Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_CBS_01793 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Corneel Heymanslaan - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 14/03/2024 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 14/03/2024 - 09:21
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Filip Watteeuw

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Sofie Bracke, schepen; Tine Heyse, schepen; Astrid De Bruycker, schepen; Sami Souguir, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Isabelle Heyndrickx, schepen; Hafsa El-Bazioui, schepen; Evita Willaert, schepen; Rudy Coddens, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, waarnemend adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Filip Watteeuw, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Bracke, schepen
2024_CBS_01793 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Corneel Heymanslaan - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling 2024_CBS_01793 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestweg - Corneel Heymanslaan - nieuwe verkeersmaatregel - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is een veiligheidsmaatregel . Op de Ottergemsesteenweg-Zuid zijn heel wat oversteekbewegingen, eveneens hebben ook al ongevallen plaatsgevonden waarbij onaangepaste snelheid mogelijk een rol speelde. De verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30km/u moet de oversteekbaarheid verbeteren. Ook op het verlengde van de Ottergemsesteenweg-Zuid, namelijk de Corneel Heymanslaan wordt een snelheidsverlaging ingevoerd tussen het kruispunt met de Ottergemsesteenweg x E17 en het kruispunt met de Proeftuinstraat. Op die manier naderen voertuigen de nieuwe zone 30 aan 50 i.p.v. 70km/u.
Op 27/6/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

Bij collegebesluit van 7 juli 2022 werd er na een melding van het ziekenhuis ter hoogte van de diensttoegang evenwijdig aan de E17 een doorgangsverbod voor voetgangers ingericht teneinde dat deze zeker niet op die manier naar het ziekenhuis wandelen. Op de hoofdweg wordt de uitzonderingsterm 'hulpdiensten' vervangen door 'prioritaire voertuigen'. Ook wordt bij het voorrangsbord extra geduid dat bromfietsen klasse P kunnen kruisen op het fietspad. Deze wijzigingen vinden allemaal plaats op het weggedeelte in het beheer van de Stad Gent.

Bij collegebesluit van 19 november 2020 werd allereerst de doorstroming op de noordelijke rotonde, de toegang tot de universitaire campus en ziekenhuis, verbeterd door het inrichten van de rotonde als turborotonde en er zo voor e te zorgen dat de verkeersstromen zich op het juiste wegvak op de rotonde bevinden met als gevolg dat de doorgaande verkeersstroom komende vanuit het zuidoosten een vrije doorloop kent. De Corneel Heymanslaan (noordwesten) werd gereduceerd tot één wegvak, dit omwille van de verkeersveiligheid en leesbaarheid. Er wordt voor gekozen om de ‘vleugels’ van de turborotonde in de binnenste cirkel uit te voeren met verdrijvingsvlakken. Deze laten toe om de werking van de turborotonde te testen en op langere termijn deze uit te voeren in een andere verharding het ogenblik dat het effect van de turborotonde bestudeerd is geweest. Vervolgens werden ook diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd en de tweerichtingsfietspaden beter gesignaleerd. De fietspadmarkeringen op de brug over de B401/E17 werden niet meer opgenomen omdat deze niet nodig zijn omdat het fietspad afgescheiden is van de rijbaan door betonnen stootbanden en het op een gemarkeerd fietspad niet is toegestaan om in tegenrichting van de rijrichting op de rijbaan te rijden. Op 21/08/2020 kwam er positief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor het niet meer opnemen van het gemarkeerde fietspad voor wat betreft delen in beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (zijnde de zuidelijke rotonde en het kruispunt met de op- en afrit met de B401/E17).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Corneel Heymanslaan, goedgekeurd in zitting van 7 juli 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gewestweg Corneel Heymanslaan.