De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de wijziging van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van de overkant van huisnummers 3 en 5. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Bij collegebesluit van 9 november 2023 werd een keerverbod met uitzondering van fietsers en bestuurders van bromfietsen ingevoerd tussen de Oude-Abdijstraat en de keerlus ter hoogte van de spoorweg. Dit verbod komt er doordat ouders die met de wagen hun kinderen afzetten, in drie bewegingen keren in de smalle straat. Gezien dit een fietsstraat is zijn deze complexe keerbewegingen onveilig voor de zachte weggebruiker, en al zeker tijdens begin en einde schooltijd, terwijl er op het einde van de straat een keerlus aanwezig is zonder conflicten.
Bij collegebesluit van 15 juni 2023 werden de onderborden bij beperkt eenrichtingsverkeer aangepast voor fietsers en speedpedelecs. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen worden niet gelijk gesteld omdat zij door de combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa dan fietsen een potentieel gevaar vormen voor fietsers en een grotere impact hebben bij een ongeval met fietsers.
Bij collegebesluit van 27 april 2023 werden volgende maatregelen getroffen: de inrichting van 4 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van de parking aan het station gezien hier twee publieke laadpalen vergund en geplaatst werden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Daarnaast wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 21 november 2019 werd één parkeerplaats voorbehouden voor elektrische voertuigen en één parkeerplaats voorbehouden voor autodelen voorbehouden voor elektrische voertuigen duidelijker gesignaleerd, ter hoogte van huisnummer 3, aan de andere kant van de weg.
Bij collegebesluit van 21 februari 2019 werd een fietsenstalling ingericht als ook een witte markering en het plaatsen van een reflecterend paaltje voor een betere zichtbaarheid van de hoek ter hoogte van huisnummer 3.
Bij collegebesluit van 29 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er werd één nieuwe maatregel ingevoerd. De nieuwe maatregel is het voorzien van een verhoogde inrichting ter hoogte van het kruispunt met de Antoon Catriestraat. Deze verhoogde inrichting maakt deel uit van de heraanleg van Drongenplein.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Drongenstationstraat, goedgekeurd in zitting van 9 november 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.