Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00645 - Jaarrapport organisatiebeheersing 2023 - Kennisneming

gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: ma 24/06/2024 - 22:01
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Anne Schiettekatte; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Carl De Decker; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Joris Vandenbroucke; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Emilie Peeters; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Sara Matthieu; Cengiz Cetinkaya; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Mattias De Vuyst; Helga Stevens; Anton Vandaele; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter
2024_GR_00645 - Jaarrapport organisatiebeheersing 2023 - Kennisneming 2024_GR_00645 - Jaarrapport organisatiebeheersing 2023 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 219.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 219.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het Decreet over het lokaal bestuur (artikel 217-220) voorziet dat elke lokale overheid over een organisatiebeheersingsysteem beschikt. 

Organisatiebeheersing moet een redelijke zekerheid verschaffen over:

  • het bereiken van doelstellingen;
  • het naleven van wetgeving en procedures;
  • de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie;
  • het efficiënt en economisch gebruik van middelen;
  • de bescherming van activa;
  • het voorkomen van fraude.

In de gemeenteraad van 27 mei 2019 werd het 'Kader voor Organisatiebeheersing' goedgekeurd.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Overeenkomstig artikel 219 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, rapporteert de algemeen directeur jaarlijks over de organisatiebeheersing.

In het rapport over 2023 worden volgende hoofdstukken besproken:

  1. Het kader voor Organisatiebeheersing toegelicht
  2. Organisatiebeheersing in de praktijk - 2023
  3. Interne audit en externe audit

Het rapport licht toe hoe via het inzetten op continu verbeteren en risicomanagement gewerkt wordt aan een optimale organisatiebeheersing. Zowel in het rapport als in de bijlagen leest u concrete realisaties in dit kader.

Activiteit

AC34623 Adviseren, begeleiden en stimuleren van Groep Gent op gebied van organisatiebeheersing, procesmanagement en administratieve vereenvoudiging

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het bij dit besluit gevoegde 'Jaarrapport organisatiebeheersing over het jaar 2023', van Stad en OCMW Gent. 


Bijlagen

  • Rapport Organisatiebeheersing 2023.pdf
  • Rapport OB 2023 Bijlage1 Model Organisatiebeheersing Gent.pdf
  • Rapport OB 2023 Bijlage 2 Continu verbeteren.pdf
  • Rapport OB 2023 Bijlage 3 Risicospecialismen.pdf
  • Rapport OB 2023 Bijlage 4 Risicos ORG.pdf
  • Rapport OB 2023 Bijlage 5 Interne Audit.pdf