De Wet van 11 december 2023 wijzigde de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet.
De Wet van 11 december 2023 werd op 29 december 2023 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en trad in werking op 8 januari 2024. Deze nieuwe gewijzigde GAS-wet strekt ertoe de oude regelgeving inzake de gemeentelijke administratieve sancties te moderniseren en te verduidelijken.
De wetswijziging was noodzakelijk om tegemoet te komen aan volgende punten:
De Stad Gent legt de verschillende aspecten van de GAS-procedure vast in onderscheiden algemene reglementen:
Via deze algemene reglementen wordt de burger in kennis gesteld van het verloop en de verschillende aspecten van de GAS-procedure die de Stad Gent hanteert.
Een wijziging in de GAS-procedure in de GAS-wet impliceert aldus een wijziging van deze algemene reglementen.
Teneinde de algemene reglementen in overeenstemming te brengen met de gewijzigde GAS-wet worden volgende documenten aan de gemeenteraad voorgelegd:
1. Wijzigingen m.b.t. maximaal GAS-boetebedrag meerderjarige overtreder
Door de wetswijziging wordt het mogelijk om het boetebedrag voor louter administratieve en gemengde inbreuken gepleegd door meerderjarigen op te trekken tot maximaal 500 EUR. Dit betreft een verhoging van max. 350 EUR naar 500 EUR voor meerderjarigen. (art. 3, 1° wet 11.12.2023 juncto art. 4 GAS-wet)
Voor minderjarigen blijft het maximale boetebedrag geplafonneerd op 175 EUR. Ook het grensbedrag van 70 EUR om mondeling verweer aan te tekenen blijft behouden.
In de memorie van toelichting wordt de noodzaak van deze verhoging toegelicht: Een verhoging van het maximale boetebedrag zal toelaten het bedrag van de geldboete optimaal te moduleren in functie van de aard van de feiten en eventuele herhaling. (…) Naast preventieve en sensibiliserende acties, is handhaving zeer belangrijk waarbij doeltreffende, evenredige en afschrikkende boetes voor overtreders noodzakelijk zijn in de bestrijding van dit fenomeen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten waarvoor in Vlaanderen een GAS-boete kan opgelegd worden. Samen met bij voorbeeld lawaaihinder zijn dit inbreuken die de burger als zeer storend ervaart en waarbij hogere boetes kunnen bijdragen tot een efficiëntere aanpak van deze vormen van overlast. (pag. 6-7 DOC 55 3490/001)
De memorie van toelichting onderlijnt dat het maximum bedrag van 500 EUR slechts uitzonderlijk kan worden opgelegd. De administratieve boete moet immers proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten en in functie van de eventuele herhaling.
Deze wetswijziging impliceert een drieledige aanpassing in het Algemeen reglement.
Ten gevolge van deze wetswijziging dient de definitie in artikel 2, 1) van het Algemeen Reglement aangepast worden om de mogelijkheid tot een administratieve geldboete van maximaal 500 EUR bij een meerderjarige overtreder te implementeren. Het aangepast artikel 2, 1) luidt als volgt:
“ – een administratieve geldboete die maximaal 175,00 euro of 500,00 euro bedraagt naargelang de overtreder minderjarige of meerderjarig is.”
Aangezien het mogelijk is om een administratieve geldboete van maximaal 500 EUR t.a.v. meerderjarige overtreders op te leggen, dient uiteraard ook het maximaal bedrag van de boete wanneer er samenloop is van verscheidene overtredingen binnen één reglement of verordening gewijzigd te worden. Dit vereist een aanpassing in de eerste paragraaf van artikel 12 van het Algemeen Reglement:
“ § 1. In geval van samenloop van verscheidene overtredingen waarvoor administratieve geldboetes voorzien zijn, wordt het bedrag van de som van de verschillende geldboeten opgelegd, zonder dat deze boete het bedrag van 500,00 euro te boven mag gaan, of 175,00 euro indien het een minderjarige overtreder betreft.
Er wordt bijgevolg slechts één administratieve geldboete opgelegd per reglement of verordening.”
De verhoging van het maximale boetebedrag laat toe om het bedrag te moduleren in functie van eventuele herhaling. Het draagt de voorkeur weg om een extra “trap” in te voeren in een nieuwe paragraaf 4 in artikel 11 van het Algemeen Reglement. Op die manier zal de maximale geldboete voor meerderjarigen slechts opgelegd kunnen worden bij zware inbreuken of herhaaldelijke herhaling.
“§ 4. De overtreder die, na met een administratieve geldboete van 350,00 euro te zijn gesanctioneerd, eenzelfde overtreding begaat binnen de 24 maanden nadat ze uitvoerbare kracht heeft gekregen overeenkomstig artikel 30 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, wordt gesanctioneerd met een geldboete van 500,00 euro, tenzij andersluidende bepaling in de politieverordening of -reglement.”
Ten gevolge hiervan wordt de bestaande paragraaf 4 hernummerd als paragraaf 5.
2. Wijzigingen m.b.t. bemiddelingsprocedure
Ten gevolge van de GAS-wetswijziging zijn de woorden “vader(s), (en) moeder(s), voogden en personen die de hoede hebben over de minderjarige” vervangen door de woorden “iedere titularis die het ouderlijk gezag heeft over de minderjarige”. Er werd in de aangepaste GAS-wet geopteerd voor een algemene verwijzing naar de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen over de minderjarige. Zowel in het geval er sprake is van meerdere personen die het ouderlijk gezag uitoefenen als de gevallen met slechts één titularis van het ouderlijk gezag. (art. 7 wet 11.12.2023 juncto art. 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 25, 27, 31 en 44 GAS-wet)
Dit vereist een aantal terminologische aanpassingen de volgende artikels in het Algemeen Reglement:
Daarnaast beoogt de wetswijziging ook een aanpassing van het begrip “lokale bemiddeling”. Het gebruik van de term zou tot verwarring kunnen leiden en verward kunnen worden met buurtbemiddeling. In de aangepast GAS-wet wordt de term “GAS-bemiddeling” gebruikt. Het is duidelijk dat de afkorting GAS dan staat voor gemeentelijke administratieve sancties. (art. 3, 2°; 4, 1°; 5; 8; 11 wet 11.12.2023 juncto art. 4, 8, 18 GAS-wet)
Dit vereist een aantal terminologische aanpassingen de volgende artikels in het Algemeen Reglement:
De voorwaarden om GAS-bemiddeling aan een meerderjarige overtreder voor te stellen werden als volgt aangepast:
Ten gevolge hiervan dient artikel 18, §1 van het Algemeen Reglement als volgt aangepast te worden:
“§ 1. De bemiddelingsprocedure kan pas worden aangevat indien de overtreder hiermee instemt en deze instemming meedeelt aan de sanctionerend ambtenaar of de bemiddelaar.”
De wetswijzing heeft in één welbepaald geval de termijn voor het opleggen van de administratieve geldboete verlengd.
Voor het welslagen van de bemiddeling is het belangrijk dat de bemiddelaar voldoende tijd heeft om de bemiddeling naar behoren uit te voeren. Het gebeurt dat een overtreder die het slachtoffer wenst te vergoeden om afbetalingstermijnen vraagt. In deze gevallen dat er een termijn wordt afgesproken en op verzoek van de bemiddelaar is het mogelijk dat de termijn van 12 maanden om een boete op te leggen, wordt verlengd tot 15 maanden. Deze termijn vangt aan op het ogenblik van de vaststelling van de feiten. (art. 15 wet 11.12.2023 juncto art. 26, §2, nieuw derde lid GAS-wet)
Het is wenselijk om de bewoordingen van het nieuwe derde lid van artikel 26, §2 van de gewijzigde GAS-wet op te nemen als nieuwe paragraaf in artikel 9 van het Algemeen Reglement:
“ § 3. Indien een GAS-bemiddeling tussenkomt waarin in het bemiddelingsakkoord termijnen worden overeengekomen, wordt in afwijking van § 1 en op verzoek van de bemiddelaar, de beslissing van de sanctionerend ambtenaar genomen en ter kennis gebracht van de betrokkene binnen een termijn van 15 maanden vanaf de dag van de vaststelling van de feiten.”
Ten gevolge hiervan worden de bestaande paragraaf 3 en 4 hernummerd naar paragraaf 4 en 5. In de hernummerde vijfde paragraaf wordt vervolgens verwezen naar de nieuwe derde paragraaf.
De wetswijzing beoogde ook de verbetering van de rechten van slachtoffers in de GAS-procedure. Indien het dossier voor bemiddeling wordt doorverwezen en de overtreder de bemiddeling weigert of de bemiddeling niet succesvol verloopt, dient het slachtoffer door de sanctionerend ambtenaar ingelicht te worden over de mogelijkheden om zijn rechten langs de burgerrechtelijke weg te doen gelden. (art. 17 wet 11.12.2023 juncto art. 28, nieuw tweede lid GAS-wet)
Aan deze informatieverplichting kan voldaan worden door een standaardbrief te versturen. In samenspraak tussen de sanctionerend ambtenaren en bemiddelaars van de stad Gent werd een standaardbrief opgemaakt.
Deze nieuwe informatieverplichting kan in het Algemeen Reglement opgenomen worden in een aanvullend nieuw tweede lid in artikel 16, §3 en artikel 19, §3. Het is wenselijk om dezelfde bewoordingen te gebruiken als het nieuwe tweede lid van artikel 28 van de gewijzigde GAS-wet.
“ Het geïdentificeerd slachtoffer wordt door de sanctionerend ambtenaar ingelicht over de mogelijkheden om zijn rechten langs burgerrechtelijke weg te doen gelden.”
3. Wijziging verwijzing naar opgeheven wetgeving
Het Algemeen reglement dateert van 24 november 2014 en verwijst in artikel 32 nog naar verouderde wetgeving, met name artikel 186 van het Gemeentedecreet.
Ten gevolge van het feit dat het Gemeentedecreet is opgeheven dient artikel 32 als volgt worden aangepast: “ Dit reglement wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 Decreet lokaal bestuur en zal via de meest diverse kanalen (website,…) worden gecommuniceerd.”
1. Schrappen artikel 4 m.b.t. vaststelling inbreuken
Sinds 1 januari 2024 is het mogelijk dat de vaststellingen van de inbreuken op de politieverordening betreffende de overtredingen op het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 ook door GAS4-vaststellers worden vastgesteld.
Omdat het oorspronkelijk artikel 4 van het Algemeen reglement louter spreekt over een vaststelling door uitsluitend politieambtenaren of door automatisch werkende toestellen, wordt geopteerd om dit artikel te schrappen.
2. Wijziging termijn overmaken vaststelling aan sanctionerend ambtenaar
Ten gevolge van de wetswijziging dient de originele vaststelling van een inbreuk op artikel 3, 3 ° van de GAS-wet binnen een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de vaststelling, overgezonden worden aan de sanctionerend ambtenaar (art. 13, 2°, a) et 11.12.2023 juncto art. 22, §6 GAS-wet) Dit is een gelijkschakeling met de overmakingstermijn voor de vaststellingen van een inbreuk GAS 1-2-3.
Hiertoe dient een eerste lid gevoegd te worden bij artikel 7 in het Algemeen reglement GAS4 dat luidt als volgt:
“ De originele vaststelling wordt uiterlijk binnen een termijn van twee maanden na de vaststelling overgezonden aan de sanctionerend ambtenaar.”
3. Mogelijkheid tot schriftelijk verweer
De overtreder heeft de mogelijkheid om verweer in te dienen tegen de administratieve geldboete die hem opgelegd werd en dit binnen de 30 dagen na de kennisgeving ervan.
In het oorspronkelijk artikel 9 in het Algemeen reglement GAS4 werd de optie van schriftelijk verweer opgenomen. In het oorspronkelijk artikel 10 in het Algemeen reglement GAS4 werd de optie van mondeling verweer voor een gas-boete die hoger ligt dan 70,00 euro opgenomen.
Deze twee opties tot verweer worden nu samengevoegd in artikel 9 onder de titel “verweer” dat luidt als volgt:
“ De overtreder kan binnen een termijn van 30 dagen na de kennisgeving van de administratieve geldboete schriftelijk verweer indienen. De overtreder kan binnen deze termijn op zijn verzoek worden gehoord wanneer het bedrag van de administratieve geldboete hoger ligt dan 70 euro.”
4. Verjaringstermijn van 6 maanden
Door de wetswijziging werd in artikel 29 van de GAS-wet een paragraaf 4 toegevoegd waarbij thans ook een verjaringstermijn van 6 maanden wordt vermeld. (art. 19, 2° wet 11.12.2023 juncto art. 29, §4 GAS-wet) Deze verjaringstermijn was reeds ingeschreven voor de algemene GAS1-2-3 procedure.
Om de analogie met de gewone procedure te bewaren en de rechtszekerheid te waarborgen, geldt ook voor de GAS-4 procedure een verjaringstermijn van 6 maanden, te rekenen vanaf de dag van de vaststelling van de feiten.
Het hernummerde artikel 10 bevat een nieuwe paragraaf 3 dat luidt als volgt:
“ §3. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en ter kennis gebracht van de betrokkenen. Deze termijn van zes maanden neemt een aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten.”
5. Aanpassing artikelnummers
Afsluitend worden doorheen de tekst van het algemeen reglement GAS4 waar nodig artikelnummers aangepast die door toevoegingen of schrappingen van bepalingen en artikels zijn veranderd van nummering.
1. Wijziging aanbieden van bedrijfsafval
Bedrijfsafvalzakken en -containers mogen momenteel enkel op de dag van ophaling op het openbaar domein ter aanbieding geplaatst worden. Bedrijfsafval wordt in Gent 6 dagen op 7 opgehaald door IVAGO en diverse private spelers.
In de praktijk plaatsen veel handelszaken ook buiten de venstertijden bedrijfsafval op het openbaar domein omdat ze:
Dit geeft enerzijds aanleiding tot klachten over foutief aanbieden en anderzijds krijgen horeca-uitbaters bestuurlijke verslagen voor een situatie die ze niet kunnen oplossen.
Het afvalbeleid m.b.t. bedrijfsafval in het bestaande Politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente voldoet op bepaalde punten niet meer aan de huidige noden van de sector.
Een aanpassing van artikel 1ter van het Politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente aan de bestaande situatie en noden van de sector is noodzakelijk.
Om ervoor te zorgen dat bedrijfsafval overdag niet buiten blijft staan, wordt in artikel 1 ter een nieuwe tweede paragraaf toegevoegd met afhankelijk van de locatie gewijzigde venstertijden, dat luidt als volgt:
§2. De aanbieding van afvalfracties in de daarvoor bestemde recipiënten op een openbare plaats mag uitsluitend op volgende tijdstippen:
De containers dienen op dergelijke wijze aangeboden worden die de veiligheid waarborgt en sluikstort vermijdt. Er wordt hierbij een onderscheid voorzien tussen de reeds in gebruik zijnde containers en nieuwe containers vanaf 1 mei 2024. Daartoe worden een § 3 en 4 voorzien die luiden als volgt:
§ 3. Het afval moet worden aangeboden in een - in verhouding tot het aangeboden volume - voldoende aantal, afgesloten recipiënten, zodanig dat de plaats waar ze worden aangeboden in ordelijke staat verkeert.
De reeds in gebruik zijnde containers dienen vanaf 1 mei 2025 met gesloten deksel en afgesloten middels een slot aangeboden te worden. Nieuwe containers die in gebruik worden genomen vanaf 1 mei 2024 moeten onmiddellijk hieraan voldoen.
Afval dat op een openbare plaats verspreid wordt moet op initiatief van de aanbieder opgeruimd worden.
§ 4. De reeds in gebruik zijnde containers zijn voorzien van een uniek kenteken ter identificatie en dit vanaf 1 mei 2025. De nieuwe containers die in gebruik genomen worden vanaf 1 mei 2024 moeten onmiddellijk hieraan voldoen.Er wordt een omschrijving opgenomen van de locatie waar het afval moet worden aangeboden. Hiertoe wordt een nieuwe vijfde paragraaf in artikel 1ter toegevoegd dat luidt als volgt:
§ 5. De aanbieder is verplicht de containers aan te bieden op de openbare weg op de rand van het voetpad, tegen de gevel of, in voorkomend geval, tegen de voortuinafsluiting van hun woning of hun bedrijf, en dit uitsluitend in de in dit reglement voorgeschreven recipiënten.
In situaties waar dit onmogelijk zou blijken, dan wel moeilijk is of ongewenst, zoals bijvoorbeeld situaties waar het voetpad ontbreekt of te smal is, in geval van wegenwerken, … - dit betreft een exemplarische, niet limitatieve opsomming -, moeten de containers worden aangeboden op de voor het verkeer minst hinderlijke plaats of de door de ophaler voorgeschreven plaats.
Het achtergelaten bedrijfsafval en de daarvoor bestemde recipiënten mogen het verkeer van voertuigen, fietsers en de drempelloze doorgang van voetgangers niet hinderen.
Er wordt een overgangsperiode voorzien waarbij artikel 1ter §1 en 2 pas gelden vanaf 1 mei 2025. Tot en met 30 april 2025 is de huidige wijze van afvalophaling van toepassing, dit met uitzondering van de bedrijven die zich in bepaalde straten in de studentenbuurt bevinden.
Er wordt in het Politiereglement een Titel IX ‘inwerkingtreding’ en artikel 20 ingevoegd dat luidt als volgt:
Titel IX. Overgangsbepaling
Artikel 20
Artikel 1 ter §1 en §2 gelden vanaf 1 mei 2025. Tot en met 30 april 2025 is volgende regeling van toepassing:
Het is verboden om bedrijfsafval of daarvoor bestemde recipiënten achter te laten op openbare plaatsen, behalve tot aanbieding aan de natuurlijke personen of rechtspersonen die deze bedrijfsafvalstoffen inzamelen of ophalen. In dit geval mag de aanbieding op een openbare plaats uitsluitend gebeuren op de dag van de ophaling en in geen geval tussen 20.00 uur ’s avonds en 6.00 uur ’s ochtends, noch op zondag of een wettelijke feestdag. Het achtergelaten bedrijfsafval en de daarvoor bestemde recipiënten mogen het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers niet hinderen. Het afval moet worden aangeboden in een – in verhouding tot het aangeboden volume - voldoende aantal, afgesloten recipiënten, zodanig dat de plaats waar ze worden aangeboden in ordelijke staat verkeert. Afval dat op een openbare plaats verspreid wordt moet op initiatief van de aanbieder opgeruimd worden.
In bepaalde straten in de studentenbuurt is een uitzondering van toepassing. Deze straten zijn terug te vinden op https://stad.gent/nl/student-in-gent/nieuws-evenementen/afvaltips-op-kot. De aanbieder moet de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf 5.00 uur ’s ochtends en ten laatste om 11.00 uur op de dag van de voorziene ophaling. De containers moeten voor het einde van de dag van de ophaling van de openbare weg worden verwijderd.
2. Wijziging ten gevolge van verwijderen hondentoiletten
De voorbije maanden werden de hondentoiletten in Gent stelselmatig verwijderd. Dit naar aanleiding van het feit dat het gebruik van hondenpoepzakjes verplicht is en intussen goed is ingeburgerd. Bovendien werden heel wat hondentoiletten gebruikt als sluikstortplek.
Gelet op de verwijdering van de hondentoiletten dient artikel 2 van het Politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente aangepast te worden in die zin dat alle verwijzingen naar hondentoiletten dienen geschrapt te worden.
Ten gevolge van het verwijderen van de hondentoiletten wordt artikel 2 als volgt gewijzigd:
“ De eigenaar of begeleider die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, dient steeds in het bezit te zijn van voldoende zakjes om de uitwerpselen van de hond in op te bergen.
De eigenaar of begeleider is verplicht op alle openbare plaatsen de uitwerpselen te verwijderen door middel van de in het eerste lid bedoelde zakjes en de bevuilde zone te reinigen.
Behoudens in de openbare afvalkorven, is het niet toegelaten het recipiënt met de uitwerpselen achter te laten op openbare plaatsen of op terreinen palend aan openbare plaatsen, noch in de openbare riolering.”
Doorheen de jaren is gebleken dat de huidige wijze van textielinzameling op diverse obstakels is gebotst. Zo bestaan er op vandaag binnen het werkgebied van IVAGO verschillende overeenkomsten met privé-inzamelaars enerzijds en een samenwerking met een kringloopwinkel anderzijds. Iedere partij hanteert zijn eigen manier van uitvoering, er is weinig zicht op de uiteindelijke bestemming van het textiel en de handhaving over de te volgen regels verloopt niet optimaal. Met de nieuwe werkwijze wenst men onder andere te voorzien in voldoende textielcontainers, met name 1 container per 1000 inwoners en een betere spreiding van het aantal containers over het grondgebied.
Door de invoering van de groene restafvalzakken werd voorzien in een overgangsperiode teneinde burgers toe te laten de voorraad gele restafvalzakken op te gebruiken. Op heden is deze overgangsperiode ruim verstreken en is het gebruik van de groene restafvalzakken voldoende ingeburgerd. Gelet hierop dienen de verwijzingen naar gele afvalzakken doorheen het politiereglement geschrapt te worden.
Wat de inzameling van asbest betreft is het zo dat er naast de huidige wijze van aanbieden op de daartoe voorziene recyclageparken er vanaf heden eveneens een ophaling van asbest aan huis wordt voorzien. Deze ophaling aan huis gebeurt enkel op aanvraag.
Sinds 1 januari 2024 is het inzamelen van gft-afval de norm geworden. Zo moeten niet enkel bedrijven bio-afval gescheiden aanbieden, ook Gentenaren moeten dit doen. De sorteerboodschap in artikel 11 rond restafval dient dan ook in die zin te worden aangepast, meer bepaald voor wat betreft de uitzondering in de Z-zone.
In verband met het gebruik van de ondergrondse afvalcontainers was het zo dat deze konden worden geopend met een kaart van IVAGO die tevens dienst deed als toegangskaart voor het recyclagepark. Dit laatste is niet meer het geval waardoor de verwijzing hiernaar dient geschrapt te worden uit het politiereglement.
Tot slot werd van deze oefening gebruikt gemaakt om het politiereglement te screenen in zijn geheel en waar nodig aan te passen aan de huidige toepassing in de praktijk (kruisverwijzingen, aanpassing volumes recipiënten, schrijfwijzen afvalfracties,…)
Concrete wijzigingen
Om het politiereglement te aligneren met de gebruikte schrijfwijze door IVAGO worden alle afvalfracties in het politiereglement voortaan met kleine letters geschreven (artikel 2 c, titel IV, artikel 16 en 17, titel V, artikel 19 en 20). Daarnaast werden 3 url’s geupdated, nl. deze voorzien in artikel 2 g. en h en artikel 6 §2.
Gelet op het feit dat de overgangsperiode voor het gebruik van gele naar groene restafvalzakken intussen verlopen is en er momenteel enkel nog groene restafvalzakken mogen gebruikt worden, wordt de verwijzing naar gele zakken in artikel 5§2 a) geschrapt. In datzelfde artikel dient ook het volume van de pmd-zakken te worden aangepast in die zin dat er ook zakken met een volume van 60 en 90 liter mogen worden gebruikt.
Verder ondergaat artikel 14 een aanpassing gelet op het verstrijken van de overgangsperiode. Ten gevolge hiervan wordt artikel 14 § 2 en dus ook de verwijzing naar de gele afvalzakken geschrapt. Bovendien wordt ook hier de term huisvuilzakken vervangen door de term restafvalzakken.
Ook paragraaf 3 van artikel 14 wordt aangepast in die zin dat de verwijzing naar 1 april 2020 als start van het gebruik van de groene afvalzakken wordt geschrapt.
Eveneens in artikel 15 wordt de benaming huisvuilzakken vervangen door de term restafvalzakken en wordt het maximum toegelaten gewicht van 15 kg voor restafvalzakken van 60 liter geschrapt.
Daarnaast is het zo vanaf 1 januari 2024 het inzamelen van gft-afval de norm is geworden. Zo moeten niet enkel bedrijven bio-afval gescheiden aanbieden, ook Gentenaren moeten dit doen. Als gevolg hiervan dient ook het politiereglement te worden aangepast voor wat de sorteerboodschap rond restafval betreft. Concreet wordt de passage in artikel 11 geschrapt waarin gesteld wordt dat in de Z-zone gft-afval bij het restafval mag aangeboden worden.
Tot slot worden ook artikel 20 aangepast in die zin dat er naast de reeds bestaande zakken met een volume van 75 liter in de toekomst ook zakken met een volume van respectievelijke 30, 60 en 90 liter zullen kunnen worden gebruikt.
Teneinde de inhoud van het politiereglement op te frissen en in lijn te brengen met de gewijzigde realiteit, wordt de definitie van grofvuil in artikel 28 inhoudelijk licht gewijzigd.
Daarnaast werd een toevoeging gedaan aan de wijze waarop asbesthoudend materiaal kan worden aangeboden. Zo is het naast de huidige mogelijkheid om asbesthoudend afval aan te bieden op de daartoe voorziene recyclageparken vanaf heden ook mogelijk dergelijk afval aan huis te laten ophalen, dit op aanvraag. Deze laatste mogelijkheid wordt bijgevolg toegevoegd aan artikel 32 van het politiereglement.
Wat betreft textielafval, wordt een algemene (woordelijke) update doorgevoerd van titel X (artikelen 33, 34, 35 en 36 ), waarin op heden een aantal benamingen en toepassingen staan opgenomen die niet meer actueel zijn.
De definitie van textielafval werd gealigneerd met de visie van OVAM, sommige benamingen werden geactualiseerd (huisvuil, wijkinzamelmomenten), ...
Voor wat betreft de inzameling van textiel is het zo dat dit recent werd gecentraliseerd, nl. 1 leverancier (via concessie) en 1 leverancier sociale economie (via aanbesteding). Het voorstel van geactualiseerde versie van titel X verwijst naar deze nieuwe manier van inzameling.
Door deze nieuwe werkwijze komt men tegemoet aan de vraag om te voorzien in een hogere graad van textielophaling en een betere geografische spreiding van de textielcontainers. Daarnaast is het bovendien in de toekomst ook mogelijk dat eventuele sancties doelgerichter kunnen worden toegepast in geval van miskenning van de voorschriften inzake inzameling van textiel. Op deze manier kan titel X actief worden gebruikt in het kader van de handhaving van de nieuwe inzamelmethode.
Tot slot wordt artikel 37 met betrekking tot het gebruik van de ondergrondse containers aangepast in die zin dat onder punt d) wordt gespecifieerd dat enkel ‘los’ pmd is toegelaten en onder punt e) wordt toegevoegd dat voor wat de gft-inwerpzuil betreft, bij specifieke sorteerpunten een bijkomend volume van 60 liter kan worden aangeboden. Ook de term 'huisvuilzakken' onder punt a) wordt vervangen door 'afvalzakken'.
Artikel 38 wordt gewijzigd door schrapping van de woorden ‘die tevens ook de toegangskaart is voor de recyclageparken’ aangezien deze bewoordingen niet meer strookt met de werkelijkheid.
Afsluitend worden doorheen de tekst van het politiereglement waar nodig artikelnummers en titelnummers aangepast die door toevoegingen of schrappingen van bepalingen en artikels zijn veranderd van nummering. Concreet gaat het over artikel 5 en artikel 37.
Op 15 december 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het Terrasinplantingsplan (TIP) Overpoortbuurt – Kramersplein goed. Een terrasinplantingsplan is een door de Stad Gent opgemaakt en door het college van burgemeester en schepenen gevalideerd plan van een ruimtelijk afgebakend deel van het openbaar domein waarop de maximale zones ingetekend zijn die in aanmerking kunnen komen voor de plaatsing van terrassen en waarbij specifieke voorschriften geformuleerd worden met betrekking tot de uitrusting, het materiaalgebruik en het uitzicht van de terrassen. Het nieuwe TIP Overpoortbuurt – Kramersplein kwam er na de herinrichting van de Overpoortstraat en is erop gericht om de veiligheid en eenvormigheid van het straatbeeld maximaal te bewaren en het kwalitatieve beeld te behouden en te ondersteunen.
Eén van de maatregelen om dit doel te realiseren, is een verbod op het gebruik van parasols op terrassen in de Overpoortstraat, Voetweg en Stalhof. Er moet in plaats van parasols gebruik gemaakt worden van een zonnetent die bevestigd wordt aan de gevel.
Sinds 2015 beschikt de lokale politie van Gent over vaste camera’s in de Overpoortbuurt (ter preventie, als ondersteuning voor de mensen op het terrein, bij het ophelderen van feiten en bij de aanpak van de overlastproblematiek die een studentenbuurt met zich meebrengt). Het gebruik van de camera’s werd meermaals positief geëvalueerd en op 21 februari 2022 heeft de gemeenteraad de principiële toestemming verleend voor de uitbreiding en de optimalisatie van de camera’s omdat er nog teveel blinde vlekken waren in en rond de Overpoortstraat waardoor de veiligheid van bezoekers niet kon gegarandeerd worden en ter maximalisering van de operationele aansturing op het terrein. Dit nieuwe, uitgebreide, cameranetwerk is sinds september 2023 operationeel.
Concrete wijzigingen
Om er voor te zorgen dat de nieuwe verplichting om een zonnetent te gebruiken ipv parasols de effectiviteit van het cameranetwerk niet in het gedrang brengt, vraagt de politie om de horeca-uitbaters in de Overpoortstraat, Voetweg en Stalhof te verplichten hun luifels in te schuiven vanaf 22u tot en met het sluitingsuur. De aanwezigheid van de zonnetenten verhindert immers het toezicht middels de camera’s, terwijl de veiligheidsproblemen vanaf 22u zeer sterk toenemen, zoals blijkt uit onderstaande grafiek van de politie:
Daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de verplichting om de zonnetenten van de horecazaken in de Overpoortstraat, Voetweg en Stalhof in te schuiven vanaf 22u op te nemen in het Politiereglement betreffende het in het bezit hebben van, verkopen of bedelen van al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten in de Overpoortstraat, Voetweg, Stalhof en Kramersplein.
Het opschrift van het reglement wordt daarbij aangepast tot “Politiereglement houdende bijzondere veiligheidsmaatregelen in de Overpoortbuurt”.
Er wordt een “Titel I. Glasverbod” ingevoegd waaronder de artikelen 1 tem 3, inhoudelijk ongewijzigd, ressorteren.
Er wordt een “Titel II. Luifelverbod” ingevoegd, met daaronder een nieuw artikel 4 dat luidt als volgt:
“De uitbaters van horecazaken gelegen in de Overpoortstraat, Voetweg en Stalhof moeten hun zonnetent inschuiven vanaf 22 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens om de inzet van de aanwezige camera’s niet te belemmeren.”
Er wordt een “Titel III. Sanctionering” ingevoegd, met daaronder het bestaande artikel 4 dat hernummerd wordt naar artikel 5 en waarvan het tweede lid inhoudelijk wordt aangepast als volgt:
“Inbreuken op de artikelen 2, 3 en 4 van dit reglement worden gesanctioneerd met een maximale administratieve geldboete van 60,00 euro. Een herhaalde inbreuk binnen het jaar zal worden gesanctioneerd met een maximale administratieve geldboete van 250,00 euro.”
Overeenkomstig artikel 4, §5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties is advies hieromtrent gevraagd aan de Jeugdraad.
Bij e-mail d.d. 19 maart 2024 werd door de Jeugdraad een gunstig advies zonder opmerkingen verleend. Navolgend werd een antwoordmail verstuurd aan de Jeugdraad op 20 maart 2024.
Bovendien werd de Jeugdraad bij e-mail d.d. 19 maart 2024 ingelicht over de wijziging m.b.t. bedrijfsafval in het Politiereglement op de reinheid en de gezondheid. Aangezien deze wijziging buiten de scope van minderjarigen valt, werd deze wijziging louter ter info meegedeeld.
Om tegemoet te komen aan gewijzigde hogere regelgeving, nieuwe inzichten en aangepaste noden is een wijziging noodzakelijk van:
Overeenkomstig artikel 4, §5 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties is advies hieromtrent gevraagd aan de Jeugdraad.
Keurt goed het gewijzigde algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties dat bij dit besluit wordt gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Keurt goed het gewijzigde algemeen reglement betreffende het opleggen van een administratieve geldboete bij inbreuken op het stilstaan en parkeren en op de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen dat bij dit besluit wordt gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Keurt goed de wijziging van het Politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente waarbij:
§ 1. Het is verboden om bedrijfsafval of daarvoor bestemde recipiënten achter te laten op openbare plaatsen, behalve tot aanbieding aan de natuurlijke personen of rechtspersonen die deze bedrijfsafvalstoffen inzamelen of ophalen.
§ 2. De aanbieding van afvalfracties in de daarvoor bestemde recipiënten op een openbare plaats mag uitsluitend op volgende tijdstippen:
a) Binnen de R40 moet de aanbieder de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf de dag vóór de voorziene ophaling om 19.00 uur ’s avonds. Tussen 14.00 uur en 19.00 uur mogen er zich geen containers op de openbare weg bevinden.
b) Buiten de R40 en voor de deelgemeenten moet de aanbieder de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf de dag vóór de voorziene ophaling om 19.00 uur ’s avonds. Tussen 14.00 uur en 19.00 uur mogen er zich geen lege containers op de openbare weg bevinden.
c) In bepaalde straten in de studentenbuurt is een uitzondering van toepassing. Deze straten zijn terug te vinden op https://stad.gent/nl/student-in-gent/nieuws-evenementen/afvaltips-op-kot. De aanbieder moet de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf 5.00 uur ’s ochtends en ten laatste om 11.00 uur op de dag van de voorziene ophaling. De containers moeten voor het einde van de dag van de ophaling van de openbare weg worden verwijderd.
§ 3. Het afval moet worden aangeboden in een - in verhouding tot het aangeboden volume - voldoende aantal, afgesloten recipiënten, zodanig dat de plaats waar ze worden aangeboden in ordelijke staat verkeert.
De reeds in gebruik zijnde containers dienen vanaf 1 mei 2025 met gesloten deksel en afgesloten middels een slot aangeboden te worden. Nieuwe containers die in gebruik worden genomen vanaf 1 mei 2024 moeten onmiddellijk hieraan voldoen.
Afval dat op een openbare plaats verspreid wordt moet op initiatief van de aanbieder opgeruimd worden.
§ 4. De reeds in gebruik zijnde containers zijn voorzien van een uniek kenteken ter identificatie en dit vanaf 1 mei 2025. De nieuwe containers die in gebruik genomen worden vanaf 1 mei 2024 moeten onmiddellijk hieraan voldoen.
§ 5. De aanbieder is verplicht de containers aan te bieden op de openbare weg op de rand van het voetpad, tegen de gevel of, in voorkomend geval, tegen de voortuinafsluiting van hun woning of hun bedrijf, en dit uitsluitend in de in dit reglement voorgeschreven recipiënten.
In situaties waar dit onmogelijk zou blijken, dan wel moeilijk is of ongewenst, zoals bijvoorbeeld situaties waar het voetpad ontbreekt of te smal is, in geval van wegenwerken, … - dit betreft een exemplarische, niet limitatieve opsomming -, moeten de containers worden aangeboden op de voor het verkeer minst hinderlijke plaats of de door de ophaler voorgeschreven plaats.
Het achtergelaten bedrijfsafval en de daarvoor bestemde recipiënten mogen het verkeer van voertuigen, fietsers en de drempelloze doorgang van voetgangers niet hinderen.
“De eigenaar of begeleider die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, dient steeds in het bezit te zijn van voldoende zakjes om de uitwerpselen van de hond in op te bergen.
De eigenaar of begeleider is verplicht op alle openbare plaatsen de uitwerpselen te verwijderen door middel van de in het eerste lid bedoelde zakjes en de bevuilde zone te reinigen.
Behoudens in de openbare afvalkorven, is het niet toegelaten het recipiënt met de uitwerpselen achter te laten op openbare plaatsen of op terreinen palend aan openbare plaatsen, noch in de openbare riolering.”
Artikel 1 ter §1 en §2 gelden vanaf 1 mei 2025. Tot en met 30 april 2025 is volgende regeling van toepassing:
Het is verboden om bedrijfsafval of daarvoor bestemde recipiënten achter te laten op openbare plaatsen, behalve tot aanbieding aan de natuurlijke personen of rechtspersonen die deze bedrijfsafvalstoffen inzamelen of ophalen. In dit geval mag de aanbieding op een openbare plaats uitsluitend gebeuren op de dag van de ophaling en in geen geval tussen 20.00 uur ’s avonds en 6.00 uur ’s ochtends, noch op zondag of een wettelijke feestdag. Het achtergelaten bedrijfsafval en de daarvoor bestemde recipiënten mogen het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers niet hinderen. Het afval moet worden aangeboden in een – in verhouding tot het aangeboden volume - voldoende aantal, afgesloten recipiënten, zodanig dat de plaats waar ze worden aangeboden in ordelijke staat verkeert. Afval dat op een openbare plaats verspreid wordt moet op initiatief van de aanbieder opgeruimd worden.
In bepaalde straten in de studentenbuurt is een uitzondering van toepassing. Deze straten zijn terug te vinden op https://stad.gent/nl/student-in-gent/nieuws-evenementen/afvaltips-op-kot. De aanbieder moet de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf 5.00 uur ’s ochtends en ten laatste om 11.00 uur op de dag van de voorziene ophaling. De containers moeten voor het einde van de dag van de ophaling van de openbare weg worden verwijderd.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente, zoals gevoegd in bijlage.
Keurt goed de wijziging van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen waarbij:
“c. huisvuil: afvalstoffen overeenkomstig de bepalingen van artikel 3 17° (“huishoudelijke afvalstoffen”) van het decreet van de Vlaamse Raad van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, meer bepaald de afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en waarvoor IVAGO een ophaling voorziet: restafval, gft-afval, pmd-afval, papier/karton, glas, grofvuil en textiel.
[…]
g. recipiënten: de objecten die door dit reglement worden voorgeschreven of zijn toegelaten voor de inzameling van huisvuil. De recipiënten kunnen verschillen naargelang de woning zich in de C- zone (gebruik van containers), Z-zone (gebruik van zakken) of S-zone (gebruik van sorteerpunt) bevindt. Huisvuil waarvoor geen bijzonder recipiënt is voorzien moet worden aangeboden zoals hieronder beschreven. Op www.ivago.be kan men terugvinden in welke zone - C-zone, Z-zone of S-zone – elke straat in Gent zich bevindt.
h. sorteerregels: de door IVAGO voorgeschreven sorteerregels, zoals vermeld op de ophaalkalender en op https://www.ivago.be/afvalgids.”
“§ 1. Bewoners van een woning zijn verplicht het huisvuil dat door IVAGO wordt opgehaald te plaatsen op de openbare weg op de rand van het voetpad, tegen de gevel of, in voorkomend geval, tegen de voortuinafsluiting voor hun woning, en dit uitsluitend in de in dit reglement voorgeschreven recipiënten.
In situaties waar dit onmogelijk zou blijken, dan wel moeilijk is of ongewenst, zoals bijvoorbeeld in situaties waar het voetpad ontbreekt of te smal is, in geval van wegenwerken, … - dit betreft een exemplarische, niet limitatieve opsomming -, moeten de recipiënten worden aangeboden op de voor het verkeer minst hinderlijke plaats of de door IVAGO voorgeschreven plaats.
In afwijking van het eerste lid kunnen bewoners van een woning voor het aanbieden van restafval, gft, pmd, papier/karton en glas verplicht worden om gebruik te maken van ondergrondse containers zoals omschreven in titel XI van dit reglement. In dat geval zijn de voorschriften in dit reglement die betrekking hebben op te gebruiken recipiënten voor het aanbieden van deze fracties niet meer van toepassing.
De bepalingen evenwel andere dan deze die de te gebruiken recipiënten van deze fracties betreffen, zijn blijvend geldig.
In een woning die dienst doet als studentenhuisvesting, is de eigenaar-verhuurder van het onroerend goed verantwoordelijk voor de correcte aanbieding van het afval. Indien uit het huishoudelijk reglement van het studentenhuis blijkt dat hieromtrent een regeling werd uitgewerkt, is de persoon die in dit reglement wordt belast met het aanbieden van het afval verantwoordelijk.
§2. In gebouwen met tien wooneenheden of méér is de syndicus, de beheerder of de vergadering van mede-eigenaars verantwoordelijk voor het correct aanbieden van restafval, gft, pmd, papier/karton en glas.
In gebouwen met tien wooneenheden of méér dient restafval, gft, pmd, papier/karton en glas te worden aangeboden op de openbare weg op de rand van het voetpad of, in situaties waar dit onmogelijk zou blijken, op de door IVAGO voorgeschreven plaats, als volgt:
a) ofwel, door gebruik te maken van door IVAGO ter beschikking gestelde niet geregistreerde verzamelcontainers waarin uitsluitend volgende recipiënten mogen worden verzameld:
b) ofwel, door gebruik te maken van door IVAGO ter beschikking gestelde geregistreerde verzamelcontainers. In dat geval zijn de voorschriften in dit reglement die betrekking hebben op te gebruiken recipiënten voor het aanbieden van deze fracties niet meer van toepassing. De bepalingen evenwel andere dan deze die de te gebruiken recipiënten van deze fracties betreffen, zijn blijvend geldig.
In afwijking van het voorgaande lid kunnen bewoners van gebouwen met tien wooneenheden of méér voor het aanbieden van restafval, gft, pmd, papier/karton en glas verplicht worden om gebruik te maken van ondergrondse containers zoals omschreven in titel XI van dit reglement. In dat geval zijn de voorschriften in dit reglement die betrekking hebben op te gebruiken recipiënten voor het aanbieden van deze fracties niet meer van toepassing. De bepalingen evenwel andere dan deze die de te gebruiken recipiënten van deze fracties betreffen, zijn blijvend geldig.
§ 3. Onverminderd de toepassing van voorgaande paragrafen, kunnen alle inwoners van Gent vrijwillig gebruik maken van ondergrondse containers voor restafval zoals omschreven in titel XI van dit reglement, die voorhanden zijn op door IVAGO bepaalde centrum- en randlocaties van de stad.
In dat geval zijn de voorschriften in dit reglement die betrekking hebben op te gebruiken recipiënten voor het aanbieden van deze fractie niet meer van toepassing. De bepalingen evenwel andere dan deze die de te gebruiken recipiënten van deze fractie betreffen, zijn blijvend geldig.”
§ 1. De aanbieder moet de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf de dag vóór de voorziene ophaling om 19 uur en ten laatste op de dag van de voorziene ophaling om 7 uur. Van juni tot en met september kan IVAGO beslissen om de ophaling vroeger te starten. Via hun website en sociale media zal hierover vooraf gecommuniceerd worden.
Zij moeten voor het einde van de dag van de ophaling van de openbare weg worden verwijderd.
§ 2. In bepaalde straten in de studentenbuurt is een uitzondering van toepassing. Deze straten zijn terug te vinden op https://stad.gent/nl/student-in-gent/nieuws-evenementen/afvaltips-op-kot
De aanbieder moet de verschillende afvalfracties op de openbare weg aanbieden ten vroegste vanaf 5 uur en ten laatste om 11 uur op de dag van de voorziene ophaling.
Zij moeten voor het einde van de dag van de ophaling van de openbare weg worden verwijderd.
“ Restafval is brandbaar huishoudelijk afval dat niet selectief kan aangeboden worden.”
Artikel 14. aanbieding restafval restafvalzakken
“ § 1. In de Z-zone moet restafval aangeboden worden in groene restafvalzakken met blauwe opdruk van IVAGO met een volume van 30 of 50 liter.
Per gezin mogen bij normale frequentie maximum 4 zakken van 50 liter per bedieningspunt aangeboden worden.
§ 2. De zakken moeten zo dichtgemaakt zijn dat er een voldoende handgreep overblijft.”
“ Maximaal toegelaten gewicht restafvalzakken
Het maximum toegelaten gewicht van de restafvalzakken bedraagt:
- restafvalzakken 30 liter: 7 kg
- restafvalzakken 50 liter: 12.5 kg”
“ Titel IV. Inzameling gft- afval
Artikel 16. gft-afval
Gft-afval is organisch afval zoals onder meer aardappel- en fruitschillen, groenteresten, doppen van noten, theebladeren, koffiedik en papieren filters (geen koffiepads), papier van de keukenrol, mest van kleine niet-vleesetende huisdieren, verwelkte snijbloemen en kamerplanten, versnipperd snoeihout, haagscheersel, zaagmeel en schaafkrullen van onbehandeld hout, gemaaid gras, bladeren, onkruidresten, keukenafval en etensresten (zowel dierlijk als plantaardig), vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd schelpen zoals mosselschelpen en oesterschelpen), vaste zuivelproducten (bv. kaas), eieren en eierschalen.
Artikel 17. Aanbieding gft-afval
§ 1. Gft-afval moet aangeboden worden in een door IVAGO ter beschikking gestelde groene rolcontainer, voorzien van een elektronische gegevensdrager, met een volume van 60, 120 of 240 liter.
Op verzoek van een bewoner met kleine behuizing kan IVAGO, na controle over de onmogelijkheid om aan te bieden in een rolcontainer, een draagcontainer van 40 liter ter beschikking stellen.
§ 2. De container moet met gesloten deksel en met het handvat naar de straatkant aangeboden worden.
§ 3. De ophaalwagen maakt twee kipbewegingen om de container te ledigen. Het afval dient zodanig aangeboden te worden zodat er na de kipbewegingen geen afval blijft vastzitten.”
“ Titel V. Inzameling pmd-afval
Artikel 19. pmd-afval
Pmd-afval bestaat enkel uit plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons. Het maximaal toegelaten volume van deze verpakkingen is 8 liter.
Artikel 20. Aanbieding pmd-afval
PMD-afval moet aangeboden worden in een lichtblauwe doorschijnende pmd-zak van IVAGO met een volume van 30, 60, 75 of 90 liter.”
“ Met grofvuil worden volgende afvalstoffen bedoeld:
Brandbaar huishoudelijk afval dat te groot is om aan te bieden in een restafvalzak of container: kapotte zetel, kapot tapijt, …
Hout: planken, meubels, ramen (zonder glas)…
Metaal: vogelkooi, meubel, emmer…
Matrassen: selectieve inzameling ( indien voldaan aan de voorwaarden te vinden op de website van IVAGO onder ‘afvalgids’. Indien niet voldaan is aan de voorwaarden, wordt dit verwerkt als brandbaar afval).”
“ Titel IX. Inzameling asbesthoudende materialen
Artikel 32
Asbesthoudend afval wordt aan huis opgehaald overeenkomstig de modaliteiten en tarieven zoals vastgelegd in het retributiereglement. De asbestophaling gebeurt enkel op aanvraag.
Het asbesthoudend afval kan eveneens afgeleverd worden op de hiervoor uitgeruste recyclageparken. Zowel het vervoer van de cement/hechtgebonden asbest als de aflevering op een recyclagepark kan enkel gebeuren mits het asbest volledig luchtdicht ingepakt is in een doorzichtige plasticfolie met een minimum dikte. Details met betrekking tot een correcte aflevering en verpakking kan men vinden op de website van IVAGO.”
“ Onder textielafval verstaan we kledij en accessoires (riemen, tassen, schoenen per paar), beddengoed (hoofdkussens, slaapzakken, lakens, dekens en dekbedden), keuken- en badkamertextiel (hand- en theedoeken, schorten, washandjes), woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten en zetelhoezen), speelgoedknuffels, lompen, propere lappen, textiel met een klein defect, e.d., ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding.
Tapijten, matrassen, zetelkussens, nat en/of bevuild textiel horen hier niet bij.”
“ § 1. Het textielafval wordt verplicht aangeboden op de wijzen vermeld in artikel 35 via een textielcontainer.
Het afval moet correct worden aangeboden in het kader van selectieve inzameling en moet bij het deponeren in een textielcontainer in een degelijke en goed gesloten zak verpakt worden.
§ 2. Het aangeboden textiel mag niet nat en/of bevuild zijn. Nat of bevuild textielafval mag enkel worden meegegeven met het restafval.
Daarentegen is het verboden droog en niet-bevuild textielafval mee te geven met het restafval, het grofvuil of een andere selectieve inzameling.”
“ Het textielafval wordt ingezameld op de recyclageparken van IVAGO, bij de erkende kringloopwinkel en via de textielcontainers geplaatst in opdracht van IVAGO. Het college van burgemeester en schepenen verleent de vergunning voor containers die worden geplaatst op openbaar domein. Voor de plaatsing van textielcontainers op privaat domein, al dan niet publiek toegankelijk, dient het college van burgemeester en schepenen de locaties goed te keuren op basis van een voorafgaand gunstig advies van IVAGO.
Buiten deze vergunde of goedgekeurde plaatsen is het verboden textielcontainers te plaatsen.”
“ Alleen de organisaties die vermeld zijn op de door de OVAM gepubliceerde lijst van erkende textielinzamelaars en die een overeenkomst afgesloten hebben met IVAGO, zijn gemachtigd textielcontainers te plaatsen.
De organisaties die deze containers plaatsen zijn verantwoordelijk om de omgeving rond de textielcontainers net te houden, namelijk vrij van zwerfvuil en sluikstorten.
Huis-aan-huisinzamelingen van textielafval zijn verboden”
“ Met het oog op het verplicht (voor de S-zone) dan wel vrijwillig gebruik van ondergrondse containers voor afval overeenkomstig artikel 5 worden al naargelang het geval volgende modules ter beschikking gesteld:
a) een restinwerpzuil, enkel te gebruiken voor restafval zoals gedefinieerd in artikel 10, die de mogelijkheid biedt om twee volumes afval aan te bieden: een volume van maximum 60 liter en een volume van maximum 30 liter, waarbij gebruik kan worden gemaakt van standaard afvalzakken voor deze volumes;
b) een glasinwerpzuil, enkel te gebruiken voor de afvalsoort glas zoals gedefinieerd in artikel 25;
c) een papierinwerpzuil, enkel te gebruiken voor de afvalsoort papier en karton zoals gedefinieerd in artikel 22, die werkt volgens het ‘brievenbusprincipe’, met een inwerpopening van 40 bij 10 cm;
d) een pmd-inwerpzuil, enkel te gebruiken voor los pmd zoals gedefinieerd in artikel 19, die de mogelijkheid biedt om een volume van maximum 30 liter aan te bieden;
e) een gft-inwerpzuil, enkel te gebruiken voor gft zoals gedefinieerd in artikel 16, die de mogelijkheid biedt een volume van 10 liter, of bij specifieke sorteerpunten een bijkomend volume van 60 liter, aan te bieden.”
“Alle ondergrondse containers kunnen slechts worden geopend door middel van een uniek genummerde toegangskaart die te verkrijgen is bij IVAGO.”
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement op het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen, zoals gevoegd in bijlage.
Keurt goed de wijziging van het Politiereglement betreffende het in het bezit hebben van, verkopen of bedelen van al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten in de Overpoortstraat, Voetweg, Stalhof en Kramersplein waarbij:
“De uitbaters van horecazaken gelegen in de Overpoortstraat, Voetweg en Stalhof moeten hun zonnetent inschuiven vanaf 22 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens om de inzet van de aanwezige camera’s niet te belemmeren.”
“Inbreuken op de artikelen 2, 3 en 4 van dit reglement worden gesanctioneerd met een maximale administratieve geldboete van 60,00 euro. Een herhaalde inbreuk binnen het jaar zal worden gesanctioneerd met een maximale administratieve geldboete van 250,00 euro."
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het Politiereglement houdende bijzondere veiligheidsmaatregelen in de Overpoortbuurt, zoals gevoegd in bijlage.
Neemt kennis van het positief advies van de Jeugdraad d.d. 19 maart 2024 dat bij dit besluit wordt gevoegd.
Keurt goed de inwerkingtreding van de voormelde wijzigingen op 1 mei 2024 na goedkeuring ervan door de gemeenteraad.