Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Mathias De Clercq
Aanwezig
Christophe Peeters, voorzitter;
Mathias De Clercq, burgemeester;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Astrid De Bruycker, schepen;
Sami Souguir, schepen;
Bram Van Braeckevelt, schepen;
Isabelle Heyndrickx, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Evita Willaert, schepen;
Johan Deckmyn;
Gabi De Boever;
Zeneb Bensafia, ondervoorzitter;
Anne Schiettekatte;
Sven Taeldeman;
Jef Van Pee;
Gert Robert;
Carl De Decker;
Karlijn Deene;
Mieke Bouve;
Cengiz Cetinkaya;
Anneleen Van Bossuyt;
Tom De Meester;
Fourat Ben Chikha;
Anita De Winter;
Joris Vandenbroucke;
Manuel Mugica Gonzalez;
Patricia De Beule;
Mattias De Vuyst;
Yüksel Kalaz;
Stijn De Roo;
Christiaan Van Bignoot;
Caroline Persyn;
Ronny Rysermans;
Nicolas Vanden Eynden;
Alana Herman;
Emilie Peeters;
Helga Stevens;
Jeroen Van Lysebettens;
Anton Vandaele;
Nikolaas Schuiten;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Rudy Coddens, schepen;
Karin Temmerman;
Sara Matthieu;
Stephanie D'Hose;
Veli Yüksel;
Mehmet Sadik Karanfil;
Karla Persyn;
Bert Misplon;
Sonja Welvaert;
Els Roegiers;
Martine Verhoeve
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Christophe Peeters, voorzitter
2024_GR_00185 - Rapportering met betrekking tot overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, 4de kwartaal 2023 - Kennisneming
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2018 houdende de hervaststelling dagelijks bestuur.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2018 houdende de hervaststelling dagelijks bestuur.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
De gemeenteraad heeft in zitting van 22 januari 2018 het begrip dagelijks bestuur hervastgesteld, dit naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016.
Deze hervaststelling stelt het begrip "dagelijks bestuur" als volgt vast:
- Alle uitgaven waarvan de waarde minder is dan de drempel voorzien in artikel 42, § 1, 1°, a) van de Wet overheidsopdrachten, die verrekend worden op kredieten ingeschreven in het exploitatie- en investeringsbudget, met uitzondering van subsidies en daden van beschikking van onroerende goederen. Deze verrichtingen worden aangelegenheden van dagelijks bestuur genoemd.
- Elke herhaling van een overheidsopdracht op grond van artikel 42, § 1, 2° van de Wet inzake overheidsopdrachten, ongeacht de waarde van de herhalingsopdracht op voorwaarde dat de basisopdracht door de gemeenteraad is vastgesteld. De oorspronkelijke opdracht dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld als de raming van het opdrachtbedrag, dit is de waarde van de oorspronkelijke opdracht, inclusief alle herhalingen, het drempelbedrag van het dagelijks bestuur zou overschrijden.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Voor de categorieën van overheidsopdrachten die behoren tot het dagelijks bestuur is een kwartaalrapportering aan de gemeenteraad voorzien.
De rapportering over het 4de kwartaal 2023 is opgenomen in bijlage.
Activiteit
AC34738 Faciliteren en organiseren van de werking van de politieke organen
Besluit
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1
Neemt kennis van de rapportering over het 4de kwartaal van 2023 m.b.t. overheidsopdrachten van dagelijks bestuur, zoals gevoegd in bijlage.