Terug
Gepubliceerd op 02/02/2024

2024_CBS_00826 - nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Noorderlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 01/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 01/02/2024 - 08:49
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sofie Bracke, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_00826 - nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Noorderlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2024_CBS_00826 - nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Noorderlaan - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009..

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Na de aanleg van de Watersportbaanbrug moet de signalisatie geplaatst worden voor de ingebruikname van de brug en de aansluiting van de brug op de bestaande wegenis conform de afspraken gemaakt op de projectstuurgroep van 29 september 2020. :
    • Het plaatsen van een D9 op de brug, gezien het kunstwerk wordt gedeeld met de voetgangers en zeker omdat de speedpedelec er ook toegelaten is.
    • het minimaal plaatsen van IPOD III flex-paaltjes (deels met toeleidende markering ), daar waar strikt noodzakelijk voor de veiligheid
    • C1-signalisatie bij uit-en inrij Blaarmeersen
    • Het inrichten van een zacht plateau en rijbaankussens als bijkomende snelheidsremmende maatregel op de oversteekzone van de fietssnelweg , dit om de voorrang van de fietssnelweg te accentueren.
    • Het plaatsen van waarschuwingsborden A51 op de Zuiderlaan, naar uniformiteit met de Noorderlaan
    • het aanbrengen van pijlmarkering op het dubbelrichtingsfietspad op de Zuiderlaan.
    • Het voorzien van een zebrapad aan beide uiteinden van de brug, om doorgaande voetgangers langsheen Zuiderlaan en Noorderlaan voorrang te geven op de dwarsende fietssnelweg.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 29 september 2022 werden als maatregelen getroffen, de rijbaan versmallen aan de geplande rijbaankussens ter hoogte van de fietsoversteek aan het kruispunt met de Paddelstraat. Dit gebeurt aan de hand van een middengeleider en uitdijende verdrijvingsvlakken. Door de middengeleider wordt de kans ontnomen om tussen of naast de rijbaankussens te rijden. Doordat de middengeleider ook de kans op slalommende auto's wegneemt, zijn er maar 2 (in plaats van 4) rijbaankussens nodig.
  • Bij collegebesluit van 18 augustus werd er een fietsoversteekplaats en een voetgangersoversteekplaats aan het kruispunt met de Halfweg, beschermd door 4 rijbaankussens, aangebracht. Vervolgens werd er een parkeerplaats verwijderd aan de hand van een verdrijvingsvlak aan de voetgangersoversteekplaats aan de Halfweg en aan de voetgangersoversteekplaats aan het Béviairepad om de zichtbaarheid te garanderen. Vervolgens werd de circulatie onder het verkeerseiland aan het kruispunt met de Paddelstraat aangepast. Het kruispunt met de Paddelstraat werd ingesnoerd aan de hand van een verdrijvingsvlak en werd uit de voorrang gehaald. Ten slotte werd de markering van de bestaande fietsersoversteekplaats aangepast naar blokmarkering. Deze fietsoversteekplaats wordt beschermd door 4 rijbaankussens. Dit pakket aan maatregelen zorgde voor een betere oversteekbaarheid van de Noorderlaan en een veiligere omgeving voor voetgangers, fietsers en sporters.
  • Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werd er enerzijds een fietspadmarkering met rode coating ter hoogte van het kruispunt met de Constant Dosscheweg aangebracht, ten gevolge de voorrangswijziging op het kruispunt, en anderzijds een voetgangersoversteek op datzelfde kruispunt aangebracht. Door de invoering van een voetgangersoversteekplaats op de Noorderlaan diende de reeds bestaande fietsenstalling verplaatst te worden. Dit pakket aan maatregelen zorgde voor een verhoging van de veiligheid voor alle weggebruikers.
  • Bij collegebesluit van 10 november 2021 werd de denkbeeldige rand van de rijbaan verwijderd ten noorden van de weg tot een totale lengte van 23 meter ter hoogte van het kruispunt met de heraangelegde Halfweg.
  • Bij collegebesluit van 14 maart 2019 werd de onderbroken streep op de Noorderlaan door de aanleg van een nieuw fietspad langs Halfweg verlengd, werd de doorlopende streep gewijzigd naar een onderbroken streep ter hoogte van het Alice Béviairepad door de aanleg van een nieuwe inrit en werd een denkbeeldige rand van de rijbaan aan de noordelijke zijde van de rijbaan voorzien.
  • Bij collegebesluit van 26 april 2018 werden deze maatregelen getroffen: het voorzien van rijbaankussens en een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van het Alice Béviairepad, het verwijderen van de snelheidsbeperking van 30km/u ter hoogte van de Griendijk en in kader van de heraanleg van de Westerlaan werd nieuwe fietsgeleiding voorzien op het kruispunt met de Paddelstraat.
  • Bij collegebesluit van 26 oktober 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden als nieuwe maatregelen de fietspaden op de Noorderlaan
     beter gesignaleerd en werd het snelheidsregime ter hoogte van het kruispunt met de Griendijk en de Constant Dosscheweg verduidelijkt.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Noorderlaan, vastegesteld in zitting van 29 september 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Noorderlaan.