Terug
Gepubliceerd op 02/02/2024

2024_CBS_00827 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Strandlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 01/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 01/02/2024 - 08:49
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sofie Bracke, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_00827 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Strandlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_00827 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Strandlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden maatregelen getroffen in kader van de aanleg van de Watersportbaan-brug conform de afspraken gemaakt op de projectstuurgroep van 29 september 2020. Na de aanleg van de Watersportbaanbrug moet de signalisatie geplaatst worden voor de ingebruikname van de brug en de aansluiting van de brug op de bestaande wegenis:
    • Het plaatsen van een D9 op de brug, gezien het kunstwerk wordt gedeeld met de voetgangers en zeker omdat de speedpedelec er ook toegelaten is.
    • het minimaal plaatsen van IPOD III flex-paaltjes (deels met toeleidende markering ), daar waar strikt noodzakelijk voor de veiligheid
    • C1-signalisatie bij uit-en inrij Blaarmeersen
    • Het inrichten van een zacht plateau en rijbaankussens als bijkomende snelheidsremmende maatregel op de oversteekzone van de fietssnelweg , dit om de voorrang van de fietssnelweg te accentueren.
    • Het plaatsen van waarschuwingsborden A51 op de Zuiderlaan, naar uniformiteit met de Noorderlaan
    • het aanbrengen van pijlmarkering op het dubbelrichtingsfietspad op de Zuiderlaan.
    • Het voorzien van een zebrapad aan beide uiteinden van de brug, om doorgaande voetgangers langsheen Zuiderlaan en Noorderlaan voorrang te geven op de dwarsende fietssnelweg.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 1 juni 2023 werden de wandelpaden in de Blaarmeersen fietstoegankelijk gemaakt voor de politie. Vanuit de bestuurlijke overheid werd aan de politie gevraagd om extra toezicht te houden rond de Blaarmeersen en tussen te komen bij conflicten. Hiertoe dient de Gentse fietsbrigade zich via de snelste route ter plaatse te kunnen begeven. Daarom worden de verbodsborden voorzien van een onderbord "uitgezonderd politie". Tevens wordt de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Strandlaan, vastgesteld in zitting van 1 juni 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Strandlaan.