Bij collegebesluit van 8 februari 2024 werden enkele verkeersmaatregelen getroffen die kaderen in de vraag van het kabinet om een directe, voorwaardelijke toegang te creëren tussen de Bloemekeswijk en het parkeergebouw Het Getouw. Het wegdeel tussen de Maïsstraat en de bestaande uitloper van de Gaardeniersweg wordt hiervoor een nieuw stukje weg die ook 'Gaardeniersweg' als straatnaam zal krijgen zodat de gevraagde toegang langs deze weg mogelijk wordt. Enkel bewoners in de Bloemekeswijk die een bewonersabonnement hebben in het parkeergebouw Het Getouw mogen in één richting (naar het Getouw) gebruik maken van deze weg, die tevens 1 van de 2 ontsluitingswegen is voor de brandweer (en de andere hulpdiensten) tot de U-Connectsite, om hun voertuig te stallen in het parkeergebouw. Dit strookt met het circulatieplan om geen doorgaand (economisch) verkeer te genereren door de Bloemekeswijk richting de U-Connectsite. De handhaving zal gebeuren aan de hand van 2 ANPR-camera’s, ondersteund door bijkomende maatregelen, om te vermijden dat voertuigen de camera’s ontwijken. Op 27 januari 2024, dus na na het aflopen van de beroepsperiode, werd de definitieve beslissing van de provincie Oost-Vlaanderen over de betreffende omgevingsvergunning hierover bekomen.
De nodige signalisatie voor deze toegangsweg bestaat uit:
- het regelen van de toegang via C3-bebording met onderborden M11 waarbij enkel ter hoogte van het kruispunt met de Maïsstraat, dus enkel in de richting van het parkeergebouw, via een onderbord 'uitgezonderd vergunninghouders bewonersabonnement Het Getouw' de voorwaardelijke toegang wordt duidelijk gemaakt. De locaties van deze opstellingen zijn bepaald in functie van de leesbaarheid van de ANPR-camera's. Omdat de toekomstige laad- en loszone bij de inrit tot het DBSE-gebouw bereikbaar moet blijven, kon geen C3-opstelling geplaatst worden na de kruising met het dubbelrichtingsfietspad, maar maakt F45b duidelijk dat dit wegdeel dood loopt voor het gemotoriseerd verkeer (de brandweer moet wel door kunnen rijden tot aan de Maïsstraat)
- het invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod E3 om te zorgen dat deze doorgang vrij blijft (ook van belang voor de hulpdiensten)
- het invoeren van een voorrangsregeling (B1 met M10 onderbord, haaientanden en B15a) op de kruising met het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van het kruispunt met de Getouwstraat. Daarnaast worden op dit dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de kruising met de Gaardeniersweg ook maatregelen getroffen die kaderen in een actieplan dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal.
Daarnaast worden enkele artikelen over maatregelen en vermeldingen van hun beslissing in een collegebesluit die het Gaardenierspad betreffen en niet de Gaardeniersweg, in dit aanvullend reglement geschrapt.
Bij collegebesluit van 28 mei 2020 werd een doorlopende streep ingevoerd ter hoogte van het kruispunt met de Parallelweg die noodzakelijk is om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren.
Bij collegebesluit van 22 augustus 2019 werd het onderbord M10, dat is ingevoerd bij collegebesluit van 18 juli 2019, vervangen door het onderbord M9 zodat deze in overeenstemming is met de andere onderborden die de toegang regelen tot het Gaardenierspad.
Bij collegebesluit van 18 juli 2019 werd voorrangssignalisatie ingevoerd met name B1 met het onderbord M10 en haaientanden ter hoogte van het kruispunt met de Parallelweg.
Bij collegebesluit van 23 november 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Gaardeniersweg, goedgekeurd in zitting van 8 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.