Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
In de twee voorgaande EDINA-projecten (EDINA - EDucation of International Newly Arrived migrant pupils (2015-2018) en EDINA Go Pro (2019-2022)), allebei binnen het Erasmus+ KA2-programma, werkten scholen, onderzoeksinstellingen en lokale besturen uit Nederland (Rotterdam en Utrecht), België (Gent en Luik), Finland (Helsinki), Spanje (Oviedo) en het Verenigd Koninkrijk (Leeds) samen aan krachtig en kwaliteitsvol onderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers. Finland nam daarbij alleen deel aan het eerste project, Spanje en het Verenigd Koninkrijk enkel aan het tweede. Voor Gent waren Stad Gent (Onderwijscentrum Gent) en Universiteit Gent (Steunpunt Diversiteit en Leren) de betrokken partners, aangevuld met een aantal basis- en secundaire scholen.
Tijdens het eerste EDINA-project werd een toolset ontwikkeld (beschikbaar via https://edinaplatform.eu) om scholen en leerkrachten die met anderstalige nieuwkomers werken te versterken in hun aanpak en beleid rond die doelgroep. Tijdens het vervolgproject werd die toolset verder uitgewerkt én aangepast om beter tegemoet te komen aan de reële noden van scholen en leerkrachten. Via leer- en schoolbezoeken kregen Gentse leerkrachten bovendien de kans om binnen het project kennis te maken met andere aanpakken op het gebied van onderwijs aan anderstalige nieuwkomers, wat bijzonder waardevol bleek.
Bij de afronding van dit tweede, verdiepende project, bleek dat er nog meer kansen liggen om leerkrachten diepgaand te professionaliseren. Daarom is nu een derde project gestart, onder de noemer EDINA Be GReAT (EDucation of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching actors). In dit project ligt de focus vooral op de fase na doorstroom van onthaal- naar vervolgonderwijs. Daar kunnen nieuwkomers immers veel minder rekenen op ondersteuning en begeleiding, en hebben leerkrachten ook minder handvatten in het werken met deze doelgroep.
Omdat die doelstellingen nauw aansluiten bij de doelen van Onderwijscentrum Gent inzake taalondersteuning en taalontwikkeling voor schoolteams en leraren, neemt het Onderwijscentrum ook opnieuw deel aan dit derde project. Samen met de Universiteit Gent als lokale partner en de andere projectpartners uit Nederland (Utrecht en Rotterdam), Ierland (Dublin), Spanje (Oviedo) en België (Luik) zal er ingezet worden op professionalisering van leraren en andere onderwijsprofessionals, het versterken van leerlingen en het ondersteunen van onderwijsverstrekkers en beleidsmakers rond werken met nieuwkomers en een sterke schoolloopbaan.
Na goedkeuring van de projectaanvraag keurde de gemeenteraad op 19 december 2023 de subsidieovereenkomst (grant agreement) goed; nu wordt ook gevraagd om namens de Stad Gent de samenwerkingsovereenkomst (partnership agreement) te ondertekenen, waarin de verschillende taken en afspraken worden besproken.
Het EDINA Be GReAT-project loopt van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026. Er is een totale subsidie toegekend van € 400.000,00, waarvan € 30.725,00 voor de Stad Gent. Er wordt geen cofinanciering gevraagd, wat betekent dat er 100% subsidiëring is en er geen financiële gevolgen zijn voor de Stad Gent.
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met Universiteit Utrecht, Heidelberglaan 8, 3584 CS Utrecht (Nederland), voor het project 'EDINA Be GReAT: Education of International Newly Arrived migrant pupils Befitted Education Groundwork Resources for All Teaching Actors' (2023-1-NL01-KA220-SCH-000160120) voor de periode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2026, zoals gevoegd in bijlage.