Terug
Gepubliceerd op 21/06/2024

2024_CBS_06287 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Terneuzenlaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 20/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 20/06/2024 - 08:35
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06287 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Terneuzenlaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling 2024_CBS_06287 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Terneuzenlaan - nieuwe verkeersmaatregel(en) - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit besluit wordt als nieuwe maatregelen getroffen, het voorzien van een parkeerregeling ten noorden van de spoorwegovergang op de Terneuzenlaan, waarbij ook een voetgangersruimte (gelijkgronds trottoir) aan de waterkant gecreëerd wordt. Hierdoor wordt kruisen van gemotoriseerd verkeer mogelijk zonder dat voetgangers gedwongen worden in het midden van de rijbaan te lopen. Om dit tweerichtingsverkeer mogelijk te maken worden 8 parkeerplaatsen voorzien, met een uitwijkstrook in het midden en waarbij verkeer van noord naar zuid voorrang heeft op verkeer van zuid naar noord.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 7 december 2023 werden als nieuwe maatregelen getroffen, het aanbrengen van verdrijvingsvlakken waar foutparkeerders de doorgang voor de brandweer zouden verhinderen, het plaatsen van ontbrekende borden ter hoogte van het fietspad en de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummers 39 en 40 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
  • Bij collegebesluit van 13 oktober 2022 werden de bestaande maatregelen die tot het Bijzeriggepad behoren, verwijderd uit het aanvullend reglement van de Terneuzenlaan. Dit naar aanleiding van de vaststelling van de naam “ Bijzeriggepad” voor het stuk fiets- en wandelpad tussen de Santosstraat en de Terneuzenlaan te Gent volgens goedkeuring van het College van burgemeester en schepenen in openbare vergadering van 26 september 2022.
  • Bij collegebesluit van 10 maart 2022 worden in het kader van de nieuwe verkaveling 'Voorhavenlaan' als nieuwe maatregelen getroffen: het beveiligen en beperken van de toegang tot bestuurders van fietsers en speed pedelecs en voetgangers tot dit deel van de Fietssnelweg F400 tussen de Terneuzenlaan en de Santosstraat in beide richtingen. Deze maatregelen werden reeds gepland en in vorige versies van de Aanvullende Reglementen van de Terneuzenlaan en de Santosstraat opgenomen, maar werden nog niet op het terrein uitgevoerd. Hiertoe dienen voor de bebording F99a en F101c de Artikels 7 en 8 uit het vorige reglement van de Terneuzenlaan verwijderd te worden (want herhaling van Artikel 9). De beschrijving van de locatie van datzelfde Artikel 9 wordt gecorrigeerd. Daarnaast wordt voor het B1-bord en de haaientanden, allebei bedoeld voor fietsverkeer (dus klein formaat), Artikel 1 aangepast.
  • Bij collegebesluit van 3 februari 2022 werden 2 verdrijvingsvlakken ingevoerd ter hoogte van het kruispunt met de Boekhoutestraat en werden gele onderbroken strepen aan de overzijde van de Boekhoutestraat voorzien. Dit op vraag van Ivago en de bewoners, omdat er geregeld doorgangsproblemen zijn bij het indraaien vanuit de Terneuzenlaan naar de Boekhoutestraat. Hinderlijk en foutief geparkeerde wagens belemmeren de doorgang, en verhinderen de afvalophaling in de straat. De maatregelen zijn nodig, zodat de brandweer ook ten alle tijde de Boekhoutestraat kan bereiken zonder problemen.
  • Bij collegebesluit van 20 januari 2022 werd de bestaande toestand geregulariseerd na het plaatsen van de signalisatieborden bij de fietsenstalling.
  • Bij collegebesluit van 19 augustus 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, het plaatsen van signalisatie met betrekking tot het vrachtwagenverbod op de brug. De ondersteunende signalisatie is nodig omdat het zicht op het vrachtwagenverbod niet goed is vanuit de Terneuzenlaan.
  • Bij collegebesluit van 10 juni 2021 werd de optimalisatie van de signalisatie goedgekeurd in functie van de geplande infrastructuur-maatregelen ter hoogte van het Makelaarspark waarbij de aansluiting van het bestaande fietspad wordt verlegd om de oversteken te concentreren en leesbaarder te maken.
  • Bij collegebesluit van 5 september 2019 werd volgende maatregel getroffen, de invoering van signalisatie bij de nieuwe doorsteek langsheen de spoorweg (noordelijke zijde) voor voetgangers, fietsers en speedpedelecs.
  • Bij collegebesluit van 6 september 2018 werden parkeerhaken ter hoogte van huisnummer 13A goedgekeurd, om het in- en uitrijden van de inrit mogelijk te maken.
  • Bij collegebesluit van 21 september 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als nieuwe maatregel werd bijkomende signalisatie geplaatst om zwaar verkeer te weren uit de buurt begrepen tussen de Terneuzenlaan, de Muidepoort en de Loodsenstraat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Terneuzenlaan, goedgekeurd in zitting van 7 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Terneuzenlaan.