Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

2024_GR_00380 - Rapportage van de benoemingen en aanwervingen bij burgemeesterbesluit - periode december 2023 - januari 2024 - Kennisneming

gemeenteraad
ma 22/04/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 22/04/2024 - 19:09
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Helga Stevens; Jeroen Van Lysebettens; Anton Vandaele; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Bram Van Braeckevelt, schepen; Karin Temmerman; Sara Matthieu; Karla Persyn; Anita De Winter; Mattias De Vuyst; Sonja Welvaert; Nicolas Vanden Eynden; Martine Verhoeve

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_GR_00380 - Rapportage van de benoemingen en aanwervingen bij burgemeesterbesluit - periode december 2023 - januari 2024 - Kennisneming 2024_GR_00380 - Rapportage van de benoemingen en aanwervingen bij burgemeesterbesluit - periode december 2023 - januari 2024 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP), artikel 56;
  • Gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 houdende 'Politiezonde Gent - benoemende en aanwervende overheid - delegatie'.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikelen 56, 121 en 128;
  • Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 houdende de personeelsformatie van de Politiezone Gent en de weging en indeling in klassen van de functies van het niveau A van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2021 houdende 'Politiezone Gent - benoemende en aanwervende overheid - delegatie';
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In de gemeenteraad van 21 juni 2021 werd goedgekeurd dat de bevoegdheid om de leden van het administratief en logistiek kader, van het kader van agenten van politie, van het basiskader en van het middenkader te benoemen en aan te werven, gedurende deze legislatuur, wordt gedelegeerd naar de burgemeester (gemeenteraadsbesluit 2021_GRMW_00767).

In bovenvermeld gemeenteraadsbesluit werd bepaald dat er driemaandelijks een rapportage aan de gemeenteraad zal plaatsvinden betreffende de ingevolge deze bevoegdheidsdelegatie getroffen benoemings- en aanwervingsbesluiten.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De rapportage over de periode december 2023 - januari 2024 is in bijlage gevoegd en ligt ter kennisneming voor.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde rapportage 'Politiezone Gent - benoemingen en aanwervingen bij burgemeesterbesluit gedurende de periode december 2023 - januari 2024'.


Bijlagen

  • Rapport - Besluiten burgemeester periode December 2023 - Januari 2024.pdf