OCMW Gent bouwde 11 robuuste woningen en een begeleidersunit zonder woonfunctie, gelegen aan de Hogeweg 84-106 in Sint-Amandsberg. De robuuste woningen bieden een alternatieve woonoplossing voor de doelgroep van alleenstaande chronisch dak- en thuislozen met verschillende problemen (psychische kwetsbaarheid, sociale problematiek, verslaving…). Door hun multi-problematiek aarden deze mensen niet in een reguliere (sociale) woning.
Om het permanent wonen weer mogelijk te maken heeft deze doelgroep nood aan een langdurige en intensieve vorm van begeleiding op maat. Hiervoor is er de inzet van een dedicated team per bewoner en de aanwezigheid van een terreinbeheerder.
OCMW Gent wenst de 11 robuuste woningen te verhuren aan Thuispunt Gent, die deze woningen zal onderverhuren aan de doelgroep zoals vastgelegd via het lokaal toewijzingsreglement voor de sociale huurwoningen op het grondgebied van de Stad Gent. De hoofdhuurovereenkomst tussen OCMW Gent en Thuispunt Gent wordt via afzonderlijke besluitvorming voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Daarnaast voorziet OCMW Gent in elke woning een bed, brandvertragende matras, gordijnen, een microgolfoven en een branddeken. Deze goederen worden via een bruikleenovereenkomst ter beschikking gesteld van de bewoners. De bruikleenovereenkomsten worden via afzonderlijke besluitvorming voorgelegd aan het vast bureau.
De samenwerkingsovereenkomst bevat specifieke afspraken rond de aanmelding, toeleiding en begeleiding van de bewoners.
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met Thuispunt Gent BV, met zetel te Lange Steenstraat 54, 9000 Gent, betreffende de verhuring van 11 robuuste woningen aan de Hogeweg in Sint-Amandsberg, zoals gevoegd in bijlage.
De Vlaamse overheid voorziet subsidies voor Stad en OCMW Gent in het kader van de digitalisering. Met deze middelen willen we oa. refurbished toestellen aankopen voor digitaal kwetsbare Gentenaars. De Dienst Lokaal sociaal beleid staat in voor de aankoop en zal de aankoop van nieuw ICT-materiaal (voor organisaties) combineren met de aankoop van refurbished ICT-materiaal (voor kwetsbare Gentenaars). Om die reden werd een bestek opgemaakt om refurbished laptops aan te kopen. Als vrije optie wordt ook gevraagd om refurbished tablets aan te bieden indien mogelijk. Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor de aankoop van refurbished ICT-materiaal - SLS/2023/049 - ID5485, opgemaakt.
De toestellen zullen verdeeld worden bij de Sociale dienst, dienst Outreachend werken, LDC’s, dienst Werk en Activering en het middenveld (oa. verenigen waar armen het woord nemen).
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor de aankoop van refurbished ICT-materiaal - SLS/2023/049 - ID5485, opgemaakt.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: tegen prijslijst.
Uitvoeringstermijn: tot 1 december 2024. De mogelijkheid tot het verlengen van de opdracht werd voorzien.
Gunningscriteria: Prijs: 50 / Plan van aanpak: 30 / Duurzaamheid: 15 / Leveringsplan: 5
Duurzaamheid: de aankoop van refurbished toestellen draagt bij aan de circulariteit. Daarnaast wordt een gunningscriterium duurzaamheid opgenomen om de inspanningen van de firma's rond recyclage, afvalverwerking,... te beoordelen.
Het in kaart brengen van de noden van de uiteindelijke gebruikers en middenveldorganisaties (doelgroepanalyse) heeft meer tijd in beslag genomen dan initieel werd voorzien. Om de deadline voor het gebruiken van de gekregen subsidies te kunnen halen, is het noodzakelijk om deze opdracht vervroegd te publiceren.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | B10100000 |
Categorie* | E |
Subsidiecode | ABB.IDU.2 WSE.DIU.2 |
2024 | 330.000 euro |
Totaal | 330.000 euro |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | B101000000 |
Categorie* | E |
Subsidiecode | ABB.IDU.2 WSE.DIU.2 |
2024 | 330.000 euro |
Totaal | 330.000 euro |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor de aankoop van refurbished ICT-materiaal - SLS/2023/049 - ID5485.
Procedure: openbare procedure.
Wijze van prijsbepaling: tegen prijslijst.
Uitvoeringstermijn: tot 1 december 2024.
Gunningscriteria: Prijs: 50 / Plan van aanpak: 30 / Duurzaamheid: 15 / Leveringsplan: 5.
Het Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII 'Huur'.
Het OCMW bouwde aan de Hogeweg 96 een bouwproject met robuuste woningen. Het ‘Project Robuuste Woningen’ is een nieuw woonproject bestaande uit 11 afzonderlijke wooneenheden en 1 begeleidersunit zonder woonfunctie, gelegen aan de Hogeweg te Sint-Amandsberg. Het gaat om studio’s met een private voortuin. Er is ook een gemeenschappelijke tuin. Het project is voorlopig opgeleverd in februari 2024.
De woningen zijn bedoeld voor een specifieke doelgroep, meer bepaald alleenstaande chronisch dak- en thuislozen met verschillende problemen (psychische kwetsbaarheid, sociale problematiek, verslaving, …). Door hun multi-problematiek aarden deze mensen niet in een reguliere (sociale) woning. De bouw en inplanting van de robuuste woningen samen met de flankerende begeleiding maken het voor deze doelgroep mogelijk om permanent te wonen op duurzame basis.
Om deze doelgroep duurzaam te kunnen huisvesten heeft het OCMW ingezet op de bouw van 11 robuuste wooneenheden op een site van 1.300m². Deze wooneenheden zijn klein, zo eenvoudig en helder mogelijk in opzet, en stevig uitgewerkt. De wooneenheden zijn zo gebouwd en ingeplant op het terrein dat ze elke bewoner maximale rust en afzondering bieden. Er zijn geen gezamenlijke ruimtes, ingangen of gangen, waardoor de bewoners volledig zelfstandig leven en geen onderling contact hoeven te hebben. Elke bewoner heeft een eigen persoonlijke buitenruimte.
De bewoners krijgen multidisciplinaire begeleiding aangeboden zodat ze in staat blijven om de woning te onderhouden, de huur te betalen, en mogelijks stappen kunnen zetten op het vlak van dagbesteding, arbeid, persoonlijk netwerk, integratie in de buurt, enzovoort. Bewoners kunnen op termijn mogelijk doorstromen naar een reguliere woning, maar daar zit geen timing noch verplichting op.
OCMW Gent, eigenaar van de woningen, wenst de 11 robuuste woningen te verhuren aan Thuispunt Gent, die deze woningen zal onderverhuren aan de doelgroep via een specifieke voorrangsregeling, zoals vastgelegd via het lokaal toewijzingsreglement voor de sociale huurwoningen op het grondgebied van de Stad Gent (goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2023). Specifieke afspraken rond de toeleiding en de begeleiding van de bewoners maken het voorwerp uit van een samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en Thuispunt, die via afzonderlijke besluitvorming wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Thuispunt staat in voor het onderhoud van de woningen. De begeleidersunit zonder woonfunctie maakt niet het voorwerp uit van deze overeenkomst. Thuispunt zal wel het onderhoud van delen van deze ruimte opnemen.
De overeenkomst wordt gesloten voor een periode van 15 jaar ingaande op 1/04/2024. De duurtijd van deze huurovereenkomst is 15 jaar omdat er dan toepassing gemaakt kan worden van het verlaagd btw-tarief van 12% i.p.v. 21%.
De jaarlijkse vergoeding voor het in huur gegeven goed wordt vastgesteld op 498,47 EUR per woning, in totaal 5.483,17 EUR per jaar. Deze huur is verschuldigd vanaf 1 april 2024, en wordt jaarlijks geïndexeerd. Thuispunt zal op haar beurt een huurvergoeding doorrekenen aan de gebruikers. Ook hierover zijn afspraken opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW en Thuispunt.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de hoofdhuurovereenkomst tussen het OCMW en Thuispunt Gent goed te keuren, voor de huur van 11 robuuste woningen gelegen aan de Hogeweg, nummers 84-86-88-90-92-94-98-100-102-104-106, te 9040 Sint-Amandsberg, vanaf 1 april 2024 voor een termijn van 15 jaar.
Dienst* | Beleidscel precaire opvang en overgang naar wonen | FM |
Budgetplaats | B14100100 | O11000000 |
Categorie* | E | E |
Subsidiecode | Niet-relevant | Niet-relevant |
2024 | 0 | 5.445 |
2025 | 30 | 7.260 |
Later | 420 | 96.195 |
Totaal | 450 | 108.900 |
Dienst* | Beleidscel precaire opvang en overgang naar wonen | Beleidscel precaire opvang en overgang naar wonen
|
Budgetplaats | B14100100 | B14100100 |
Categorie* | E | E |
Subsidiecode | Niet-relevant | Niet-relevant |
2024 | 4.112,38 | 5.445 |
2025 | 5.483,17 | 7.260 |
Later | 72.652,00 | 96.195 |
Totaal | 82.247,55 | 108.900 |
Keurt goed de huurovereenkomst voor de OCMW-eigendommen gelegen te Hogeweg, nummers 84-86-88-90-92-94-98-100-102-104-106, 9040 Sint-Amandsberg, te sluiten met Thuispunt Gent voor de duur van 15 jaar ingaande op 1 april 2024 en eindigend op 31 maart 2039, zoals gevoegd in bijlage.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2024 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/agenda/view?id=12240).
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2024.
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810.
Het (operationele) beheer van de telefonie wordt opgenomen door D09 en de financiële afhandeling gebeurt door het Departement FM, hierdoor dient de Dienst Aankoop en Logistiek in te staan voor de besluitvorming.
Het is aangewezen dat de Stad Gent/OCMW Gent gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om volgende redenen:
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
15.1. de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;
15.2. de hulpverleningszones;
15.3. de districten;
15.4. de provincies;
15.5. de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
15.6. de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.7. de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.8. de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.9. de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente;
15.10. de polders en de wateringen.
Alvorens gebruik te kunnen maken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende toetredingsovereenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
In bijlage van dit besluit zit ook de nota opgemaakt door D09 om in te stappen in dit dossier waarbij de context, de motivering en een plan van aanpak van de uitrol wordt beschreven.
District09 zorgt ervoor dat de stad en OCMW voldoende informatie hebben om niet-betaalde privéfacturen op te volgen.
Op vraag van D09 stelt de Dienst Aankoop en Logistiek voor om toe te treden tot de door de Vlaamse Overheid afgesloten overeenkomst met de firma Orange voor Telecommunicatiediensten - bestek 2022/HFB/MPMO/96984.
Er wordt goedkeuring gevraagd om gedurende de periode van de overeenkomst af te nemen op perceel 2: mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) bij Orange Belgium nv, Bourgetlaan 3 te 1140 Evere (BE0456.810.810) tegen de prijzen van de goedgekeurde offerte.
De aanvang van de opdracht is voorzien meteen na de goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De overgang van het dossier van Proximus naar Orange zal echter geleidelijk aan gebeuren om de nodige tijd te nemen om de medewerkers te informeren, afspraken te maken met de klantendiensten van FM voor de switch van de simkaarten in bv liften, enz…
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Stad + OCMW | IVA Onderwijs | IVA Historische Huizen | Mobiliteitsbedrijf | Totaal |
Budgetplaats | 354260108 | 349890000 | 349840000 | 348940000 | |
Categorie* | E | E | E | E | E |
2024 | € 77.505,00 | € 4.844,00 | € 581,00 | € 3.875,00 | € 86.805,00 |
2024* | € 100.000,00 | € 100.000,00 | |||
2025 | € 170.423,00 | € 10.651,00 | €1.278,00 | € 8.521,00 | € 190.873,00 |
2026 | € 185.836,00 | € 11.615,00 | € 1.394,00 | € 9.292,00 | € 208.137,00 |
2027 | € 201.248,00 | € 12.578,00 | € 1.509,00 | € 10.062,00 | € 225.397,00 |
2028 | € 216.661,00 | € 13.541,00 | € 1.625,00 | € 10.833,00 | € 242.660,00 |
Totaal | € 951.673,00 | € 53.229,00 | € 6.387,00 | € 42.583,00 | € 1.053.872,00 |
* In 2024 werd een extra kost van € 100.000,00 euro voorzien voor het switchen van de data-kaarten (meegerekend in tabel in 2024 op budgetplaats 354260108).
Keurt goed de toetreding tot de door de Vlaamse Overheid afgesloten raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten - perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) - bestek 2022/HFB/MPMO/96984.
Er worden een aantal wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg voorgesteld. De wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg worden ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
In woonzorgcentrum Zuiderlicht is maar een halftijdse directeur voorzien in het personeelsbehoefteplan. Er is nood aan een nieuwe functie die de halftijdse directeur ondersteunt in de dagdagelijkse werking van het woonzorgcentrum. Om hieraan tegemoet te komen, wordt voorgesteld om de nieuwe functie 'Dagelijks verantwoordelijke' (m/v/x) op te nemen in de Rechtspositieregeling Ouderenzorg. De dagelijks verantwoordelijke zal naast de rol van zorgcoördinator een aantal specifieke taken opnemen zodat kan ingezet worden op:
Omwille van bovenstaande elementen wordt voorgesteld om de functie van 'Dagelijks Verantwoordelijke (m/v/x)' met rang Ax en IFIC cat.19 toe te voegen aan artikel 148 van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg, onder de nieuwe graad van Dagelijks Verantwoordelijke (m/v/x).
In artikel 210bis van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg is nog steeds sprake van de mogelijkheid voor medewerkers die hun woon-werkverkeer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer afleggen om 24 parkeervouchers aan te kopen. Het college van burgemeester en schepenen en vast bureau hebben dit aantal intussen teruggebracht naar 12, in het kader van de optimalisatie van het bedrijfsvervoerplan woon-werkverkeer, waartoe de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 24 april 2023 opdracht hebben gegeven. Dit wordt ook in de Rechtspositieregeling Ouderenzorg aangepast naar 12 parkeervouchers.
Wijzigt de Rechtspositieregeling Ouderenzorg met ingang van 24 april 2024 als volgt:
* In artikel 148, § 1 wordt in de opsomming 5° bij niveau A de nieuwe graad 'Dagelijks Verantwoordelijke(m/v/x)' toegevoegd met in de tweede kolom 'Functie' de functie 'Dagelijks Verantwoordelijke (m/v/x)' met rang Ax en IFIC-categorie 19.
* In artikel 210bis worden de woorden '24 parkeervouchers' vervangen door de woorden '12 parkeervouchers'.
Fedasil biedt OCMW’s de mogelijkheid om in te stappen in het hervestigingsprogramma. Alle hervestigde vluchtelingen volgen een specifiek opvangtraject na aankomst in België dat door Fedasil wordt bepaald.
Daarnaast heeft Fedasil een specifiek systeem van opvang namelijk ‘Community sponsorship’. Dit is een opvang- en begeleidingssysteem voor hervestigde vluchtelingen waarbij het middenveld rechtstreeks betrokken is en een belangrijke rol speelt. Na een matchingprocedure komen bepaalde vluchtelingen die geselecteerd werden voor hervestiging in België, onder de hoede van een gemeenschap of “sponsor”. Deze vluchtelingen volgen dus niet het klassieke opvangtraject dat is voorzien voor hervestigde personen.
De sponsorgemeenschap verbindt zich ertoe om hen op te vangen in een aangepaste woning en hen gedurende minstens een jaar begeleiding op maat te bieden. Ze helpt hen ook om de Belgische samenleving beter te begrijpen en biedt steun tijdens de verschillende fases van hun nieuwe leven: administratieve procedure, opvoeding, opleiding en werkgelegenheid, sport en ontspanning, gezondheid en welzijn, taal, sociaal netwerk, toegang tot gespecialiseerde diensten.
Er wordt een overeenkomst opgemaakt houdende de toekenning van een subsidie van 9000 euro aan vzw Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde, voor de huisvesting van vluchtelingen voor het werkingsjaar 2024.
Stad Gent en OCMW kozen voor een combinatie van beide systemen.
VZW Thope treedt hierbij op als sponsor. Zij gaan op zoek naar een geschikte woning voor de te hervestigen vluchtelingen en voorzien een omarmer.
Eens vzw Thope een huiseigenaar gevonden heeft die bereid is om te verhuren aan vluchtelingen, worden het Welzijnsbureau op wiens grondgebied de woning gelegen is, de Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid en Fedasil hiervan op de hoogte gebracht. Fedasil levert een aantal profielen van vluchtelingen die reeds geselecteerd zijn voor hervestiging.
Vzw Thope, OCMW Gent Welzijnsbureaus+ en Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid beslissen in onderling overleg, wie van de profielen het meest geschikt is voor de gevonden woning. Er wordt onderling afgesproken vanaf wanneer het hervestigde gezin kan gehuisvest worden. Vzw Thope voorziet een omarmer (buddy) per hervestigd gezin.
Telkens er door vzw Thope een woning gevonden wordt, kan er een te hervestigen gezin worden overgebracht, met een maximum van 3 begeleidingen tegelijkertijd door de Welzijnsbureaus van OCMW Gent. Er wordt met een maximum van 3 begeleiding per keer gewerkt, daar ervaring leert, dat dit een zeer intensieve begeleiding is, die moet worden opgenomen binnen de bestaande personeelsbezetting en werking.
Vzw Thope, OCMW Gent Welzijnsbureaus + en de Dienst Asiel- en Vluchtelingenbeleid zullen op regelmatige basis samenzitten om deze werkwijze te evalueren en indien nodig bij te sturen.
Dienst | Thematische Hulp - Precaire statuten, opvang en overgang naar wonen (POOW) |
Naam | Thope vzw |
Adres | Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde |
Project | Huisvesten van hervestigde vluchtelingen |
Kostenplaats | B14100000 |
Kostensoort | 6491000 |
Subsidiecode | EVF.SYR |
Totale subsidie | 9.000 euro |
2024 | 8.100 euro |
2025 | 900 euro |
Dienst* | Thematische Hulp |
Budgetplaats | B141100000 |
Categorie* | 7405600 |
Subsidiecode | EVF.SYR |
2024 | 15.000 |
2025 | 3.000 |
Totaal | 18.000 |
Keurt goed de subsidieovereenkomst voor het werkingsjaar 2024 met VZW Thope, Halfbunder 3, 9052 Zwijnaarde aangaande 'Huisvesting hervestigde vluchtelingen' zoals gevoegd in bijlage.
In zitting van september 2019 hebben de gemeente- en OCMW-raad een gemeenschappelijke rechtspositieregeling goedgekeurd voor het stadspersoneel en het OCMW-personeel, m.u.v. de personeelsleden van artikel 186, § 2, 3° Decreet Lokaal Bestuur en artikel 60-personeelsleden. Er worden een aantal wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent voorgesteld. De wijzigingen aan de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent worden ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er is nood aan een nieuw functieprofiel voor een ingroeibaan die kadert binnen de maatregel Individueel Maatwerk. Met deze maatregel wil de Vlaamse overheid de tewerkstelling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt stimuleren.
De nieuwe functie ‘Ingroeimedewerker – ondersteuner zorg’ is een ingroeibaan voor medewerkers die nog niet over de nodige competenties en kwalificaties beschikken voor een reguliere tewerkstelling bij Stad Gent of OCMW Gent of op de reguliere arbeidsmarkt. Bij de maatwerkers en de ingroeimedewerkers worden de salarisschalen afgestemd op het te ambiëren niveau bij doorstroom, in die zin dat de nieuwe functie steeds een niveau onder de functie ligt waarnaar intern (voor een ingroeimedewerker) of extern kan doorgestroomd worden.
De nieuw toe te voegen functie 'Ingroeimedewerker – ondersteuner zorg' zal zowel gebruikt worden voor doorstroom naar Ondersteuner Kinderopvang (niveau D) als naar Logistiek medewerker in de woonzorgcentra (niveau D).
Deze nieuwe functie wordt enkel toegevoegd in de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent en niet in de Rechtspositieregeling Ouderenzorg, ondanks het feit dat deze medewerkers ook in de woonzorgcentra zullen tewerkgesteld worden. Het feit dat de ingroeimedewerkers andere arbeidsvoorwaarden hebben dan hun reguliere collega’s in de woonzorgcentra (onder andere meer vakantie- en feestdagen) is ingegeven door diverse redenen:
Omwille van bovenstaande elementen wordt voorgesteld om de functie van ‘Ingroeimedewerker - ondersteuner zorg (m/v/x)’ met rang Ev en salarisschalen E1-E2-E3 toe te voegen aan artikel 152 van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent, onder de graad van Onderhoudsmedewerker (m/v/x).
Op 9 februari verscheen in het Belgisch Staatsblad het Ministerieel Besluit van 11 januari 2024 tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Dit Ministerieel Besluit kwam er ter uitvoering van artikel 4, § 2, zesde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Het Ministerieel Besluit trad in werking op 19 februari 2024.
Voorheen werden de diplomavereisten voor de maatschappelijk werker, bevoegd voor het sociaal onderzoek, vastgesteld in artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 11 juli 2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie. Aangezien het Vlaamse Gewest ondertussen bevoegd is om de diplomavereisten voor het lokaal personeel vast te stellen, is dit een gewestelijke bevoegdheid geworden waarvoor de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen bevoegd is.
Het nieuwe Ministerieel Besluit bepaalt welke diploma’s in aanmerking komen voor de functie van maatschappelijk werker, bevoegd voor het sociaal onderzoek. Met dit besluit wordt bevestigd dat het sociaal onderzoek moet worden gevoerd door personen die over de vereiste functiekwalificaties beschikken en gelet op de krapte op de arbeidsmarkt werd het aantal diploma’s dat in aanmerking komt, uitgebreid.
In Afdeling IV bis. Specifieke bepaling voor de aanwerving en selectie van de maatschappelijk werker van het OCMW met artikel 31bis van de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent worden de diploma’s die in aanmerking komen voor een aanwerving als maatschappelijk werker opgesomd. Deze afdeling en dit artikel worden opgeheven aangezien het voornoemd Ministerieel Besluit van 11 januari 2024 dwingend is en dus geen ruimte overlaat voor eigen keuze.
In artikel 215bis van de Rechtspositieregeling is nog steeds sprake van de mogelijkheid voor medewerkers die hun woon-werkverkeer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer afleggen om 24 parkeervouchers aan te kopen. Het college van burgemeester en schepenen en vast bureau hebben dit aantal intussen teruggebracht naar 12, in het kader van de optimalisatie van het bedrijfsvervoerplan woon-werkverkeer, waartoe de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 24 april 2023 opdracht hebben gegeven. Dit wordt ook in de Rechtspositieregeling aangepast naar 12 parkeervouchers.
Wijzigt de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent met ingang van 19 februari 2024 als volgt:
* Afdeling IV bis. Specifieke bepaling voor de aanwerving en selectie van de maatschappelijk werker van het OCMW met artikel 31bis wordt opgeheven.
Wijzigt de Rechtspositieregeling Stad en OCMW Gent met ingang van 24 april 2024 als volgt:
* In artikel 152, § 1 wordt in de opsomming 1° bij niveau E bij de graad van 'Onderhoudsmedewerker (m/v/x)' in de tweede kolom 'Functie' vóór de functie 'Maatwerker (m/v/x)' de functie van 'Ingroeimedewerker - Ondersteuner zorg (m/v/x)' toegevoegd.
* In artikel 215bis worden de woorden '24 parkeervouchers' vervangen door de woorden '12 parkeervouchers'.