Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §1.
Wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving.
Aanleiding - historiek
De Ziekenhuisschool Stad Gent, afdeling secundair onderwijs, bestaat sinds 1988. Ze biedt sedert 2004 lessen aan de leerlingen die verblijven op de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie (verder KJP genoemd) in het UZ Gent, aan.
De aanleiding voor deze aanvraag tot erkenning van een nieuwe vestigingsplaats van de Ziekenhuisschool Stad Gent in het AZ Jan Palfijn Gent, is de vraag vanuit de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UZ Gent naar de verderzetting van type 5-onderwijs in tijden van een herlokalisatie van 6 k-dagplaatsen vanuit het UZ Gent naar het AZ Jan Palfijn Gent, aangestuurd door UZ Gent vanaf 01/10/2024. De dienst wil de bestaande middelen van 6 k-dagplaatsen gebruiken om het zorgaanbod voor jongeren jonger dan 15 jaar met een eetstoornis te versterken.
De ziekenhuisschool wil vanuit haar visie de bestaande werking in de daghospitalisatie van het KJP vrijwaren en daarom binnen het AZ Jan Palfijn Gent de langdurig behandelde jongeren kwalitatief onderwijs op maat aanbieden via een geïndividualiseerde en laagdrempelige positieve aanpak.
De vraag naar onderwijs type 5 voor de doelgroep jongeren met een eetstoornis
De afdeling met 6 k-dagplaatsen van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UZ Gent zal vanaf het volgende schooljaar ’24-‘25 verhuizen naar het AZ Jan Palfijn Gent. De school geeft er momenteel les aan de jongeren die er worden behandeld. De samenwerking tussen de ziekenhuisschool en de dienst werd in de loop der voorbije 20 jaren in het belang van de jongeren heel sterk multidisciplinair en geïntegreerd uitgebouwd en aldus gepercipieerd door de medewerkers van de dienst. De dienst heeft ervoor gekozen om het zorgaanbod voor jongeren jonger dan 15 jaar. met een eetstoornis te versterken.
Met het oog op de schoolse ontwikkeling van de jongeren van het secundaire onderwijs, wier behandeltrajecten doorgaans langdurig zijn, vraagt de dienst om de samenwerking met de Ziekenhuisschool Stad Gent op de nieuwe locatie verder te zetten.
Hoewel de doelgroep lichtjes wijzigt, blijft de capaciteit gelijk, nl. 6 k-dagplaatsen. Het betreft eigenlijk een loutere verhuis van een deel van de dienst KJP. De andere afdelingen behouden hun werking in het UZ Gent. Die vestiging in het UZ Gent moet dus behouden blijven en kan dus niet opgezegd worden.
Het gemiddelde aantal leerlingen waaraan de school per dag lesgeeft voor deze afdeling, met een capaciteit van 6 jongeren, bedroeg het voorbije teljaar ongeveer 4 leerlingen.
Beschrijving van de samenwerking
Het schoolse aanbod is complementair aan het behandelings- en/of onderzoeksprogramma. Het onderwijsaanbod gebeurt organisatorisch binnen de reguliere schooltijden, inhoudelijk in functie van de onderwijsbehoeften van de leerling. ICT wordt stimulerend en doelgericht ingezet, net zoals de leercompetenties en sociaal-relationele competenties aan bod komen. De leerkrachten worden via de orthopedagoog ondersteund in hun werking. Leerlingen worden op klassenraden besproken onder impuls van een klastitularis.
Het onderwijsaanbod gebeurt bij voorkeur in kleine groepjes en vindt individueel plaats indien aangewezen.
De leerkrachten zijn volwaardige teamleden binnen de multidisciplinaire werking van de dienst KJP waarbij informatieoverdracht en intervisie plaatsvindt (problematiek, visieopbouw, veiligheid, briefings, methodieken, deontologie, … komen aan bod). Leerkrachten worden betrokken op de professionaliseringsmogelijkheden binnen de afdeling.
Er is aandacht voor de samenwerking met de gezinscontext, de thuisschool en ev. betrokken organisaties (CLB, Jeugdrechtbank, e.a.).
Het ziekenhuis engageert zich om te voorzien in de nodige infrastructuur en materiële inrichting.
M-decreet
Het onderwijs van het type 5 bestaat voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of verblijven in een preventorium. De regering bepaalt de voorwaarden waaraan de residentiële setting moet voldoen opdat er een school voor buitengewoon onderwijs type 5 aan verbonden kan zijn. Kinderen in type 5 beantwoorden aan alle onderstaande voorwaarden: a) de medische, psychiatrische of residentiële opvang of begeleiding laat niet toe dat de kinderen voltijds in een school aanwezig zijn; en b) de kinderen hebben behoefte aan een individueel of geïndividualiseerd aanbod dat in de residentiële omgeving verstrekt wordt.
De jongeren van de aangevraagde vestigingsplaats zullen in een residentiële setting behandeld worden. Hun begeleiding zal niet toelaten dat ze voltijds in school aanwezig zullen zijn en ze zullen behoefte hebben aan een geïndividualiseerd aanbod in de ziekenhuisomgeving.
Noden van de doelgroep
Omwille van de startende problematiek van een eetstoornis wordt in vele gevallen het schoolse traject onderbroken. Een en ander betekent dat deze jongeren uitermate kwetsbaar zijn. Deze leerlingen verlaten regelmatig school. Continuïteit en laagdrempelige training van schoolse vaardigheden onder deskundige begeleiding, met grote zorg voor psychisch en sociaal welbevinden is een must om de rust terug te vinden. Concreet: een gedoseerde, sterk doelgerichte afbakening van hun schoolse traject door een leerkracht met expertise op dit vlak, is cruciaal in het herstel.
Tijdens de periode van behandeling vormt het onderwijsaanbod aanvullend op het therapeutisch- en dagbehandelingsaanbod een complementaire meerwaarde. De samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening versterkt de expertise van elkeen en verbreedt het perspectief van de jongeren. Dit vergroot hun kansen om na opname op school en/of in de maatschappij hun plek te veroveren, hun ziektebeeld te overwinnen.
Maar vooral, specifiek voor deze jongerengroep, is het uiterst belangrijk dat er een schools traject kan gevolgd worden. Net omwille van het feit dat school voor hen heel vaak zo ontzettend belangrijk is, zullen zij makkelijker kiezen voor een behandeltraject waarbinnen school structureel aanwezig is.
Integratie van expertise in (onderwijs-)begeleiding van de doelgroep
De Ziekenhuisschool Stad Gent bouwde in de loop der jaren via haar uitbreidingen een grote expertise op. Door de voortdurende wisselwerking tussen de voorzieningen en de school, heeft de Ziekenhuisschool Stad Gent binnen die gedegen samenwerkingsverbanden een grote onderwijservaring opgebouwd met specifieke doelgroepen.
Ze heeft een degelijke kennis van samenwerken, flexibel en responsief, én ervaring in het lesgeven binnen het kader van kinder- en jeugdpsychiatrie. Ze ondersteunt zieke leerlingen en hun context via onderwijs en zorg op maat. Ze werkt volgens de principes van het HandelingsGericht Werken. Door het werken in kleine groepjes of individueel kan ze - meer dan in het reguliere onderwijs - inzetten op de individuele noden van de leerlingen en leerachterstanden en tekorten bijwerken. Dit bevordert de re-integratie van de kwetsbare jongere achteraf. Het sterke beroep op succeservaringen, de zorg voor een warme band, dragen positief bij aan het genezingsproces.
Maar ook de ervaring van de afdeling in de samenwerking met het ziekenhuisonderwijs, draagt bij aan de uitbouw van de knowhow op het vlak van onderwijs aan de jongeren. Deze integratie van onderwijs op de werking van de afdeling is immers van fundamenteel belang voor het welslagen in de onderwijsopdracht. De voorziening ondersteunt op haar beurt de werking van de ziekenhuisschool degelijk, dit zowel qua kennis van de aanpak van problematieken, als naar inhoudelijke aanpak. Zo kan de Ziekenhuisschool Stad Gent sterker inzetten op de deskundigheidsbevordering van haar teamleden. Vanuit de thuisscholen komen ondersteuningsvragen waarrond de Ziekenhuisschool Stad Gent graag gezamenlijk de zoektocht start. De ziekenhuisschool heeft daarenboven de ambitie om deze gebundelde expertise van zorg en onderwijs naar andere leer-en zorgpartners binnen onderwijs (scholen, CLB, SIO/Bednet, TOaH, School&Ziekzijn) te verspreiden. Ze gelooft in het model van een intersectorale coproductie Onderwijs – Welzijn door de kruisbestuiving van elkaars achtergrond en expertise met respect voor eenieders opdracht.
Keurt goed de oprichting van de nieuwe vestigingsplaats in het AZ Jan Palfijn te Gent voor de secundaire afdeling van de Ziekenhuisschool Stad Gent, gelegen in de Corneel Heymanslaan 10 te Gent, met ingang van 1 september 2024.