Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°.
De Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
In uitvoering van de aanbevelingen van de Commissie Sui Generis (2016_GR_00981) kreeg de Stadsbouwmeester opdracht (2019_CVB_08723) om een kader uit te werken voor de aanbesteding van ontwerpopdrachten. Dit resulteerde in 2021 in de Leidraad Samen Stad Ontwerpen (2021_CVB_04609; 2021_CBS_07383).
In deze leidraad werd beslist om een aantal aanbestedingsmodellen uit te werken voor ontwerpopdrachten. Verder omvat de leidraad een werkwijze voor de bepaling van selectie- en gunningscriteria, alsook een praktisch afsprakenkader voor het verloop van de plaatsingsprocedure.
Een van deze modellen bestaat in een aantal “ontwerppoules” voor een reeks gelijkaardige ontwerpopdrachten. Dit zijn raamovereenkomsten met een looptijd van vier jaar, op basis waarvan de gekozen ontwerpteams via een roulement telkens per drie uitgenodigd worden om deel te nemen aan een mini-competitie voor specifieke deelopdrachten binnen de raamovereenkomst.
Voor deelopdrachten binnen de ontwerppoule geldt dat het opdrachten zijn zonder uitvoeringsontwerp en/of ontwerpopdrachten voor niet beeldbepalende projecten (zoals gedefinieerd in het advieskader van de Kwaliteitskamer – 2021_GRMW_00248).
Eveneens in uitvoering van de Leidraad Samen Stad Ontwerpen wordt de ontwerppoule opengesteld voor overheidsopdrachten van andere aanbesteders. Aldus treedt de Stad via deze raamovereenkomst op als aankoopcentrale.
Voorliggend besluit betreft een vierde ontwerppoule in de uitrol van de aanstellingsleidraad. De eerste drie poules waren resp. voor infrastructuurkunstwerken, stedenbouwkundige opgaves, woonprojecten. Voorliggende vierde poule is bedoeld voor ontwerpopdrachten voor stadsgebouwen (i.e. publieke gebouwen), en kent twee percelen:
Binnen beide percelen worden er telkens maximaal tien ontwerpteams aangesteld en zullen er maximaal 40 opdrachten gegund worden gedurende de uitvoeringstermijn.
De raamovereenkomst Stadsgebouwen wordt in hoofdzaak opgemaakt voor de volgende aanbesteders (zowel binnen perceel 1 als binnen perceel 2): De Groep Gent, zijnde de Stad Gent en haar verschillende samenwerkingsverbanden, dit zijn: Stad Gent en OCMW Gent, inclusief de IVA’s; De politiezone Gent; Sociaal Verhuurkantoor Gent; de autonome gemeentebedrijven: AG sogent, AG Kunsten en Design, AG District09, AG Erfgoed; De EVA’s: EVA vzw BIG, EVA vzw In-Gent, EVA vzw Regent, EVA vzw De Centrale, EVA vzw SodiGent, EVA vzw Fietsambassade, EVA vzw Muziekcentrum Bijloke, EVA vzw Wijkwerken; Ivago, TMVW, Hulpverleningszone Centrum, North Sea Port nv, AZ Jan Palfijn Gent A.V. Alsook alle dochtervennootschappen van bovenvermelde partners binnen Groep Gent. Alsook ThuispuntGent.
Daarnaast wordt de raamovereenkomst opengesteld voor derde aanbesteders voor woonopgaves in functie van projecten die gelegen zijn op het grondgebied Gent. Het moet bovendien gaan om Belgische aanbestedende overheden die op datum van publicatie van het bestek beantwoorden aan de voorwaarden van artikel 2, 1° Wet Overheidsopdrachten.
Hiertoe werd het bestek ASL-22.004 - Raamovereenkomst met meerdere ontwerpteams architectuur - Stadsgebouwen (perceel 1 – kleine architectuuropgaves & perceel 2 – grote architectuuropgaves) opgemaakt. Verder zijn de belangrijkste voorwaarden:
De raamovereenkomst bevat naast de plaatsingsregels ook alle administratieve en technische bepalingen die van toepassing zijn op alle deelopdrachten.
Bijzonderheid is dat voor beide percelen de eerste deelopdracht al gekend is; namelijk de casus Sanitair gebouw – Kinderboerderij de Campagne voor opdrachtgever Stad Gent (Perceel 1) en casus KDV/STIBO Domino en kleuterklassen BS De Tovertuin voor opdrachtgever Stad Gent (Perceel 2) en deze vormen de casus waarop de gunningscriteria ter beoordeling van de offertes voor de raamovereenkomst worden toegepast. Daarom zal deze eerste deelopdracht meteen samen met de raamovereenkomst worden gegund aan de eerst gerangschikte inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend voor het respectieve perceel van de raamovereenkomst.
Voor de volgende deelopdrachten die via mini-competitie gegund zullen worden, worden de bijzondere bepalingen telkens vastgelegd in een minibestek, dat apart zal worden goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit 2018_GR_00073 van 22 januari 2018 heeft het begrip “dagelijks bestuur” opnieuw vastgesteld. Op grond van dit besluit is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de goedkeuring van de procedure en de voorwaarden van opdrachten” waarvan de raming minder bedraagt dan de drempel voorzien in artikel 42, §1, 1°, a) van de Wet Overheidsopdrachten, vandaag 140.000 euro excl. btw. Nu het mogelijk is dat de raming van eigen deelopdrachten die door de Stad Gent zelf zullen worden gelanceerd op basis van deze raamovereenkomst en waarvoor een minibestek zal worden uitgeschreven, voormelde drempel overschrijdt, is het verdedigbaar en aangewezen om het begrip “dagelijks bestuur” hiervoor uit te breiden. Dit opdat het college van burgemeester en schepenen ook bevoegd zou worden om dergelijk minibestek goed te keuren indien de raming voormelde drempel overschrijdt.
Het minibestek dat in functie van elke specifieke deelopdracht zal worden opgemaakt en als basis zal dienen voor de minicompetitie zal slechts een toelichting bevatten van het specifieke ontwerpvraagstuk en aanvullingen en/of specificaties inhouden ten opzichte van de raamovereenkomst, die met dit besluit ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Derhalve is het met oog op een soepele werking van de raamovereenkomst in de praktijk, aangewezen dat de gemeenteraad de “goedkeuring van de procedure en voorwaarden van elke deelopdracht” in uitvoering van de “Raamovereenkomst met meerdere ontwerpteams architectuur - Stadsgebouwen (perceel 1 – kleine architectuuropgaves & perceel 2 – grote architectuuropgaves) ASL 22.004 " bijkomend vaststelt als “dagelijks bestuur” in de zin van artikel 41, 10, a van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gezien de tijdsdruk van beide projecten in eerste opdracht, is vervroegde publicatie wenselijk.
Dienst* | FM onderwijs | FM onderwijs |
Budgetplaats | 400790002 | PR40835 |
Categorie* | I | I |
Subsidiecode | - | - |
2024 | 0 € | 0 € |
2025 | 34.787 € | x € |
2026 | 12.650 € | x € |
2027 | 12.650 € | x € |
later | 3.162 € | x € |
Totaal | 63.249 € | 459.685 € |
Dienst* | |
Budgetplaats | |
Categorie* | |
Subsidiecode | |
2022 | |
2023 | |
2024 | |
2025 | |
Later | |
Totaal |
Stelt vast het bij dit besluit gevoegde bestek van de overheidsopdracht van diensten - Raamovereenkomst met meerdere ontwerpteams architectuur - Stadsgebouwen (perceel 1 – kleine architectuuropgaves & perceel 2 – grote architectuuropgaves) ASL 22.004
Procedure: mededingingsprocedure met onderhandeling voor de aanstelling van maximum tien ontwerpteams voor perceel 1 en maximum tien ontwerpteams voor perceel 2. Deelopdrachten worden vervolgens toegewezen via mini-competitie tussen telkens drie ontwerpteams, gekozen uit de voor de raamovereenkomst aangestelde teams, op basis van een slim roulement.
Wijze van prijsbepaling: gemengd.
Looptijd van de raamovereenkomst: 4 jaar vanaf de sluiting van de raamovereenkomst.
Gunningscriteria voor de raamovereenkomst:
Gunningscriteria voor volgende deelopdrachten ingevolge minicompetitie:
Keurt goed de uitbreiding van het begrip “dagelijks bestuur” zoals vastgesteld in het gemeenteraadsbesluit 2018_GR_00073 van 22 januari 2018 naar de vaststelling van de voorwaarden van de deelopdrachten die worden uitgeschreven in uitvoering van de Raamovereenkomst met meerdere ontwerpteams architectuur - Stadsgebouwen (perceel 1 – kleine architectuuropgaves & perceel 2 – grote architectuuropgaves) ASL 22.004