In zitting van 28 juni 2017 heeft de gemeenteraad het Reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunning goedgekeurd. Dit reglement werd nadien verschillende malen gewijzigd.
In zitting van 24 november 2014 werd het Parkeerplan Gent 2020 - Strategisch beleidsplan goedgekeurd in de gemeenteraad.
Dit plan bevat duidelijke uitspraken over hoe de Stad de parkeeruitdagingen in de ruime stadskern wil aangaan. Doorheen de jaren werd het parkeerplan uitgerold.
Driejaarlijks voert Stad Gent een parkeeronderzoek uit om de parkeersituatie op het terrein te monitoren. Het laatste parkeeronderzoek werd uitgevoerd in 2020.
Uit dit onderzoek blijkt dat het totaal aantal geregistreerde voertuigen op straat niet significant verschilt van 2017. Wél nam de parkeerbezetting in het centrum toe als gevolg van een veranderend parkeeraanbod. Tegelijk blijkt uit het parkeeronderzoek dat er sprake is van 'uitwijkgedrag' van betalende zones naar niet-betalende wijken grenzend aan het betalend gebied (het zogenaamde rimpeleffect).
Op basis daarvan werden een reeks voorstellen geformuleerd om dit rimpeleffect in te dijken. Op 2 maart 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de indicatieve timing voor de uitrol van de update van het parkeerplan principieel goed.
Op 11 januari 2024 stelde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de betalende parkeerzones vast.
Op 14 december 2023 stelde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gentbruggekouter (van Gentbruggeplein tot Rodebeukendreef) vast. Op basis van deze beslissing wordt in Gentbruggekouter (van Gentbruggeplein tot Rodebeukendreef) betalend parkeren ingevoerd.
Naar aanleiding van de uitbreiding van het betalend parkeren in Gentbruggekouter (van Gentbruggeplein tot Rodebeukendreef) dienen de bijlagen bij het Reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunning geactualiseerd te worden, nl. de lijst 'parkeerzones'.
Deze actualisatie geeft geen aanleiding tot een inhoudelijke wijziging van het reglement zelf.
Het IVA Mobiliteitsbedrijf is belast met controle van/toezicht op de uitvoering van dit reglement.
Wijzigt de bewonerszone 10 uit de bijlage 2 'Lijst parkeerzones' van het 'Reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunning' als volgt:
De volgende (delen van) straat wordt toegevoegd:
Gentbruggekouter (van Gentbruggeplein tot Rodebeukendreef).
Neemt kennis van de gecoördineerse versie van de 'Lijst parkeerzones', bijlage 2 bij het 'Reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunning', zoals bij dit besluit gevoegd.