Raadslid Sonja Welvaert diende voor de komende raad een voorstel tot raadsbesluit in met als onderwerp 'Bushalte Scandinaviëstraat krijgt opnieuw een reguliere bediening naar Dampoort'. Het college van burgemeester en schepenen wenst hierop een tegenvoorstel te formuleren.
De invoering van het nieuwe openbaar vervoersplan op 6 januari 2024 zorgde voor heel wat kleine en grote wijzigingen. In algemene termen was er een duidelijke vooruitgang van het openbaar vervoer. Het aantal voertuigkilometers steeg met 16 %, op drukke lijnen steeg de frequentie van bussen en trams. De bussen en trams rijden ook vroeger uit en Gent heeft nu zelfs een serieuze dienstverlening na middernacht.
Keerzijde van de medaille is wel dat de bediening op te veel plaatsen achteruit is gegaan en dat heeft voor de gebruikers duidelijke gevolgen. In de wijken Luchteren en Afsnee en in een behoorlijk groot gebied in Mariakerke is het OV-aanbod helemaal niet voldoende om een minimale bereikbaarheid te garanderen aan inwoners, onderwijsinstellingen of andere voorzieningen. De bediening van een belangrijke bestemming als het crematorium Westlede is ondermaats. De bediening van sommige voorzieningen op diverse plaatsen in Gent is problematisch geworden. Als het doelpubliek minder mobiel is. Dit heeft onder meer te maken met weggevallen verbindingen of nieuwe noodzakelijke overstappen. Het Flexnet slaagt er onvoldoende in om dit alles op te vangen en de bereikbaarheid te garanderen.
Dat dit een zware impact kan hebben zien we bij de (tijdelijke) afschaffing van de goed gebruikte halte aan de Scandinaviëstraat en de vervanging van de rechtstreekse verbinding naar de Dampoort door een verbinding naar knooppunt Zuid. Veel bewoners van de Scandinaviëstraat zijn afhankelijk van het openbaar vervoer en niet tevreden met de nieuwe dienstregeling. Het gaat onder meer over schoolgaande kinderen, pendelaars, ouderen en minder mobiele mensen. Die bewoners voerden, samen met het middenveld, actie tegen deze beslissing. Voor de commissie MEO van 14 mei 2024 gaven zij een petitie met 500 handtekeningen af met de vraag voor een oplossing.
Het stadsbestuur heeft al meerdere malen – zowel formeel als informeel - op deze problemen gewezen. Het stadsbestuur doet dit al van bij de eerste plannen voor het nieuwe OV-net en heeft recent nog de Vlaamse regering - via de Minister van Mobiliteit - gevraagd om meer middelen te voorzien voor De Lijn om de problemen aan te pakken. Ook tijdens het dagelijks bestuur van de vervoerregioraad en op de vervoerregioraad zelf zijn deze problemen al ter sprake gekomen. Daarbij is ook de problematiek van de Scandinaviëstraat aan bod gekomen. Het is duidelijk dat er nog ernstige inspanningen zullen moeten worden geleverd om de problemen voor de bewoners van de Scandinaviëstraat en diverse andere plaatsen te kunnen wegwerken.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de inventaris van problematische openbaar vervoersontsluitingen op grondgebied Gent bij te werken en daarbij verder gebruik te maken van de signalen van gebruikers van het openbaar vervoer.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om de problematische vervoersontsluiting van de Scandinaviëstraat en van andere plekken in Gent te blijven aankaarten bij de Vlaamse Regering en te blijven aandringen op extra middelen, zodat De Lijn deze problemen kan aanpakken.
De gemeenteraad vraagt aan de Vervoerregioraad Gent om te onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden het Vervoer op Maat, met onder meer het Flexnet, hier een oplossing kan op bieden.