De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 131 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 9 februari 2023 werden er 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 55 ingericht gezien hier een publieke laadpaal vergund werd en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen.
Bij collegebesluit van 1 september 2022 werd een parkeerverbod van huisnummer 108 tot en met huisnummer 111 verwijderd, aangebracht door middel van gele onderbroken strepen. Dit naar aanleiding van een melding van de parkeerwachters. De reden waarvoor deze gele onderbroken strepen werden aangebracht in het verleden is niet duidelijk, en er is geen vermoedelijke reden te achterhalen.
Bij collegebesluit van 31 maart 2022 werden in de fietsstraat as Trekweg-Gérard Willemotlaan- Groendreef volgende maatregelen getroffen. Naar aanleiding van de Coronacrisis besliste het College einde april 2020 om een experiment op poten te zetten om de zachte weggebruiker meer ruimte op de openbare weg in Gent te geven. Een van de projecten die het Mobiliteitsbedrijf uitwerkte was de fietsstraat op de as Zuidkaai – Groendreef – Gérard Willemotlaan. Na een eerste verlenging in juni 2020 wordt nu in september 2020 een deel van de fietsstraat permanent ingevoerd. Het deel G. Willemotlaan - Groendreef tussen de onderdoorgang aan de R40 en de Trekweg richting Mariakerke wordt nu permanent fietsstraat. In maart 2021 werd het signalisatieplan hiervoor goedgekeurd.
Dit markeringsplan dient als insteek voor de toplaagvernieuwing van de fietsstraat. De as G.Willemotlaan – Groendreef zijn als primaire stedelijke fietsroute (gedeelte tussen R40 en Westerringspoor) en als stadsregionale fietsverbinding (gedeelte ten noorden van de kruising met het Westerringspoor) opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. Deze route maakt eveneens respectievelijk deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk) en het fietssnelwegennetwerk. Op de projectstuurgroep van woensdag 23 maart 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er hiervoor een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het Fietsfonds.
Er werden bovendien maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers.
De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.
Parkeermaatregelen worden getroffen waarbij de parkeerstroken worden afgeboord witte doorlopende belijning.
De projectstuurgroep van 27/01/22 gaf als opmerking mee dat er teveel overbreedte was op de fietsstraat aan de politiekazerne op de Groendreef. Er werd dan ook naar een oplossing gezocht om dit euvel te verhelpen. Wat zal Stad Gent doen?
1) De huidige parkeerstrook met voor de politie voorbehouden parkeerplaatsen wordt geschrapt
2) In de huidige te schrappen parkeerstrook worden de zogenaamde ‘olifantenpoten’ verwijderd en het parkeervak wordt ‘vergroend’
3) Ter compensatie worden er twee voor de politie voorbehouden parkeerplaatsen in het stuk dat als ‘overbreedte’ gedefinieerd werd, gecreëerd
4) Het stuk ‘overbreedte’ waar geen parkeervakken in gemaakt kunnen worden, wordt ingetekend als verdrijvingsvlak.
In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Trekweg- Gérard Willemotlaan-Groendreef met zonale borden gesignaleerd.
Eveneens werden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Daarnaast werd de begintijd van de voorbehouden parkeerplaats voor schoolbussen ter hoogte van huisnummers 89-92 vervroegd van 7u30 naar 7u.
Bij collegebesluit van 28 oktober 2021 werd het bestaande parkeerverbod uitgebreid, doordat de borduur 50m verschuift na de invoering van een plateau op het kruispunt met de Hamerstraat. Anderzijds werd het artikel geschrapt uit dit reglement met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten (verkeersborden F111 en F113). In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en zou de fietsstraat op de Groendreef met zonale borden moeten worden gesignaleerd. Er werd geen overgangsperiode voorzien voor de steden en gemeenten om deze aanpassing door te voeren. Om een aanpassing te kunnen doen aan het bestaande aanvullend reglement van Groendreef is het noodzakelijk om dit artikel te verwijderen.
Bij collegebesluit van 15 april 2021 werd als maatregel getroffen, een aanvulling op het signalisatieplan dat eerder werd goedgekeurd op het college van 4 maart 2021 en waarmee de definitieve invoering van de fietsstraat op de as Groendreef – G. Willemotlaan werd bevestigd. Bij dit besluit worden volgende bijkomende maatregelen genomen:
- Het gedeelte van de Groendreef tussen de R40 en het begin van de fietsstraat wordt duidelijker ingericht waarbij het fietspad aan de waterkant wordt ingericht als enkelrichtingsfietspad. Fietsers stadinwaarts worden via de fietspictogrammen en chevrons naar het reeds bestaande enkelrichtingsfietspad geleid. De blokmarkering voor de oversteek ter hoogte van de Wielewaalstraat wordt hiervoor ook verwijderd.
- Ter hoogte van het kruispunt van de Groendreef met de Lijsterstraat, Virginiastraat en Linnenstraat worden verdrijvingsvlakken voorzien om te zorgen voor voldoende zichtbaarheid op de fietsstraat.
- De vergunde inritten in de fietsstraat worden afgebakend met parkeerhaken en/of verdrijvingsvlakken om enerzijds foutparkeren tegen te gaan en anderzijds om voldoende zichtbaarheid op de fietsstraat te voorzien.Bij collegebesluit van 4 maart 2021 werd als nieuwe maatregelengetroffen, de inrichting van de Groendreef – Gérard Willemotlaan als definitieve fietsstraat. Ook wordt een circulatiewijziging ingevoerd, nl. het invoeren van enkelrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in de Groendreef tussen de Kempstraat en de Linnenstraat en het invoeren van een verkeersfilter ter hoogte van de kruising met het Westerringspoor. Deze circulatiewijzigingen zijn noodzakelijk om het doorgaand (zwaar) gemotoriseerd verkeer te weren om zo het goed en veilig functioneren van de fietsstraat te garanderen en om fietsers en voetgangers de nodige ruimte te geven.
De as Groendreef – Gérard Willemotlaan is opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk als stadsregionale verbinding/fietssnelweg (noordelijk gedeelte) en als primaire stedelijke fietsroute (zuidelijk gedeelte). Met deze maatregelen wordt het belang van deze as voor het stadsregionaal fietsroutenetwerk dan ook extra in de verf gezet en krijgen zowel fietsers als voetgangers meer ruimte in de straat. De maatregelen die bij dit besluit worden getroffen zullen later nog worden gevolgd door extra maatregelen om de fietsstraat voor alle weggebruikers en bewoners zo veilig en comfortabel mogelijk in te richten. De maatregelen zijn geïnspireerd op de bevindingen uit de bevraging die werd georganiseerd tussen vrijdag 11 december en zondag 3 januari bij passanten en buurtbewoners.
De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de brug ruimtelijk d.m.v. een volle lijnmarkering op delen in enerzijds een noordelijke strook voor de voetgangers en anderzijds een zuidelijke strook voor het tweerichtingsfietsverkeer. De vorige kunststof paaltjes worden vervangen door 2 groene plooibakens met toeleidende markering. Op deze manier wordt een veilig en vlot verloop van het verkeer verzekerd op de intensief gebruikte brug.
Bij collegebesluit van 12 maart 2020 werd de signalisatie aangevuld van het parkeerverbod tussen het kruispunt met de Hamerstraat en het kruispunt met de Rooigemlaan ter verduidelijking van dit parkeerverbod, en werd de parkeerplaats verwijderd voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 105 wegens geen bezit meer van wagen van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 29 augustus 2019 werd één parkeerhaak aan de overzijde van huisnummer 5A voorzien om aan te duiden tot waar het parkeren is toegelaten en een gele onderbroken streep aan de overzijde van huisnummer 6 in functie van de zichtbaarheid.
Bij collegebesluit van 15 november 2018 werd voorrangssignalisatie voorzien aan beide zijden van de Blauwe Fietsbrug. Fietsers die komen van de brug dienen voorrang te geven aan fietsers op enerzijds de Groendreef en anderzijds Palinghuizen.
Bij collegebesluit van 11 oktober 2018 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 6 september 2018 werd een beveiligde fietsoversteek ingericht tussen huisnummers 19-23A en huisnummer 26 voorzien. Ter hoogte van deze oversteek werd beurtelingse voorrang voorzien.
Bij collegebesluit van 7 september 2017 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 176 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 22 december 2016 werd de nieuwe voorbehouden bewonersplaatsen voorzien, gelegen op de Groendreef tussen huisnummer 150 en huisnummer L42 zijn bepaald volgens het parkeerplan 2020 van Stad Gent.
Bij collegebesluit van 13 oktober 2016 werd om de doorgang voor voertuigen van de brandweer en Ivago te vrijwaren wordt ter hoogte van het kruispunt met de Abrikoosstraat onderborden 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' toegevoegd aan de bestaande verkeersborden C31a en C31b. Om de veiligheid voor voetgangers te verhogen wordt de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 6 verplaatst.
Bij collegebesluit van 7 juli 2016 werd de parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 33-40 verwijderd aangezien de aanvrager verhuisd is.
Bij collegebesluit van 9 juni 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Groendreef, goedgekeurd in zitting van 9 februari 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.