Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
VLAREM II, artikel 5.32.2.2bis en hoofdstuk 6.7 (artikels 6.7.1 tot en met 6.7.4)
Het college van burgemeester en schepenen geeft toelating om af te wijken van de geluidsniveaus vastgelegd in hoofdstuk 6.7 van Vlarem II en legt voorwaarden op.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
Earlybird Vzw vzw heeft een aanvraag ingediend bij het college van burgemeester en schepenen op 20 maart 2024 om een afwijking te krijgen van de geldende geluidsniveaus voor de organisatie van geluidsuitzendingen.
Volgende wordt aangevraagd:
• Onderwerp: Op 31 mei, 28 juni en 6 september (Apero Velcro) op de arsenaalsite Brusselsesteenweg 602 te 9050 Gentbrugge
• Locatie: Brusselsesteenweg 602,9050 Gent (buiten op privé domein)
• Verwacht aantal bezoekers: 1500
Datum aanvang | Uur aanvang | Datum einde | Uur einde | Max. dB(A) LAeq,15min |
31/05/2024 28/06/2024 06/09/2024 | 19:00 19:00 19:00 | 01/06/2024 29/06/2024 07/09/2024 | 1:00 1:00 1:00 | 95 95 95 |
BEOORDELING
Volgend voorwaardelijk gunstig advies werd uitgebracht door de Dienst Milieu en Klimaat op 4 april 2024.
EVALUATIE VAN DE AANVRAAG
Algemene krijtlijnen
In de stedelijke Beleidsnota Lucht en Geluid 2020-2025 van de Stad Gent (gemeenteraadsbeslissing dd. 19 oktober 2020) werden een aantal krijtlijnen uitgezet m.b.t. evenementenbeleid.
Volgende elementen zijn van belang voor evenementen in openlucht:
1. Het aantal bezoekers op een piekmoment: hoe groter het bezoekersaantal, hoe hoger het toegekende maximaal geluidsniveau. Men maakt onderscheid tussen kleinschalig, midschalig en grootschalige evenementen.
2. Tijdstip van het evenement: tijdens de week moet de muziek vroeger stoppen dan in het weekend. Een weekend-avond wordt hierbij gedefinieerd als een avond die voorafgaat aan een zaterdag, zondag of een officiële feestdag.
Het geluidsdrukniveau wordt uitgedrukt met behulp van de parameters, vastgelegd in Vlarem II: er wordt een gemiddelde norm over 15 minuten (LAeq,15 min) en een toetsingsnorm (LA,slow,max) vastgelegd. Als voldaan is aan de toetsingsnorm, wordt geacht voldaan te zijn aan de gemiddelde norm.
Voor een middelgroot evenement geldt:
| Maximale venstertijden | Toegestaan geluidsdrukniveau | |
| U | dB(A) - LAeq,15 min ‘energetisch gemiddelde’ | dB(A) - LA,slow, max ‘piekniveau’ |
Weekend-avond | Tot 1:00 | 90 | 97 |
| 1:00 - 2:00 | 85 | 92 |
Week-avond | Tot 23:00 | 90 | 97 |
| 23:00 - 0:00 | 85 | 92 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
Hinder maatregelen
Voor verschillende organisaties van Apero Velcro in 2024 op de Arsenaalsite werden aanvragen voor afwijkingen op de standaard geluidsnormen voor niet-ingedeelde inrichtingen ingediend. Er wordt aangegeven dat het gaat over DJ sets van 19u tot 01u in een gebouw op deze site. De loods die op het meegeleverde plan wordt aangegeven (gekend als de houtloods/loods 13) bevindt zich aan de noordoostelijke rand van de site, in de nabijheid van de Jules de Saint-Genoisstraat en de Brusselsesteenweg (en langs de noord-, oost- en zuidkant omgeving door zeer dichte bewoning). Deze loods beschikt over geen enkele afscherming voor het geluid (het gebouw heeft enkel een dak), luide elektronisch versterkte muziek en zeker basgeluiden zullen zich bijgevolg verspreiden over de buurten omheen de evenementenlocatie. Dit kon reeds worden vastgesteld bij controles tijdens een eerder evenement op deze locatie.
Bovendien geldt er op het moment van de aanvraag nog een verbod tot het betreden van een deel van de site en de daarop gelegen gebouwen. Op de nog niet vrijgegeven delen van het terrein kunnen er geen activiteiten of evenementen doorgaan.
Uit een analyse van klachten van muziekgeluid blijkt dat basgeluiden vaak als hinderlijk worden ervaren. Daarom wordt een extra geluidsnorm opgelegd die de basgeluiden aan banden legt. Deze extra geluidsnorm wordt uitgedrukt als LCeq,15 minuten. Met deze gemiddelde norm correspondeert ook een toetsingsnorm (LC,slow,max). Deze geluidsnorm in dB(C) ligt maximum 13 dB hoger dan de geluidsnorm in dB(A).
Men dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en straten wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen).
VOORWAARDEN
Rekening houdend met de algemene krijtlijnen èn het voorwerp van de aanvraag worden voorwaarden opgelegd qua einduur en geluidsniveau.
Het toegelaten geluidsdrukniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
Vrijdag 31 mei 2024
Vrijdag 28 juni 2024
Vrijdag 6 september 2024 | 19:00 | 1:00 | 90 | 97 | 103 | 110 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
Er is geen mixtafel aangeduid op de plannen, de geluidsdrukniveaus gelden in het midden van de publieksruimte in de desbetreffende hal.
De organisator moet de buurtbewoners per brief op de hoogte brengen van de geplande activiteit. In de brief moet de organisator een telefoonnummer vermelden waarop de buurtbewoners bij overlast tijdens de activiteit contact kunnen opnemen. De organisator moet dit telefoonnummer ook vooraf doorgeven aan de politie. De brief moet, minstens twee werkdagen vóór de aanvang van het evenement, bezorgd worden aan dienst Toezicht van Stad Gent (toezicht@stad.gent).
De organisator moet zelf, gedurende de volledige periode van de activiteit, minstens de toetsingsnorm (in dB(A) én dB(C)) controleren.
De organisator moet de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld informeren over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daartoe wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq,15min én LCeq,15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
OPMERKINGEN
Op de nog niet vrijgegeven delen van het terrein kunnen er geen activiteiten of evenementen doorgaan.
Op de site zijn een groot aantal asbesthoudende toepassingen aanwezig, dit is bijvoorbeeld het geval voor het dak van de overdekte houtopslag. Bij de inrichting van de evenementenlocatie mogen er geen constructies worden bevestigd aan asbesthoudende dak- en gevelbekleding of bedekking. Het is tevens verboden om dak- en gevelbekleding van asbestcement te reinigen of te ontmossen (een asbestinventaris is beschikbaar bij de eigenaar van het terrein en dient te worden overgemaakt aan de gebruikers).
Het college van burgemeester en schepenen moet over de ingediende afwijkingsaanvraag conform hoofdstuk 6.7 van VLAREM II een beslissing nemen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt het advies van de Dienst Milieu en Klimaat en neemt het tot haar eigen motivatie.
De afwijking wordt voorwaardelijk toegestaan.
Beroepsmogelijkheden
Ter voldoening aan artikel 19, tweede lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973, wordt hierbij gewezen op de mogelijkheid een vordering tot nietigverklaring en/of tot schorsing (artikel 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State) in te stellen, tegen de beslissing die u heden wordt betekend.
De vormvoorschriften en termijn na te leven bij het indienen van een beroep tot nietigverklaring worden bepaald in Titel I, Hoofdstuk I, Sectie I en II van het meermaals gewijzigd besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling administratie van de Raad van State (ook wel procedurereglement genaamd).
De procedurevoorschriften die bij het indienen van een schorsingsberoep moeten worden nageleefd worden bepaald in artikel 17, § 3 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en in artikel 8 van het koninklijk besluit van 5 december 1991 tot bepaling van de rechtspleging in kort geding voor de Raad van State.
Beroepen tot nietigverklaring (en eventueel schorsing) moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid worden ingesteld binnen de zestig dagen nadat de beslissingen, reglementen of besluiten werden bekendgemaakt of betekend (artikel 4 procedurereglement - artikel 17, § 3, eerste lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).
De termijn gaat in daags na de betekening van de beslissing. De vervaldag wordt in de termijn gerekend. Is die dag echter een zaterdag, zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag (artikel 88 procedurereglement).
Het verzoekschrift moet bij een ter post aangetekende brief aan de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, worden gestuurd (artikel 84 procedurereglement) en op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie aan het Stadsbestuur van Gent, Botermarkt 1, 9000 Gent, (artikel 3 ter procedurereglement).
Het verzoekschrift moet gedagtekend en ondertekend worden, hetzij door de partij zelf, hetzij door een op de tabel van de Orde ingeschreven advocaat, alsmede door personen die in één van de lidstaten van de Europese Gemeenschappen gevestigd zijn en er tenminste sedert drie jaar gerechtigd zijn om het beroep van advocaat uit te oefenen (artikel 1 procedurereglement - artikel 19, derde lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).
Het verzoekschrift omvat het volgende (artikel 2 en 3 procedurereglement - artikel 8 koninklijk besluit van 5 december 1991) :
*het verzoekschrift moet de Raad van State inlichten nopens de identiteit (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel van de verzoekende en van de verwerende partij;
*op straffe van niet-ontvankelijkheid moet het voorwerp van het beroep nauwkeurig worden aangegeven en moeten de feiten en middelen waarop het beroep berust worden uiteengezet;
*de verzoekende partij voegt bij haar verzoekschrift een afschrift van de bestreden beslissing.
Bij ieder verzoekschrift moeten drie afschriften worden gevoegd die door de ondertekende voor eensluidend zijn gewaarmerkt. Dit aantal wordt met zoveel exemplaren vermeerderd als er bij de zaak betrokken tegenpartijen zijn (artikel 85 procedurereglement).
Mededeling
De privacywet van 8 december 1992 voorziet het recht van toegang en verbetering van de opgenomen persoonsgegevens, evenals het consultatierecht van het register bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Het college van burgemeester en schepenen verleent onder voorwaarden de toelating voor de afwijking van de geluidsnormen aan Earlybird Vzw vzw Op 31 mei, 28 juni en 6 september (Apero Velcro) op de arsenaalsite Brusselsesteenweg 602 te 9050 Gentbrugge.
Het college van burgemeester en schepenen legt volgende toelatingsvoorwaarden op:
1. Het toegelaten geluidsniveau bedraagt:
Datum | Start uur | Eind uur | dB(A) | dB(A) | dB(C) | dB(C) |
Vrijdag 31 mei 2024
Vrijdag 28 juni 2024
Vrijdag 6 september 2024 | 19:00 | 1:00 | 90 | 97 | 103 | 110 |
Als het 'piekniveau' niet overschreden wordt, wordt geacht voldaan te zijn aan 'het energetisch gemiddeld geluidsniveau over 15 minuten'.
2. De geluidsniveaus gelden ter hoogte vanhet midden van de publieksruimte in de desbetreffende hal.
3. De organisator moet de buurtbewoners per brief op de hoogte brengen van de geplande activiteit. De organisator vermeldt in deze brief een telefoonnummer waarop de buurtbewoners bij overlast tijdens de activiteit contact kunnen opnemen. De organisator geeft dit telefoonnummer ook vooraf door aan de politie. De brief moet, minstens twee werkdagen vóór de aanvang van het evenement, bezorgd worden aan Dienst Toezicht van Stad Gent (toezicht@stad.gent).
4. De organisator moet zelf het toegelaten geluidsdrukniveau (in dB(A) én dB(C)) op zijn terrein controleren met een sonometer.
5. De organisator moet de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld informeren over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daartoe wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq,15min én LCeq,15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
6. De organisator dient ervoor te zorgen dat het geluid niet naar de omliggende woningen en straten wordt gericht (bijvoorbeeld door een aangepaste opstelling van de geluidsbronnen).
Opmerkingen
De politie behoudt haar bevoegdheid om op te treden bij overmatige hinder.
Op de nog niet vrijgegeven delen van het terrein kunnen er geen activiteiten of evenementen doorgaan.
Op de site zijn een groot aantal asbesthoudende toepassingen aanwezig, dit is bijvoorbeeld het geval voor het dak van de overdekte houtopslag. Bij de inrichting van de evenementenlocatie mogen er geen constructies worden bevestigd aan asbesthoudende dak- en gevelbekleding of bedekking. Het is tevens verboden om dak- en gevelbekleding van asbestcement te reinigen of te ontmossen (een asbestinventaris is beschikbaar bij de eigenaar van het terrein en dient te worden overgemaakt aan de gebruikers).