De bijzondere morfologie van het gebied rond de Rijvisschestraat (met inbegrip van de Schilderswijk, Putstraat en Heistraat) zorgt ervoor dat dit gebied een ideale testcase vormt om de experimenteren met nieuwe technologieën. Het gebied heeft slechts 5 ingangen voor (vracht)wagens (Hemelrijkstraat/Putstraat, Heistraat, Rijvisschestraat, Pieter van Reysschootlaan en Pieter Pauwel Rubenslaan). Dat maakt het mogelijk om een toegangsverbod voor bestuurders, uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A & P en plaatselijk verkeer in te voeren en te handhaven met camera’s. Deze technologie werd nog niet eerder toegepast in Gent. Dit gebied lijkt daarvoor de ideale plaats om de mogelijkheden qua handhaving te testen. Wanneer de vooropgestelde doelstellingen binnen het wijkmobiliteitsplan niet behaald worden, zal deze proeftuin herbekeken worden.
Naast deze maatregel wordt ook een fietsstraat ingevoerd in de Rijvisschestraat, en dit vanaf de kruising met de fietssnelweg in Rijvisschepark tot aan de N60. De bestuurders in de Heistraat moeten voorrang verlenen aan de weggebruikers in de Rijvisschestraat en de bestuurders in de Rijvisschestraat moeten ter hoogte van Rijvisschepark en het Moddermanpad voorrang verlenen aan de weggebruikers tussen deze twee fietssnelwegsegmenten. De zone 30 in de Rijvisschestraat wordt in de rand daarvan aangepast aangezien er al een maximumsnelheid van 30 km/u geldt in een fietsstraat. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat het veiliger wordt voor de fietsers in de straten (voornamelijk schoolgaande jeugd van en naar Don Bosco Zwijnaarde). In concreto voor de weggebruikers in de Grotesteenweg-Noord en -Zuid (N60) worden bij deze collegebeslissing volgende flankerende verkeersmaatregelen getroffen zodat de weggebruikers ruim voor het kruispunt weten dat ze al dan niet mogen afslaan: een afslagverbod naar respectievelijk rechts en links behalve voor fietsers, bromfietsers klasse A&P en plaatselijk verkeer. De plaatsing en onderhoud zal gebeuren door de Stad Gent. Op 24 januari 2024 werd daarvoor een goedkeuring verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer district Gent. Het wijkmobiliteitsplan en de bijhorende doelstellingen worden geëvalueerd na invoering van het plan. Idealiter start de evaluatie na een gewenningsperiode van 6 maanden waarna het onderzoek en het eindrapport volgen, meestal loopt dit evaluatietraject ongeveer een jaar waarna bijgestuurd kan worden.
Stelt vast de tijdelijke politieverordening en het signalisatieplan betreffende het afslagverbod Grotesteenweg (N60), zoals gevoegd in bijlage.
Stelt vast dat deze tijdelijke politieverordening in werking treedt op 25 maart 2024 en eindigt op 28 maart 2025 om 23u59.