Samenstelling
Wie is verantwoordelijk voor deze materie?
Filip Watteeuw
Aanwezig
Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter;
Filip Watteeuw, schepen;
Sofie Bracke, schepen;
Tine Heyse, schepen;
Sami Souguir, schepen;
Bram Van Braeckevelt, schepen;
Isabelle Heyndrickx, schepen;
Hafsa El-Bazioui, schepen;
Rudy Coddens, schepen;
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur;
Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur
Afwezig
Astrid De Bruycker, schepen;
Evita Willaert, schepen
Secretaris
Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
Voorzitter
Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_04551 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Roerstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling
Motivering
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
- De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
- Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
- Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
- Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Wat gaat aan deze beslissing vooraf?
De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 11 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Waarom wordt deze beslissing genomen?
Bij collegebesluit van 4 oktober 2018 werd bewonersparkeren ingevoerd ter hoogte van huisnummers 11-17.
Bij collegebesluit van 5 juli 2018 werd de plaatsing van signalisatie dat het verbod voor het inrijden van de Spadestraat vooraf signaleert, een verbod dat geldt voor alle voertuigen behalve fietsers, speedpedelecs, bussen, taxi's en prioritaire voertuigen, goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 18 januari 2018 werd de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap naast huisnummer 11 goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 23 november 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden twee nieuwe maatregelen toegevoegd, met name een parkeerverbod tussen de Spadestraat en de Aziëstraat aan de zuidelijke zijde en een zebrapad op het kruispunt met de Aziëstraat. Dit reglement werd opgesteld naar aanleiding van de heraanleg van de Houtdoklaan.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Roerstraat, goedgekeurd in zitting van 4 oktober 2018, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.
Artikel 2
Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Roerstraat.