De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is een veiligheidsmaatregel . Op de Ottergemsesteenweg-Zuid zijn heel wat oversteekbewegingen, eveneens hebben ook al ongevallen plaatsgevonden waarbij onaangepaste snelheid mogelijk een rol speelde. De verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30km/u moet de oversteekbaarheid verbeteren. Ook op het verlengde van de Ottergemsesteenweg-Zuid, namelijk de Corneel Heymanslaan wordt een snelheidsverlaging ingevoerd tussen het kruispunt met de Ottergemsesteenweg x E17 en het kruispunt met de Proeftuinstraat. Op die manier naderen voertuigen de nieuwe zone 30 aan 50 i.p.v. 70km/u.
Op 27/6/2023 werd het akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor deze verkeersmaatregelen.
Bij collegebesluit van 7 juli 2022 werd er na een melding van het ziekenhuis ter hoogte van de diensttoegang evenwijdig aan de E17 een doorgangsverbod voor voetgangers ingericht teneinde dat deze zeker niet op die manier naar het ziekenhuis wandelen. Op de hoofdweg wordt de uitzonderingsterm 'hulpdiensten' vervangen door 'prioritaire voertuigen'. Ook wordt bij het voorrangsbord extra geduid dat bromfietsen klasse P kunnen kruisen op het fietspad. Deze wijzigingen vinden allemaal plaats op het weggedeelte in het beheer van de Stad Gent.
Bij collegebesluit van 19 november 2020 werd allereerst de doorstroming op de noordelijke rotonde, de toegang tot de universitaire campus en ziekenhuis, verbeterd door het inrichten van de rotonde als turborotonde en er zo voor e te zorgen dat de verkeersstromen zich op het juiste wegvak op de rotonde bevinden met als gevolg dat de doorgaande verkeersstroom komende vanuit het zuidoosten een vrije doorloop kent. De Corneel Heymanslaan (noordwesten) werd gereduceerd tot één wegvak, dit omwille van de verkeersveiligheid en leesbaarheid. Er wordt voor gekozen om de ‘vleugels’ van de turborotonde in de binnenste cirkel uit te voeren met verdrijvingsvlakken. Deze laten toe om de werking van de turborotonde te testen en op langere termijn deze uit te voeren in een andere verharding het ogenblik dat het effect van de turborotonde bestudeerd is geweest. Vervolgens werden ook diverse verkeersmaatregelen geregulariseerd en de tweerichtingsfietspaden beter gesignaleerd. De fietspadmarkeringen op de brug over de B401/E17 werden niet meer opgenomen omdat deze niet nodig zijn omdat het fietspad afgescheiden is van de rijbaan door betonnen stootbanden en het op een gemarkeerd fietspad niet is toegestaan om in tegenrichting van de rijrichting op de rijbaan te rijden. Op 21/08/2020 kwam er positief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen voor het niet meer opnemen van het gemarkeerde fietspad voor wat betreft delen in beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (zijnde de zuidelijke rotonde en het kruispunt met de op- en afrit met de B401/E17).
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gewestweg Corneel Heymanslaan, goedgekeurd in zitting van 7 juli 2022, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.