Op 29 april jl. werd het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge na herhaald uitstel dan toch ingevoerd. Zoals bekend is het plan sterk gecontesteerd omdat veel lokale bewoners en ondernemers zich vooraf al niet gehoord voelden en omdat er op een onevenwichtige manier drastisch wordt ingegrepen in de mobiliteit van beide wijken.
De effectieve invoering van het plan heeft die gevoelens niet weggenomen, wel integendeel. Talrijke bewoners contacteerden ons om hun ongenoegen over het hele plan en over specifieke pijnpunten in het bijzonder over te maken. Heel wat van deze pijnpunten kwamen ondertussen ook in de pers – veelal via bewonersreacties – aan bod. Zonder exhaustief te willen zijn: de stroppende Dampoort, de overbelaste en verkeersonveiliger Dendermondsesteenweg, de Wolterslaan en andere voorheen rustige straten die nu drukke verkeersassen zijn geworden, de verkeersonveiligheid aan Gentbruggebrug, de moeizamere bereikbaarheid van de Maria Middelares-campus, enz.
Het stadsbestuur heeft de aldus gecreëerde problemen ondertussen al deels onderkend. Maar hoewel er een analyse/evaluatie is aangekondigd, is tegelijk nog niet duidelijk welke ingrepen er overwogen of zullen genomen worden. Te vrezen valt dat eens te meer – zoals ook nu – problemen niet opgelost maar gewoon verschoven zullen worden, van de ene straat naar de andere, van de ene deelwijk naar de andere.
Het huidige wijkmobiliteitsplan verdeelt hele wijken en buurten. Aan de ene kant zijn er ‘winnaars’ die hun eigen straat of traject(en) rustiger hebben zien worden, aan de andere kant zijn er ‘verliezers’ die de problemen (verkeersonveiligheid, verkeersdrukte, filevorming, enz.) in hun straat of tijdens hun traject(en) ernstig hebben zien toenemen. De recente actie tegen het wijkmobiliteitsplan op Gentbruggebrug (op zaterdag 11 mei jl.)
Dit soort polarisering kan niet de bedoeling zijn van een gezond mobiliteitsbeleid. Integendeel, het kan niets anders zijn dan een symptoom van ondoordacht oogkleppen-beleid. Dat een stadsbestuur zijn eigen burgers op die manier verdeel-en-heers-gewijs tegen elkaar opzet, is ook volkomen onwenselijk. Van een stadsbestuur mag verwacht worden dat er naar échte en evenwichtige oplossingen gezocht wordt, waarvoor voldoende draagvlak bij de lokale bevolking bestaat of gecreëerd wordt.
De huidige problemen komen ook niet uit de lucht vallen. De pijnpunten die nu vastgesteld worden, werden lang op voorhand en uit verschillende hoeken voorspeld. Deze oplossen met lapmiddelen of meer-van-hetzelfde-maar-dan-anders gaat geen zoden aan de dijk zetten. Het huidige plan moet van tafel en er moet een nieuwe aanpak komen via het gericht inzetten op lokale pijnpunten op vlak van verkeersveiligheid, o.a. via infrastructurele ingrepen waarvoor de nodige middelen voor worden voorzien.
Daarom, op voorstel van de N-VA-fractie,
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge af te voeren en in de plaats daarvan gerichte verkeerveiligheidsmaatregelen te ontwikkelen voor probleemlocaties (met bijhorend budget voor infrastructurele ingrepen).