Terug
Gepubliceerd op 27/06/2024

2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 19:01 gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 25/06/2024 - 21:23
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Rudy Coddens

Aanwezig

Christophe Peeters, voorzitter; Mathias De Clercq, burgemeester; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Johan Deckmyn; Karin Temmerman; Gabi De Boever; Zeneb Bensafia, ondervoorzitter; Stephanie D'Hose; Veli Yüksel; Sven Taeldeman; Jef Van Pee; Mehmet Sadik Karanfil; Gert Robert; Karlijn Deene; Mieke Bouve; Cengiz Cetinkaya; Anneleen Van Bossuyt; Tom De Meester; Bert Misplon; Anita De Winter; Manuel Mugica Gonzalez; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Stijn De Roo; Sonja Welvaert; Christiaan Van Bignoot; Caroline Persyn; Ronny Rysermans; Nicolas Vanden Eynden; Alana Herman; Els Roegiers; Jeroen Van Lysebettens; Martine Verhoeve; Nikolaas Schuiten; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Afwezig

Sofie Bracke, schepen; Anne Schiettekatte; Sara Matthieu; Carl De Decker; Karla Persyn; Fourat Ben Chikha; Joris Vandenbroucke; Mattias De Vuyst; Emilie Peeters; Helga Stevens; Anton Vandaele; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Christophe Peeters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Aanwezig

Christophe Peeters, Mathias De Clercq, Filip Watteeuw, Tine Heyse, Astrid De Bruycker, Sami Souguir, Bram Van Braeckevelt, Isabelle Heyndrickx, Hafsa El-Bazioui, Evita Willaert, Rudy Coddens, Johan Deckmyn, Karin Temmerman, Gabi De Boever, Zeneb Bensafia, Stephanie D'Hose, Veli Yüksel, Sven Taeldeman, Jef Van Pee, Mehmet Sadik Karanfil, Gert Robert, Karlijn Deene, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Anneleen Van Bossuyt, Tom De Meester, Bert Misplon, Anita De Winter, Manuel Mugica Gonzalez, Patricia De Beule, Yüksel Kalaz, Stijn De Roo, Sonja Welvaert, Christiaan Van Bignoot, Caroline Persyn, Ronny Rysermans, Nicolas Vanden Eynden, Alana Herman, Els Roegiers, Jeroen Van Lysebettens, Martine Verhoeve, Nikolaas Schuiten, Mieke Hullebroeck
Stemmen voor 30
Sami Souguir, Tine Heyse, Filip Watteeuw, Karin Temmerman, Mathias De Clercq, Bram Van Braeckevelt, Rudy Coddens, Sven Taeldeman, Mehmet Sadik Karanfil, Stephanie D'Hose, Zeneb Bensafia, Jef Van Pee, Veli Yüksel, Astrid De Bruycker, Mieke Bouve, Cengiz Cetinkaya, Nicolas Vanden Eynden, Evita Willaert, Patricia De Beule, Stijn De Roo, Anita De Winter, Bert Misplon, Christiaan Van Bignoot, Manuel Mugica Gonzalez, Alana Herman, Hafsa El-Bazioui, Martine Verhoeve, Isabelle Heyndrickx, Jeroen Van Lysebettens, Christophe Peeters
Stemmen tegen 9
Johan Deckmyn, Gabi De Boever, Karlijn Deene, Gert Robert, Els Roegiers, Ronny Rysermans, Caroline Persyn, Anneleen Van Bossuyt, Nikolaas Schuiten
Onthoudingen 3
Tom De Meester, Yüksel Kalaz, Sonja Welvaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging 2024_GR_00614 - Reglement - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 14°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
  • De Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' werd goedgekeurd in de gemeenteraad van december 2019 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van mei 2023.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het Federale Parlement nam op 7 januari 2024 een wet aan die vanaf 1 juli 2024 de naamswijziging in bijzondere omstandigheden tot de bevoegdheid maakt van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het gaat om een eenmalige mogelijkheid voor Belgen, erkende vluchtelingen en staatlozen die de keuze maken voor:

  • de naam van de vader;
  • de naam van de moeder;
  • een combinatie van die namen in een gekozen volgorde;
  • de naam van een enkele adoptant of gecombineerd met de naam van een andere ouder;

De aanvraag is niet onderworpen aan bijzondere voorwaarden. De familieleden worden daarvoor niet geraadpleegd. De gemeente controleert het strafregister.

Het is gepast voor die bijkomende dienstverlening een vergoeding te vragen van de burger. Gezien voor de overige naamswijzigingen (die de bevoegdheid blijven van de Koning, via de FOD Justitie) een registratierecht wordt betaald, is het passend om de gemeentelijke vergoeding eveneens in de vorm van een belasting in te stellen in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.

De bijdrage voor de procedure bij FOD Justitie bedraagt 140 euro. De steden en gemeenten kiezen zelf vrij het tarief dat zij voor de nieuwe procedure hanteren. Daarnaar wordt in de parlementaire voorbereiding zelfs uitdrukkelijk verwezen ('Experts hebben er ook op gewezen, en terecht, dat de bij dit wetsvoorstel beoogde verlaging of afschaffing van de registratierechten afbreuk zou doen aan de fiscale autonomie van de lokale overheden. De indieners zijn het dan ook eens met die opmerking; zoals voor andere akten zullen de gemeenten de kosten bepalen.')

Gezien de sterk vereenvoudigde procedure in de specifieke gevallen die aan het gemeentelijk niveau worden toevertrouwd, komt het gepast voor een bescheiden tarief van 25 euro te hanteren. De meeste belasting-, retributie- en tariefreglementen voorzien in een jaarlijkse stijging van de tarieven met 2%, dit wordt hier ook toegepast.

De Dienst Burgerzaken is gelast met de toepassing van dit reglement.

Voorgestelde uitgaven

€ 0,00

Overzicht van de inkomsten


Dienst* Burgerzaken     
Budgetplaats 7315000     
2024 2.500    
2025 5.000     
Totaal 7.500     

Verwachte ontvangsten

€ 7.500,00

Activiteit

AC34012 Organiseren dienstverlening Identiteit en Adres

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vervangt artikel 2, §7 van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' als volgt:

  • §7 Naamswijziging


  • 2024

    2025



    25€

    25 €

De wijzigingen treden in werking op 1 juli 2024.

Artikel 2

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement 'Belasting op de afgifte van administratieve stukken' zoals gevoegd in bijlage.


Bijlagen

  • Te wijzigen belastingreglement
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement - met markeringen
  • Gecoördineerde versie gewijzigd belastingreglement