• Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 2.
• De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
• Het Decreet betreffende Omgevingsvergunningen
Sinds 2018 monitoren we verschillende onderdelen van het proces van de omgevingsvergunningsaanvragen, wat een selectie van data en gegevens voor toelichting mogelijk maakt. Sinds enkele jaren vat de Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning een selectie van de belangrijkste cijfers samen en brengt de Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning hierover een rapport uit.
Gelet op de ruime personele middelen die bij BW2021 zijn vrijgemaakt om het proces voor de behandeling van de omgevingsvergunningen vlotter te laten verlopen, is het relevant om ook jaarlijks de leden van het College inzicht te geven in enkele kenmerkende data en gegevens uit dit proces. Op deze wijze zijn de leden van het College op de hoogte van de trends en evoluties die we waarnemen in het werkveld rond bouwen en verbouwen.
Omdat we steeds de volledige cyclus van een omgevingsvergunningsaanvraag in beeld willen houden, kunnen we voor de aanvragen die eind december van het voorgaande jaar zijn ingediend pas begin juni van het lopende jaar de monitor van het voorgaande jaar afsluiten. Dit is de reden waarom het Jaarverslag over de omgevingsvergunningen van het volledige jaar 2023 nu pas voor kennisneming aan het College wordt voorgelegd.
Neemt kennis van het bijgevoegde Jaarrapport Omgevingsvergunningen 2023 van de Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning