De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 1 wegens een terrasaanvraag.
Bij collegebesluit van 28 maart 2024 werd het onderbord VIId ‘taxi’, dat aangeeft dat het parkeren voorbehouden is voor taxi’s, werd aangepast naar ‘standplaatstaxi met machtiging Stad Gent’. Volgens het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019 mag niemand een standplaatstaxi stationeren op een daartoe voorbehouden standplaats op de openbare weg op het grondgebied van een gemeente in het Vlaamse Gewest, zonder machtiging van die gemeente. Door het wijzigen van het onderbord naar een meer juridisch sluitende tekst, kan er geen discussie meer ontstaan over het feit of de parkeerplaats voor alle taxi’s is voorbehouden, dan wel voor taxi’s met een standplaatsmachtiging. Op grondgebied Gent is iedere parkeerplaats voor taxi’s een standplaats voorbehouden voor taxi’s met machtiging.
Bij collegebesluit van 21 september 2023 werd een verdrijvingsvlakjes voorzien aan de inritten naar het Sint-Amandplein om de zichtbaarheid ervan te verhogen en foutparkeren voor deze inritten te verhinderen, zodat de brandweertoegang op het plein steeds vrij gehouden wordt.
Bij collegebesluit van 07 september 2023 werd beslist tot het wijzigen van de autodeelplaats ter hoogte van huisnummer 64-66 naar een parkeerplaats voorbehouden voor elektrisch laden. Op deze manier wordt 1 nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen voorzien in de Sint-Amandstraat ter hoogte van huisnummer 64-66 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. De getroffen maatregel kadert zich in de openbare dienstverplichting voor Stad Gent voor de uitrol van 324 publieke laadpunten (of 162 laadpalen), dit Ingevolge Richtlijn (2014/94/EU) van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, en ingevolge het ‘Besluit ter stimulering van de infrastructuur voor elektrische voertuigen’ zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 25 maart 2016 waarbij tegen 2020 7.400 publieke elektrische laadpunten uitgebouwd moeten zijn in Vlaanderen. Er werd een situeringsplan opgemaakt waar dit aandeel per stad en gemeente is bepaald.
Bij collegebesluit van 10 juni 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, het wijzigen van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen naar een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van de huisnummers 64-66. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.
Bij collegebesluit van 23 januari 2020 werden de twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd ter hoogte van de huisnummers 64-66.
Bij collegebesluit van 15 juni 2017 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van huisnummer 13 wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap. Er werd ook één van de twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap verwijderd ter hoogte van nr 1-3 omdat deze parkeerplaats destijds verkeerdelijk voor dezelfde persoon werd aangelegd maar nooit verwijderd werd.
Bij collegebesluit van 26 januari 2017 werd in kader van het Circulatieplan Binnenstad Gent, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2016, op de Sint-Amandstraat tweerichtingsverkeer ingevoerd.
Bij collegebesluit van 2 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Sint-Amandstraat, goedgekeurd in zitting van 28 maart 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.