Terug
Gepubliceerd op 02/02/2024

2024_CBS_00823 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Wittemolenstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 01/02/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 01/02/2024 - 08:48
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Filip Watteeuw, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Sofie Bracke, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Watteeuw, schepen
2024_CBS_00823 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Wittemolenstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling 2024_CBS_00823 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Wittemolenstraat - nieuwe parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 83 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Bij collegebesluit van 14 december 2023 werden volgende nieuwe maatregelen getroffen in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefkwaliteit in de wijk Dampoort/Gentbrugge:

(1) het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer tussen Henri Van Cleemputteplein en de Engelstraat, in de richting van het Henri Van Cleemputteplein. Uitzonderingen op het éénrichtingsverkeer zijn fietsers en bestuurders van speedpedelecs.

(2) het omdraaien van het beperkt eenrichtingsverkeer tussen de Engelstraat en de Verbindingsstraat, zodat de rijrichting voortaan naar de Engelstraat is gericht. Uitzonderingen op het eenrichtingsverkeer betreffen fietsers en bestuurders van speedpedelecs.

(3) aanvullend wordt het bestaande beperkt eenrichtingsverkeer tussen de Verbindingsstraat en de Brunaustraat uitgebreid voor bestuurders van speedpedelecs.

Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR- plichtig is.

Bij collegebesluit van 21 april 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, de invoering van een parkeerverbod aangeduid met E1 en onderbord Xc voor 12m ter hoogte van de brandweertoegang voor het OCMW gebouw gelegen in huisnummer 89-91 om deze steeds vrij te houden voor brandweer en hulpdiensten.

Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werd beslist tot het treffen van maatregelen die kaderen in de invoering van een fietsstraat over de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat. Deze straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die de binnenstad via de Dampoort verbindt met Sint-Amandsberg en Oostakker opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het BFF-netwerk.
De fietsstraat zelf verbindt Dampoort met Rozebroeken. Zo ontstaat eveneens een snelle en veilige verbinding naar de recreatieve groenpool Rozebroeken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:
- Heeft het potentieel om meer dan 125 fietsers per uur aan te trekken. Zeker gezien er in functie van het Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbruggen en Dampoort tal van maatregelen genomen worden om deze en andere assen autoluwer te maken.
- Geen openbare vervoersassen in de straat
- Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
- De straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk
In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat met zonale borden gesignaleerd.
Daarnaast worden maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers.
De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.
Eveneens worden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

Bij collegebesluit van 12 september 2019 werd als nieuwe maatregel getroffen, de wijziging van de onderborden bij het geplande éénrichtingsverkeer na heraanleg. Conform de nieuwe visie worden ook bromfietsers klasse A toegelaten in de tegenrichting.

Bij collegebesluit van 21 juni 2018 werd de signalisatie goedgekeurd voor de heraanleg van het gedeelte Wittemolenstraat tussen de Brunaustraat en huisnummer 38.

Bij collegebesluit van 28 september 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en als nieuwe maatregel werden de onderbroken gele strepen ter hoogte van huisnummer 142 en huisnummer 144 verwijderd. In de plaats kwam een extra fietsenstalling, om de toegang tot huisnummer 144 te vrijwaren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Wittemolenstraat, goedgekeurd in zitting van 14 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Wittemolenstraat.