Bij de invoering van het WMP in Gentbrugge werd in de Burvenichstraat een vrachtwagensluis geplaatst. Het werd snel duidelijk dat deze sluis een serieuze belemmering is voor prioritaire voertuigen. Om hieraan tegemoet te komen, werd er beslist om de boordsteen van het voetpad te verlagen zodat prioritaire voertuigen deze weg als by-pass kunnen nemen. Deze wijziging zorgt opnieuw voor zeer gevaarlijke situaties, volgens de buurtbewoners. De verkeerssituatie in het algemeen rond de vrachtwagensluis blijft constant voor gevaarlijke situaties zorgen (geen fietspad, onduidelijke situatie voor fietsers, slechte signalisering aan en voor de sluis). Bovendien is de huidige constructie al voor de tweede keer kapot gereden.
Buurtbewoners wijzen ook op de gevaarlijke en ondoorzichtige situatie op het kruispunt Burvenichstraat-Rinskopflaan.
Verder is het onduidelijk wanneer en hoe de verkeersdrukte in (het begin van) de Rinskopflaan wordt aangepakt. Nochtans had het stadsbestuur beloofd om nog voor de zomer de belangrijkste pijnpunten van het wijkcirculatieplan aan te pakken.
Vandaar de volgende vragen:
Hoe verantwoordt de schepen, in het kader van verkeersveiligheid, de ingreep om het voetpad bij de vrachtwagensluis als by-pass te gebruiken?
Welke lessen trekt het stadsbestuur uit de pertinente kritiek op de vrachtwagensluis? Overweegt het stadsbestuur een elektronische vrachtwagensluis in plaats van de huidige constructie, die al voor de tweede keer kapot is gereden?
Wanneer wordt de inrichting van het kruispunt Burvenichstraat-Rinskopflaan geëvalueerd, gezien de onveilige toestanden op het betreffende kruispunt?
Door het stadsbestuur was beloofd om nog voor de zomer de belangrijkste pijnpunten aan het wijkcirculatieplan Gentbrugge aan te pakken. Welke maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid en de toegenomen verkeersdrukte in de Burvenichstraat op te lossen? Wat is de vooropgestelde timing?