De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 36 wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 14 december 2023 werd volgende maatregel ingevoerd, in het kader van de verbetering van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefkwaliteit in de wijk Dampoort/Gentbrugge, het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer tussen de Engelbert Van Arenbergstraat en de Witetmolenstraat, in de richting van de Wittemolenstraat. Uitzonderingen op het éénrichtingsverkeer zijn fietsers en bestuurders van speedpedelecs.
Bij collegebesluit van 9 maart 2023 werd als nieuwe maatregel getroffen, een revisie op het signalisatieplan van de fietsstraat as Nieuwhof- Brunaustraat- Jean Béthunestraat- Doornakkerstraat- Jos Verdgemstraat:
nieuwe signalisatie/ aangepaste signalisatie nav wijziging in de wegcode mbt signalisatie fietsstraten
Nieuwe en te verwijderen parkeervakken
Nieuwe en te verwijderen paaltjes
Uitbreiden F19 BEV tot op hoek Verbindingsstraat
tijdelijk verplaatsen van de C1 + onderbord 50m naar hoek met Doornakkerstraat
Op advies van team Circuleren werd eveneens de signalisatie op het parkeerterrein van het Heilig-Hartplein aangepast.
Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werden als maatregelen getroffen, de invoering van een fietsstraat over de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat. Deze straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die de binnenstad via de Dampoort verbindt met Sint-Amandsberg en Oostakker opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het BFF-netwerk.
De fietsstraat zelf verbindt Dampoort met Rozebroeken. Zo ontstaat eveneens een snelle en veilige verbinding naar de recreatieve groenpool Rozebroeken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:
-Heeft het potentieel om meer dan 125 fietsers per uur aan te trekken. Zeker gezien er in functie van het Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbruggen en Dampoort tal van maatregelen genomen worden om deze en andere assen autoluwer te maken.
-Geen openbare vervoersassen in de straat
-Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
-De straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk
In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat met zonale borden gesignaleerd.
Daarnaast worden maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers.
De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.
Oversteekplaatsen voor voetgangers worden voorzien.
Parkeermaatregelen worden getroffen waarbij de parkeerstroken worden afgeboord met witte doorlopende belijning en waarbij het parkeren tussen de Jean Béthunestraat en het Heilig Hartplein wordt opgeheven langs de pare kant gezien de straat onvoldoende breedte biedt. In kader van het “Autodeelplan Gent 2025” (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 januari 2021) wordt 1 nieuwe autodeelplaats voorzien in de Jos Verdegemstraat ter hoogte van het huisnummer 152.
Ook de signalisatie voor het fietsparkeren wordt voorzien.
Eveneens worden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Bij collegebesluit van 15 oktober 2020 werd als nieuwe maatregel getroffen, het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 34 wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 12 september 2019 werd de inrichting van een zebrapad ter hoogte van het kruispunt met de Wittemolenstraat goedgekeurd, in het kader van de heraanleg van deze straat.
Bij collegebesluit van 25 januari 2018 werd het niet uitvoeren van de inrichting van de parkeerplaats voor personen met een handicap goedgekeurd, aangezien de aanvrager niet meer beschikt over een voertuig.
Bij collegebesluit van 13 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als nieuwe maatregel die bij dit besluit werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 34 ingericht vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
De Brunaustraat maakt deel uit van de zone 30 buiten de R40 (Stadsring).
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Brunaustraat, goedgekeurd in zitting van 14 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.