Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_CBS_03645 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Schoolstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 11/04/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 09:24
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03645 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Schoolstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_03645 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Schoolstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit getroffen wordt is het aanbrengen van een fietsparkeervak ter hoogte van de school, opdat ouders die hun kind(eren) met de fiets brengen of halen, aangespoord worden om de voetgangersruimte aan de schoolpoort te vrijwaren van fietsen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 26 oktober 2023 werden volgende maatregelen getroffen:

(1) de invoering van éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, speedpedelecs en prioritaire voertuigen in het gedeelte Schoolstraat tussen de Land Van Waaslaan en de Antwerpsesteenweg, dit in de richting van de Land Van Waaslaan. Een deel van deze maatregel (de aanpassing tussen de Land Van Waaslaan en de R. Warnefordstraat) was reeds opgenomen in een politieverordening als gevolg van de Dampoortwerf en wordt nu definitief bestendigd. Als gevolg van deze maatregel wordt de parkeerkant gewisseld in het gedeelte tussen de R. Warnefordstraat en de Antwerpsesteenweg en wordt eveneens bestendigd dat het parkeren ter hoogte van de school (nrs. 27-29) wordt afgeschaft. Dit is het gevolg van de verkeerskundige implicaties bij het gebruik van een C5-C7-C9 opstelling in combinatie met een C33, een regeling die het gevolg is van de expliciete vraag van de brandweer om via de Land Van Waaslaan te kunnen inrijden. De Schoolstraat is voor de brandweer een belangrijke toegang naar het achterliggende deel Sint-Amandsberg. Daardoor is een gewone F19/C1 regeling niet mogelijk en kan parkeren niet worden behouden, gezien parkeren steeds rechts in de rijrichting dient te gebeuren, krachtens art. 23.1.1° van het verkeersreglement. Een deel van de parkeerstrook zal worden aangewend ter compensatie voor een te verplaatsen fietsenstalling op de hoek van de Reginald Warnefordstraat aan de overzijde van huisnummers 129-131 in functie van de nieuwe draaibeweging voor Ivago/brandweer, dit als gevolg van de parallelle maatregel om de rijrichting in de Reginald Warnefordstraat om te keren. Het deel parkeren dat van kant wisselt in het segment tussen de Antwerpsesteenweg en de Reginald Warnefordstraat zal met een denkbeeldige lijn worden afgebakend, zodat het voor de weggebruiker ten allen tijde duidelijk is waar kan geparkeerd worden.

Het versneld invoeren van éénrichtingsverkeer kwam er op vraag van de school en kadert in de algemene verbetering van de veiligheid in de schoolomgeving.

(2) het verplaatsen van de fietsstalling ter hoogte van huisnummer 5 naar huisnummer 10 aan de overzijde ingevolge het wisselen van de parkeerkant.

  • Bij collegebesluit van 17 mei 2023 werden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen vanaf huisnummer 88 tot aan het kruispunt met de Azaleastraat goedgekeurd in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
  • Bij collegebesluit van 6 april 2023 werd volgende maatregel getroffen die kadert in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal. Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer  worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M12 en M18, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.
     Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.
  • Bij collegebesluit van 6 februari 2020 werd als nieuwe maatregel getroffen, de invoering van parkeerhaken ter hoogte van huisnummer 3, op vraag van de burger, om het vlot in -en uitrijden van de inrit te vrijwaren.
  • Bij collegebesluit van 24 augustus 2017 werden de gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 7 tot huisnummer 11 verwijderd.
  • Bij collegebesluit van 13 april 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Schoolstraat, goedgekeurd in zitting van 26 oktober 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Schoolstraat.