In zitting van 30 januari 2023 keurde de gemeenteraad het Actieplan vervoersarmoede 2021-2025 goed. In het Actieplan vervoersarmoede is één van de acties om fietscheques te voorzien die als een korting kunnen dienen bij een fietshandelaar.
Voor vele Gentenaars met beperkt inkomen is de kost voor fietsuitgaven een financiële drempel die hen ervan weerhoudt om de fiets als volwaardige duurzame vervoersoptie te overwegen.
Met budget van het Actieplan vervoersarmoede 2021-2025 knapt EVA Fietsambassade Gent afgeschreven stadsfietsen en weesfietsen op om ze als tweedehandsfiets te verkopen aan de deelnemers van de fietslessen en aan intermediaire organisaties die werken met personen in vervoersarmoede (zowel aan standaard als verlaagd sociaal tarief).
Maar men merkt dat bij een defect de hersteltarieven vaak te hoog zijn waardoor de fiets toch nog in onbruik raakt. Ook het verhuuraanbod is vaak financieel een te hoge drempel voor deze doelgroep. Op dit moment is er nog geen aanbod met kansentarief dat hieraan tegemoetkomt.
Ook financiële ondersteuning in de aankoop van degelijke fietsaccessoires, zoals een goed (maar vaak duurder) fietsslot, zouden een sterke meerwaarde zijn, o.a. in de preventie van fietsdiefstal.Hiertoe wordt het 'subsidiereglement voor toekenning van een financiële tussenkomst voor fietsuitgaven aan personen met een beperkt leefbudget voor de periode 2024-2027' opgemaakt, met inwerkingtreding op 1 juni 2024.
Het subsidiereglement beoogt promotie van milieuvriendelijke mobiliteit en inclusiviteit door het wegwerken van drempels. Behalve naar de financiële drempel gaat ook aandacht naar administratieve laagdrempeligheid in de aanvraagprocedure van de financiële tussenkomst.
Er wordt voorgesteld om een financiële tussenkomst te verlenen aan volgende fietsuitgaven voor personen die wonen in Gent (inclusief mensen zonder wettig verblijf) en met een beperkt leefbudget:
Het gaat om een jaarlijkse financiële tussenkomst in de periode 2024-2027 van maximum 100 euro per persoon en maximum 400 euro per gezin. De bedragen kunnen gecumuleerd worden binnen het gezin. De gebruiker doet altijd een eigen bijdrage. Het totaalbedrag wordt vooraf virtueel opgeladen op een oplaadkaart Fiets.
De fietsuitgaven kunnen enkel gebeuren bij deelnemende Gentse fietshandelaars. Alle Gentse fietshandelaars worden vooraf door de Stad uitgenodigd om deel te nemen.
Het systeem werkt drempelverlagend om 2 redenen. Ten eerste wordt met de oplaadkaart Fiets vermeden dat gebruikers vooraf het totaalbedrag moeten kunnen voorschieten. Het garandeert ook een heel eenvoudige en snelle uitbetaling van de handelaar. Ten tweede passen we proactieve dienstverlening toe. Het resultaat is veel minder rompslomp voor de burger: de aanvragers van de financiële tussenkomst moeten geen of amper eigen bewijslast voorleggen ter controle van de voorwaarden van het subsidiereglement. De baliemedewerker van de Stad Gent zal de voorwaarden controleren via raadpleging van het platform van proactieve dienstverlening (Prosper) dat door de Dienst Organisatieontwikkeling van de Stad Gent werd ontwikkeld.
Het reglement treedt in werking op 1 juni 2024 en eindigt op 31 december 2027.
Het IVA Mobiliteitsbedrijf is belast met controle en toezicht op de uitvoering van dit reglement.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | BMO |
Budgetplaats | 353660000 |
Categorie* | E (6495000) |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 6.653 EUR |
2025 | 46.567 EUR |
2026 | 18.480 EUR |
2027 | 18.480 EUR |
Totaal | 90.180 EUR |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | BMO |
Budgetplaats | 353660000 |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 1.109 EUR |
2025 | 7.761 EUR |
2026 | 3.696 EUR |
2027 | 3.696 EUR |
Totaal | 16.262 EUR |