Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

2024_VVB_00016 - Voorstel tot raadsbesluit van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Afvoeren wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge

gemeenteraad
ma 27/05/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 27/05/2024 - 21:33
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Karla Persyn; Mattias De Vuyst

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_VVB_00016 - Voorstel tot raadsbesluit van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Afvoeren wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Sofie Bracke, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Anne Schiettekatte, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Carl De Decker, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Fourat Ben Chikha, Anita De Winter, Joris Vandenbroucke, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Emilie Peeters, Helga Stevens, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Anton Vandaele, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck, Liesbet Vertriest
Stemmen voor 9
Gabi De Boever, Helga Stevens, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Stemmen tegen 38
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Sofie Bracke, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Anne Schiettekatte, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Carl De Decker, Nicolas Vanden Eynden, Evita Willaert, Anton Vandaele, Patricia De Beule, Tom De Meester, Stijn De Roo, Anita De Winter, Yüksel Kalaz, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Joris Vandenbroucke, Sonja Welvaert, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Fourat Ben Chikha, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Emilie Peeters, Christophe Peeters
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_VVB_00016 - Voorstel tot raadsbesluit van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Afvoeren wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge 2024_VVB_00016 - Voorstel tot raadsbesluit van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Afvoeren wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge

Motivering

Wat gaat aan deze beslissing vooraf

Op 29 april jl. werd het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge na herhaald uitstel dan toch ingevoerd. Zoals bekend is het plan sterk gecontesteerd omdat veel lokale bewoners en ondernemers zich vooraf al niet gehoord voelden en omdat er op een onevenwichtige manier drastisch wordt ingegrepen in de mobiliteit van beide wijken.

De effectieve invoering van het plan heeft die gevoelens niet weggenomen, wel integendeel. Talrijke bewoners contacteerden ons om hun ongenoegen over het hele plan en over specifieke pijnpunten in het bijzonder over te maken. Heel wat van deze pijnpunten kwamen ondertussen ook in de pers – veelal via bewonersreacties – aan bod. Zonder exhaustief te willen zijn: de stroppende Dampoort, de overbelaste en verkeersonveiliger Dendermondsesteenweg, de Wolterslaan en andere voorheen rustige straten die nu drukke verkeersassen zijn geworden, de verkeersonveiligheid aan Gentbruggebrug, de moeizamere bereikbaarheid van de Maria Middelares-campus, enz.

Het stadsbestuur heeft de aldus gecreëerde problemen ondertussen al deels onderkend. Maar hoewel er een analyse/evaluatie is aangekondigd, is tegelijk nog niet duidelijk welke ingrepen er overwogen of zullen genomen worden. Te vrezen valt dat eens te meer – zoals ook nu – problemen niet opgelost maar gewoon verschoven zullen worden, van de ene straat naar de andere, van de ene deelwijk naar de andere.

Waarom wordt deze beslissing genomen

Het huidige wijkmobiliteitsplan verdeelt hele wijken en buurten. Aan de ene kant zijn er ‘winnaars’ die hun eigen straat of traject(en) rustiger hebben zien worden, aan de andere kant zijn er ‘verliezers’ die de problemen (verkeersonveiligheid, verkeersdrukte, filevorming, enz.) in hun straat of tijdens hun traject(en) ernstig hebben zien toenemen. De recente actie tegen het wijkmobiliteitsplan op Gentbruggebrug (op zaterdag 11 mei jl.)  

Dit soort polarisering kan niet de bedoeling zijn van een gezond mobiliteitsbeleid. Integendeel, het kan niets anders zijn dan een symptoom van ondoordacht oogkleppen-beleid. Dat een stadsbestuur zijn eigen burgers op die manier verdeel-en-heers-gewijs tegen elkaar opzet, is ook volkomen onwenselijk. Van een stadsbestuur mag verwacht worden dat er naar échte en evenwichtige oplossingen gezocht wordt, waarvoor voldoende draagvlak bij de lokale bevolking bestaat of gecreëerd wordt.  

De huidige problemen komen ook niet uit de lucht vallen. De pijnpunten die nu vastgesteld worden, werden lang op voorhand en uit verschillende hoeken voorspeld. Deze oplossen met lapmiddelen of meer-van-hetzelfde-maar-dan-anders gaat geen zoden aan de dijk zetten. Het huidige plan moet van tafel en er moet een nieuwe aanpak komen via het gericht inzetten op lokale pijnpunten op vlak van verkeersveiligheid, o.a. via infrastructurele ingrepen waarvoor de nodige middelen voor worden voorzien.  

Daarom, op voorstel van de N-VA-fractie,

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Tijdstip van indienen

di 14/05/2024 - 20:11

Initiatiefrecht

Artikel 1

De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om het wijkmobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge af te voeren en in de plaats daarvan gerichte verkeerveiligheidsmaatregelen te ontwikkelen voor probleemlocaties (met bijhorend budget voor infrastructurele ingrepen).