuurt de verschillende projectpartners aan in het correct toepassen van alle BIM formaliteiten, controleert de opgemaakte BIM documenten (BIM-model + afgeleide extracten) naar conformiteit, ondersteunt de opvolging van clash-detectie (vroegtijdig opsporen van uitvoeringsfouten), …
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 03 maart 2022 werd het bestek van overheidsopdracht van diensten - Aanstellen van een BIM-procesmanager 1) Uitrol BIM-traject en opzet/begeleiding van Common Data Environment 2) Begeleiding van BIM-ontwerpopdrachten vanaf ontwerpfase t/m uitvoering 3) Begeleiding implementatie as-built dossiers in assetmanagement 4) Ad-hoc uitvoeren van BIM-ondersteuning - FAG/2022/005/PJ/INV/5272, goedgekeurd.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2022 werd de gunning goedgekeurd aan Geo-IT, Potvlietlaan 5B, 2600 Antwerpen.
Het dossier werd enkel in college gebracht wegens ‘vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking’ en raming < 143.000 euro (excl. btw).
Momenteel is er echter nood aan de uitbreiding van de opdracht en zijn er aanvullende diensten (extra uren) nodig omwille van
De totale opdracht komt uit boven het drempelbedrag voor college (143.000 EUR excl. btw) maar blijft de opdracht onder het drempelbedrag van 221.000 EUR (excl. btw) zoals voorzien in bestek.
Hierdoor is een regularisatie nodig van de opdracht en dient het bestek te worden vastgesteld in de gemeenteraad.
Aansluitend dient de gunning van de aanvullende diensten goedgekeurd te worden door het college van burgemeester en schepenen.
Dienst | FM Themagebouwen |
Budgetplaats | 3470100DI |
Categorie (INV of EXP) | EXP |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 20.281,11 |
2025 | 24.490,40 |
2026 | 13.047,13 |
2027 | 18.673,93 |
2028 | 14.235.05 |
Totaal | 90.727,62 |
Keurt goed de regularisatie van de overheidsopdracht van diensten - Aanstellen van een BIM-procesmanager 1) Uitrol BIM-traject en opzet/begeleiding van Common Data Environment 2) Begeleiding van BIM-ontwerpopdrachten vanaf ontwerpfase t/m uitvoering 3) Begeleiding implementatie as-built dossiers in assetmanagement 4) Ad-hoc uitvoeren van BIM-ondersteuning – waarbij het bestek FAG/2022/005/PJ/INV/5272 wordt vastgesteld.