Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 177 dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
2° het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Voornoemd artikel bepaalt ook dat de financieel directeur m.b.t. de vervulling van deze opdracht in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau.
Het artikel 587 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de nieuwe figuur van de financieel directeur de taken uitoefent die door of krachtens de wet of het decreet aan de gemeenteontvanger, aan de financieel beheerder van de gemeente, aan de ontvanger van het OCMW en aan de financieel beheerder van het OCMW zijn toevertrouwd.
Dit betreft een periodieke, zijnde jaarlijkse, rapportering aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau.
Om te voldoen aan de rapportering over de vervulling van de opdracht van de financieel directeur m.b.t. het debiteurenbeheer is in bijlage een nota betreffende de toestand op 31/12/2023, met een overzicht van de cijfers en een toelichting van de vaststellingen voor zowel het OCMW Gent als de Stad Gent, te vinden.
Neemt kennis van de bij dit besluit gevoegde rapportering door de financieel directeur m.b.t. het debiteurenbeheer, van het OCMW Gent en de Stad Gent, tot en met 31/12/2023.
Stad en OCMW Gent, de AGB’s Erfgoed en Kunsten & Design, District 09 en AZ Jan Palfijn Gent kennen aan hun medewerkers maaltijdcheques toe en zijn daarvoor in 2020 toegetreden tot de procedure raamovereenkomst Bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 “Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques”, uitgeschreven en opengesteld door de Vlaamse Overheid (Agentschap Facilitair Bedrijf), die optreedt als opdrachtencentrale voor onder meer lokale overheden, in de zin van artikel 2,4° van de Wet Overheidsopdrachten.
Deze opdracht liep voor een periode van 48 maanden en eindigt op 31 augustus 2024. De Vlaamse overheid heeft intussen een nieuwe raamovereenkomst uitgeschreven en opengesteld onder bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 "Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers" en treedt hierbij opnieuw op als opdrachtencentrale voor onder meer lokale besturen als de Stad en OCMW Gent, de AGB’s, District 09 en AZ Jan Palfijn Gent. Als gevolg van het schaalvoordeel van zo’n raamovereenkomst, is de dienstverleningskost die aan de leverancier van maaltijdcheques en ecocheques moet worden betaald, gevoelig lager dan de dienstverleningskost die de lokale besturen zouden betalen wanneer zij zelf een (al dan niet gezamenlijke) opdracht uitschrijven voor de toekenning van maaltijdcheques en ecocheques.
Daarom wordt voorgesteld om opnieuw toe te treden tot de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid. Die werd gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen van 24 november 2023 en in het Publicatieblad van de Europese Unie van 28 november 2023.
De raamovereenkomst legt de basisvoorwaarden vast voor de opdracht en heeft een looptijd van 48 maanden. De looptijd van een deelopdracht bedraagt ook 48 maanden.
Na goedkeuring van deze beslissing dient de deelopdracht besteld of geplaatst te worden binnen de raamovereenkomst bij de gekozen dienstverlener door middel van een concreet instapformulier. Hiertoe zal goedkeuring worden gevraagd aan het vast bureau in latere besluitvorming. In dit instapformulier zal de nodige informatie geregeld worden ten behoeve van een vlotte uitvoering van de deelopdracht.
Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:
Volgende budgetten zijn voorzien en beschikbaar:
Dienst |
Dienst decentraal (op alle diensten) | |
Budgetplaats |
Decentraal (op alle budgetplaatsen) | |
Categorie |
Personeelsbudget – maaltijdcheques en ecocheques | |
Subsidiecode |
NIET_RELEVANT | |
Budgetten Stad en OCMW | Budgetten OCMW (Excl. Stad) | |
2024 |
10.247.330 | 3.207.704 |
2025 |
10.135.714 | 3.174.000 |
2026 |
9.612.634 | 2.999.964 |
2027 |
9.657.672 | 3.021.311 |
2028 |
9.998.205 | 3.141.317 |
Totaal |
49.651.555 | 15.544.296 |
De AGB’s, District09 en AZ Jan Palfijn voorzien de nodige budgetten.
Keurt goed de toetreding tot de raamovereenkomst onder bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 - openbare aanbesteding uitgeschreven door de Vlaamse Overheid, voor het leveren van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers.
Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:
Stad Gent werkt al geruime tijd samen met vzw Konekt. Deze organisatie bouwt aan community van mensen, organisaties, bedrijven, initiatieven, overheden e.a., tegen discriminatie en uitsluiting en vóór gelijkwaardige participatie van mensen met een beperking in de samenleving. De meerwaarde van de samenwerking met vzw Konekt zit op de eerste plaats in de inzet van ervaringsdeskundigen.
Stad Gent, de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SAPH) en vzw Konekt sloegen in 2023 al de handen in elkaar voor de uitwerking van het succesvol event "Geen drempels, geen excuses" dat plaats vond op 4 december. Vzw Konekt bewees in deze ook zijn organisatietalenten.
Vzw Konekt is een geknipte partner voor het coördineren en organiseren van de Internationale dag 'Personen met een Handicap' in 2024 en 2025. De opdracht is om een sensibiliserende campagne, actie of initiatief uit te werken in co-creatie met de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SAPH), waar ervaringsdeskundigen en middenveldorganisaties betrokken zijn.
Hiertoe werd het addendum subsidieovereenkomst voor het coördineren en organiseren van de internationale dag 'personen met een handicap' op 3 december met vzw Konekt, maatschappelijk zetel, Lijnmolenstraat 153, 9040 Gent, opgemaakt voor de periode van 1/7/2024 tot 31/12/2025, waarbij een subsidie wordt toegekend van 6000 euro.
Dienst* | Lokaal Sociaal Beleid |
Budgetplaats | 340040000 |
Categorie* | E_Subs |
Subsidiecode | NIET_RELEVANT |
2024 | 3.000,00 |
2025 | 3.000,00 |
Totaal | 6.000,00 |
De stad Gent heeft een addendum toegevoegd aan de masterconvenant van de KAAGent Foundation en heeft dit ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad van juni 2024. Aangezien het OCMW partner is bij de masterconvenant, leggen we dit ter kennisgeving voor aan de OCMW raad.
De Stad Gent ontvangt middelen van de Vlaamse overheid om projecten te financieren in het kader van acties ter preventie van extremisme, polarisering en radicalisering. Met deze middelen bouwt het team Expo-R o.a. netwerken uit om maximaal voeling te houden met wat leeft in de wijken en binnen de gemeenschappen.
De gemeenteraad keurde op 23 juni 2020 een subsidieovereenkomst goed met het OCMW Gent, KAA Gent cvba so en de vzw Voetbal in de stad, de twee laatstgenoemden met zetel Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent, voor de werking van de KAA Gent Foundation voor de periode 2020-2025.
In 2021 werd, in samenwerking met de KAAGent Foundation, een nieuw netwerk opgestart in een aantal wijken met vrijwilligers die buurtvoetbal aanbieden aan jongeren op de pleintjes.
Vanaf 2021 werd jaarlijks een addendum toegevoegd om het netwerk op te starten, uit te bouwen en te versterken.
Tijdens de eerste projectjaren lag de focus op het oprichten en bekendmaken van het netwerk en het versterken van de vrijwilligers, zodat ze kunnen uitgroeien tot sleutelfiguren die kunnen worden ingeschakeld als gesprekspartner bij spanningen of problemen in hun directe omgeving. Dit geeft de Stad en het team EXPO-R meer slagkracht om snel te kunnen optreden bij spanningen.
De resultaten van de eerste 3 projectjaren hadden als resultaat een deelname van 14 vrijwilligers, verdeeld over 7 wijken (Malem, Brugse Poort, Watersportbaan, Rabot, Nieuw Gent, Bloemekenswijk en Moscou Gentbrugge).
Tijdens het project 2024 ligt de focus op bruggen bouwen tussen de deelnemende groepen onderling. Hierbij blijft het project inzetten op de happenings met jongeren uit verschillende wijken en het opzetten van een mini competitie waarbij men ook punten kan scoren op vlak op fair play en wijkengagement.
In functie van continuering van dit project is het noodzakelijk het project, zoals opgenomen in addendum voor het werkingsjaar 2024, te verlengen.
Voor het nieuwe projectjaar 2025 wordt verder gewerkt aan:
Hiertoe werd een addendum opgemaakt bij het masterconvenant van de KAA Gent Foundation met de focus op het opstarten, uitbouwen en versterken van een netwerk buurtbalinitiatieven in de Gentse wijken op de pleintjes, te sluiten met KAA Gent cvba so en vzw Voetbal in de stad, beide met zetel Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent, voor het werkingsjaar 2025 - looptijd: van 01/01/2025 tot en met 31/12/2025.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 219.
Het Decreet over het lokaal bestuur (artikel 217-220) voorziet dat elke lokale overheid over een organisatiebeheersingsysteem beschikt.
Organisatiebeheersing moet een redelijke zekerheid verschaffen over:
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2019 werd het 'Kader voor Organisatiebeheersing' goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 219 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, rapporteert de algemeen directeur jaarlijks over de organisatiebeheersing.
In het rapport over 2023 worden volgende hoofdstukken besproken:
Het rapport licht toe hoe via het inzetten op continu verbeteren en risicomanagement gewerkt wordt aan een optimale organisatiebeheersing. Zowel in het rapport als in de bijlagen leest u concrete realisaties in dit kader.
Neemt kennis van het bij dit besluit gevoegde 'Jaarrapport organisatiebeheersing over het jaar 2023' van Stad en OCMW Gent.
EVA vzw SodiGent nodigt eerstdaags haar leden uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op 26 juni 2024, vanaf 18u30. Gelet op het feit dat dit een hybride vergadering is verloopt deze vergadering te Botermarkt 1, 9000 Gent en digitaal via Microsoft teams.
De agendapunten zijn
Voor elke algemene vergadering moet het mandaat van de vertegenwoordigers van OCMW Gent worden goedgekeurd, meer bepaald:
om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen; om deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.
Neemt kennis van de dagorde en elke van de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van EVA vzw SodiGent op 26 juni 2024 om 18u30, te Botermarkt 1, 9000 Gent en via MS teams:
keurt goed het mandaat aan de vertegenwoordigers van OCMW Gent die zullen deelnemen aan de algemene vergadering van EVA SodiGent vzw die plaatsvindt op 26 juni 2024 te Botermarkt 1, 9000 Gent en via MS teams om,
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77, eerste lid.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 500 verwijzend naar artikelen 475, 477 en 482, tweede lid.
De statuten van AZ Jan Palfijn Gent A.V., artikel 7.
AZ Jan Palfijn Gent (hierna AZ Jan Palfijn) is een autonome verzorgingsinstelling (A.V.) in de zin van deel 3, titel 4, hoofdstuk 3 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. OCMW Gent is mede oprichtend lid van AZ Jan Palfijn. Het andere lid is Institut Moderne vzw.
UZ Gent heeft gevraagd om lid te worden van AZ Jan Palfijn. UZ Gent is een universitair ziekenhuis met supraregionale opdracht en wil uitstekende topklinische en topreferente ziekenhuiszorg bieden, die afgestemd is op de behoefte van de patiënt en die in lijn is met de universitaire opdracht van onderwijs, onderzoek en dienstverlening. UZ Gent is een onderdeel van de Universiteit Gent, openbare instelling met rechtspersoonlijkheid, overeenkomstig het bijzonder decreet van 26 juni 1991 betreffende de Universiteit Gent en het Universitair Centrum Antwerpen. Het wordt hierin uitdrukkelijk gekwalificeerd als openbare instelling. Op grond van artikel 475 van het Decreet Lokaal Bestuur kunnen OCMW’s, andere openbare besturen of andere rechtspersonen dan rechtspersonen die een winstoogmerk hebben, deel uitmaken van een autonome verzorgingsinstelling.
UZ Gent en AZ Jan Palfijn wensen zowel op het gebied van onderwijs, wetenschappelijk onderzoek, maatschappelijke dienstverlening als gespecialiseerde gezondheidszorg samen te werken, en op deze wijze bij te dragen tot de toekomstige verankering van de publieke rol in de gezondheidszorg in de brede regio. Naast bilaterale samenwerkingsakkoorden kan deze samenwerking verankerd worden door de toetreding van het UZ Gent als deelgenoot van AZ Jan Palfijn en door de versterking van de bestuurs- en beheersorganen van AZ Jan Palfijn met experten aangeduid door UZ Gent.
Artikelen 500 en 482, tweede lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepalen dat beslissingen aangaande de toelating van deelgenoten in autonome verzorgingsinstellingen enkel kunnen worden genomen indien alle deelgenoten hier voorafgaand mee instemmen. Overeenkomstig artikel 13 § 3 van de statuten van AZ Jan Palfijn zal in het geval van een toetreding van een lid-deelgenoot het aantal leden-afgevaardigden van elk deelgenoot-lid in de algemene vergadering worden vastgesteld via een statutenwijziging. Een statutenwijziging dringt zich bijgevolg op.
Overeenkomstig artikel 7 laatste lid van de statuten van AZ Jan Palfijn mag de toetreding van een lid-deelgenoot er niet toe leiden dat OCMW Gent minder dan 51% van de stemmen zal bezitten in de algemene vergadering en raad van bestuur. Dit is niet het geval. Bijgevolg kan UZ Gent toetreden tot AZ Jan Palfijn Gent. UZ Gent zal in het kapitaal van AZ Jan Palfijn een inbreng doen van 1.000.000 (één miljoen) euro.
De raad van bestuur van AZ Jan Palfijn van 11 maart 2024 heeft de statutenwijziging opgemaakt. De ontwerpstatuten werden goedgekeurd door de algemene vergadering van 22 maart 2024. Op grond van art. 482 van het Decreet Lokaal Bestuur moet elk ontwerpbesluit tot wijziging van de statuten op straffe van nietigheid voor een niet-bindend advies worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering verleent een niet-bindend advies aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente waarin de zetel van de autonome verzorgingsinstelling gevestigd is binnen zestig dagen vanaf de dag na de dag waarop het ontwerpbesluit tot oprichting en de ontwerpstatuten aan de Vlaamse Regering zijn verzonden. Op 4 april 2024 heeft AZ Jan Palfijn de stukken verzonden waardoor de adviestermijn afloopt op 3 juni 2024. Op 13 mei 2024 heeft OCMW Gent het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering ontvangen dat stelt dat de voorgelegde wijzigingen in lijn zijn met de wettelijke en decretale bepalingen.
De ontwerpstatuten worden nu samen met het niet-bindende advies voor beraadslaging en voor stemming voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De belangrijkste statutenwijzigingen zijn:
- UZ Gent wordt lid-deelgenoot.
- UZ Gent zal in het kapitaal van AZ Jan Palfijn een inbreng doen van 1.000.000 (één miljoen) euro.
- UZ Gent wordt in de algemene vergadering vertegenwoordigd door één lid-afgevaardigde en heeft één stem.
- UZ Gent kan in de algemene vergadering volmacht geven aan een ander lid-rechtspersoon.
- UZ Gent wordt vertegenwoordigd door één bestuurder die één stem heeft.
- De algemene vergadering kan, op voordracht van de raad van bestuur, één (in plaats van maximum 2) onafhankelijke bestuurder benoemen conform artikel 484, §2 van het Decreet lokaal bestuur.
- Het goedkeuringstoezicht wordt vervangen door het verplicht niet-bindend advies bij ontwerpbeslissingen over een oprichting, statutenwijziging, verlenging van de duur of vrijwillige ontbinding en wordt daarom geschrapt uit de statuten.
Op 13 oktober 2024 vinden de verkiezingen plaats voor de vernieuwing van de gemeenteraden, de stadsdistrictsraden en de provincieraden. De raden voor maatschappelijk welzijn alsook de uitvoerende organen, behouden hun volledige bevoegdheid tot aan hun vernieuwing na de verkiezingen. Het is echter een algemene regel van behoorlijk bestuur dat ze in het jaar van de verkiezingen de nodige voorzichtigheid in acht nemen.
Daarom moet OCMW Gent in het jaar van de verkiezingen tot aan de installatie van de nieuwe raad met de nodige omzichtigheid optreden en in extremis geen beslissingen nemen die het beleid van de nieuwe raad of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren. De statutenwijziging als gevolg van de toetreding van UZ Gent is te verantwoorden aangezien dit kan beschouwd worden als een versterking van AZ Jan Palfijn in het ziekenhuislandschap en als een uitvoering van de integratiebeweging die reeds in 2022 werd overeengekomen tussen de ziekenhuizen die lid zijn van het locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk Gent en als uitvoering van de strategie die reeds in 2023 werd aanvaard door de raad van bestuur van AZ Jan Palfijn Gent. De toetreding van UZ Gent en de statutenwijziging hebben geen nadelige financiële impact voor het OCMW Gent en leidt ook niet tot een verandering van het statuut van het ziekenhuis als autonome verzorgingsinstelling. Het OCMW Gent behoudt ook een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering en de raad van bestuur.
Omwille van bovenvermelde redenen kan OCMW Gent de statutenwijziging van AZ Jan Palfijn en de toetreding van UZ Gent in AZ Jan Palfijn goedkeuren. De statutenwijziging wordt na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van AZ Jan Palfijn.
Neemt kennis van het verplicht niet-bindend advies van de Vlaamse Regering van 13 mei 2024.
Keurt goed, het ontwerp van statutenwijziging van de autonome verzorgingsinstelling AZ Jan Palfijn Gent en dit inclusief de toetreding van UZ Gent tot AZ Jan Palfijn Gent.
Neemt kennis van de gecoördineerde versie van de statuten van de autonome verzorgingsinstelling AZ Jan Palfijn Gent.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 11°.
Burgerlijk Wetboek, artikel 1582 en volgende en Titel XVIII.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door de besturen van de erkende erediensten.
Nota beheer en verkoop patrimonium OCMW Gent in beheer van sogent voor de periode 2020-2025, vastgesteld door de OCMW-Raad op 27 april 2021.
OCMW Gent is eigenaar van de woningen Nieuwstraat 27, 29, 31, 33, 35, 37, 39 en 41 te Lochristi. Deze woningen zijn kadastraal gekend als Lochristi, 1ste afdeling, sectie C, nummers 607/X, 607/V, 607/N, 607/M, 607/Z, 607/W, 607/R, 607/Y, 996/H/3, 996/G/3 en 996/Y/2 met een totale kadastrale oppervlakte van 14.300 m². Deze percelen zijn volgens het gewestplan gelegen in woongebied met landelijk karakter. Volgens het algemeen plan van aanleg (APA) van Lochristi van 30 juni 1994 zijn de percelen deels gelegen in de landelijke woonzone type 1 en deels in landelijke woonzone type 2.
De percelen met huisnummers 39-41 zijn sinds de notariële akte van 22 juni 2015 vrij van erfpacht. De percelen met huisnummers 27-37 zijn vrij van erfpacht sinds de notariële akte van 20 november 2023. De kost voor de natrekking betrof 275.677,25 euro voor de woningen met huisnummers 27-37 en 96.000,00 euro voor de woningen met huisnummers 39-41.
De verkoop van deze percelen wordt opgesplitst in twee verkopen. Verkoop 1 bevat de percelen 607/X, 607/V, 607/N, 607/M, 607/Z, 607/W, 607/R en 607/Y (huisnummers 27-37) met een totale kadastrale oppervlakte van 5.480m². Verkoop 2 bevat de percelen 996/H/3, 996/G/3 en 996/Y/2 (huisnummers 39-41) met een totale kadastrale oppervlakte van 8.820m². Mochten alle percelen in één verkoop aangeboden worden, is de kans groot dat een hogere opbrengst zou kunnen gerealiseerd worden. Er rust echter een voorkooprecht op de percelen 607/X, 607/V, 607/N, 607/M, 607/Z, 607/W, 607/R en 607/Y. Ten gevolge dit voorkooprecht is het niet mogelijk om alle percelen in één koop op de markt te brengen.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter Michel Daeninck op 21 februari 2024. In het schattingsverslag heeft de schatter rekening gehouden met de mogelijkheid tot het bouwen van 3 open bebouwingen op de percelen van verkoop 1 en 4 open bebouwingen op de percelen van verkoop 2. De schatter heeft rekening gehouden met open bebouwingen om te voldoen aan de woondichtheidseis uit het APA. Verdichting naar half open bebouwingen, zoals het geval is in naburige projecten, is volgens de schatter onzeker. De reden hiervan is te vinden in het feit dat het achterliggend lot in woonzone type 2 vermoedelijk niet zal meegenomen worden in de ontwikkelde oppervlaktes, en zo dus geen invloed heeft op de woondichtheidseis. De venale waarde wordt voor verkoop 1 (5.480 m²) geraamd op 770.000,00 euro en voor verkoop 2 (8.820 m²) op 1.240 000,00 euro; of op 2.010.000,00 euro in totaal voor beide verkopen samen, wat neerkomt op ongeveer 141 euro/m².
In de nota met betrekking tot het door sogent beheerde OCMW-patrimonium (goedgekeurd door de OCMW-raad van 27 april 2021) werd bepaald dat bij grotere bouwpercelen, waar er verschillende opties zijn, de voorkeur gaat naar het niet-ontwikkeld verkopen. Sogent stelt voor om deze grond als niet ontwikkelde grond op de markt te brengen om zo op korte termijn verkoopopbrengsten te hebben. In de nota werd ook opgenomen dat de verkoop van bouwgronden in een aan Gent grenzende gemeente/stad mogelijk is, indien deze eerst voorgesteld wordt aan schattingswaarde aan de desbetreffende gemeente of sociale huisvestingsmaatschappij, op voorwaarde dat deze grond ingezet wordt voor sociaal wonen. Deze richtlijn in acht nemend werden de gemeente Lochristi en de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpijler op 23 april 2024 aangeschreven om te peilen naar hun interesse tot aankoop. Van de gemeente Lochristi mochten we geen reactie ontvangen, de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpijler liet op 24 mei 2024 niet in te gaan op dit aanbod.
Onder voorbehoud van de aanstelling van een vastgoedmakelaar voor de verkopen van het OCMW zal deze grond te koop worden aangeboden door deze vastgoedmakelaar volgens een verkoopprocedure ‘bieden onder gesloten omslag’. De ontwerpcompromis zal nog ter goedkeuring voorgelegd worden aan de OCMW-raad.
Notariskantoor Notas (9000 Gent – Kouter 27) werd aangesteld als notaris voor het OCMW van Gent in dit verkoopdossier.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | O15 Vastgoed |
Budgetplaats | Z20000002 |
Categorie* | 2600100 |
2025 | 2010000 |
Totaal | 2010000 |
Keurt principieel goed de verkoop via een openbare verkoopprocedure van de percelen grond met bebouwing in de Nieuwstraat 27 tot en met 41 te 9080 Lochristi en dit in twee verkopen waarbij verkoop 1 de kadastrale percelen Lochristi, 1ste afdeling, sectie C, nummers 607/X, 607/V, 607/N, 607/M, 607/Z, 607/W, 607/R en 607/Y (5.480 m² - huisnummer 27-37) en verkoop 2 de kadastrale percelen Lochristi, 1ste afdeling, sectie C, nummers 996/H/3, 996/G/3 en 996/Y/2 (8.820 m² - huisnummer 39-41) bevat en dit tegen een minimumprijs van 770.000,00 euro voor verkoop 1 en 1.240.000,00 euro voor verkoop 2.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 11°.
Burgerlijk Wetboek, artikel 1582 en volgende en Titel XVIII.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door de besturen van de erkende erediensten.
Nota beheer en verkoop patrimonium OCMW Gent in beheer van sogent voor de periode 2020-2025, vastgesteld door de OCMW-Raad op 27 april 2021.
Het OCMW van Gent is eigenaar van een grond gelegen in de Voordestraat in Lochristi en kadastraal gekend als Lochristi, 1ste afdeling Lochristi, sectie C, nummers 932B en 932E met een totale kadastrale oppervlakte van 8.880 m². Deze grond is vrij van pacht en momenteel in gratis gebruik gegeven.
De grond is gelegen volgens het gewestplan Gentse en Kanaalzone gelegen in woongebied met landelijk karakter en volgens het Algemeen Plan van Aanleg (APA) van de gemeente Lochristi in landelijke woonzone type 2. Deze grond heeft bijgevolg ontwikkelingspotentieel.
Op 21 februari 2024 maakte landmeter Michel Daeninck (9940 Evergem – Doornzeelsestraat 56B) een schattingsverslag op. Gelet op de stedenbouwkundige ligging in het APA en beperkte bouwmogelijkheden in de woonzone type 2, werd door de landmeter nagegaan of eventuele afwijkingen op het APA gegund kunnen worden. De gemeente Lochristi liet weten dat de voorschriften van het APA onveranderd gelden en hier geen afwijkingen op mogelijk zijn. Zowel de bouwdichtheid als de onmogelijkheid om in zone type 2 achter de 30 m van de rooilijn te bouwen, gelden onveranderd. Bij een eerste schets worden er 4 bouwloten voor open bebouwing ingetekend om zo te voldoen aan de woondichtheidseis uit het APA. De marktwaarde wordt geschat op 1.184.000,00 euro (= 133,33 euro/m²).
In de nota “beheer en verkoop van het privaat OCMW-patrimonium in beheer van sogent”, goedgekeurd door de OCMW-raad van 27 april 2021 wordt onder meer bepaald dat de verkoop van bouwgrond in een aan Gent grenzende gemeente aan een ander openbaar bestuur aan schattingswaarde mogelijk is, op voorwaarde dat deze grond ingezet wordt voor sociaal wonen. Deze richtlijn in acht nemend werden op 28 maart 2024 de gemeente Lochristi en de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpijler aangeschreven om te peilen naar hun interesse tot aankoop. Er werd hen gevraagd om binnen de 30 dagen hun interesse kenbaar te maken. Zowel de gemeente Lochristi als de Woonpijler lieten deze termijn verstrijken waaruit we kunnen concluderen dat ze geen interesse hebben tot aankoop en er dus een openbare verkoopprocedure kan worden opgestart.
Tevens wordt er ook in de nota gesteld dat er voorkeur wordt gegeven aan het verkopen van niet-ontwikkelde bouwgronden. Sogent stelt voor om deze grond als niet-ontwikkelde grond op de markt te brengen om zo op korte termijn verkoopopbrengsten te realiseren.
Na de aanstelling van een vastgoedmakelaar om samen te werken voor verkopen van het OCMW, zal deze grond te koop worden aangeboden door deze vastgoedmakelaar volgens een verkoopprocedure ‘bieden onder gesloten omslag’.
Notaris Maarten Duytschaever (9050 Gentbrugge – Voetbalstraat 1) werd aangesteld om een verkoopovereenkomst op te stellen en de akte verkoop te verlijden.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van de verplichting tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van de akte voor zover de nodige kwijtingen voorhanden zijn bij overschrijving.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | O15 Vastgoed |
Budgetplaats | Z20000002 |
Categorie* | 2600100 |
2025 | 1.184.000 |
Totaal | 1.184.000 |
Ontslaat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de verplichting tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving voor zover de nodige kwijtingen voorhanden zijn bij overschrijving.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 11°.
Burgerlijk Wetboek, artikel 1582 en volgende en Titel XVIII.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door de besturen van de erkende erediensten.
Nota beheer en verkoop patrimonium OCMW Gent in beheer van sogent voor de periode 2020-2025, vastgesteld door de OCMW-raad op 27 april 2021.
OCMW Gent is eigenaar van een perceel grond langs de Westhoek te Landegem (Deinze) en kadastraal gekend als Deinze, 16de afdeling, sectie C, nummer 162 met een kadastrale oppervlakte van 10.040 m². Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in een zone voor woongebied.
Het perceel is vrij van pacht sinds notariële akte van 9 september 2014. Mondeling werd aan de toenmalige pachters een bruikleen toegestaan op dit perceel tot aan de verkoop.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Michel Daeninck op 13 december 2023. In dit schattingsverslag wordt er vanuit gegaan dat er 15 eengezinswoningen kunnen gebouwd worden op het perceel. Gelet op het aandeel openbaar domein, kosten vergunningsdossier, marge ontwikkelaar en financieringsmarge wordt de venale waarde geraamd op 1.370.000,00 euro of 136,45 euro per m².
In de nota met betrekking tot het door sogent beheerde OCMW-patrimonium (goedgekeurd door de OCMW-raad van 27 april 2021) werd bepaald dat bij grotere bouwpercelen, waar er verschillende opties zijn, de voorkeur gaat naar het niet-ontwikkeld verkopen. Sogent stelt voor om deze grond als niet-ontwikkelde grond op de markt te brengen om zo op korte termijn verkoopopbrengsten te hebben.
In de nota werd ook opgenomen dat de verkoop van bouwgronden in een aan Gent grenzende gemeente/stad mogelijk is, indien deze eerst voorgesteld wordt aan schattingswaarde aan de desbetreffende stad of sociale huisvestingsmaatschappij, op voorwaarde dat deze grond ingezet wordt voor sociaal wonen. Deze richtlijn in acht nemend werden de stad Deinze en de sociale huisvestingsmaatschappij Dimensa aangeschreven om te peilen naar hun interesse tot aankoop. De stad Deinze liet weten geen interesse te hebben in deze grond en Dimensa liet de termijn van 30 kalenderdagen verstrijken waarbinnen ze hun interesse kenbaar konden maken.
Onder voorbehoud van aanstelling van een vastgoedmakelaar voor de verkopen van het OCMW-patrimonium, zal deze grond te koop worden aangeboden door deze vastgoedmakelaar volgens een verkoopprocedure ‘bieden onder gesloten omslag’.
Notariskantoor Notas (9000 Gent – Kouter 27) werd aangesteld als notaris van het OCMW van Gent.
De verkoopcompromis zal op een later tijdstip nog ter goedkeuring voorgelegd worden aan de OCMW-raad.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | O15 Vastgoed |
Budgetplaats | Z20000002 |
Categorie* | 2600100 |
2025 | 1370000 |
Totaal | 1370000 |
Keurt principieel goed de verkoop via een openbare verkoopprocedure van het perceel grond te Westhoek, 9800 Deinze en kadastraal gekend als Deinze, 16de afdeling, sectie C, nummer 162 met een kadastrale oppervlakte van 10.040 m² en dit tegen een minimumprijs van 1.370.000,00 euro.
Op 24 januari 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de Raamovereenkomst voor aankoop van badttilliften, actieve - passieve tilliften en opstahulpmiddel in de Woonzorgcentra - FM2018/175 goed.
Op 1 december 2022 keurde het vast bureau de wijziging van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor aankoop van badttilliften, actieve - passieve tilliften en opstahulpmiddel in de Woonzorgcentra - FM2018/175, meer bepaald van het verlengen van de uitvoeringstermijn tot 5 februari 2024 aan dezelfde voorwaarden, goed.
Om de continuïteit te verzekeren stelde de administratie het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van actieve en passieve tilliften (+ onderhoud en toebehoren) in de verschillende woonzorgcentra - SLS/2024/035 - ID5624, op. De selectieleidraad en het bijzonder bestek werden door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd op respectievelijk 24/10/2023 en 29/01/2024.
Bij de beoordeling van de offertes werd vastgesteld dat er voor de percelen 2, 3 en 4 geen regelmatige offertes werden ingediend. Bijgevolg werd de procedure voor deze percelen stopgezet, en dient er een nieuwe procedure te worden opgestart.
Hiertoe werd het bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van actieve en passieve tilliften (+ onderhoud en toebehoren) in de verschillende woonzorgcentra (3 percelen) - SLS/2024/035 - ID5624, opgemaakt.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria:
Gezien de eerste procedure diende te worden stopgezet, wordt er gevraagd om het bestek vervroegd te mogen publiceren zodat de overbruggingsperiode tot het nieuwe contract zoveel mogelijk wordt beperkt.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | OCMW Gent - Woonzorgcentra |
Budgetplaats | W1* |
Categorie* | E |
2024 | 10.833,00 € |
2025 | 65.000,00 € |
2026 | 65.000,00 € |
2027 | 65.000,00 € |
2028 | 54.167,00 € |
Totaal | 260.000,00 € |
Perceel 1:
Perceel 2:
Perceel 3:
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van leveringen - Raamovereenkomst voor het leveren van actieve en passieve tilliften (+ onderhoud en toebehoren) in de verschillende woonzorgcentra (3 percelen) - SLS/2024/035 - ID5624.
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst.
Uitvoeringstermijn: 48 maanden.
Gunningscriteria:
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Op 26 september 2023 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst met het Netwerk Geestelijke Gezondheid Volwassen Het Pakt goed.
Door deze overeenkomst traden de psychologen van de dienst 'aansturing en ondersteuning lokale dienstencentra' (AIO) toe tot 'de financiering van de psychologische functies in de eerstelijn'. Dit wordt ook de 'eerstelijnspsychologische conventie' genoemd.
De overeenkomst was gebaseerd op de overeenkomst tussen het RIZIV en het Pakt.
Beide overeenkomsten liepen tot 31 december 2023.
De nieuwe overeenkomst tussen het RIZIV en Het Pakt ging in vanaf 1 januari 2024.
Gezien de netwerken pas eind december de nieuwe overeenkomst ontvingen besloot het Riziv om de netwerken 3 maanden de tijd te geven om nieuwe overeenkomsten met de ELP-aanbieders af te sluiten.
In de tussentijd, gedurende de eerste drie maanden van 2024, werd er een verlenging voorgesteld van de voorgaande overeenkomst tussen Het Pakt en OCMW Gent. Deze werd bekrachtigd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/01/2024.
Het Pakt stelt OCMW Gent een nieuwe overeenkomst voor vanaf 1 april 2024. Deze loopt tot 31 december 2024 en kan jaarlijks stilzwijgend verlengd worden tot uiterlijk 31 december 2026.
Gezien de overeenkomst pas op 21 mei werd overgemaakt aan de behandelende dienst wordt deze ter bekrachtiging voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Deze nieuwe overeenkomst bevat volgende voor OCMW Gent relevante wijzigingen:
Deze wijzigingen houden voor OCMW Gent in dat er in principe meer activiteiten van de psychologen kunnen gefinancierd worden via deze overeenkomst, nl. functies 1 en 2 alsook de ondersteuning van vindplaatsen en eerstelijnsactoren.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn worden de nieuwe overeenkomst en het addendum ter bekrachtiging voorgelegd.
Het addendum werd aangepast en bevat de meest recente lijst van namen van de psychologen die toegewezen worden aan deze overeenkomst.
Om snel te kunnen schakelen indien andere psychologen toegewezen moeten worden (vb ter vervanging bij ziekte) wordt de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om het vast bureau te machtigen deze lijst met namen van toegewezen psychologen, zoals opgenomen in voormeld addendum, in voorkomend geval te wijzigen.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | J00 |
Budgetplaats | K10100000 |
Categorie* | 6* |
Subsidiecode | RIZ.EPC |
2024 | 72.000 |
2025 | 100.000 |
2026 | 100.000 |
Totaal | 272.000 |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | J00 |
Budgetplaats | K10100000 |
Categorie* | 740* |
Subsidiecode | RIZ.EPC |
2024 | 72.000 |
2025 | 100.000 |
Later | 100.000 |
Totaal | 272.000 |
Bekrachtigt met ingang van 1 april 2024 de overeenkomst en het bijhorend addendum met het netwerk geestelijke gezondheid Het PAKT, vertegenwoordigd door het psychiatrisch ziekenhuis St Jan, Oostveldstraat 1 te 9900 Eeklo, betreffende de deelname van de ldc-psychologen aan 'de financiering van de psychologische functies in de eerste lijn', en dit tot uiterlijk 31 december 2026.
Keurt goed de machtiging aan het vast bureau om de lijst met namen van toegewezen psychologen, zoals opgenomen in het addendum bij de overeenkomst, in voorkomend geval te wijzigen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en de verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en bijlage 1 bij dat besluit;
Vzw Leiehome zal een dossier indienen bij de Vlaamse overheid om een erkenning aan te vragen voor het nieuwe lokaal dienstencentrum (ldc) Ernest Solvyns in de deelgemeente Drongen.
Om een erkenning aan te vragen is er een samenwerkingsovereenkomst nodig met de lokale overheid.
Gezien de ldc van Stad Gent reeds van in het begin betrokken zijn bij de opstart van ldc Ernest Solvyns en gezien beide partijen werkzaam zijn in de deelgemeente Drongen is het inhoudelijk opportuun om de samenwerking te bestendigen via een overeenkomst.
Gezien vzw Leiehome de erkenningsaanvraag in juni moet indienen werd dit punt met hoogdringendheid op de agenda geplaatst.
Keurt goed de samenwerkingsovereenkomst met vzw Leiehome, Kloosterstraat 9, 9031 Drongen voor lokaal dienstencentrum Ernest Solvyns zoals gevoegd in bijlage.
Beheersovereenkomst 2020-2025 tussen Stad Gent, OCMW Gent en sogent zoals goedgekeurd op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2019.
Nota beheer en verkoop patrimonium OCMW Gent in beheer van sogent voor de periode 2020-2025 zoals goedgekeurd op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2019 hebben de beheersovereenkomst 2020 - 2025 tussen stad Gent, OCMW Gent en sogent goedgekeurd. In de beheersovereenkomst werd het beheer van het passief OCMW-patrimonium opnieuw toegekend aan sogent voor de periode 2020 tot en met 2025.
Op 26 april 2021 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, in uitvoering van deze beheersovereenkomst, een richtkader goed dat gehanteerd moet worden voor het beheer en de verkoop van het passief OCMW-patrimonium bij sogent. Rond de besteding van de opbrengsten uit de verkoop van het passief patrimonium werden in het richtkader voorwaarden gesteld. Dit om de slagkracht van het OCMW te bestendigen en dus de sociale missie ook in de toekomst zeker te stellen.
"Het patrimonium van het OCMW, bestaande uit gronden en gebouwen, zijn vaste activa. De vervreemding van vaste activa maakt deel uit van de investeringsverrichtingen (= verrichtingen die verbonden zijn aan de aanschaf, het gebruik en de vervreemding van duurzame middelen). De geïnde bedragen of opbrengsten die uit vervreemding van deze eigendommen gehaald worden dienen aangewend te worden voor investeringen. De waardevastheid van patrimonium moet behouden blijven om de sociale missie ook op lange termijn te kunnen inzetten. Concreet betekent dit dat het niet mogelijk is om patrimonium te verkopen om te investeren in goederen die op korte termijn afgeschreven worden. De naleving hiervan zal opgevolgd worden door de Stad en OCMW en hierover zal een rapportage opgezet worden. De opbrengsten uit investeringsverrichtingen kunnen dus niet aangewend worden om de exploitatierekening in evenwicht te houden. Indien er tekorten zijn op deze rekening mag deze niet worden aangevuld met investeringsgelden. De reden hiervoor is het systeem van de autofinancieringsmarge. Dit is om te vermijden dat de OCMW's zouden verplicht worden om activa te verkopen om zo het financiële evenwicht in stand te houden. Opbrengsten die wel kunnen worden toegewezen op de exploitatierekening zijn recurrente opbrengsten zoals huuropbrengsten, pachtgelden, etc." (p. 5)
In bijgaand rapport wordt dan ook voor rechtspersoon OCMW enerzijds en op grondgebied Gent (op basis van het voortgangsrapport wonen zoals opgesteld door dienst wonen) anderzijds nagegaan in hoeverre voor deze legislatuur aan de eis tot waardevaste herinverstering van de opbrengsten uit verkoop tegemoet wordt gekomen. Dit betekent concreet dat de investeringen in nieuwbouw, verwerving van gronden en gebouwen evenals renovaties die tot waardebehoud of -vermeerdering leiden, worden afgezet tegenover de opbrengsten uit verkoop. Ook subsidie-inkomsten en uitgaven worden meegenomen.
Van de totale investeringsontvangsten (verkopen en subsidies) blijkt deze legislatuur 69% op rechtspersoon OCMW en 138% op grondgebied Gent (rechtspersonen OCMW, stad Gent, SoGent, de sociale huisvestingsmaatschappijen en particulieren in het kader van Gent Knapt Op) opnieuw waardevast geïnvesteerd te worden in functie van de meest kwetsbaren. In deze cijfers wordt 2/3e van de onderhoudsinvesteringen van het OCMW-patrimonium als waardevast beschouwd.
Neemt kennis van het resultaat van waardevaste herinvesteringen van opbrengsten uit verkoop van passief OCMW-patrimonium voor de periode 2020 tot en met 2025 zoals gerapporteerd in bijgevoegde nota.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74 en artikel 83, 5de lid.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de notulen door de algemeen directeur worden opgesteld en dat die notulen in de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring moeten worden voorgelegd.
Elk lid van de vergadering heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
De notulen zijn te vinden in de interne toepassing eBesluitvorming bij de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2024 onder 'Publicaties' (link: https://ebesluitvorming.gentgrp.gent.be/agenda/view?id=12244).
Keurt de notulen goed van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2024.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78.
De financieel beheerder heeft de boekhouding van het dienstjaar 2023 afgesloten.
Door de invoering van de beleids- en beheerscyclus is de jaarrekening meer een inhoudelijk document geworden.
Waar het Departement Financiën de opmaak van de financiële nota verzorgd heeft, coördineerde de dienst Strategische Coördinatie de inhoudelijke evaluatie van de strategische doelstellingen en de opmaak van het schema van de doelstellingenrealisatie.
De doelstellingenrealisatie werd voorgelegd aan het Managementteam op 23 april 2024. Het voorontwerp van de jaarrekening werd besproken in het Managementteam van 21 mei 2024.
Overeenkomstig artikel 78 en 260 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt de raad voor maatschappelijk welzijn jaarlijks, in de loop van het 1ste semester van het financieel boekjaar dat volgt op het financieel boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, de jaarrekening vast.
De jaarrekening 2023 omvat volgende officiële documenten:
stelt de jaarrekening OCMW Gent voor het dienstjaar 2023 vast.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt het vast bureau op om een insourcing door te voeren van de poetsdiensten bij scholen, musea en andere stadsgebouwen.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt het vast bureau op om een kosten-batenanalyse en impactmeting uit te voeren bij de consultancy-opdrachten van deze legislatuur. Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover aan de gemeenteraadsleden waar er bespaard kan worden en hoe impact-efficiënt deze consultancy-opdrachten waren.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft het vast bureau de opdracht om, in voorbereiding van de volgende legislatuur, het meerjarenplan te herevalueren vanuit een visie op betaalbaar wonen als absolute topprioriteit. In deze oefening wordt onderzocht welke investeringsbudgetten beschikbaar zijn en/of kunnen worden vrijgemaakt bij de Groep Gent voor de bouw van betaalbare huurwoningen en een versnelling in de bouw van sociale woningen.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt het vast bureau op om een gedifferentieerde, progressieve tarifering m.b.t. de opcentiemen op de onroerende voorheffing te onderzoeken en te implementeren.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt het vast bureau op om de opcentiemen op de onroerende voorheffing terug te brengen naar het niveau van 2022.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft het vast bureau de opdracht om in samenwerking met De Lijn het nodige budget te (laten) berekenen voor gratis openbaar vervoer in onze stad. Daarbij worden verschillende scenario’s doorgerekend: (1) gratis openbaar vervoer voor alle Gentenaars, (2) gratis openbaar vervoer voor alle gebruikers van het openbaar vervoer in onze stad.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 249.
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van Stad Gent en OCMW Gent maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Hierbij worden zowel korte- als langetermijneffecten verrekend op basis van de inzichten van betrokken diensten en bovenlokale instellingen zoals o.a. het Federaal Planbureau. Het bestuur heeft hierbij de nodige keuzes gemaakt om een meerjarenplan op te leveren dat financieel in evenwicht is en blijft de macro-economische vooruitzichten nauwgezet opvolgen om in de volgende aanpassing van het meerjarenplan bij te sturen waar nodig.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2026 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Alle relevante rapporten in het kader van de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan zijn na goedkeuring door het College en Vast Bureau te vinden via het mia portaal.
Het voorontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan werd besproken en vastgesteld door het managementteam op 21 mei 2024.
Alle relevante rapporten in het kader van de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan zijn na goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te vinden via het mia portaal
Stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (budgetwijziging 2024) met titel 'BW 2024 - Boek 1 - Aanpassing MJP 20-25', zoals in bijlage toegevoegd, vast.
Het managementteam heeft op voorstel van de algemeen directeur op 21 mei 2024 een voorontwerp voor de geïntegreerde personeelsbehoefte 2024 van Stad en OCMW opgemaakt.
Met dit voorstel van besluit wordt de personeelsbehoefte voorgelegd. De personeelsbehoefte heeft een bindend karakter, nl. bij het opstarten van een sollicitatieprocedure gebonden blijven aan de vastgelegde middelen (VTE's).
Personeelsbehoefte 2024
Alle departementen hebben in functie van de budgetopmaak 2024 de personeelsbehoefte geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd.
Een algemeen overzicht van de personeelsbehoefte 2024 (B24) goedgekeurd op GR/RMW dec 2023 en de personeelsbehoefte 2024 (W24):
(VTE = voltijdse equivalenten)
GR/RMW dec 2023 | GR/RMW jun 2024 | |
Politiek bestuur | 101,4 VTE | 101,4 VTE |
Reguliere personeelsbehoefte | 5.729,6 VTE | 5.764,8 VTE |
Niet-gesubsidieerd personeel met onderwijsstatuut | 193,0 VTE | 203,5 VTE |
Tewerkstellingsmaatregelen | 456,7 VTE | 458,2 VTE |
Externe tewerkstelling | 123,6 VTE | 121,0 VTE |
Totaal | 6.604,3 VTE | 6.648,8 VTE |
Het aantal VTE van de personeelsbehoefte van jaar 2024 (B24) naar jaar 2024 (W24) stijgt met 44,5 VTE.
De meest significante wijzigingen bevinden zich bij de Reguliere personeelsbehoefte en bij het Niet-gesubsidieerd personeel met onderwijsstatuut.
Bij de Reguliere personeelsbehoefte situeren deze zich vooral op de graad van adjunct van de directie (+5,5 VTE), consulent (+12,8 VTE), kinderbegeleider (+30,7 VTE), assistent (+11,4 VTE), gegradueerde verpleegkundige (-3,5 VTE), maatschappelijk werker (-2,9 VTE), deskundig medewerker (-4,2 VTE), gebrevetteerd verpleegkundige (-2,8 VTE) en hoofddeskundig medewerker (-9,6 VTE).
Bij het Niet-gesubsidieerd personeel met onderwijsstatuut is de stijging te verklaren door verschillende subsidiedossiers (Taaloffensief Nederlands, Kansrijk groeien,...).
Voor meer detail over de personeelsbehoefte wordt verwezen naar bijlage 1.
Deze personeelsbehoefte vormt een onderdeel van de budgetbeslissing W24 zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. Daar waar het meerjarenplan informatie bevat voor verschillende jaren, bevat deze personeelsbehoefte cijfers voor het jaar 2024.
Financieel
Het financiële luik van de voorliggende personeelsbehoefte wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025. De aanwervingen kaderen steeds binnen de voorziene kredieten.
Het vast bureau geeft opdracht het ontwerp van nieuwe personeelsbehoefte voor te leggen aan de vakbonden voor overleg.
De nieuwe personeelsbehoefte vervangt deze die vastgesteld werd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023.
Stelt de geïntegreerde personeelsbehoefte 2024 van Stad Gent en OCMW Gent vast zoals opgesteld in Bijlage 1 - Personeelsbehoefte - overzichtstabellen, gevoegd in bijlage en die deze vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2023 en de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 vervangt.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn keurden op 18 december 2023 de masterconvenant goed met CAW Oost-Vlaanderen vzw, voor verschillende deelwerkingen, met maatschappelijke zetel op de Visserij 153, 9000 Gent, voor de werkingsjaren 2024-2025. Deze masterconvenant bevat verschillende deelwerkingen.
Huidig addendum is een aanpassing van de overeenkomst “Subsidieovereenkomst tussen het stadsbestuur van Gent – OCMW van Gent en CAW Oost-Vlaanderen 2024-2025”. Binnen deze masterconvenant wordt ingezet op opvangprojecten met begeleiding in leegstaande sociale woningen.
Deze uitbreiding is er gekomen naar aanleiding van de dak- en thuislozentelling 2023. In het kader van een nationaal onderzoek telden de Stad Gent en partnerorganisaties op 20 oktober 2023 alle dak- en thuislozen in Gent.
De Stad werkt aan verschillende projecten in de strijd tegen dakloosheid, met een focus op preventie en duurzame huisvesting. In het wegwerken van dakloosheid kiest de Stad Gent voor een huisvestingsgerichte benadering. In samenwerking met de verschillende actoren in het Gentse veld werd een actieplan (ROOF) goedgekeurd door de Gemeenteraad op 23 mei 2022 waarbij de Stad kiest om dakloosheid bij wettig verblijvende Gentenaars maximaal aan te pakken via huisvesting met aangepaste begeleiding maar voornamelijk ook via de inzet op het voorkomen van dakloosheid.
De stad wil maximaal inzetten op huisvesting met aangepaste begeleiding. Daarom kiezen we voor een uitbereiding van tijdelijke huisvesting met oog op doorstroom naar duurzame huisvesting. In samenwerking met de verschillende actoren in het Gentse veld werd een actieplan (ROOF) goedgekeurd door de Gemeenteraad op 23 mei 2022 waarbij de Stad kiest om dakloosheid bij wettig verblijvende Gentenaars maximaal aan te pakken via huisvesting met aangepaste begeleiding maar voornamelijk ook via de inzet op het voorkomen van dakloosheid.
Via het huidig addendum neemt CAW 10 extra woningen vanuit leegstand in sociale huisvesting in beheer ter versterking van 2 bestaande projecten. CAW neemt er 4 in beheer voor het project Leegstand. Deze worden toegevoegd aan de capaciteit in de hoofdovereenkomst en volgt de werkwijze zoals in de hoofdovereenkomst is bepaald. CAW neemt ook 6 woningen in beheer om dakloze jongeren op te vangen binnen een systeem van Opvang & Oriëntatie voor Jongeren.
Prestatie uit basisovereenkomst ‘opvang en oriëntatie voor jongeren in gebruik geven van 10 leegstaande sociale woningen' wordt door addendum gewijzigd door 16 leegstaande sociale woningen.
Hiertoe wordt het addendum voor opvangprojecten met begeleiding in leegstaande sociale woningen bij de subsidieovereenkomst met Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Oost-Vlaanderen vzw, Visserij 153 9000 Gent, opgemaakt voor de periode 01/07/2024 -31/12/2025, waarbij een totale subsidie wordt toegekend van 143.505,54 euro.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | Thematische Hulp |
Budgetplaats | B14130000 |
Categorie* | 6491000 |
Subsidiecode | / |
2024 | 64.128,59 € |
2025 | 72.151,79 € |
2026 | 7.225,15 € |
Totaal | 143.505,54 € |
Er wordt een wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg voorgesteld. Die wijziging aan de Rechtspositieregeling Ouderenzorg wordt ter onderhandeling voorgelegd aan de vakbonden en ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
In een tussenvonnis d.d. 23 juni 2022 heeft de Arbeidsrechtbank Gent beslist dat kinesitherapeuten met een universitair diploma in de kinesitherapie moeten bezoldigd worden volgens niveau A. Een verloning volgens niveau B is volgens de Arbeidsrechtbank in strijd met de minimale bezoldigingsvoorwaarden zoals vastgesteld in het oorspronkelijk OCMW-decreet en het huidige Decreet Lokaal Bestuur. Sinds 2002 mag in principe enkel een universitair geschoolde kinesitherapeut dat beroep uitoefenen. Er is een uitdoofscenario voor kinesitherapeuten die voor 1 november 2002 het diploma behaalden door het volgen van een opleiding van hoger onderwijs van 3 jaar, maar dat is een uitzondering op de regel dat kinesitherapeuten universitair geschoolden zijn. De rechtbank is van oordeel dat omwille van die wettelijke diplomavereisten kinesitherapeuten moeten ingeschaald worden in niveau A. De rechtbank hanteert dus het standpunt dat de verloning afhankelijk is van de wettelijk vereiste opleiding, niet van de functievereisten en de functiebeschrijving. Ook verwijst zij naar de mogelijkheid om een zogenaamd 'dubbel pad' te organiseren voor deze functie waarbij wel een onderscheid naar verloning zou gemaakt kunnen worden, afhankelijk van het behaalde diploma.
Op 26 juli 2023 velde het Arbeidshof Gent een tussenarrest waarin het standpunt van de Arbeidsrechtbank bijgetreden wordt: “De persoon die de functie van kinesitherapeut uitoefent, behoort tot niveau A en heeft recht op een bezoldiging volgens de overeenstemmende salarisschaal.”
Om de functie van kinesitherapeut uit te oefenen, moet men sinds 1 november 2002 een universitair diploma behaald hebben. Dat impliceert dat ook een bezoldiging op niveau A in de Rechtspositieregeling Ouderenzorg moet voorzien worden en dit met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Rechtspositieregeling Ouderenzorg, zijnde 1 juli 2011.
Intussen werd in 2022 de bezoldigingsregeling in de woonzorgcentra aangepast door het invoeren van de IFIC-classificatie waardoor de bezoldiging op niveau A zowel organiek (in artikel 148) als in bijlage 4bis. Semi-transitoire functies en salarisschalen moet aangevuld worden.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | wzc Heiveld | wzc Zonnebloem |
Budgetplaats | W10100000 | W12100000 |
Categorie* | E | E |
2024 | 262261,68 | 72268,06 |
Totaal | 262261,68 | 72268,06 |
Wijzigt de Rechtspositieregeling Ouderenzorg met ingang van 1 juli 2011 als volgt:
* In artikel 148, § 1 wordt in de opsomming 5° bij niveau A de graad 'Kinesitherapeut' toegevoegd met in de tweede kolom 'Functie' de functie 'Kinesitherapeut (m/v/x)' met rang Av en IFIC-categorie 15.
* In bijlage 4. Semi-transitoire functies wordt het punt 5° niveau A aangevuld als volgt:
Graad | Functie | Rang | Schalen | IFIC |
Adjunct van de directie | Kinesitherapeut (m/v/x) | Av | A1a – A2a – A3a | 15 |