Terug
Gepubliceerd op 12/04/2024

2024_CBS_03637 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningsdonkstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 11/04/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 11/04/2024 - 09:23
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sami Souguir, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_03637 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningsdonkstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling 2024_CBS_03637 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Koningsdonkstraat - nieuwe parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 62 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Bij collegebesluit van 14 maart 2024 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van huisnummer 86 wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.

Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werd een actieplan gekaderd dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes.
De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.

Daarnaast worden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

Bij collegebesluit van 15 april 2021 werden als nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het omdraaien van het parkeerverbod, aangeduid met de verkeersborden E1 dat opgesteld staat van huisnummer 32 tot huisnummer 50, in de andere rijrichting. Het straatsegment gelegen tussen huisnummer 32 en huisnummer 50 kent tweerichtingsverkeer. Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen de verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst. Ten tweede wordt het beginbord E1 opgeschoven van huisnummer 32 naar huisnummer 36, omdat het beginbord niet zichtbaar is voor verkeer komende vanuit de zijstraat (ook Koningsdonkstraat). Ten derde worden er gele onderbroken strepen voorzien ter hoogte van huisnummer 34-36 om de zone die niet opgevangen kan worden door het verkeerbord E1 te voorzien van een parkeerverbod. Ten vierde wordt het eindbord C1 (eenrichtingsverkeer) verwijderd, omdat er geen verkeersbord C1 meer mag geplaatst worden op het einde van het wegvak of weggedeelte met verboden richting.

Bij collegebesluit van 18 februari 2021 werd de voorrang opgeheven ten aanzien van de woonerven in de Koningsdonkstraat, ingevolge de invoering van zone 30 in Gentbrugge-zuid. Het betreft woonerven ter hoogte van nrs 75-89 en nrs 91-107. Voor woonerven die zich binnen de zone 30 bevinden is het uitgangspunt dat deze worden opgenomen in de voorrang van rechtsregeling.

Bij collegebesluit van 27 februari 2020 werd de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 32 goedgekeurd, vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Bij collegebesluit van 20 juni 2019 werd de signalisatie aangepast in het kader van een heraanleg.

Bij collegebesluit van 23 november 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en en er werden twee nieuwe maatregelen ingevoerd, met name het voorzien van een parkeerhaak en het voorzien van een gele onderbroken streep ter hoogte van huisnummer 16 om de toegang tot de inrij van de eigendom te vrijwaren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Koningsdonkstraat, goedgekeurd in zitting van 14 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Koningsdonkstraat.