Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_CBS_02228 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Bevrijdingslaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 11/04/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 09:23
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_02228 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Bevrijdingslaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_02228 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Bevrijdingslaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden kaderen binnen opsmukwerken van de as Bevrijdingslaan - Phoenixstraat. De voetpaden worden, waar mogelijk, verbreed en het parkeren wordt herschikt, met de inrichting van laad- en loszones en Shop & Go-plaatsen. De Shop & Go-plaatsen zijn parkeerplaatsen met parkeersensoren, ingericht door middel van het verkeersbord E9a met onderbord 'max 30 min van 7u tot 19u' en onderbord Xc, in het kader van de uitrol van het proefproject Shop &Go in uitvoering van het Parkeerplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 november 2014. Ter hoogte van de “shop & go-zone” wordt een infobord voorzien waarop de modaliteiten van de betreffende parkeerplaatsen opgenomen worden. Volgens het Parkeerplan omvat het nieuwe parkeerbeleid: “Streven naar een betere benutting van het beschikbare parkeeraanbod”, dit via “Onderzoek naar geautomatiseerde handhaving: Nieuwe trends in geautomatiseerde handhaving (bijvoorbeeld parkeersensoren, kentekenparkeren,…) worden van nabij opgevolgd. De Stad zal starten met een proefproject waarbij parkeersensoren worden gebruikt op laad- en loszones. Deze parkeersensoren monitoren de effectieve parkeerduur waardoor men de handhaving op een efficiënte en gerichte manier kan bijsturen”.

     Deze parkeerplaatsen staan ten dienste van bezoekers die snel iets willen brengen of ophalen. Ze worden op specifieke plaatsen aangelegd om in deze korte parkeerbehoefte te voorzien, waarmee volgende effecten beoogd worden: verhogen van de parkeerrotatie, verhogen van de parkeerkans, verhogen van de gastvrijheid, voorkomen van 'overstays' (parkeergedrag beïnvloeden), “overstays” efficiënter monitoren en handhaven.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 22 december 2022 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 199-201c vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 23 juni 2022 werd beslist tot het verwijderen van het parkeerverbod aangeduid met gele onderbroken lijnen ter hoogte van huisnummer 168-170. Dit omdat dit geen garagepoort is en gele onderbroken strepen enkel het parkeren verbieden op de rijbaan. In dit geval zijn de gele onderbroken strepen aangebracht naast een parkeerstrook en bieden dus geen enkele meerwaarde.
  • Bij collegebesluit van 24 februari 2022 werd volgende verkeersmaatregel getroffen: een toegangsverbod vanaf huisnummer 198 voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 10 meter in de richting van de Hamerstraat om sluipverkeer door vrachtwagens bij filevorming op de Rooigemlaan (R40) te vermijden. Het afslagverbod naar rechts ter hoogte van de Abrikoosstraat wordt niet meer gesignaleerd aangezien de verboden rijrichting richting de Groendreef voldoende zichtbaar is.
  • Bij collegebesluit van 14 augustus 2019 werden bijkomende maatregelen getroffen bij het collegebesluit van 4 oktober 2018 wegens de herinrichting van de ingang van de school de Feniks en betrof het aanpassen van de signalisatie van de schoolomgeving en het voorzien van een verhoogde inrichting tussen huisnummer 60 en huisnummers 68-68D.
  • Bij collegebesluit van 4 oktober 2018 werd de oversteekplaats ter hoogte van huisnummer 63 verplaatst naar huisnummers 66-66A. Dit naar aanleiding van het herinrichten van de ingang van de school de Feniks, met onder andere een voetpaduitstulping.
  • Bij collegebesluit van 23 augustus 2018 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 1. Er wordt ook een fietsenstalling geplaatst ter hoogte van huisnummer 1 naast de parkeerplaats voor personen met een handicap.
  • Bij collegebesluit van 14 juni 2018 werd een parkeerhaak aangebracht ter hoogte van huisnummer 258 en ter hoogte van huisnummer 262, dit om het parkeerverbod tussen huisnummer 258 en huisnummer 262 te verduidelijken.
  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Bevrijdingslaan, goedgekeurd in zitting van 22 december 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Bevrijdingslaan.