Raadslid Tom De Meester diende voor de komende raad een voorstel tot raadsbesluit in met als onderwerp 'Evaluatie en bijsturing van het wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud-Gentbrugge'. Het college van burgemeester en schepenen wenst hierop een tegenvoorstel te formuleren.
Op 29 april 2024 werd het Wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud-Gentbrugge ingevoerd. Dat is pas vier weken geleden. Vooraf is altijd duidelijk aangegeven dat een grondige evaluatie gebaseerd moet zijn op betrouwbaar cijfermateriaal en na het verstrijken van voldoende tijd. Want enkel na verloop van voldoende tijd is het mogelijk om valide, heldere, algemene conclusies te formuleren.
Het stadsbestuur heeft zich vroeger al geëngageerd om na de invoering van het wijkmobiliteitsplan de situatie nauwlettend te volgen en verstoringen of moeilijkheden al te detecteren. Het Mobiliteitsbedrijf verzamelt daartoe voortdurend data en pikt signalen vanuit de buurt en de wijde omgeving op.
In de voorbije weken omschreef het stadsbestuur zo al een aantal van die moeilijkheden. Die zijn ruim aan bod gekomen in de commissie MEO en in de media. De veiligheid aan Gentbruggebrug is daarbij het meest acuut. Ook zijn er enkele nieuwe sluiproutes en is er sporadische fileopbouw.
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om verder verstoringen en moeilijkheden vast te stellen en om over de stand van zaken te rapporteren in de eerstvolgende commissie MEO.
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om op korte termijn concrete oplossingen uit te werken. Die oplossingen moeten er altijd op gericht zijn om de bereikbaarheid én de leefkwaliteit én de veiligheid te garanderen en/of te verbeteren. Over deze oplossingen zal worden gerapporteerd in de eerstvolgende commissie MEO en in de gemeenteraad en zal ook gecommuniceerd worden naar de buurt.