Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_CBS_03646 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Lievenspoortstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 11/04/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 09:24
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03646 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Lievenspoortstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_03646 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Sint-Lievenspoortstraat - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden kaderen binnen de infrastructurele optimalisatie van de schoolomgeving 'Sint-Lievenspoort'. De bebording en wegmarkering betreffende de schoolomgeving worden aangepast volgens interne afspraken, er komt een voetgangersoversteekplaats op het aangelegde verkeersplateau, een fietsparkeervak en enkele parkeerverboden om de schooltoegang parkeervrij te houden.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 1 februari 2024 werden 2 verdrijvingsvlakken aangebracht ter hoogte huisnummer 33 en ter hoogte van huisnummers 35-37. Dit als nazorgmaatregel van de heraanleg die eerder werd goedgekeurd bij collegebesluit van 15 juli 2021. In kader van het ontwerp van de heraanleg is het niet de bedoeling dat op deze locatie geparkeerd wordt. Met deze maatregel wordt dit duidelijker gemaakt voor de weggebruiker. Anderzijds wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
  • Bij collegebesluit van 22 december 2022 werd op vraag van het kabinet, de locatie van de 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen gecorrigeerd ten opzichte van de laadpaal. De signalisatie was voorzien van huisnummer 136 tot en met huisnummer 142 maar deze werd verschoven naar huisnummer 138 tot en met huisnummer 142. Deze voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen werden met 2.5 m in de rijrichting opgeschoven, zodat de scheiding van de 2 parkeervakken op dezelfde hoogte ligt als de laadpaal. Hierdoor kunnen de elektrische voertuigen makkelijker connecteren aan de laadpaal.
  • Bij collegebesluit van 6 oktober 2022 werden volgende getroffen: de wijziging van 1 bestaande voorbehouden parkeerplaats voor autodelen naar 1 voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 136 tot en met huisnummer 140. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Daarnaast werden 2 nieuwe voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 216 tot en met huisnummer 220 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Tenslotte werd een parkeerverbod voorzien door middel van gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummers 82-94 tot en met huisnummers 96-100 en ter hoogte van huisnummer 61 tot het kruispunt met de Ommegangstraat. Dit parkeerverbod is noodzakelijk om de doorstroming van hulpdiensten, brandweer en andere grotere voertuigen te garanderen. Alsook kan parkeren op deze locatie leiden tot onvoldoende zichtbaarheid en onveilige situaties.
  • Bij collegebesluit van 24 maart 2022 werd een parkeerverbod aangebracht op de rijbaan door middel van gele onderbroken lijnen tussen huisnummers 60 en 66 omdat er voertuigen parkeren in een zone waar het in feite niet mogelijk is voor een wagen reglementair te parkeren. Dat lijkt niet altijd duidelijk voor de bestuurders van die geparkeerde wagens.
  • Bij besluit van 3 maart 2022 werd het verplicht links voorbijrijden van de fietsenstalling ter hoogte van huisnummer 305 gesignaleerd. De verkeersmaatregel betreffende het parkeren binnen de parkeervakken ter hoogte van huisnummers 288-288B werden niet meer opgenomen en ook de gele onderbroken markering die het op de rijbaan verbiedt om te parkeren wordt niet meer opgenomen wegens een ruime rijbaan om de garage in te draaien en duidelijkheid dat er niet mag worden geparkeerd op de afslagstrook.
  • Bij collegebesluit van 15 juli 2021 werden in het kader van een heraanleg volgende nieuwe maatregelen getroffen: er werd een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Ommegangstraat. De voorbehouden bewonersplaatsen werden voorzien op dezelfde locatie, maar de signalisatie wordt hiertoe aangepast. De verdrijvingsvlakken ter hoogte van huisnummers 24, 42, 46 van de Ommegangstraat, 120-120A en 67 werden verwijderd. Er werden nieuwe verdrijvingsvlakken voorzien ter hoogte van de huisnummers 66-68 en 194-196. De voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 140-142 werd aangepast. De voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummers 136-140 werd aangepast. Het verkeersbord C31b en onderborden ter hoogte van het kruispunt met de Clarissenstraat werden verwijderd. De signalisatie met betrekking tot de fietsenstallingen (verkeersborden D1, E9a en M1) werden verwijderd ter hoogte van de huisnummers 59, 98 en 45. De gele onderbroken strepen ter hoogte van de huisnummers 59-61 worden verwijderd. Alle belijning van de parkeervakken tussen het kruispunt met de Clarissenstraat en het kruispunt met de Krevelstraat werden verwijderd, behalve aan de voorbehouden parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 84-92 en huisnummers 136-142 werden nog individuele parkeervakken aangeduid. De verhoogde inrichting ter hoogte van de huisnummers 16-20 werd verwijderd en vervangen door een bypass voor fietsers. Deze bypass voor fietsers werd aan beide zijden aangeduid met verkeersborden D7 en met voorrangssignalisatie (verkeersborden B1 en haaietanden).
  • Bij collegebesluit van 1 juli 2021 werden de signalisatieborden bij de fietsenstalling geregulariseerd.
  • Bij collegebesluit van 23 januari 2020 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verduidelijken van de signalisatie van de bestaande parkeerplaats voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 142.
  • Bij collegebesluit van 29 augustus 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 82-94.
  • Bij collegebesluit van 16 augustus 2018 werden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ingericht, waarvan één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen, ter hoogte van huisnummer 140 en huisnummer 142.
  • Bij collegebesluit van 9 april 2018 werd de doorsteek tussen de Clarissenstraat en de Brusselsepoortstraat toegankelijk gemaakt voor fietsers en bromfietsers klasse A. Het vervangen van het verkeersbord D3 door een verkeersbord C31 met onderborden ondersteunt deze maatregel.
  • Bij collegebesluit van 15 september 2016 werden de bestaande bewonersplaatsen geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Sint-Lievenspoortstraat, goedgekeurd in zitting van 1 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Sint-Lievenspoortstraat.