De Stad Gent wil het aantal voertuigkilometers voor het leveren van goederen van en naar de Stad verminderen en verschonen. Zo wil de Stad de veiligheid verhogen, de bereikbaarheid garanderen en de uitstoot verlagen. Hoe de Stad dit wil bereiken, staat beschreven in het Plan Stedelijke Logistiek dat op 23 oktober 2023 in de Gemeenteraad werd goedgekeurd.
Op 21 september 2023 diende Stad Gent een aanvraag bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken voor financiële steun bij het uitvoeren van 3 proefprojecten inzake emissievrije stedelijke logistiek. Een subsidie van 249.000 euro werd hiervoor toegekend via een ministerieel besluit op 8 december 2023.
Eén van de drie proefprojecten, waarvoor Stad Gent 65.000 euro ontvangt, is het uitwerken van een subsidie voor samenwerking in de Last Mile.
Eerder, tussen 2020 en 2022, nam Stad Gent deel aan het onderzoeksproject R!sult van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) over het inschakelen van last mile partners bij het leveren van goederen in centrumsteden. Het onderzoek gaf inzicht in de kosten en baten van dergelijke samenwerking, ook op schaal van Gent. Voor vervoerders kan een samenwerking met een Gentse Last Mile partner leiden tot een kostenbesparing tot 30% en een daling in gereden kilometers in de stad met 50%.
In 2022 voerden de Stad en UGent het proefproject LOOP Gent uit. Gedurende 6 maanden werden leveringen van school- en kantoormaterialen via een last mile partner uitgevoerd. Dat project leverde inzichten in de taken bij een integratie tussen vervoerder en een Gentse Last Mile partner. Die integratie bestaat uit verandering van werkprocessen enerzijds en integratie van systemen anderzijds. procesverandering enerzijds en IT-integratie anderzijds. Wel bleek dat, middels een goede integratie, de voordelen van samenwerking optimaal benut werden en blijvende samenwerkingen werden aangegaan.
Dit subsidiereglement voorziet een financiële ondersteuning voor vervoerders bij het opzetten van een nieuwe samenwerking of het optimaliseren van een bestaande samenwerking met een Gentse Last Mile partner.
De kandidaat kan hiervoor een subsidie van 6.000 euro aanvragen. Er is een budget beschikbaar van 60.000 euro. De kandidaten kunnen hun project indienen vanaf 1 juli 2024 en tot en met 14 november 2024. Indien er nog budget beschikbaar is, start een tweede aanvraagperiode van 15 november tot en met 15 april 2025. Het subsidiereglement treedt in werking op 1 juli 2024 en eindigt op 31 december 2025.
Er is een budget beschikbaar van 60.000 euro voor het subsidiereglement en 5.000 euro voor communicatie. Het budget is beschikbaar voor uitgaven in 2024 en er werd een verlenging gevraagd met een jaar. Mocht die verlenging er niet komen, dan zal het bedrag dat in 2025 moet uitbetaald worden beperkt zijn tot 6.000 euro en gefinancierd worden met de reguliere middelen van de Dienst Economie.
Stad Gent zal de ervaring van dit reglement delen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Centrumsteden opdat zij die kunnen meenemen bij het uitwerken van het flankerend beleid inzake emissievrije stedelijke logistiek.