De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ter hoogte van huisnummer 1 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 2 juni 2022 werd een parkeerverbod ter hoogte van huisnummer 9 tot en met huisnummer 17 langs de kant van de pare huisnummers ingevoerd. Dit om de brandweertoegang en de toegang voor leveringen met vrachtwagens van het WZC aan Zuidbroek 8 steeds te kunnen garanderen. De maatregel werd uitgetekend op basis van de draaicirkels voor brandweerwagens en vrachtwagens aan deze in- en uitrit.
Bij collegebesluit van 31 maart 2022 werd beslist tot een aantal maatregelen in de fietsstraat as Trekweg-Gérard Willemotlaan- Groendreef.
Naar aanleiding van de Coronacrisis besliste het College einde april 2020 om een experiment op poten te zetten om de zachte weggebruiker meer ruimte op de openbare weg in Gent te geven. Een van de projecten die het Mobiliteitsbedrijf uitwerkte was de fietsstraat op de as Zuidkaai – Groendreef – Gérard Willemotlaan. Na een eerste verlenging in juni 2020 wordt nu in september 2020 een deel van de fietsstraat permanent ingevoerd. Het deel G. Willemotlaan - Groendreef tussen de onderdoorgang aan de R40 en de Trekweg richting Mariakerke wordt nu permanent fietsstraat. In maart 2021 werd het signalisatieplan hiervoor goedgekeurd.
Dit markeringsplan dient als insteek voor de toplaagvernieuwing van de fietsstraat. De as G.Willemotlaan – Groendreef zijn als primaire stedelijke fietsroute (gedeelte tussen R40 en Westerringspoor) en als stadsregionale fietsverbinding (gedeelte ten noorden van de kruising met het Westerringspoor) opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. Deze route maakt eveneens respectievelijk deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk) en het fietssnelwegennetwerk. Op de projectstuurgroep van woensdag 23 maart 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er hiervoor een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het Fietsfonds.
Daarnaast worden maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers. De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.
In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Trekweg- Gérard Willemotlaan-Groendreef met zonale borden gesignaleerd.
Eveneens worden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Bij collegebesluit van 17 februari 2022 werd als nieuwe maatregelen getroffen, kaderend in de toplaagvernieuwing van de straat tussen het kruispunt met de Vinderhoutse Dam en de Petrus Meirestraat: De doorlopende streep met de naderingsmarkeringen wordt op 3 plaatsen waar vroeger rijbaankussens lagen, verwijderd. Dergelijke wegmarkering wordt nu wel aangebracht bij de bestaande rijbaankussens ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers op het kruispunt met de Marsstraat.
Bij collegebesluit van 16juli 2020 werd een gedeelte tweerichtingsverkeer ingevoerd tussen huisnummer 13 en het kruispunt met de Petrus Meirestraat op vraag van het WZC Zuiderlicht. Vrachtvervoer moet hierdoor niet langer via de Trekweg (fietsstraat) aanrijden, aan -en afrijden kan nu via Zuidbroek gebeuren.
Bij collegebesluit van 19 september 2019 werd het toelaten van speed pedelecs in Zuidbroek (in het gedeelte tussen de Trekweg en de Petrus Meirestraat) goedgekeurd. Dit deel kende eenrichtingsverkeer waar enkel fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A werden toegelaten in de tegenovergestelde richting.
Bij collegebesluit van 5 september 2019 werd voorrangssignalisatie (verkeersbord B1 en haaientanden) voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Trekweg. De Trekweg wordt de voorrangsweg.
Bij collegebesluit van 13 september 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden een aantal nieuwe maatregelen ingevoerd. De onderborden bij het eenrichtingsverkeer in het deel tussen de Trekweg en de Petrus Meirestraat werden verwijderd, aangezien de bus deze route niet meer volgt. Ook werd het verkeersbord A14 verwijderd aangezien dit niet geplaatst dient te worden binnen een zone 30
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Zuidbroek, goedgekeurd in zitting van 2 juni 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.