Bij dit collegebesluit wordt de zone 30 in Zwijnaarde ten zuiden van de Adolphe della Faillelaan en Tramstraat geregulariseerd en volgende verkeersmaatregel getroffen op enkel gemeentewegen: het uitbreiden van de zone 30 in de Proeftuinstraat voor de hele cluster tussen de B401/E17, Muinkschelde en R4-Binnenring. Die maatregel is nodige omdat er op de Ottergemsesteenweg-Zuid heel wat oversteekbewegingen zijn en er ook al ongevallen hebben plaatsgevonden waarbij onaangepaste snelheid mogelijk een rol speelde. De verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30km/u moet dan ook de oversteekbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren.
Bij collegebesluit van 18 januari 2024 werd goedgekeurd, de invoering van de uitbreiding van de zones 30 in Drongen met:
(1) het gebied Luchteren, waarin grosso modo zijn inbegrepen de wooncluster rond de Treinstraat/Kroonprinsstraat/Paradijskouter en de wooncluster ten noorden van de Deinsesteenweg tussen de Mariakerksesteenweg, de Antoon Catriestraat en de Beekstraat. De bestaande zone 30 schoolomgeving op de Antoon Catriestraat (vroegere art. 16) vormt de verbinding tussen beide nieuwe zones en wordt als dusdanig opgeheven. Het gedeelte Kruisstraat tussen de huisnummers 58A en 28 blijft 50km/u gezien het landelijke karakter.
(2) de kleine woonkernen Pachtgoeddreef/Zeger van Kortrijkstraat en Koninginnelaan/Henri de Sagherstraat.
Gezien de reeds goedgekeurde zones voor Drongen (namelijk Drongen centrum/Assels en Deinsehorsweg/Varendrieskouter) aansluiten op de nieuwe zone worden de vroegere artikelen 25 en 29 voortaan opgenomen in 1 overkoepelend AR onder artikel 23: Varendrieskouter-Deinse Horsweg/Luchteren/Drongen centrum/Assels.
Bij collegebesluit van 9 november 2023 was er een uitbreiding en feitelijke aaneensluiting van de zones 30, respectievelijk van de zone centrum (zuid) en de zones in Sint-Amandsberg/Dampoort/Gentbrugge over de R40 heen (wijzigingen van artikels 2, 19 en 24). De nieuwe grenzen sluiten voortaan de Dampoort rotonde in, evenals de Land Van Waaslaan en de Victor Braeckmanlaan tot aan de inrit naar Rozebroeken. Deze maatregel werd afgestemd met MOW/AWV (PVD van 27/6/2023 en 19/9/2023). Gezien de feitelijke verbinding via de schoolomgeving zone 30 op de Blaisantvest werden de vroegere artikels 1 en 2 (Gent centrum noord en zuid) bij deze ook samengevoegd bij deze uitbreiding. Ook werd gespecifieerd dat de zone 30 grenzen met Destelbergen ter hoogte van de Emiel Lossystraat en de Paul De Rijkstraat (sedert juli 2023) en de Herlegemstraat (reeds sedert de uitbreiding van zone 30 Dampoort) intergemeentelijk zijn. Aanvullend werd ook een kleine aanpassing van het artikel 4 (voordien artikel 3) doorgevoerd, in functie van de nieuwe ontwikkeling op de Fransevaart (project Keizerspoort) waarin een deel van de wegenis wordt gesignaleerd als F99a/F101a en de zone 30-grens 30m opschuift naar Fransevaart 29.
Bij collegebesluit van 19 oktober 2023 werd de invoering van de zone 30 Baarle-Drongen goedgekeurd, voortaan begrensd in het zuiden door de Leie (met uitzondering van het gedeelte Keuze waarvan de woonkern met lokale C43 borden als 30km/gebied wordt ingericht en het deel in buitengebied als 50km/u buiten de bebouwde kom wordt gesignaleerd), de Deinsesteenweg ter hoogte van respectievelijk het kruispunt met de Ernest Solvynsdreef en de op- en afrit ter hoogte van de Brouwerijstraat inclusief de bestaande zone 30 schoolomgeving langs de Baarledorpstraat en inclusief Baarleveer; in het noorden door de Baarledorpstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kloosterstraat, de nieuwe Kloosterstraat brug, de Moerstraat ter hoogte van het kruispunt met Booiebos, de Noordhoutstraat ter hoogte van het kruispunt met Boonstede en de Gaverlandstraat. Als gevolg hiervan worden de bestaande lokale zones 30 voor de schoolomgevingen langs de Baarledorpstraat, de Kloosterstraat en de Baarleboslaan opgeheven.
Bij collegebesluit van 14 september 2023 werden onderstaande maatregelen goedgekeurd:
(1) Na het schrijven van het departement MOW van 7 augustus 2023 wordt de afbakening van het gebied centrum (noord) geregulariseerd.
(2) De zone 30 in de Proeftuinstraat wordt in navolging van de openstelling van de voetgangers- en fietsdoorsteek tussen het jaagpad op de Hamerlandtragel en de Proeftuinstraat ingesteld.
(3) In navolging van het snelheidsplan wordt de zone 30 Assels in Drongen centrum ingesteld.
Bij collegebesluit van 13 juli 2023 werd in navolging van de ontwikkeling van de Tondeliersite tussen de Gasmeterlaan (R40), Muishondstraat, Elsstraat en Tondelierlaan de zone 30 Centrum Gent (noord) op het Gilbert Temmermanplein ter hoogte van de Gasmeterlaan (R40) afgebakend. Het betreft een maatregel op enkel gemeentewegen.
Bij collegebesluit van 29 juni 2023 werd de uitbreiding van de zone 30 in Sint-Amandsberg (noord en centrum, krachtens wijziging art. 26) goedgekeurd zodat de volledige Grondwetlaan en ook de Hogeweg in de zone 30 worden opgenomen. De nieuwe grens aan de noordzijde werd de Motorstraat. Deze uitbreiding kwam er nadat de initiële afbakening door een bewonersgroep van de Hogeweg werd in vraag gesteld. Na overleg werd beslist om ook de as Grondwetlaan en Hogeweg eveneens toe te voegen aan de nieuwe uitgebreide zone 30.
Bij collegebesluit van 4 mei 2023 werd in navolging van het openstellen van de doorsteek tussen Tussen Bermen en de Foreestelaan binnen de ontwikkeling tussen Tussen Bermen en de Toemaattragel volgende verkeersmaatregel getroffen: het afbakenen van de zone 30 Heuvelpoort/Ottergemse Dries ter hoogte van Tussen Bermen huisnummers 5 en 24-24C en In het gebied centrum Gent (zuid) aan de overzijde van Bijlokehof huisnummers 11-11A Het betreft enkel een wijzing op gemeentewegen.
Bij collegebesluit van 13 april 2023 werden volgende zones 30 ingevoerd:
(1) Desteldonk met als grenzen de Desteldonkstraat 9, Lichterveldestraat ter hoogte van de aansluiting met het fietspad naar het Havengebied, de Koemeersstraat ter hoogte van Rechtstraat 29, Mispelstraat ter hoogte van nr 1, Nokerstraat 49, Keurestraat 2 en Lindestraat 64.
(2) de omgeving van de Bijenstraat, inclusief de Twaalfapostelenstraat en een deel van de Poortakkerstraat tussen de Bijenstraat en huisnummer 9-9H.
Bij de goedkeuring van de wijkmobiliteitsplannen is het plan van de Heistraat goedgekeurd in de Heistraat zelf maar niet in de afbakening zones 30 op grondgebied Gent in kader van de zone 30. Daarom wordt het plan hier volledigheidshalve nog aan toegevoegd. Tekstueel is dit wel opgenomen in het aanvullend reglement van zowel de zone 30 als de Heistraat zelf.
Bij collegebesluit van 23 maart 2023 werden volgende verkeersmaatregelen getroffen op louter gemeentewegen in de navolging van het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde: het verruimen van de zone 30 van aan het kruispunt Heerweg-Zuid-Eedstraat-Zandvoordestraat tot aan de gemeentegrens met Zevergem opdat de Heerweg-Zuid een veiligere fietsas wordt en er geen teveel wisselende snelheidsregimes gelden op de Heerweg-Zuid. Tevens wordt de zone 30 in de Putstraat vanaf de Pieter van Reysschootlaan uitgebreid tot ter hoogte van Hemelrijkstraat huisnummer 101 voor een hogere verkeersveiligheid van de kwetsbare weggebruikers. Ook wordt de zone afgebakend aan de overzijde van Rijvisschestraat huisnummer 118 en vanaf de Grotesteenweg-Zuid (N60).
Bij collegebesluit van 22 december 2022 werd : (1) de invoering van de zone 30 in het gebied Varendrieskouter-Deinse Horsweg goedgekeurd. De nieuwe grenzen behelzen het volledige gebied tussen de Leie, de spoorweg Gent-Brugge, de as Bollewerkstraat-Hollisstraat en de Deinsesteenweg. Ook wordt een klein deel van de Sint-Gerolfstraat thv van de sportinfrastructuur in de zone opgenomen.
(2) de uitbreiding van de zone 30 in het gebied Wondelgem en Mariakerke-Kolegem (zie artikel 13) goedgekeurd. De nieuwe grenzen behelzen het volledige gebied tussen De R4, Wiedauwkaai, Nieuwevaart, en Brugsevaart, muv. bedrijventerreinen ten oosten van het spoor, een gedeelte van de Evergemsesteenweg, Groenestaakstraat en een gedeelte van de Botestraat.
Bij collegebesluit van 19 mei 2022 werd de zone 30 voor Sint-Kruis-Winkel en Mendonk goedgekeurd. Het volledige grondgebied van Sint-Kruis-Winkel en Mendonk wordt in de zone 30 opgenomen met uitzondering van de Oostdonkstraat en een klein deel van Windgat aan de gemeentegrens.
Bij collegebesluit van 3 maart 2022 werd een zone 30 met tijdelijk karakter ter hoogte van Meulestedebrug goedgekeurd (tot aan het in gebruik nemen van de nieuwe brug). De invoering van de snelheidszone is een flankerende maatregel die er op gericht is de levensduur van de brug maximaal te verlengen voor de duur van de werken.
Bij collegebesluit van 3 februari 2022 werd de zone 30 in Sint-Amandsberg (ten zuiden van N70) goedgekeurd. Deze zone omvat de straten tussen de N70, R4 en de gemeentegrens met Destelbergen.
Bij collegebesluit van 20 januari 2022 wordt de zone 30 in het gebied Heuvelpoort/Ottergemse Dries verder beter afgebakend in de Ottergemsesteenweg en wordt de zone 30 in de Sint-Pietersaalstwijk geregulariseerd en verder gesloten in de Koekoekslaan.
Bij collegebesluit van 6 januari 2022 werd een nieuwe zone 30 ingevoerd die overeenkomt met de Liniestraat die als woonstraat wordt aangelegd binnen de nieuwe verkaveling 'Speistraat'.
Bij collegebesluit van 16 december 2021 werd volgende verkeersmaatregel getroffen: in artikel 28 werd de afbakening gewijzigd van de zone 30 zodat deze zone iets werd uitgebreid van aan de Pieter Lachaertstraat tot aan de noordwestelijke hoek van Hundelgemsesteenweg huisnummer 27 nabij de rotonde (exclusief) met de Jacques Eggermontstraat.
Bij collegebesluit van 28 oktober 2021 werd de invoering van de zone 30 in Afsnee en de uitbreiding van de zone 30 in Sint-Amandsberg als verkeersmaatregel getroffen. De zone omvat alle straten tussen de N70, de R4, de John F. Kennedylaan en de Motorstraat (het gedeelte Motorstraat tussen de Lourdesstraat en Vliegtuiglaan inbegrepen) en de westelijk gelegen spoorweg, dit met uitzondering van de Hogeweg, de Grondwetlaan tussen huisnummer 35 en de Hogeweg en het gedeelte N70a tussen de August van Geertstraat en de N70 (richting Lochristi). De zone 30 in de binnenstad en de zone 30 in de schoolomgeving Melopee werden aan dat reglement toegevoegd en het reglement van 23 maart 2015 wordt geschrapt. Er zijn geen wijzigingen aan deze zones 30.
Bij collegebesluit van 17 juni 2021 werden diverse zones 30 verder gesloten of ingevoerd. Ten eerste werd de zone 30 ter hoogte van de Gasmeterlaan, Stapelplein, Begijnhoflaan en Opgeëistenlaan beter aangeduid aan de in- en uitgangen van het Rabotpark. Ook in de Stationsbuurt-Noord en -Zuid werd de zone verruimd naar de Koningin Fabiolalaan, Koning Albertlaan Rijsenbergstraat en Patijntjesstraat en verder gesloten ter hoogte van de kruisingen van de fietspaden in het verlengde van de Arthur Verhaegenstraat en Leo Baekelandstraat. Ten tweede werd de zone 30 in Ledeberg omgevormd tot een intergemeentelijke zone 30 die overgaat in de zone 30 op het grondgebied van Merelbeke en Melle. Het college van burgemeester en schepenen van Melle in zitting van 12 mei 2021 gaf het principieel akkoord, de mobiliteitsdienst van Merelbeke op 19 mei 2021. De colleges van burgemeester en schepenen van beide gemeentes dienen nog een besluit te nemen voor deze intergemeentelijke zone 30 voor wat de afbakening op hun grondgebied betreft. Deze besluiten worden dan uitgewisseld. Ten derde werd de bestaande zone 30 in de Dampoortwijk uitgebreid. Het volledige gebied tussen de Schelde (aansluitend op de zone 30 Gentbrugge), de R40 , de N70, de Alfons Braeckmanlaan, de Admiraalstraat en de gemeente Destelbergen werd opgenomen in de zone 30. Ten vierde werd de zone 30 in de Stationsbuurt-Noord en -Zuid geregulariseerd, samengesmolten alsook verder en beter gesignaleerd ter hoogte van het fietspad en het einde van Valentin Vaerwyckweg en het dubbelrichtingsfietspad langs de R4-Binnnenring. Ze werd ook uitgebreid naar de Koningin Elisabethlaan, Koning Albertlaan en Rijsenbergstraat als verdere uitrol van het snelheidsplan. Ten vijfde werd de zone 30 op vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer de noordwestelijke parallelweg van de Keizervest (R40) (R.040.0151) uitgebreid tot aan huisnummer 78, welke ook logisch is gezien de schoolomgeving. Ten zesde werd de bestaande dynamische zone 30 in de Antoon Catriestraat (wegbeheerder AWV) ter hoogte van de school 'De Mijlpaal' gewijzigd naar een permanente zone 30 en werd ook de zuidelijke fiets/voetgangersoversteekplaats in de nieuwe zone ingesloten. De nieuwe grenzen zijn: Antoon Catriestraat 18-20c en 36 en Congregatiestraat 11. Voor punten 3,4 en 5 werd op 21 mei 2021 akkoord verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Gent voor wat betreft wegen in hun beheer.
Bij collegebesluit van 18 februari werd de uitbreiding van de bestaande zone 30 in Gentbrugge goedgekeurd. Het volledige gebied tussen de Brusselsesteenweg, Melle en de Schelde wordt opgenomen in de zone 30. Het betreft hier een realisatie van de uitgesproken ambitie in het Mobiliteitsplan om woongebieden op te nemen in zone 30.
Bij collegebesluit van 5 november 2020 werd de zone 30 dorpskern Zwijnaarde uitgebreid met de Gebuurtestraat en een zone 30 in de woonwijk te Zwijnaarde ten noorden van de Tramstraat/Adolphe della Faillelaan ingevoerd. De zone 30 in omgeving van de Ottergemse Dries wordt geregulariseerd en de signalisatie van de zone 30 wordt vervolledigd ter hoogte van het Frédéric Thomaspad met de Corneel Heymanslaan.
Bij collegebesluit van 17 september 2020 werd er in de omgeving van de Gestichtstraat (beheerd door AWV) als schoolomgeving een zone 30 ingevoerd voor de veiligheid van alle weggebruikers. Daarvoor werd op 1 september 2020 akkoord verkregen van AWV Oost-Vlaanderen. Tevens wordt in de Pieter Pauwel Rubenslaan ter hoogte van huisnummer 2 een bord dat de einde zone 30 aankondigt verwijderd omdat deze voor verwarring zorgt, de zone 30 ten zuidoosten van het centrum (Veldwijk en Moscou) geregulariseerd, de zone 30 in he centrum opnieuw afgebakend door de komst van het Elsa Guyssenspad. Voor de zone 30 van Sint-Denijs-Westrem werden nog enkele zijstraten van de Beukenlaan voorzien van de nodige signalisatie.
Bij besluit van 9 juli 2020 wordt de zone 30 in Stropwijk geregulariseerd. Ook wordt de zone 30 uitgebreid rekening houdende met de nieuwe fietsersbrug tussen de Stropkaai en Ter Platen, de Warmoezeniersweg en de te garanderen van de vele wandelaars en fietsers en de aanleg van een fietspad in de Filips de Goedekaai richting de fietsersonderdoorgang onder de Dierentuinen Zuidparklaan.
Bij collegebesluit van 9 januari 2020 werd een zone 30 ingevoerd in de wooncluster Sint-Denijs-Westrem. Deze zone 30 is een intergemeentelijke zone 30 samen met Sint-Martens-Latem. Daartoe moet ook door het bestuur van Sint-Martens-Latem het nodige besluit worden genomen.
Bij collegebesluit van 14 november 2019 werd de zone 30 in de woonclusters Wondelgem-noord, Maaltemeers en Klossestraat ingevoerd.
Bij collegebesluit van 14 augustus 2019 werd een kleine technische aanpassing uitgevoerd van de zone 30 in en rond de Rijvisschestraat.
Bij collegebesluit van 10 juli 2019 werd de zone 30 in het gebied Muide/Meulestede vervolledigd. Het gebied vanaf de R40 tot de Meulesteedsesteenweg wordt toegevoegd aan de reeds bestaande zone rond de Meulesteedsesteenweg.
Bij collegebesluit van 29 mei 2019 werd de zone 30 in en rond de Rijvisschestraat goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 7 maart 2019 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 schoolomgeving in de Goedlevenstraat en de Waterstraat/Krijtestraat als gevolg van de uitbreiding van de school.
Bij collegebesluit van 14 februari 2019 werd de zone 30 in de Maaltemeers en Armand Bourdonlaan goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 20 december 2018 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in de ventweg van de Gentstraat ter hoogte van huisnummers 121-141. Dit kadert in het verschuiven van de grens van de bestaande zones 30 in de Wolfputstraat en de Gentstraat naar één grens net voor het plateau ter hoogte van huisnummer 54.
Bij collegebesluit van 11 oktober 2018 zijn het invoeren van een nieuwe zone 30 in Ledeberg en de uitbreiding van de zone 30 aan het Houtdokpark goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 24 mei 2018 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in Zwijnaarde, Drongen en in de Herlegemstraat goedgekeurd. De zone in de Herlegemstraat maakt deel uit van een grensoverschrijdende zone 30 op grondgebied Destelbergen-Gent, waarover beide gemeenten een overeenkomst hebben afgesloten.
Bij collegebesluit van 29 maart 2018 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in de Braemkasteelstraat, de Hazenakker en het Ooievaarsnest. Dit om de zone's 30 van de verschillende scholen in deze straten aan elkaar te koppelen. Verder werd een dynamische zone 30 ingevoerd op de Blaisantvest, tussen de Spaarstraat en de Kaprijkestraat en van de Kaprijkestraat tot en met het kruispunt met de Vogelenzang in de andere richting. Het betreft signalisatie in het kader van de beveiliging van de schoolomgeving;
Bij collegebesluit van 07 december 2017 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in het Zuidledeplein.
Bij collegebesluit van 24 augustus 2017 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in de Sint-Bernadettestraat en Lourdestraat. Het betreft een koppeling van een aanvraag tot snelheidsreductie in het deel van de Lourdesstraat dat naar het containerpark leidt met een uitbreiding van de zone 30 omgeving in de Sint-Bernadettestraat.
Bij collegebesluit van 27 april 2017 werd een maatregel getroffen ter uitbreiding van de zone 30 in de Pintelaan. In De Pintelaan wordt een zone 30 (schoolomgeving) ingevoerd voor de school (international school of Ghent).
Het oude aanvullende reglement van 23 maart 2015 betreffende de afbakening van de zone 30 binnen de stadsring R40 wordt aan dit reglement toegevoegd. Bedoeling is om op termijn één aanvullend reglement te hebben van alle zones 30 op Gents grondgebied.
De zones 30 voldoen aan de snelheidsvisie zoals goedgekeurd in het Mobiliteitsplan Gent-Strategische Mobiliteitsvisie (d.d. 29 september 2015).
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de afbakening zones 30 op grondgebied Gent, goedgekeurd in zitting van 18 januari 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.