Terug
Gepubliceerd op 30/05/2024

2024_IP_00016 - Interpellatie bij hoogdringendheid van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde

gemeenteraad
ma 27/05/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 28/05/2024 - 20:57
Afgevoerd

Samenstelling

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Johan Deckmyn; Sara Matthieu; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Mehmet Sadik Karanfil; Karla Persyn; Anita De Winter; Mattias De Vuyst

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_IP_00016 - Interpellatie bij hoogdringendheid van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde 2024_IP_00016 - Interpellatie bij hoogdringendheid van raadslid Anneleen Van Bossuyt: Schorsen wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Op 25 maart werd een nieuw wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde ingevoerd. Dit wijkmobiliteitsplan was sterk gecontesteerd. Bewoners drongen voor de invoering dringend aan om:

1) de invoering van dit wijkmobiliteitsplan te schorsen, 

2) het (op 22 december 2023 in het OC Zwijnaarde beloofde) verdere overleg te organiseren, en 

3) op basis daarvan, bij hoogdringendheid, een aantal aanpassingen door te voeren die de negatieve effecten kunnen milderen of zelfs de doelstellingen van het plan ten goede komen.

Het voltallige stadsbestuur bleek echter niet bereid om op deze legitieme vragen in te gaan. De actiegroep ‘Dorp 9052’ volgde sindsdien de gevolgen van de invoering van het wijkmobiliteitsplan van nabij op. Op 27 mei verspreidde de actiegroep een communicatie gericht aan de verschillende gemeenteraadsfracties, aan het college en aan de burgemeester waarin ze hun bevindingen kenbaar maken:

1) een sterk verminderde (verkeers)leefbaarheid in bepaalde straten; terwijl een beperkt aantal lokale straten autoluwer werden, krijgen andere straten nu heel veel meer verkeer te slikken; 

2) een minder vlotte verkeersdoorstroming in en rond Zwijnaarde-dorp in de spits;

3) minder verkeersveiligheid op bepaalde lokale wegen en kruispunten, ook voor zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers); 

4) ellenlange files, onder meer op de della Faillelaan, de as Heerweg-Noord/Heerweg-Zuid/Tramstraat, de N43-R4-N60, de N60 in beide richtingen naar de ovonde toe, de Klossestraat/Hemelrijkstraat richting Sint-Denijs-Westrem (Drie Sleutels), ... met meer CO2 uitstoot en luchtpollutie tot gevolg. Immers door het mobiliteitsplan kan men nog slechts langs drie wegen, die zwaar belast worden, Zwijnaarde-dorp uit: Tramstraat, Heerweg Noord en Heerweg Zuid-Hutsepotstraat-Eedstraat-Krekelstraat, recht naar N60 of via de Klossestraat en Hemelrijkstraat naar de Kortrijksteenweg. 

Hun conclusie is duidelijk: Dit mobiliteitsplan is dan ook een maat voor niets! Het verplaatst enkel het verkeer en de onveiligheid naar andere straten. (…) We luisterden daarbij naar heel wat bewoners en vroegen hen hun mening over het plan (voor of tegen). Tevens werd er gepeild naar hun ervaring met het ingevoerde plan, en welke voor hen de gevolgen zijn. We stelden vast dat de overgrote meerderheid van de bewoners TEGEN dit wijkmobiliteitsplan is.

De actiegroep organiseerde daarom een petitie met de vraag om het wijkmobiliteitsplan te schorsen, om de volgende twee basisredenen:

(a) het plan doet niet wat het belooft, maar soms net het omgekeerde; 

(b)) het plan wil een probleem verhelpen dat voordien nauwelijks als een probleem werd ervaren.

Op dit moment ondertekenden al 1315 personen de petitie, waaronder 970 inwoners van Zwijnaarde. Dat is 12,4% van de 7851 inwoners van Zwijnaarde. De petitie is nog steeds lopende, maar de eerste resultaten tot nog toe worden vandaag aan het college overhandigd. 

Indiener(s)

Anneleen Van Bossuyt

Gericht aan

Filip Watteeuw

Tijdstip van indienen

ma 27/05/2024 - 11:25

Toelichting

1. Wat is de reactie van het college op de petitie en vraag van de actiegroep ‘Dorp 9052’?

2. Zal het college het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde schorsen en in de plaats daarvan in overleg gaan met de lokale bewoners om gerichte verkeerveiligheidsmaatregelen te ontwikkelen voor probleemlocaties (met bijhorend budget voor infrastructurele ingrepen)?