In 2017 werd een nieuw circulatieplan voor de Gentse binnenstad ingevoerd. Eén van de hoofdoelstellingen van het plan was het weren van doorgaand autoverkeer uit het stadscentrum in functie van een grotere verkeersveiligheid en betere leefbaarheid.
In dat kader werden enerzijds een aantal knips – of verkeersfilters – geïnstalleerd (voor een overzicht: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/plannen-en-realisaties-mobiliteit/mobiliteitsplan-circulatieplan-en-parkeerplan-gent/circulatieplan-gent). Deze gelden in principe voor alle voertuigen, maar er bestaan enkele uitzonderingscategorieën: hulpdiensten, De Lijn-voertuigen, taxi’s, Ivago-voertuigen en voertuigen van zorgverstrekkers die een vergunning hebben. De controle gebeurt via ANPR-camera’s.
Daarnaast zijn er ook een aantal verboden doorgangen (zie de voornoemde weblink). Ook deze gelden in principe voor alle voertuigen, hoewel er per locatie ook hier telkens enkele uitzonderingen gelden, bijvoorbeeld hulpdiensten, taxi’s of Ivago-voertuigen.
De ingevoerde knips hebben tot op de dag van vandaag voor- en tegenstanders. Met name voor wijkbewoners en lokale ondernemers die met de wagen de eigen woning of zaak willen bereiken zijn de ingevoerde maatregelen vaak geen vanzelfsprekendheid.
Recent werd in het kader van het wijkcirculatieplan voor Zwijnaarde door het college een beslissing genomen over een ‘slimme knip’ voor de Rijvisschewijk: doorgaand verkeer wordt er verboden, maar bewoners krijgen toegang. De controle zal op termijn via ANPR-camera’s gebeuren.
Ook in andere steden wordt er gekozen voor dergelijke slimme of dynamische knips om doorgaand verkeer te weren, maar tegelijk de bereikbaarheid voor bewoners en lokale ondernemers niet te bemoeilijken. Eén voorbeeld is Mechelen: twee in november 2022 in het kader van circulatiemaatregelen ingevoerde knips werden er recent teruggeschroefd en opengesteld voor buurtbewoners. Ook bijvoorbeeld de stad Leuven opteerde in het kader van een lokaal circulatieplan eerder al voor een slimme knip in plaats van voor een vooraf aangekondigde vaste knip.
Het verdient dan ook aanbeveling om te onderzoeken in hoeverre de in het kader van het circulatieplan ingevoerde knips niet ook dynamisch zouden kunnen gemaakt worden. Daarbij is er de nodige aandacht voor participatie vanwege de bewoners en ondernemers in de betrokken wijken. Via proefmaatregelen en proefperiodes kunnen alternatieve scenario’s uitgetest en geëvalueerd worden op basis van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om te onderzoeken in hoeverre de ingevoerde knips in de binnenstad kunnen omgevormd worden tot ‘slimme knips’. Daarbij is er de nodige aandacht voor participatie vanwege de bewoners en ondernemers in de betrokken wijken. Via proefmaatregelen en proefperiodes kunnen alternatieve scenario’s uitgetest en geëvalueerd worden op basis van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.