Omwille van wijzigingen op Vlaams niveau met betrekking tot de organisatie van aangepast rolstoelvervoer ging de Stad Gent vanaf 2015 een subsidieovereenkomst aan met Mobiliteits Advies bij Rolstoelvervoer (Mobar) vzw voor de organisatie van de uitvoering van vrijwilligersvervoer en aangepast rolstoelvervoer voor minder mobiele Gentenaars. Na een grondige evaluatie van de geleverde prestaties in 2015 en 2016 werd in de gemeenteraad van 26 juni 2017 een addendum bij de subsidieovereenkomst goedgekeurd voor de periode 2017-2018-2019.
Mobar vzw is door de Vlaamse overheid erkend als Mobilteitscentrale Aangepast Vervoer en erkend als enige vervoerder die in het kader van een compensatieregeling in regio Gent een beroep kan doen op de tussenkomst door de Vlaamse overheid in de kosten van ritten rolstoelvervoer.
Het Decreet Basisbereikbaarheid van 26 april 2019 maakt de oprichting van vervoerregioraden in de verschillende vervoerregio's mogelijk. Deze vervoerregioraden staan in voor de opmaak en opvolging van een geïntegreerd regionaal mobiliteitsplan. Het Decreet Basisbereikbaarheid wordt gefaseerd uitgerold: de start van het onderdeel "vervoer op maat" met daaronder het compensatievervoer (rolstoelvervoer) is sinds 2019 al verschillende keren uitgesteld, waardoor de subsidieovereenkomst telkens voor korte periode verlengd werd. (2020-2021, 2022, 2023-2024). Vervoer op maat zal nu pas in 2026 in het geïntegreerd regionaal mobiliteitsplan opgenomen worden.
In afwachting van de verdere uitrol van het Decreet Basisbereikbaarheid en specifiek de dienstverlening met betrekking tot het aangepast rolstoelvervoer is het aangewezen om intussen de bestaande dienstverlening met betrekking tot aangepast rolstoelvervoer en vrijwilligersvervoer voor minder mobiele Gentenaars te blijven aanbieden. Ondertussen wordt - zoals ook beschreven in het vervoersarmoedeplan - verder gewerkt aan de modernisering en de afstemming van het vervoer op maat.
De voorliggende subsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur Gent en Mobar vzw wordt afgesloten tot eind 2025, maar kan eerder worden stopgezet of aangepast indien de timing van de invoering van de Vlaamse regeling conform het Decreet Basisbereikbaarheid of de bepalingen van de Beleidsnota Mobiliteit daar aanleiding toe geven. De bepalingen van voorliggende subsidieovereenkomst liggen in het verlengde van de eerdere subsidieovereenkomst met MOBAR vzw.
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | 340360000 |
Categorie* | E_Subs |
Subsidiecode | Niet_relevant |
2025 | 217.973,35 |
2026 | 24.219,26 |
Totaal | 242.192,61 |
Dienst* | |||
Budgetplaats | |||
Categorie* | |||
Subsidiecode | |||
2020 | |||
2021 | |||
2022 | |||
2023 | |||
2024 | |||
2025 | |||
Later | |||
Totaal |