Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_CBS_05622 - OMV_2024018768 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het herbouwen van de Spanjeveerbrug - met openbaar onderzoek - Mendonkdorp, Moervaartkaai en Spanjeveerstraat, 9042 Gent - Advies

college van burgemeester en schepenen
do 30/05/2024 - 09:02 College Raadzaal
Datum beslissing: do 30/05/2024 - 09:52
Goedgekeurd

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Filip Watteeuw, schepen-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Astrid De Bruycker, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Secretaris

Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_05622 - OMV_2024018768 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het herbouwen van de Spanjeveerbrug - met openbaar onderzoek - Mendonkdorp, Moervaartkaai en Spanjeveerstraat, 9042 Gent - Advies 2024_CBS_05622 - OMV_2024018768 R - aanvraag omgevingsvergunning voor het herbouwen van de Spanjeveerbrug - met openbaar onderzoek - Mendonkdorp, Moervaartkaai en Spanjeveerstraat, 9042 Gent - Advies

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 24 en 42.

 

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

 

Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 5 en 6.

 

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

 

Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijk gunstig advies.

 

WAT GAAT AAN DEZE BESLISSING VOORAF?

 

DE VLAAMSE WATERWEG met als contactadres Guldensporenpark 105, 9820 Merelbeke heeft een aanvraag (OMV_2024018768) ingediend bij de Vlaamse overheid op 15 februari 2024.

 

De aanvraag omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen handelt over:

• Onderwerp: het herbouwen van de Spanjeveerbrug

• Adres: Mendonkdorp, Moervaartkaai  en Spanjeveerstraat , 9042 Gent

• Kadastrale gegevensafdeling 13 sectie E nrs. 339A, 340A, 346A, 378A, 378B, 379A, 380A, 381A, 382A, 395A, 407B, 624A, 625_, 626_ en 627B

 

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 8 april 2024.

De Vlaamse overheid heeft het college van burgemeester en schepenen om advies gevraagd op 8 april 2024.

De aanvraag volgde de gewone procedure.

Volgend verslag werd uitgebracht door de gemeentelijk omgevingsambtenaar op 23 mei 2024.

 


OMSCHRIJVING AANVRAAG

1.       BESCHRIJVING VAN DE OMGEVING, DE PLAATS EN HET PROJECT

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op de afbraak van de bestaande Spanjeveerbrug en het herbouwen van een nieuwe Spanjeveerbrug op dezelfde locatie.

 

De aanvraag is een herneming van dossier OMV_2021066656. De stad Gent adviseerde dit dossier in eerste instantie ongunstig, omdat ze van oordeel was dat er een rooilijnplan moest aangeleverd worden. Na dit ongunstig advies werd er via een wijzigingsaanvraag een rooilijnplan opgeladen, maar kon er binnen de termijn van de procedure niet nog tijdig een gemeenteraadsbeslissing aangeleverd worden. Daarop werd het dossier ingetrokken.

 

De Spanjeveerbrug ligt over de Moervaart en verbindt de dorpskernen van Sint-Kruis-Winkel en Mendonk, beide deelgemeenten en kanaaldorpen van de Stad Gent. Deze brug geeft een verbinding tussen de lokale wegen Barkstraat en Mendonkdorp.

 

De Spanjeveerbrug werd in 1977 gebouwd als tijdelijke brug. Het is een baileybrug staalstructuur met drie overspanningen, op twee houten pijlers in de Moervaart en betonnen hoge landhoofden op de oevers. De brug werd in 2003 voor 6 maanden afgesloten voor renovatiewerken en in 2014 werden opnieuw herstellingswerken uitgevoerd. Sindsdien geldt een tonnagebeperking van 2,5 ton en hoogtebeperking van 2,3 m.

 

Op de bestaande brug van 68 m lengte is er slechts 1 rijstrook en  is er geen voet- of fietspad.
 

Afbraak

De bestaande brug, met inbegrip van zijn houten pijlers in het water, wordt volledig afgebroken.

Naast de afbraak van de brug worden ook delen verharding, waaronder het fietspas/toegangsweg naar de jachtclub en een in onbruik geraakte betonplaat op de linkeroever mee afgebroken. Ook de grote vlakte steenslagverharding als overblijfsel van een locatie waar pontons aanmeerden, wordt uitgebroken.

 

Nieuwe brug

Op dezelfde locatie van de bestaande brug wordt een nieuwe brug voorzien. Deze nieuwe brug is een staal-beton liggerbrug met één overspanning van 40 m. De landhoofden van deze nieuwe brug landen op de oevers van de Moervaart. De verlengde aanloophellingen sluiten aan op deze landhoofden.

Voor de brug zelf wordt opnieuw gekozen voor 1 rijbaan van 4 m. Aan beide kanten wordt op de brug een aanliggend, verhoogd fietspad voorzien van 2 m breedte. De brug wordt voorzien van een stalen leuning van 1,2 m hoogte.

 

Aanloophellingen en toegangswegen

De aanloophellingen naar de brug toe blijven nagenoeg zoals vandaag met een maximaal hellingspercentage van 6%. Voor de aanloophellingen naar de brug wordt steeds gekozen om de fietser een fietspad te geven naar de brug toe. Komende van de brug krijgt de fietser een suggestiestrook en is er dus gemengd verkeer voorzien.

 

Omdat de brug met zijn pijlers tot op de oever van de Moervaart staan wordt op de linkeroever de onderdoorgang onder de brug onderbroken. Voor de yachtclub wordt een nieuwe toegangsweg voorzien door middel van een karrenspoor.

 

Onder de brug door loopt een noord-zuid fietspad. Om deze in de toekomst te faciliteren wordt onder de aanloophelling op linkeroever een fietstunnel voorzien.

 

De aanpassingen aan de omliggende wegenis worden afgestemd op lokaal verkeer en voorzien op draaicirkels van brandweer – en landbouwvoertuigen.

 

Rooilijn

De historische Atlas der buurtwegen toont de buurtwegen Chemin N°5 en Chemin N°2 in de omgeving van Moervaart, zie onderstaande figuur. Op deze tekening is de later gegraven nieuwe tak van de Moervaart nog niet aanwezig.

 

Sinds de bouw van de huidige Spanjeveerbrug met zijn aanloophellingen, vervult deze verbinding tussen de oostelijke en westelijke oever van de Moervaart de functie van dit deel van de buurtweg. Met de installatie van de huidige ‘noodbrug’ werd evenwel nooit werk gemaakt om de gemeentelijke buurtweg te verleggen naar het tracé van de brug over de Moervaart.

 

Met dit project en bijgevoegd rooilijnplan wordt de wijziging van de gemeentelijke wegenis geregeld. De gemeentelijke buurtweg nr. 2 wordt verlegd naar het tracé van de nieuwe brug. De aansluiting op de gemeentewegen wordt geregeld door middel van een nieuwe rooilijn. De rooilijn langs de buurtweg over de Moervaart, stroomafwaarts van de Spanjeveerbrug, zal verder geen nut hebben. Dit voorstel gaat samen met gedeeltelijke grondoverdrachten tussen de Stad Gent en De Vlaamse Waterweg in beide richtingen.

 

Het rooilijnplan bevat de volgende wijzigingen t.o.v. de bestaande rooilijnen: 

      Nieuw deel: de Spanjeveerbrug inclusief de oeververbinding met de aanloophellingen tussen de kruinen van de taludgrachten, met aansluiting op de Spanjeveerstraat en Mendonkdorp

      Nieuw deel op perceel 340A: driehoekvorm ter verbeterde aansluiting op het jaagpad

      Afgeschaft deel over de Moervaart: bestaande rooilijn stroomopwaarts van de Spanjeveerbrug over de Moervaart in de breedte van de Moervaart en aansluitende delen op beide oevers

 

Over deze handelingen dient de gemeenteraad een uitspraak te doen.

 

Tijdelijk een veer inrichten

Voor fietsers en voetgangers wordt tijdens de werffase een tijdelijk veer voorzien. Deze veerdienst zal ongeveer 8 maanden in dienst zijn. Om dit te faciliteren worden tijdelijke toegangswegen en pontons voorzien. Na de werken worden deze zones hersteld naar hun oorspronkelijke toestand.

 

Hengelsteiger

Op de rechteroever stroomafwaarts (kant yachthaven Sint-Kruis-Winkel) wordt in functie van de hengelaars een aanlegsteiger voorzien die integraal toegankelijk is. Op die manier kunnen ook minder mobiele of minder valide personen de oever bereiken.

 

Bomen

Om deze werken te realiseren wordt aangegeven dat er 13 bomen (wilgen en esdoorns) worden gerooid waarvoor de vergunningsplicht geldt. 

 

Naast de te rooien bomen worden een aantal zones ook ontbost. Het gaat over een totale oppervlakte van 356 m², waarvoor een bosbehoudsbijdrage zal worden betaald. Er werd een boscompensatieformulier aan de aanvraag toegevoegd.

 

Samengevat worden volgende handelingen aangevraagd:

-          Afbraak van de bestaande brug en diverse verhardingen

-          Reliëfaanpassingen

-          Vellen van bomen, gedeeltelijke ontbossing

-          Bouwen van nieuwe brug

-          Bouwen van een fietstunnel

-          Bouwen van een hengelsteiger

-          Aanleggen van diverse verhardingen

-          Aanleggen van tijdelijke verharding en pontons ifv veerdienst

-          Vegetatiewijzigingen
 

2.       HISTORIEK

Volgende vergunningen, meldingen en/of weigeringen zijn bekend:

Omgevingsvergunningen

* Op 16/02/2022 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor 20.632b sanering sint-kruis-winkel fase 2: de heraanleg en sanering van de wegenis en het rioleringsstelsel en het wijzigen van een gemeenteweg (OMV_2021092997).

* Op 05/05/2022 werd een voorwaardelijke vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een nieuwe hoogspanningscabine + het exploiteren van een transformator met een nominaal vermogen van 630 kva (OMV_2022007403).

 

Stedenbouwkundige vergunningen

* Op 28/01/2016 werd een weigering afgeleverd voor het kappen van 11 bomen. (2015/01206)

* Op 01/09/2016 werd een vergunning afgeleverd voor het plaatsen van een elektrische cabine nr. 9219 "Spanjeveerstraat" ter vervanging van te slopen cabine nr. 657. (2016/01082)

 

 

BEOORDELING AANVRAAG

3.       EXTERNE ADVIEZEN

Wettelijk verplichte externe adviezen worden opgevraagd door de vergunningverlenende overheid.

 

  • Voorwaardelijk gunstig advies van Brandweerzone Centrum, afgeleverd op 3 mei 2024 met referentie 066506-004/JC/2024: zie omgevingsloket.

 

  • Gunstig advies van Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID afgeleverd op 23 april 2024 onder ref. advies 9208: zie omgevingsloket

 

  • Voorwaardelijk gunstig advies van Aquafin afgeleverd op 3 mei 2024 onder ref: 231816
    Wij hebben geen bezwaar tegen de werken zolang er steeds met Aquafin in overleg gegaan wordt voor afstemming van de werken en de plannen. Aangezien er ook werken door Aquafin zijn ingepland op deze locatie is het belangrijk afgestemd wordt wanneer De Vlaamse Waterweg de werken aanvangt, zodat indien nodig de werken van Aquafin voorlopig geschorst kunnen worden.

 

  • Gunstig advies van Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid afgeleverd op 30 april 2024: zie omgevingsloket

 

  • Voorwaardelijk gunstig advies van het Departement Landbouw en Zeevisserij, afgeleverd op 13 mei 2024 met referentie 2024_002411_v1: zie omgevingsloket

4.       TOETSING AAN WETTELIJKE EN REGLEMENTAIRE VOORSCHRIFTEN

4.1.   Ruimtelijke uitvoeringsplannen – plannen van aanleg

Het project ligt in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Moervaartvallei fase 1' (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 13 juli 2018). De locatie is volgens dit RUP gelegen in Moervaartvallei fase 1.

 

De voorgestelde werken vallen onder volgende bestemmingszones:

 

Artikel 1. Agrarisch gebied

Artikel 1.1

Het gebied is bestemd voor de beroepslandbouw.

 

Artikel 1.4

Handelingen die nodig of nuttig zijn voor:

- het behoud en herstel van het waterbergend vermogen van rivier- en beekvalleien,

- het behoud en herstel van de structuurkenmerken van de rivier- en beeksystemen, de waterkwaliteit en de verbindingsfunctie,

- het behoud, het herstel en de ontwikkeling van overstromingsgebieden, het beheersen van overstromingen of het voorkomen van wateroverlast in voor bebouwing bestemde gebieden,

- het beveiligen van vergunde of vergund geachte bebouwing en infrastructuren tegen overstromingen zijn toegelaten

 

Artikel 3. Natuurgebied

Artikel 3.1

Het gebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu en bos. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het natuurlijk milieu en van de landschapswaarden zijn toegelaten. Het aanbrengen van kleinschalige infrastructuur in functie van de sociale, educatieve en recreatieve functies van het natuurgebied is toegelaten voor zover de ruimtelijk-ecologische draagkracht van het natuurgebied niet overschreden wordt.

 

Artikel 3.2

Handelingen die nodig of nuttig zijn voor:

- het behoud en herstel van het waterbergend vermogen van rivier- en beekvalleien,

- het behoud en herstel van de structuurkenmerken van de rivier- en beeksystemen, de waterkwaliteit en de verbindingsfunctie,

- het behoud, het herstel en de ontwikkeling van overstromingsgebieden, het beheersen van overstromingen of het voorkomen van wateroverlast in voor bebouwing bestemde gebieden,

- het beveiligen van vergunde of vergund geachte bebouwing en infrastructuren tegen overstromingen zijn toegelaten.

De in artikel 3.1 genoemde handelingen kunnen slechts toegelaten worden voor zover ze verenigbaar zijn met de waterbeheerfunctie van het gebied en het waterbergend vermogen van rivier- en beekvalleien niet doen afnemen.

 

Artikel 16. Gebied voor waterweginfrastructuur

Dit gebied is bestemd voor waterweginfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle werken, handelingen en wijzigingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassen van waterweginfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle werken, handelingen en wijzigingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen, jaagpaden, recreatienetwerk en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten. Gronden die niet voor de inrichting of het functioneren van de waterwegeninfrastructuur gebruikt worden, worden op een kwaliteitsvolle manier geïntegreerd in de omgeving.


De voorgestelde werken passen vooral binnen het bestemmingsgebied zoals bedoeld in artikel 16. De vernieuwing van deze brug met zijn aanhorige werken past als werk binnen de omschrijving van kruisende infrastructuur over de waterweg. De aanlopende wegenis en omgevingsaanleg die gepaard gaan met deze werken doorkruisen evenwel ook de naastliggende zones voor agrarisch gebied en natuurgebied. Voor zover deze afgeleide werken onvoldoende passen binnen de filosofie van het RUP en niet kunnen beoordeeld worden als zone eigen, kan beroep gedaan worden op artikel 4.4.7§2 dat toelaat dat handelingen van algemeen belang met een ruimtelijk beperkte impact afwijken van de voorschriften van voorliggende bestemmingszones. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben. De aanleg en aanpassing van gemeentelijke verkeerswegen tot 2 rijstroken, de aanleg van fietspaden en de aanhorigheden en kunstwerken bij lijninfrastructuren zijn allemaal handelingen die volgens art.3 §1 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de handelingen van algemeen belang, van rechtswege te beschouwen zijn als handelingen van algemeen belang met een ruimtelijk beperkte impact.

4.2.   Vergunde verkavelingen

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. 

4.3.   Verordeningen

Algemeen Bouwreglement
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het Algemeen Bouwreglement, de stedenbouwkundige verordening van de Stad Gent, goedgekeurd door de deputatie bij besluit van 16 september 2004 en meest recent gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023, van kracht sinds 23 juni 2023.

 

Het ontwerp is in overeenstemming met dit algemeen bouwreglement.

 

Gewestelijke verordening hemelwater

De aanvraag werd getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening 2023. (Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023)

Zie waterparagraaf.

 

Gewestelijke verordening toegankelijkheid

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

Gewestelijke verordening voetgangersverkeer

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

 

Gewestelijke verordening publiciteit

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening. (Besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023)

Het ontwerp is in overeenstemming met deze verordening.

4.4.   Uitgeruste weg

Het bouwperceel is gelegen aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg.

4.5.   Archeologienota

De aanvrager stelde erkend archeoloog BAAC Vlaanderen aan voor het uitvoeren van een archeologisch vooronderzoek. Dit vooronderzoek bestond uit een bureauonderzoek en een landschappelijk bodemonderzoek en werd gerapporteerd in archeologienota (ID 21611) waarvan het agentschap Onroerend Erfgoed akte heeft genomen op 06-03-2022. 

https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/21611 

 

In de tab ‘archeologienota’ wordt het Verslag van Resultaten, het Programma van Maatregelen en de beslissingsbrief van het agentschap Onroerend Erfgoed als bijlagen toegevoegd. Er dient geen verder archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd.
 

De projectlocatie interfereert met de vastgestelde archeologische zone ‘Prehistorisch sitecomplex in alluviale context van de depressie van de Moervaart’. Met deze afbakening werd rekening gehouden in het archeologisch vooronderzoek. 

 https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/14753 

5.       WATERPARAGRAAF

De vergunningverlenende overheid staat in voor de opmaak van de waterparagraaf. Met betrekking tot de waterparagraaf wordt volgend advies uitgebracht:

 

5.1. Ligging project

Het project situeert zich deels in het afstroomgebied van waterloop van 9de categorie in beheer van Polder Moervaart en Zuidlede en grotendeels in het afstroomgebied van de Moervaart in beheer van de Vlaamse Waterweg.

 

Volgens de kaarten bij het Watertoetsbesluit is het project:

  • niet gelegen in een overstromingsgevoelige gebied voor zeeoverstroming.
  • niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen vanuit een waterloop (fluviaal).
  • niet gelegen in een gebied gevoelig voor overstromingen door intense neerslag (pluviaal).
  • niet gelegen in een signaalgebied. 

 

5.2. Verenigbaarheid van het project met het watersysteem

 

Droogte

Het hemelwater dat neervalt moet op eigen terrein maximaal vastgehouden worden en niet afgevoerd. Om hier concreet uitvoering aan te geven werd het project aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening en het algemeen bouwreglement van de stad Gent inzake hemelwater getoetst.

 

De aanvraag bevat een nota met een berekening van de benodigde infiltratie en buffercapaciteit die er noodzakelijk is om het hemelwater die op de verharding terecht komt op te vangen. Zowel de buffering als de infiltratie werd ruimer ontworpen dan noodzakelijk.

 

Volgens de plannen is grondwaterbemaling noodzakelijk voor de bouwkundige werken, deze maakt evenwel geen deel uit van de voorliggende aanvraag. Bij bemaling moet volgens Vlarem minstens een melding van de activiteit gebeuren. Ze kan evenwel vergunningsplichtig zijn en zelfs merplichtig naargelang de ligging, de diepte van de grondwaterverlaging en het opgepompte debiet. De akte of vergunning moet verleend zijn door de bevoegde instantie vooraleer de bemalingswerken kunnen gestart worden.

In een aanvraagdossier voor een vergunning of melding moeten steeds de effecten naar de omgeving onderzocht worden, op basis van de gemodelleerde debieten en het bemalingsconcept, en moet steeds vermeld worden op welke manier zal omgegaan worden met het opgepompte bemalingswater (toepassing van de bemalingscascade). De bemalingsinstallatie dient geplaatst te worden door een erkend boorbedrijf.

 

Structuurkwaliteit en ruimte voor waterlopen

De aanvraag situeert zich over en naast de waterloop. De aanvraag gaat uit van de waterbeheerder de Vlaamse Waterweg. Er kan dan ook uitgegaan worden dat het project geen betekenisvolle impact heeft de structuurkwaliteit van de waterloop.

  

Overstromingen

Het projectgebied is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig. Er wordt geen effect op het overstromingsregime verwacht.

  

Waterkwaliteit

Het project heeft hierop geen betekenisvolle impact.

 

5.3. Conclusie

Er kan geconcludeerd worden dat voorliggende aanvraag de watertoets doorstaat.

6.       GEMEENTERAAD

De aanvraag omvat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg. De gemeenteraad moet hierover een beslissing nemen en zich daarbij uitspreken over de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.

7.       OPENBAAR ONDERZOEK

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 april 2024 tot en met 15 mei 2024.
Gedurende dit openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.

8.       OMGEVINGSTOETS

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
In de aanloop naar dit dossier werden de stedelijke diensten van Stad Gent nauw betrokken bij de opmaak van het ontwerp van deze nieuwe brug. Zo werd in samenspraak met de Stad Gent het profiel bepaald voor deze brug, een profiel waarbij we blijven op 1 rijbaan van 4 m over de brug maar met veilige fietspaden aan beide zijden van de brug. In samenspraak werd ook gekozen om een tunnelkoker onder het talud aan de oever van Sint-Kruis-Winkel te voorzien zodat de doorgaande noord-zuid fiets-as ongelijkgronds kan kruisen. De Stad Gent beoordeelt de basiskeuzes die gemaakt werden voor de opmaak van dit dossier zeer positief. Na de werken zal opnieuw volwaardig verkeer mogelijk zijn op de verbinding tussen Sint-Kruis-Winkel en Mendonk. De veiligheid voor de fiets – en voetgangers op dit traject wordt sterk verhoogd door het voorzien van afzonderlijke fietspaden.

Impact groen

Het dossier bevat een volledige en correcte beschrijving van de aanwezige bomen en andere natuurelementen die moeten verdwijnen voor de werken. Een boscompensatieformulier is toegevoegd voor de beperkte ontbossing. Er is enkel bezwaar tegen het vellen van de grote wilg (stamomtrek 305 cm) gesitueerd aan de noordwestelijke talud. Deze grote boom (veteraan) wenst men te verwijderen om de gracht beneden de talud opnieuw in profiel aan te leggen. Door plaatselijk het grachtje lichtjes iets om te buigen, kan deze enorme wilg behouden blijven. Deze boom moet weliswaar om de 6-10 jaar gesnoeid worden, maar kan zeker nog tien (hopelijk veelvoud) jaren blijven staan. Oudere bomen hebben hun waarde en de kleine aanpassing weegt niet op tegenover het verwijderen van deze veteraan. Aan de vergunningverlenende overheid wordt gevraagd om het rooien van deze boom via bijzondere voorwaarde uit de vergunning te sluiten. Ook moet de te behouden bestaande waardevolle vegetatie (bos en historisch permanent grasland) tijdens de werken ontzien worden. Werfhekkens duiden de werfzone duidelijk aan. 

 

Volgende opmerkingen worden nog geformuleerd op voorliggend wegenisontwerp:

1. Verkeerslichten

In de beschrijvende nota op p. 8 staat opgenomen:

 

Op beide oevers worden dicht bij de brug verkeerslichten opgesteld voor de veilige sturing van het gemotoriseerde verkeer. Deze verkeerslichten zijn aan het gemotoriseerd verkeer gericht en laten de vrije doorgang van het fietsverkeer ononderbroken toe.

 

De budgettering van deze lichten is niet in het project opgenomen en ook niet begroot. Het is van belang dat alle techniciteiten voorzien worden om in de toekomst deze lichten te plaatsen (wachtbuizen, ophangruimte op veilige afstanden enzovoort) zodat de lichten bij toekomstige noodzaak kunnen geplaatst worden, zonder aanpassingen aan de nu gevraagde handelingen.

 

2. Parkeerplaatsen mindervaliden

Er wordt gesteld in de beschrijvende nota op p. 15:

 

De parkeerplaatsen worden met twee gebodsborden - E6 - ‘Parkeerplaats mindervaliden’ aangegeven.

 

Dit wil zeggen dat er énkel met een mindervalidekaart op kan geparkeerd worden en dat deze dus niet bruikbaar zijn voor andere hengelaars. We vragen ons af hoeveel van deze 3 plaatsen voorzien zal worden van het bord.

Daarnaast is ook de ondergrond van deze parkeerplaats van belang. In het kader van toegankelijkheid is het nodig deze oppervlakte verhard, vlak en in slipvrij materiaal aan te leggen. Deze kunnen dus niet in dezelfde grasbetontegels uitgevoerd worden als de standaardplaatsen. De Stad Gent zal op basis van de ondergrond de signalisatie voorzien.

 

De parkeerplaatsen dienen omboord te worden met geprefabriceerde trottoirbanden type ID1. Deze trottoirbanden dienen aangelegd te worden met een cementmortellaag op een 10 cm schraalbetonfundering en een stut aan de kant van de te nivelleren grond.

 

3. Grens der werken

De grens der werken dient duidelijk op de plannen te staan.

 

Op de oever aan de kant van Mendonk moet de zuidelijke arm eveneens onthard worden, startend vanaf de rooilijn. Deze betonverharding ten zuiden van de toekomstige aanrijhelling heeft immers na de werken geen functie meer.

Afbeelding met tekst, Parallel, Plan, lijn

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Ook aan de noordkant van de aanloophelling motiveert de Vlaamse Waterweg de aanleg van een toegangsweg richting de oever/landhoofd van 3m breedte, aangelegd in verharding met ternair zand.

Afbeelding met kaart, Parallel, lijn, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijving

Omdat dit slechts zeer sporadisch zal gebruikt worden en bovendien enkel bedoeld is voor machines die ook over ruwer terrein kunnen functioneren is de Stad Gent van oordeel dat dit onnodige, niet noodzakelijke verhardingen zijn en dus uit de vergunning moeten gesloten worden.

 

4. nieuwe toegang tot de yachtclub

De toegang van de nieuwe yachtclub krijgt een nieuwe plek met een nieuwe toegangsweg door middel van een karrespoor. De effectieve aansluiting met de nieuwe poort ontbreekt op de plannen. De onnodige verharding tussen het nieuwe fietspad en de bestaande toegang moet eveneens verwijderd worden. Enkel de nieuwe toegang kan nog gebruikt worden, de bestaande kan niet behouden worden als tweede toegang. 

Afbeelding met kaart, tekst, diagram, Plan

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

5. afschermen van het fietspad

Het is niet duidelijk vast te stellen welke zones er vrij toegankelijk dienen te blijven voor gemotoriseerd verkeer. Eventuele filters om autoverkeer te weren kunnen later, bijvoorbeeld bij klachten, ingevoerd worden.

 

Er dienen antiparkeerpalen voorzien te worden (met een tussenafstand van 1,75 m) ten zuiden van de parkeerplaatsen om te voorkomen dat er autoverkeer op het fietspad manoeuvreert. De rij antiparkeerpalen moet het fietspad afscheiden van de autobewegingen.

Illustratief:

Afbeelding met kaart, diagram, lijn, Plan

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

6. rooien bomen

Na het rooien van de bomen moeten tevens de wortelstronken worden verwijderd. De aldus ontstane putten moeten worden aangevuld  met voldoende verdichte grond tot op het niveau van de gelijkgrondse berm.

 

7. technisch onvoldoende uitgewerkt

Aangezien de plannen technisch onvoldoende ver uitgewerkt zijn om te beoordelen dient (ontbrekende boordstenen, ontworpen peilen, onduidelijke afwatering, onduidelijke grens der werken, geen afstemming op aanpalende collectordossier) het aanbestedingsdossier met inbegrip van alle omliggende wegeniswerken voor aanbesteding ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; wegen@stad.gent

 

Op bovenstaande kleine opmerkingen na beoordeelt de Stad Gent dit dossier inhoudelijk positief.

 

CONCLUSIE

De aanvraag wordt beslist door de  Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar (art. 15 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014). Het College van Burgemeester en Schepen geeft een voorwaardelijk gunstig advies op dit dossier. De bijzondere voorwaarden en lasten die betrekking hebben op de toekomstige wegenis worden opgenomen in het gemeenteraadsbesluit.

 

Waarom wordt deze beslissing genomen?

 

 

WAAROM WORDT DEZE BESLISSING GENOMEN?

 

Het college van burgemeester en schepenen moet advies uitbrengen aan de Vlaamse Regering over omgevingsvergunningsaanvragen die door de Vlaamse Regering worden behandeld (vlaamse projecten).

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij bovenstaand verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en neemt het tot haar eigen motivatie.

 

Communicatie

 

Niet van toepassing.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen brengt voorwaardelijk gunstig advies uit over de omgevingsaanvraag voor het herbouwen van de Spanjeveerbrug van DE VLAAMSE WATERWEG en de heer Lieven Dejonckheere, gelegen te Mendonkdorp, Moervaartkaai  en Spanjeveerstraat, 9042 Gent.

    

Artikel 2

Verzoekt de Vlaamse Regering om volgende voorwaarden voor de geplande werken op te nemen:

 

De bijzondere voorwaarden opgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 en alle hieronder opgenomen bijzondere voorwaarden:


Extern advies

De voorwaarden uit het advies van Aquafin, afgeleverd op 3 mei 2024, moeten strikt nageleefd worden.

 

De voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Centrum, afgeleverd op 3 mei 2024 met referentie 066506-004/JC/2024, moeten strikt nageleefd worden.

 

De voorwaarden uit het advies van het Departement Landbouw en Zeevisserij, afgeleverd op 13 mei 2024 met referentie 2024_002411_v1, moeten strikt nageleefd worden.

 

Verharding

Op de oever aan de kant van Mendonk moet de zuidelijke arm deels onthard worden, startend vanaf de rooilijn.

 

De toegangsweg aan de noordkant van de aanloophelling wordt uit de vergunning gesloten.

 

Groen

-      het vellen van de wilg met stamomtrek 305 cm gesitueerd aan de noord-westelijke talud, wordt uit de vergunning gesloten. 

-      het grachtje aan de noord-westelijke talud dat opnieuw in profiel wordt aangelegd wordt plaatselijk iets omgebogen, zodat de wortels van de grote te behouden wilg (stamomtrek 305 cm) niet worden beschadigd.

-      tijdens de werken worden de te behouden bestaande waardevolle vegetatie (bos en historisch permanent grasland) ontzien en door middel van werfhekkens afgeschermd

   


Artikel 3

Verzoekt de Vlaamse regering om volgende aandachtspunten op te leggen aan de aanvrager:


Openbaar domein:

De bouwheer/vergunninghouder is steeds verantwoordelijk voor beschadigingen aan de inrichting van het openbaar domein, groenaanleg, bermen, trottoirs, boordstenen, (straat)kolken en de rijweg, die te wijten zijn aan de bouwactiviteit. De dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen herstelt deze beschadigingen op kosten van de bouwheer/vergunninghouder.

 

De bouwheer/vergunninghouder moet voor de aanvang van de werken een tegensprekelijke plaatsbeschrijving opmaken van de omliggende trottoirs en wegenis met bijzondere aandacht voor de (straat)kolken.

Deze dient bezorgd te worden aan de dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, via afgifte op het Stadskantoor Gent, Woodrow Wilsonplein 1, 9000 Gent, tel.: 09/266 79 00, via e-mail: wegen@stad.gent of per post aan Stad Gent t.a.v. Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen, Botermarkt 1, 9000 Gent.

Deze dient ten laatste twee weken voor aanvang van de werken verstuurd of afgegeven te worden, indien deze laattijdig ingediend wordt kan deze niet als tegensprekelijk beschouwd worden.

U kan dit door een architect of landmeter laten doen maar u mag dit ook zelf opnemen. (u maakt een aantal algemene foto’s vergezeld van detailfoto’s met reeds aanwezige schade aan het openbaar domein. Bij elke foto zet u een beschrijving en u voegt een plannetje toe met aanduiding van de positie van de foto’s).

 

In functie van de werfzone op het openbaar domein is een vergunning Inname Publieke Ruimte noodzakelijk. U vraagt dit digitaal aan via de website www.stad.gent (typ tijdelijke werfzone in het zoekveld).