Terug
Gepubliceerd op 21/06/2024

2024_CBS_06292 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Antoon van Dyckstraat - correctie en verwijderen anti-parkeermaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 20/06/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 20/06/2024 - 08:36
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_06292 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Antoon van Dyckstraat - correctie en verwijderen anti-parkeermaatregel - Vaststelling 2024_CBS_06292 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Antoon van Dyckstraat - correctie en verwijderen anti-parkeermaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • Het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit getroffen worden, zijn: ten eerste het verwijderen van het parkeerverbod aangeduid met gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 29 tot en met huisnummer 31. Naar aanleiding van meldingen van bewoners werd deze signalisatie van naderbij bekeken en blijkt dat het parkeerverbod niet langer noodzakelijk is om de toegankelijkheid te vrijwaren, aangezien de garageboxen en de aangebouwde fietsenberging uit de vergunning gesloten werden. De wegmarkeringen kunnen bijgevolg verwijderd worden als kostenbesparende maatregel. De tweede maatregel is uitsluitend een correctie van het reglement. De parkeerhaak die aanwezig is op terrein ter hoogte van huisnummers 47-49 is verkeerdelijk opgenomen onder het artikel met betrekking tot de denkbeeldige rijbaan. De parkeerhaak wordt opgenomen in het artikel met betrekking tot de parkeerbelijning.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 15 februari 2024 werd een maatregel getroffen in kader van een actieplan, dat opgenomen werd in het jaarplan van het Mobiliteitsbedrijf in samenspraak met het kabinet, om fietsroutes te screenen op paaltjes. De nadruk ligt op het wegnemen van overbodige paaltjes. Er worden enkel nog paaltjes geplaatst waar ze essentieel zijn om autoverkeer te weren. Tevens worden bepaalde paaltjes vernieuwd zodat ze IPOD-conform zijn. Paaltjes die centraal staan op het fietspad worden beter zichtbaar en veiliger door ze te vervangen met een reflecterende flexibele paal. Daarnaast werden de routes eveneens gescreend op toegankelijkheid voor de speedpedelecs. De onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer worden hierbij aangepast  voor fietsers & speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.

  • Bij collegebesluit van 14 januari 2021 werd een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummers 33-35 in het kader van het inrichten van 500 voorbehouden autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 25 februari 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Antoon van Dyckstraat , goedgekeurd in zitting van 15 februari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Antoon van Dyckstraat .