We kregen beelden te zien op sociale media van Gentse GAS-ambtenaren die met de
lintmeter auto’s aan het beboeten waren. Dit lijkt ons zeer verregaand en we hebben ook
serieuze bedenkingen bij de methodes die de stad hier gebruikt.
Naast het feit dat het blijkbaar om een spelletje ‘om ter meest boetes uitschrijven’ zou
gaan, lijkt men ook overijverig om wagens te laten takelen, terwijl deze wagens vaak niet
‘takelwaardig’ zijn.
Naar verluidt zouden de GAS-ambtenaren gebruik maken van een vereenvoudigd
systeem om boetes te kunnen uitschrijven. De politie zou hier niet over beschikken.
Daarnaast komt er nog eens bij dat de GAS-ambtenaren geen boetes zouden kunnen
uitschrijven aan buitenlandse voertuigen.
Al deze zaken roepen vragen op, en het lijkt alsof de stad boetes mogelijk gebruikt als
een extra bron van inkomsten om financiële tekorten te dekken. Daarom heb ik de
volgende vragen:
• Wat zijn de richtlijnen voor parkeerwachters bij het verbaliseren van
overtredingen inzake bewonersplaatsen en betalend parkeren?
• Wat is de visie van het stadsbestuur op de samenwerking tussen GAS-ambtenaren
en de politie met betrekking tot het takelen van voertuigen?
• Zijn GAS-ambtenaren bevoegd om overtredingen tegen de wegcode vast te
stellen?
• Hoe gaat het stadsbestuur om met klachten van Gentenaars over de handhaving
van verkeersregels door GAS-ambtenaren?
• Klopt het dat de GAS-ambtenaren geen bevoegdheden hebben om wagens met
buitenlandse nummerplaten te beboeten?
• Welke maatregelen neemt het stadsbestuur om ervoor te zorgen dat de
handhaving van verkeersregels eerlijk en rechtvaardig verloopt en er geen
spelletjes ‘om ter meest bekeuringen’ zullen gespeeld worden?
• Waarom hebben GAS-ambtenaren toegang tot een vereenvoudigd systeem voor
het uitschrijven van boetes en de politie niet?
• Hoe verhouden de kosten van takelingen van voertuigen zicht tot de opbrengsten
voor de stad?