Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_CBS_03640 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gandastraat- nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 11/04/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 09:23
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03640 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gandastraat- nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_03640 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Gandastraat- nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt is het kruispunt Gandastraat - Ferdinand Lousbergskaai signaleren als voorrangsweg gezien dit een stedelijke primaire fietsroute betreft.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 24 maart 2022 werd als nieuwe maatregelen getroffen, het schrappen van de fietsstraat-signalisatie. In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de bestaande fietsstraat Gandastraat met zonale borden gesignaleerd.
     Eveneens worden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
  • Bij collegebesluit van 24 oktober 2019 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 41-51 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
  • Bij collegebesluit van 18 augustus 2018 werd de fietsstraat 20 meter ingekort om verwarring door de hier aanwezige fietspadmarkeringen te vermijden.
  • Bij collegebesluit van 9 april 2018 werd de Gandastraat, gedeelte begrepen tussen huisnummers 11-13 en het kruispunt met de Kasteellaan, ingericht als fietsstraat.
  • Bij collegebesluit van 2 februari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 oktober 2016, op de Gandastraat, gedeelte begrepen tussen het Julius de Vigneplein en de Voorhoutkaai, eenrichtingsverkeer ingevoerd voor gemotoriseerd verkeer. Deze maatregel geldt niet voor bussen, taxi's en prioritaire voertuigen. De bussen die staduitwaarts rijden krijgen een vrije bedding. De Gandastraat, gedeelte begrepen tussen het Spaanskasteelplein en de Kapelaanstraat, wordt tweerichtingsverkeer toegelaten. Dit om de circulatie voor voertuigen van Ivago toe te laten.
  • Bij collegebesluit van 25 februari 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gandastraat, goedgekeurd in zitting van 24 maart 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Gandastraat.