Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.
Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.
WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?
AGARIS BELGIUM NV met als contactadres Scheepzatestraat 50, 9000 Gent heeft een aanvraag (OMV_2023114378) ingediend bij de deputatie op 8 september 2023.
De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit handelt over:
• Onderwerp: het veranderen van een turfbedrijf (IIOA en SH) + bijstelling van de bijzondere milieuvoorwaarden
• Adres: Scheepzatestraat 50, 9000 Gent
• Kadastrale gegevens: afdeling 12 sectie P nrs. 238G, sectie Q nrs. 223X en 223Y
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 29 november 2023.
De deputatie heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 29 november 2023.
De aanvraag volgde de gewone procedure.
Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 4 april 2024.
OMSCHRIJVING AANVRAAG
1. BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT
De aanvraag betreft een gecombineerde omgevingsvergunningsaanvraag met stedenbouwkundige handelingen en een ingedeelde inrichting of activiteit
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag situeert zich op een terrein langs de Scheepzatestraat in de haven van Gent. De omgeving wordt gekenmerkt door haven gebonden industriële bedrijvigheid. Op het betreffende terrein is een turfbedrijf actief, het bedrijf beschikt over een aantal grote loodsen met links en rechts daarvan verhardingen voor open opslag.
In 2021 werd een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een nieuwe loods, een luifel, verhardingen voor open opslag, bureelcontainers en een fietsenstalling. De fietsenstalling en de loods werden tot op heden niet uitgevoerd. De grote loods zal niet gebouwd worden.
De fietsenstalling wordt op een andere plaats gebouwd, zodat er een grotere maaiveldparking kan aangelegd worden met plaats voor 62 autoparkeerplaatsen. De fietsenstalling heeft een oppervlakte van ca. 50 m² en biedt ruimte voor 22 gewone fietsparkeerplaatsen en 3 plaatsen voor buitenmaatse fietsen. De gevels worden afgewerkt met gegalvaniseerde golfplaten.
Daarnaast worden ook nog volgende weren aangevraagd:
- Het bouwen van een waterzuiveringsinstallatie
- De herinrichting van de inritten en de parkeerzone: de in- en uitrit komen ter hoogte van de huidige uitrit, het aantal parkeerplaatsen stijgt van 56 naar 62
- Regularisatie van een halfopen luifel voor de opslag van zoden: de luifel heeft een oppervlakte van 465 m². De wanden bestaan 3,7 m hoge betonblokken met een dak van doorzichtige PE-folie op een staalstructuur
Beschrijving van de aangevraagde inrichtingen of activiteiten
Het betreft het veranderen (door uitbreiding) van een turfbedrijf.
Agaris Belgium nv produceert groeimedia (potgrond, substraten, turf, …) en bodemverbeteraars (o.a. compost). Hiertoe worden de volgende grondstoffen aangewend: verschillende turfsoorten, leem, geëxpandeerde klei, lava, gecomposteerde boomschors, zand, perliet, kokosvezel, groencompost en meststoffen.
Potgrond en bodemverbeteraars worden aangemaakt door combinaties van grondstoffen waaraan meststoffen worden toegevoegd. Deze mengsels worden geproduceerd in automatische menginstallaties ofwel met de laadschop. De belangrijkste grondstof in het productieproces is turf.
De afgewerkte producten worden verpakt in zakken of big bags en opgeslagen op het terrein. Er is ook mogelijkheid tot afname in bulk.
Tevens zijn er ook nog handelsgoederen die enkel worden aangekocht en zonder enige bewerking worden verkocht (o.a. bodembedekkers zoals boomschors, kokosvezel).
Naast de productie van deze organische producten verpakt en verkoopt Agaris Belgium nv ook houtpellets, brandhout en houtbriketten.
Daarnaast produceert en verpakt het bedrijf ook een beperkte hoeveelheid dierenvoeding, meer bepaald biggenturf.
Tijdens het hoogseizoen (januari t.e.m. juni) wort er van maandag tot en met donderdag gewerkt van 5 uur tot 23 uur. Vrijdag wordt er gewerkt tot 21 uur en op zaterdag en feestdagen van 5 uur tot 17 uur. Tijdens het laagseizoen (juli t.e.m. december) wordt er gewerkt op maandag tot en met vrijdag van 6 uur tot 22 uur.
Er worden maximaal 71 werknemers tewerkgesteld op de site.
Voorliggende aanvraag betreft de uitbreiding met een definitieve waterzuivering ter behandeling van verontreinigd hemelwater afkomstig van de buitenopslag veen/turf om conform te kunnen lozen op oppervlaktewater. Voor de werking van de fysico-chemische waterzuivering wordt eveneens een beperkte hoeveelheid chemicaliën (2 x 1.000 l ijzertrichloride 40% en 2 x 1.000 l natriumhydroxide 29%) aangevraagd in cubicontainers.
De waterzuivering komt op de plaats van loods 3 zoals vergund in de vergunning OMV_2021077305 van 21 oktober 2021 die niet meer wordt gerealiseerd omwille van budgettaire redenen.
Door de installatie van een definitieve waterzuivering wordt eveneens een bijstelling van de bijzondere voorwaarde aangevraagd zodat de buitenopslag van veen/turf mogelijk is.
Met voorliggende aanvraag worden tevens de volgende uitbreidingen aangevraagd:
- Een extra airco van 5 kW in het kantoorgebouw (rubriek 16.3.2°b)
- Een extra koelcontainer van 11 kW voor de opslag van de bestaande huidige chemicaliën in het labo (rubriek 16.3.2°b)
- Een wasplaats voor heftrucks en wielladers op de plaats van de bestaande tankpiste (rubriek 15.4.1°)
- Uitbreiding lozen bedrijfsafvalwater afkomstig van de wasplaats met 0,2 m³/uur – 0,4 m³/dag en 40 m³/jaar (rubriek 3.4.2)
De overige machines/opslag zijn reeds vergund in de omgevingsvergunning OMV_2021077305 dd. 21/10/2021.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid |
3.4.2° | lozen, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, van bedrijfsafvalwater dat al dan niet één of meer gevaarlijke stoffen (lijst 2C, VLAREM I) bevat in concentraties hoger dan het indelingscriterium (meer dan 2 m³/u tot en met 100 m³/u) | Uitbreiden met een wasplaats op de tankpiste via KWS-afscheider in oppervlaktewater. | klasse 2 | Verandering | 0,2 m³/uur |
3.6.3.2° | afvalwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van het lozen van effluentwater voor de behandeling van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in hogere concentraties dan de indelingscriteria andere dan rubriek 3.6.5 (meer dan 5 m³/u tot en met 50 m³/u) | Het lozen van 10 m³/uur verontreinigd hemelwater van de buitenopslag via een definitieve waterzuivering op oppervlaktewater. | klasse 2 | Nieuw | 10 m³/uur |
15.4.1° | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, volledig gelegen in industriegebied | Uitbreiden met een wasplaats | klasse 3 | Nieuw | 2 voertuigen/dag |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioningsinstallaties (meer dan 200 kW) | Netto uitbreiding met koelinstallatie en airco-installatie | klasse 2 | Verandering | 16 kW |
17.3.4.2°a) | bijtende vloeistoffen en vaste stoffen, opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 100 ton, als de inrichting volledig is gelegen in industriegebied | Netto uitbreiding met de opslag van bijtende stoffen | klasse 2 | Verandering | 7,16 ton |
17.3.6.2°a) | schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 100 ton als de inrichting volledig is gelegen in industriegebied | Netto uitbreiding van de opslag van schadelijke stoffen | klasse 2 | Verandering | 2,9 ton |
Volgende rubrieken zijn ongewijzigd:
3.6.1. | Het lozen van 710 m³/jaar huishoudelijk afvalwater in oppervlaktewater. | 710 m³/jaar
5.3.1°b) | De opslag van maximaal 1,10 ton biociden | 1,1 ton
6.4.1° | De opslag van maximaal 4.000 liter brandbare vloeistoffen. | 4000 liter
6.5.1° | 2 verdeelslangen. | 2 verdeelslang
12.2.2° | Een transformator met een nominaal vermogen van maximaal 1.600 kVA. | 1600 kVA
15.1.2° | Het stallen van maximaal 26 voertuigen. | 26 voertuigen
17.1.2.1.2° | De opslag van maximaal 1.360 liter gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten. | 1360 liter
17.3.2.1.1.2° | De opslag van 2,4 ton (3.000 liter) stookolie en 24 ton (30.000 l) gasolie/diesel, met een totale opslag van maximaal 26,4 ton. | 26,4 ton
17.3.8.2° | De opslag van maximaal 30 ton stoffen die gevaarlijk zijn voor het aquatisch milieu, gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS09. | 30 ton
17.4. | De opslag van 970 kg gevaarlijke stoffen in kleine verpakkingen van maximaal 30 kg of liter. | 970 kg
19.3.1°a) | Meerdere inrichtingen voor het vervaardigen van houtpellets met een geïnstalleerde totale drijfkracht van maximaal 104,9 kW. | 104,9 kW
19.6.1°b) | De opslag van houten paletten in open lucht met een totale opslagcapaciteit van maximaal 300 m³. | 300 m³
19.6.1°c) | De opslag van hout, houtpellets, boomschors en kokosvezel in verschillende loodsen met een totale opslagcapaciteit van maximaal 22.310 m³. | 22310 m³
23.3.2°c) | De opslag van maximaal 400 ton verpakkingsmateriaal in kunststof in een lokaal. | 400 ton
24.4. | Eén kwaliteitslaboratorium. | 1 laboratorium
28.1.f)1° | De opslag van maximaal 80 ton kunstmest. | 80 ton
28.2.a)2° | De opslag van maximaal 90 m³ paardenmest. | 90 m³
28.4.c)1° | De opslag van maximaal 3.500 m³ compost. | 3500 m³
29.5.2.1°a) | Verschillende metaalbewerkingsmachines met een totale drijfkracht van maximaal 10 kW. | 10 kW
30.1.1°c) | Verschillende machines voor het behandelen van minerale producten met een totaal vermogen van maximaal 1.514 kW. | 1514 kW
30.10.2° | De opslag van potgrond, turf, compost, e.a. minerale stoffen op een oppervlakte van 10 ha 39 a 04 ca | 10,39 ha
45.13.d)1°a) | Een inrichting voor het vervaardigen van diervoeder met een geïnstalleerde totale drijfkracht van maximaal 194 kW. | 194 kW
Volgende rubrieken zijn niet meer van toepassing:
12.3.2° | Batterijladers met een totaal vermogen van maximaal 52,4 kW. | 52,4 Kw
Volgende bijstelling van de bijzondere voorwaarden wordt aangevraagd:
Omschrijving:
Er wordt een bijstelling aangevraagd voor een bijzondere voorwaarde:
33. Stof
a) Alle stuifgevoelige stoffen dienen binnen te worden opgeslagen, alsook de bewerking ervan gebeurt binnen
c) Enkel inerte daktuinsubstraten en/of verpakte grondstoffen worden buiten opgeslagen;
d) Het transport van stuifgevoelige stoffen (turf, veen) van het water naar het terrein van het bedrijf vindt afgesloten plaats.
Motivatie:
Door de ingebruikname van een waterzuiveringsinstallatie kan het potentieel verontreinigd hemelwater afkomstig van de buitenopslag van stuifgevoelige stoffen (turf, veen) na behandeling alsnog geloosd worden op oppervlaktewater waarbij de lozingsnormen voor oppervlaktewater worden gerespecteerd en waarbij de watertoets aantoont dat de impact aanvaardbaar is.
Om stofvorming van de buitensopslag te vermijden naar de omgeving toe is reeds voldoende besproeiing voorzien.
Voorstel:
De stuifgevoelige producten (turf, veen) mogen buiten opgeslagen worden op de plaats die aangesloten is op de waterzuiveringsinstallatie. Er dient voldoende besproeid te worden opdat er geen stofvorming naar de omgeving toe kan voorkomen.
2. HISTORIEK
Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:
Omgevingsvergunningen
- Op 21/10/2021 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het verder exploiteren en het veranderen van een turfbedrijf (OMV_2021077305).
Milieuvergunningen
- Op 07/09/2006 werd door de deputatie een vergunning afgeleverd voor overname van een potgrondbedrijf. (9615/E/2)
- Op 13/03/2008 werd door de deputatie een vergunning afgeleverd voor het veranderen door (uitbreiding, wijziging en toevoeging van perceel 223/y) van een potgrondbedrijf. (9615/E/3)
- Op 28/01/2016 werd door de deputatie een vergunning afgeleverd voor een mededeling van een kleine verandering voor het veranderen van een turffabriek. (9615/E/4)
3. WIJZIGINGSAANVRAAG
Op 5 maart 2024 werd een wijzigingsverzoek ingediend. Op 15 maart 2024 werd dit wijzigingsverzoek aanvaard en er werd beslist dat er een nieuw openbaar onderzoek gevoerd moest worden. De uiterste beslissingsdatum werd hierdoor verlengd met 60 dagen.
BEOORDELING AANVRAAG
4. EXTERNE ADVIEZEN
Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.
- Geen advies van stedenbouwkundig advies afgeleverd op 18 maart 2024:
Er wordt geen advies uitgebracht.
- Voorwaardelijk gunstig advies van VMM (M) Advies Vergunning Afvalwater en Lucht (milieu) afgeleverd op 21 maart 2024:
VMM-Adviseren Afvalwater advies 'Agaris Belgium 50585' in bijlage.
- Gunstig advies van Brandweerzone Centrum afgeleverd op 20 maart 2024:
Gunstig
ps: deze vervangt het vorige
- Geen advies van stedenbouwkundig advies afgeleverd op 2 april 2024:
Er wordt geen advies uitgebracht.
- Geen advies van Departement Omgeving - stedenbouwkundig advies afgeleverd op 1 december 2023:
Er wordt geen advies uitgebracht.
- Voorwaardelijk gunstig advies van Fluxys NV afgeleverd op 6 december 2023 onder ref. TPW-OL-2023963970:
- Advies Fluxys
- Gunstig advies van North Sea Port afgeleverd op 18 maart 2024 onder ref. 2023-288:
Wij verwijzen naar uw bovenvermelde adviesvraag via het Omgevingsloket van 15/3/2024 met referentie OMV_2023114378.
De werken vinden plaats op privaat terrein.
De werken kunnen gunstig geadviseerd worden.
- Geen advies van stedenbouwkundig advies afgeleverd op 14 december 2023:
Er wordt geen advies uitgebracht.
- Voorwaardelijk gunstig advies van VMM (M) Advies Vergunning Afvalwater en Lucht (milieu) afgeleverd op 21 maart 2024 onder ref. KAGA/OVA/BG/AC/xtie80582/50585:
In het vorige bericht werd per vergissing het advies opgeladen van 1e aanleg. In bijlage vind je het advies met het wijzigingsverzoek (2de adviesronde).
- Gunstig advies van Brandweerzone Centrum afgeleverd op 11 januari 2024 onder ref. 030415-019/JT/2024:
Besluit: GUNSTIG
5. TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN
5.1. Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg
Het project ligt in gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven volgens het gewestplan 'Gentse en Kanaalzone' (goedgekeurd op 28 oktober 1998).
Dit gebied is uitsluitend bestemd voor zeehaven- en watergebonden bedrijven, distributiebedrijven, logistieke bedrijven en opslag- en overslaginrichtingen evenals toeleveringsbedrijven en synergiebedrijven van de watergebonden bedrijven en de bestaande gevestigde productiebedrijven. In dit gebied worden ook de volgende dienstverlenende bedrijven toegelaten, voor zover zij complementair zijn met de voornoemde bedrijven: bankagentschappen, benzinestations en collectieve restaurants ten behoeve van de in de zone gevestigde bedrijven.
Er wordt een bufferzone aangelegd aan de grens met de omliggende gebieden. In deze bufferzone worden geen handelingen en werken toegelaten die afbreuk doen aan de bufferfunctie, of aan de bestemming en/of de ruimtelijke kwaliteiten van het aangrenzend gebied. Het gebied en de bufferzone die het omvat, kunnen slechts worden gerealiseerd en beheerd door de overheid.
Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening Zeehavengebied Gent - Inrichting R4-oost en R4-west' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 15 juli 2005), maar niet in een gebied waarvoor er stedenbouwkundige voorschriften zijn bepaald.
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften.
5.2. Vergunde verkavelingen
De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
5.3. Verordeningen
Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022, van kracht sinds 21 november 2022.
Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.
Gewestelijke verordening hemelwater
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (zie waterparagraaf).
Gewestelijke verordening toegankelijkheid
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
Gewestelijke verordening voetgangersverkeer
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.
5.4. Uitgeruste weg
Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste havenweg.
6. WATERPARAGRAAF
De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:
De aanvraag betreft:
- Het bouwen van een waterzuivering
- Het herinrichten van de inritten en de parkeerzone voor het kantoorgebouw
- De bouw van een fietsenstalling
- De regularisatie van de luifel voor de opslag van zoden
Het project situeert zich in het stroomgebied van het Groot/zijdok (beheer : North Sea Port ). Het is niet gelegen in effectief of mogelijks overstromingsgebied.
Toetsing aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening (GSV) en het algemeen bouwreglement van de stad Gent (ABR) inzake hemelwater:
Het hemelwater dat op de waterzuivering valt loopt in de groenzone langs de straatkant en ook het stukje asfaltuitbreiding (38 m²) ter hoogte van de in- en uitrit loopt af in het aanpalende groen.
Het hemelwater dat op de fietsenstalling valt loopt af in de groenzone eromheen.
De luifel voor de opslag van zoden valt deels in de zone waar de grote loods voor de opslag van turf voorzien was en deels in de zone die afwatert naar de groenzone langs de straatkant.
De recent uitgevoerde buffer- en infiltratievoorziening ikv OMV_2021077305 dient niet uitgebreid te worden.
7. OPENBAAR ONDERZOEK
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 11 december 2023 tot 9 januari 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Een tweede openbaar onderzoek werd gehouden naar aanleiding van een wijzigingslus van 29 maart 2024 tot 27 april 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
8. OMGEVINGSTOETS
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Voorliggende aanvraag betreft de bouw van een fietsenstalling, een waterzuiveringsinstallatie en een luifel voor opslag en het herschikken van de parking. Een recent vergunde loods wordt niet uitgevoerd.
De gewenste constructies worden opgericht op een terrein dat op vandaag quasi volledig verhard is. De aangevraagde werken zijn eerder kleinschalig in deze industriële omgeving. De afmetingen en materialisatie van de bebouwing is dan ook inpasbaar in dit havenlandschap.
Mobiliteit
Het gaat ook over het herinrichten van de parkeerzone personenwagens voor het kantoorgebouw en het bouwen van een fietsenstalling om tegemoet te komen aan de voorwaarden uit het advies van het Mobiliteitsbedrijf op 18/12/2023.
Daarnaast gaat het ook over het herinrichten van de inritten. In de nota wordt aangegeven dat de in-en uitrit zullen komen ter hoogte van de huidige uitrit (ten noorden van het bestaande bureelgebouw). De huidige inrijpoort zal dus niet meer gebruikt worden. Langs die kant zal nu enkel een toegang van 6m breed worden voorzien om zo de autoparking en de fietsenstalling te bereiken. Op die manier wordt het logistiek verkeer gescheiden van het fietsverkeer en het personenwagenverkeer.
Parkeren
Om de aanvraag te toetsen aan de goede ruimtelijke ordening, bekijken we de voorgestelde parkeeroplossingen. We houden daarbij rekening met bovenstaand bereikbaarheidsprofiel en met de stedelijke parkeerrichtlijnen. Deze richtlijnen werden opgesteld om de leefbaarheid en kwaliteit van het stedelijk gebied te bewaren door onnodig autogebruik te vermijden, fietsgebruik te stimuleren, en parkeeroverlast op openbaar domein te vermijden. De fiets- en autoparkeereis wordt volgens deze parkeerrichtlijnen aan de hand van drie objectieve criteria berekend.
Aangezien het in deze aanvraag gaat om functies (bouwen van waterzuivering en luifel over bestaande opslag van grondstoffen) die niet gepaard gaat met extra mobiliteit van medewerkers of goederen, hoeven er voor deze functies geen extra fiets- of autoparkeerplaatsen voorzien te worden.
In kader van de opvolging van de voorwaarden uit het advies van het Mobiliteitsbedrijf uit de vorige vergunning worden er wel (extra) fiets- en autoparkeerplaatsen voorzien:
Fiets:
Er wordt een nieuwe fietsenstalling van 25 fietsparkeerplaatsen voorzien. Er wordt hierbij voldaan aan de opgelegde voorwaarden uit het vorig advies:
* Het toegangspad tot de fietsenstalling is een rood geschilderde strook met aan de fietsenstalling een waterdoorlatende verharding
* Het gangpad in de fietsenstalling is voldoende breed (2m)
* Er wordt plaats voorzien voor minstens 10 % buitenmaatse fietsen (3 fietsen) die onder een hoek van 45° worden gestald. De 22 andere fietsen worden hoog-laag gestald met een tussenafstand van 45cm
Auto:
* De autoparking wordt uitgebreid met 6 autoparkeerplaatsen zoals gevraagd in het advies van het Mobiliteitsbedrijf op OMV 2021077305. Hierdoor zijn er nu in totaal 62 autoparkeerplaatsen.
* Het is positief dat de autoparkeerplaatsen niet meer zo dicht bij de rijbaan worden voorzien en volledig afgesloten wordt door een haag.
* De inrichting van de autoparkeerplaatsen is conform.
Vracht/logistiek:
* In het vorig advies van het Mobiliteitsbedrijf op OMV 2021077305 werd aangegeven dat er zowel in de huidige als in de toekomstige situatie een 130-tal vrachtwagens per dag naar de site komen.
* Gezien de verandering van 1 inrit en 1 uitrit naar 1 gezamenlijke in-en uitrit vragen we aandacht dat alle circulatie en manoeuvreren zeker op eigen terrein gebeurt zodat het openbaar domein hier niet door gehinderd wordt.
* In het vorig advies van het Mobiliteitsbedrijf op OMV 2021077305 werd aangegeven dat er onvoldoende wachtruimte zou zijn voor aankomende vrachtwagens waardoor zij soms dubbel geparkeerd staan in de Scheepzatestraat. De bouwheer kon een bijkomende strook langs de straatkant huren op lange termijn van North Sea Port, waardoor vrachtwagens niet meer op de openbare weg moeten aanschuiven.
Om deze wachtzone te realiseren werd de parking voor personenwagens anders ingericht en de fietsenstalling achter het bureelgebouw gebracht.
Milieuhygiënische en veiligheidsaspecten
Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.
CONCLUSIE
De gevraagde omgevingsvergunning is mits voorwaarden stedenbouwkundig en planologisch verenigbaar met de onmiddellijke omgeving, bijgevolg is het verslag voorwaardelijk gunstig.
Er wordt geen advies gegeven over de milieuhygiënische en veiligheidsaspecten van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen.
De aanvraag wordt beslist door de deputatie (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014).
WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?
Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen bij de deputatie over omgevingsvergunningsaanvragen die door de deputatie worden behandeld (klasse 1 inrichtingen en/of provinciale projecten).
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het veranderen van een turfbedrijf (IIOA en SH) + bijstelling van de bijzondere milieuvoorwaarden van AGARIS BELGIUM nv, gelegen te Scheepzatestraat 50, 9000 Gent.
Verzoekt de deputatie om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:
Extern advies
De voorwaarden uit het advies van Fluxys NV, afgeleverd op 6 december 2023 met kenmerk TPW-OL-2023963970, moeten strikt nageleefd worden.
De voorwaarden uit het advies van de VMM, afgeleverd op 21/03/2024 met kenmerk KAGA/OVA/BG/AC/xtie80582/50585, moeten strikt nageleefd worden.
Mobiliteit
De volledige parkeerbehoefte van het project moet op het eigen terrein worden opgevangen. Het openbaar domein mag op geen enkele manier hierdoor hinder ondervinden.
Er worden geen aandachtspunten meegegeven.