Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_05529 - Retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren - Wijziging - delegatie bevoegdheid wijzigingen aan de bijlagen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/05/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 30/05/2024 - 09:30
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Astrid De Bruycker, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05529 - Retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren - Wijziging - delegatie bevoegdheid wijzigingen aan de bijlagen - Goedkeuring 2024_CBS_05529 - Retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren - Wijziging - delegatie bevoegdheid wijzigingen aan de bijlagen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 3.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In zitting van 24 november 2014 keurde de gemeenteraad het Parkeerplan Gent 2020 goed. Het Parkeerplan resulteerde o.a. in de goedkeuring van een retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren dat sedertdien meerdere keren gewijzigd werd.
In zitting van 23 oktober 2023 keurde de gemeenteraad het nieuw retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren goed ter vervanging van het oorspronkelijke en veelvuldig gewijzigde reglement. Op 22 april 2024 en 27 mei 2024 keurde de gemeenteraad de wijzigingen aan de bijlagen bij het retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren goed.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Jaarlijks publiceert de Gentse Ombudsdienst een jaarverslag en formuleert daarin ook aanbevelingen naar de diensten toe.

Eén van de aanbevelingen uit het Jaarverslag 2023 is: "Verfijn het retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren zodat een annulatiebeleid zo overbodig mogelijk wordt en hou hierbij ook rekening met de proportionaliteit van de retributie."

Aanleiding voor deze aanbeveling was een tweedelijnsklacht van een burger die de proportionaliteit van de retributie(s) voor parkeerplaatsen voorbehouden voor bewoners hekelt. Theoretisch is het immers mogelijk om de 3 uur een retributie te krijgen wanneer men zonder bewonersvergunning parkeert op een parkeerplaats voorbehouden voor bewoners waardoor een bestuurder (theoretisch) uiteindelijk tot een totaal bedrag  van 640 euro aan retributies in 24 uren tijd kan oplopen.

Een retributie is een vergoeding voor een prestatie of dienst die een lokale overheid levert. Een overheid kan een retributie niet inzetten als een boete of sanctie.

Vermits het statuut van de parkeerplaatsen voorbehouden voor bewoners 24/24-7/7 geldt, kan er in het geval van meervoudige retributies sprake zijn van een overdreven vergoeding die niet  in verhouding staat tot de geleverde dienst.
Het Mobiliteitsbedrijf neemt de aanbeveling van de Ombudsdienst ter harte en stelt een aanpassing voor van de modaliteiten van de forfaitaire retributie op parkeerplaatsen voorbehouden voor houders van een gemeentelijke parkeerkaart. De wijziging impliceert een uitbreiding van het parkeerrecht van de forfaitaire retributie naar 12 uren.

Er wordt ook een aanpassing voorgesteld van het parkeerrecht van de forfaitaire retributie in de oranje en gele tariefzone naar 5 uren en in de groene tariefzone naar 10 uren zodat de proportionaliteit van deze vergoeding ten opzichte van het standaardtarief logischer is. Ook voor de blauwe zones wordt een aanpassing van het parkeerrecht van de forfaitaire retributie naar 10 uren voorgesteld.
In artikel 4, 8, 9, 11 en 13 wordt de tekst 'en tot uiterlijk einde van de kalenderdag waarop de retributie werd uitgeschreven' geschrapt omdat de omschrijving 'ononderbroken uren' voldoende is.

Naar aanleiding van de inwerkingtreding van het gewijzigde decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, wordt in het retributiereglement een bepaling opgenomen betreffende de tenlastelegging van de retributie(s) van de gebruikelijke bestuurder van het motorvoertuig dat op naam van een rechtspersoon is ingeschreven, als die rechtspersoon de gebruikelijke bestuurder heeft laten registreren in de Kruispuntbank van de voertuigen.

In artikel 7 - Commerciële (plus)straten wordt voorgesteld om het woord 'dagtarief' te vervangen door 'Optie 24 uur' en het woord 'bewonersvergunning' te vervangen door 'gemeentelijke parkeervergunning' zodat de parkeerduurbeperking in deze straten voor alle houders van een gemeentelijke parkeervergunning geldt.

Tenslotte wordt voorgesteld om de bevoegdheid omtrent de wijzigingen aan de bijlagen bij het retributiereglement te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. De oorsprong voor de actualisering van deze bijlagen ligt in de goedkeuring van aanvullende reglementen met betrekking tot de invoering/uitbreiding van betalend parkeren en/of blauwe zones omdat deze geen wijziging van het retributiereglement zelf inhouden. De bevoegdheid voor het vaststellen van deze aanvullende reglementen is eveneens gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

Voorgestelde uitgaven

€ 0,00

Verwachte ontvangsten

€ 0,00

Activiteit

AC34806 Ontwikkelen, opzetten, onderhouden en handhaven van een sturend StraatParkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Voegt in Artikel 2 - Definities volgende definitie toe:

gebruikelijke bestuurder: de naam die de rechtspersoon, op wiens naam het voertuig ingeschreven is, heeft laten registreren in de Kruispuntbank van de Voertuigen.

Artikel 2

Wijzigt de 2e alinea in Artikel 4. Forfaitaire retributie als volgt:

Deze forfaitaire retributie geeft recht op een een parkeertijd van 10 opeenvolgende uren vanaf het ogenblik van de vaststelling vermeld op het parkeerbiljet.

Artikel 3

Vervangt in Artikel 7. Commerciële (plus)straten:

  • in de eerste zin de tekst 'het dagtarief' door 'de Optie 24 uur' en
  • in de laatste zin de tekst 'bewonersvergunning' door 'gemeentelijke parkeervergunning'. 

Artikel 4

Wijzigt de 2e alinea in Artikel 8. Forfaitaire retributie als volgt:

Deze forfaitaire retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum drie ononderbroken uren in de rode tariefzone, maximum 5 ononderbroken uren in de oranje en gele tariefzone en 10 ononderbroken uren in de groene tariefzone vanaf het moment van de vaststelling vermeld op het parkeerbiljet.

Artikel 5

Wijzigt de 2e alinea in Artikel 9. Forfaitaire retributie als volgt:

Deze forfaitaire retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 12 ononderbroken uren op de plaats waar het voertuig geparkeerd staat vanaf het moment van de vaststelling vermeld op het parkeerbiljet.

Artikel 6

Wijzigt de 2e alinea in Artikel 11. Forfaitaire retributie als volgt:

Deze forfaitaire retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum vijf ononderbroken uren op de plaats waar het voertuig geparkeerd staat vanaf het moment van de vaststelling vermeld op het parkeerbiljet.

Artikel 7

Wijzigt de 2e alinea in Artikel 13. Forfaitaire retributie als volgt:

Deze forfaitaire retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 3 ononderbroken uren op de plaats waar het voertuig geparkeerd staat vanaf het moment van de vaststelling vermeld op het parkeerbiljet.

Artikel 8

Wijzigt de omschrijving van artikel 19. Schuldenaar als volgt:

De forfaitaire retributie bedoeld in de artikelen 4, 8, 9, 11 en 13 is verschuldigd door de houder van de nummerplaat. Wanneer de nummerplaat ingeschreven werd op een rechtspersoon én deze de gebruikelijke bestuurder van het voertuig heeft laten registreren in de Kruispuntbank van de Voertuigen, is de gebruikelijke bestuurder de schuldenaar. Indien er geen gebruikelijke bestuurder geregistreerd is de houder van de nummerplaat de schuldenaar.

Artikel 9

Delegeert de bevoegdheid voor het actualiseren van de bijlagen bij dit retributiereglement aan het college van burgemeester en schepenen en wijzigt Artikel 24. Overgangsbepalingen in het oorspronkelijke retributiereglement als volgt:

Artikel 24. Actualisatie bijlagen

Het college van burgemeester en schepenen actualiseert de bijlagen bij dit retributiereglement in geval van uitbreiding of aanpassing van de parkeerzones/tariefzones, bewonerszones om commerciële (plus)straten.

Artikel 10

Wijzigt Artikel 25. Inwerkingtreding als volgt:

Dit reglement treedt in werking op 1 september 2024.

Artikel 11

Neemt kennis van de gecoördineerde versie van het 'Retributiereglement met betrekking tot het straatparkeren', zoals bij dit besluit gevoegd.


Bijlagen

  • 20240624_DOC_Wijziging Retributiereglement Straatparkeren met trackchanges.docx
  • 20240624_DOC_Wijziging Retributiereglement Straatparkeren met trackchanges.pdf
  • 20240624_DOC_Wijziging Retributiereglement Straatparkeren_Gecoordineerd.docx